Ec135 trex 450 semischaal winterproject

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 nov 2017.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Omdat ik voor mijn Lynx project eigenlijk buitenwerkweer nodig heb ivm veel stof en andere bijwerkingen van het maken van de plug en ik tegen een rompje aanliep van een ec135 ben ik tussendoor gestart met een "winter"project. Klein genoeg om binnen bij de haard (nouh ja zoiets dan) aan te knutselen.

    Het zal geen super schaalmodel worden maar ga wel proberen er een net model van te maken die er in de lucht echt genoeg uitziet. Oorspronkelijk was het een luchtambulance, de bekende gele versie maar ga er een politieversie van maken.

    Dit moetieworden:

    [​IMG]

    En dit is het rompje:

    [​IMG]

    Ik zal er nog wel wat aan moeten veranderen want deze is wel wat afwijkend tov wat het moet worden.

    Eerst was ik niet van plan om dit te delen op dit forum maar aangezien het anders ook zo stil word hier toch maar een verslagje. Ik loop dus wat achter daarom nu even een update tot vandaag.

    Het was de bedoeling de 450 pro dfc hier in te bouwen maar aangezien ik ook een oude 450 sport voor weinig op de kop kon tikken ga ik die inbouwen. Dan kan ik de pro gebruiken voor het in een sporthal of een klein veldje rond te vliegen.

    Deze ga ik dus inbouwen:

    [​IMG]

    Omdat de grote ec135 een fenestron rotor heeft wil ik die ook zoveel mogelijk nabootsen. Heb daartoe inmiddels al wat getest met een 3d geprinte staartrotor draaiend in een huis wat ook geprint is. Op de foto hierboven zie je de testversie gemonteerd welke ik speciaal van een montagedeel heb voorzien om te monteren aan de straartbuis van de 450 sport.

    Hieronder de 3d tekeningen van het huis en de rotor, dan de geprinte versies ervan.

    [​IMG]

    Het huis is zo gemaakt dat het precies past in de opening in de staart, dit loopt een beetje schuin weg naar de staart toe, daarom is de motor met de rotor onder een hoek van 4 graden gezet tov de lengte as.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De staartrotor is voorzien vqn een brushless buitenloper en word aangestuurd door een kleine esc welke van stuursignalen word voorzien via een align gp780 gyro. Ik heb deze getest in rate modus maar wil ook eens kijken of dat in hh modus gaat werken.

    Op termijn wil ik er een 4bladkop opzetten en tevens voorzien van een fbl unit (de tgz380)

    Hieronder nog wat fotos van de huidige status.

    [​IMG]

    Hier het rotorhuis ingebouwd:

    [​IMG]

    Hier zonder:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2017
    richard78, E.hof en MDM vinden dit leuk.
  2. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Een 450 met een fenestron. Dat zie je niet vaak. Knap werk!
     
    hermor vindt dit leuk.
  3. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Leuk projectje Kees .
    We gaan het volgen en hoop hem ook nog te zien vliegen.
     
    hermor vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan ik je van te voren al vertellen: dat werkt totaal niet..... Vraag me niet waarom, want toen ik de mijne maakte had ik theoretisch uitgevogeld dat dat de enige manier zou zijn (ik hou niet van HH, maar kwam, de meet en regel theorie volgend tot de conclusie dat rate niet zou werken), en dat bleek dus vreselijk niet te kloppen.
    Ik heb minstens 6 acculadingen geprobeerd afstellingen te vinden, wilde het ding al in de vuilbak keilen toen ik toch eens rate mode probeerde, en ik binnen een acculading een vliegbare afstelling had.

    Ik heb dat destijds gedaan met een GY401 als gyro, toch niet een slecht apparaat, en vergelijkbaar met wat jij hebt.

    Complimenten met je absoluut mooie fannetje overigens, dat ziet er echt super uit!

    Persoonlijk denk ik dat je fannetje een veel te grote spoed heeft, dat kon wel eens een heel naar stuurgedrag opleveren: ik verwacht dat je op vrij lage toerentallen uit gaat komen, en dan krijg je het nare effect dat bij rechtsom sturen (toerental verminderen) de stroming om de bladen los gaat laten. Het kan meevallen omdat het ding in een tunnel draait, maar toch.
    Gelukkig kun je heel gemakkelijk een nieuwe rotor printen.
    Ik had dat allemaal niet, en ik heb gewoon een koelfan van een Vario SkyFox gebruikt, en daarmee moest ik ongeveer rond de (naar schatting) 8~10K aan toeren zitten. Da's maar drie bladen, en jouw fan heeft er 8, dus ik schat zo in dat je met 5 a 6K al een heel eind komt. Dat maakt je "regelbereik" nogal klein.

    Hou rekening met een licht "dweilerige" staart, maar er is best goed mee te vliegen.

    Verdere tip: die romp is ruim sterk genoeg om zelf de krachten op te nemen, je kunt de staartboom en alles wat daar bij hoort gerust weglaten. Scheelt je een hoop gewicht achter het zwaartepunt (wat allemaal weer gecompenseerd moet worden voor het zwaartepunt) en al met al kan dat zomaar ruim 100 gram schelen. Iedere gram merk je bij deze schaalkistjes, is het niet in vlieggedrag, dan wel in vliegtijd.

    Hier mijn destijdse beslommeringen met dit principe:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/keuze-electromotor-project-ec-135-geslaagd.164218/
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2017
    hermor vindt dit leuk.
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hey Brutus,

    Bedankt voor je reactie, wbt die rate/hh modus. Ook ik heb idd gemerkt dat het vliegen in hh modus problemen geeft. Wat de reden hiervan is weet ik ook niet zo goed. Maar dan vliegen we gewoon in rate, zeker zolang ik het niet opgelost heb.
    Heb je verhaal gelezen, had ik dat maar eerder gezien(-; wat de rotor betreft, die spoed is wel redelijk groot maar heb daarom de bladen wat kleiner gehouden, het is nog een beetje testen. 3d printen heeft echter ook zn beperkingen. Een rotor met een kleine spoed is veel lastiger netjes te printen.

    Echt rondjes gevlogen heb ik nog niet, meer wat hoveren daar is het bij gebleven.

    Het was idd de bedoeling om de staartbuis weg te laten, echter om te testen heb ik dezenog ff nodig. Daarom een versie van de tunnel gemaakt welke aan de staartbuis gemonteerd kan worden.

    Mocht alles straks werken komen de printbestanden ws gewoon beschikbaar voor andere geïnteresseerden. Hoe meer helivliegers hoe meer vreugd(-;
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je dan niet beter een losse naaf (met pockets waar de bladen moeten komen, inclusief de hoek) en losse bladen printen?
    Dan ben je veel flexibeler om te experimenteren met verschillende hoeken.
    Want het is niet zozeer de stuwkracht (die ligt namelijk vast, en zal voor jouw EC, net als de mijne, in de orde van grootte van 1,2 tot 1,4 Newton liggen), maar als je fan langzamer moet draaien om deze kracht te ontwikkelen, is de "airspeed" van de bladen ook lager en "overtrekken" ze eerder...

    Niet het mooiste filmpje:

     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ter informatie nog: aangezien je nu geen last meer hebt van die staartboom, kun je het mechaniek iets schuin voorover in de romp zetten, dat vliegt beduidend beter.
    Ik heb 6 mm onder de achterste voetjes gezet.

    Welke romp heb jij overigens? Want het ziet er niet uit als een HeliArtist of een Align rompje....
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Is dat jouw ec135?

    Ik ben begonnen met een naaf met 8 losse bladen welke ik in een uitsparing kon schuiven. Zo kon ik de spoed wat kleiner houden en wel strak printen, echter bij de eerste de beste test klapte die uit elkaar, gelukkig dat er een tunnel omheen zat en niet in mijn ogen.. dus dat was geen goed plan(-;
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... al 5 jaar.... :D
    Ik denk dat een geprintte naaf met "gaten" niet een goed idee is. Ik zat meer te denken aan een naaf met positie-markeringen, en gelijmde bladen.
    Desnoods print je er een lijm-mal bij voor de juiste hoeken.
    Ik weet ook niet wat wijsheid is, maar in elk geval, hou er rekening mee, dat je test-opstelling (die trainer) veel minder kracht van de fenestron vergt, dan de uiteindelijke rompversie (het scheelt ongeveer 20 a 30% en ligt redelijk lineair met het gewicht).
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    De naaf was voorzien van taps toelopende sleuven zodat de bladen "stevig" bleven zitten, maar het blad brak gewoon van de bevestiging af. Door deze opbouw komt de kracht op de verbinding tussen de laagjes en dat is blijkbaar niet sterk genoeg voor de centrifugaalkracht icm het moment op het blad zelf. Door in 1 x te printen is het lastiger printen maar is de rotor zelf wel sterker. Lijmen zie ik echt niet zitten. Het is al best lastig om heg geheel uitgebalanceert te krijgen.

    Hier lastig te zien maar dit is die versie met losse bladen:

    [​IMG]

    Maar goed,het blijft een beetje expirimenteren, nu kan ik redelijk hoveren en is de kracht van de staartrotor voldoende, hoop dat dat straks met romp ook zo is. Als het net zo vliegt als die van jou ben ik al blij(-;
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Het is een align romp, ergens van mp opgevist.

    Goede tip, zal er aan denken om het mechaniek iets voorover te laten hellen!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vreemd? De mijne ook, maar die heeft geen klinknageltjes, en een heel andere kapopening....
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Het is ook al een oudje, zie dat de handleiding van 2007 is. Maar wel degelijk align.

    [​IMG]
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zullen ze wel aanpassingen gedaan hebben i.v.m. productiekosten....

    Hoe dan ook, hij is daardoor wel mooier dan de latere versie....
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vliegt heel prima, zo te zien! Eindresultaat zal een beetje dweileriger zijn i.v.m. de grotere massatraagheid, maar die dikke staartvin vangt daar weer aardig wat van op.

    Vermoedelijk zal het in trainervorm nog wel gaan, maar met de romp er omheen nooit de staart in de wind draaien....
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Het is inderdaad goed te doen maar moet nog wat finetunen, de staart draait nog consequent iets naar rechts. Dus moet steeds iets tegenroer geven.

    Wat me wel tegenvalt, de accu is erg snel leeg heb ik het idee, nu heb ik natuurlijk een stroomverbruiker extra, maar de normale staartrotor zal ook vermogen afnemen mag ik aannemen. De staartmotor en esc worden overigens niet merkbaar warm.

    Het kan natuurlijk een slechter wordende accu zijn, zal binnenkort eens vergelijken met de gewone 450 pro.
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Vanavond het mechaniek ingebouwd, dat stelt weinig voor, zeker omdat ik de staartboom weg kon laten. Hoefde enkel maar de drie draden voor de staartmotor te trekken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een detail van de rotor, ik denk dat ik het huisje nog een keer nieuw maak, met iets grotere flens want nu komen de schroefgaatjes net niet op de romp, dat schroeft lastig vast.

    [​IMG]
     
  19. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    DAT vlieg nog zo gek niet met die zelf geprinte Fenestron,gaaf projectje hoor Kees
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk eerlijk gezegd, dat je fan erg inefficiënt is, want de mijne haalt veilig 9 minuten op een 2600 mAh pakket (en dan gaat er ongeveer 1900 mAh in terug), en draait daarmee zuiniger dan dezelfde romp maar met de standaard hekrotor.
    Vermoedelijk heb je nogal last van de typische oppervlakte-ruwheid van een 3D printer....

    Nu moet ik zeggen, dat een 2-blads peddelrotor ook niet het meest gunstige is voor deze toepassing, je wint vermoedelijk al een heel stuk met asymetrische bladen.

    Verder is het ook zoeken naar het juiste hoofrotor toerental, en een gunstige overbrenging.
    Ik vlieg de mijne met een 10 tands pinion en ongeveer 2000 toeren aan de hoofdrotor.
    Ik gebruik een 4-bladsrotor met asymetrische bladen.
     

Deel Deze Pagina