Ec135 trex 450 semischaal winterproject

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het "tegenroer" kun je op twee manieren wegwerken: door simpelweg te trimmen, maar beter is het, om de revo-curve aan te passen (je pitch/hekrotor-mix).
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Het is de bedoeling om er ooit een 4blad kop op te zetten, heb al wel iets gevonden. Maar de bladen is lastiger om te vinden zeker voor een nette prijs. Wellicht dat ik een keer iets leuks tegen het lijf loop.

    De staartrotor kan het probleem zijn, aan de andere kant lijkt het mij ook sterk dat dit zo veel uit zal maken. Heb de heli echter niet echt gevlogen in originele staat. Maar een keer na het even opnieuw afstellen.

    Iemand tips waar ik een setje bladen kan scoren voor een reeel bedrag?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij bijvoorbeeld www.live-hobby.de heb je voor rond de 5 tientjes een 4-bladskop met bladen, die, zeker met een FBL systeem er op, heel redelijk vliegt.
    Die rotorkopjes zijn gewoon goed: goedkoop gemaakt, dus je moet ze even nalopen, maar de mijne heeft volledig onderhoudsvrij toch naar schatting wel een 500 vluchtjes probleemloos doorstaan.
    Voor handmatig vliegen zijn die bladen goed te doen als je het reeds kunt, maar een draak om mee te leren vliegen.
    Ze zijn niet erg energie-efficiënt, maar kosten maar ongeveer een tientje per set.

    Goede bladen zijn gewoon duur. Reken op 75 a 80 euro voor een set asymetrische spinblades. Maar dan heb je ook serieus wat, die vliegen perfect, ook handmatig (je moet het WEL eerst leren, en dat kost je flink wat tijd).

    Ik vloog de EC135 met 350 mm asymetrische spinblades, en dat vloog echt top. Nu zit er een DEAO rotor op, die vliegt wel wat minder, vind ik.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2017
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb even gekeken maar kan zo niet die kop en bladen vinden die je bedoeld, zal zo nog eens verder kijken.

    Het monteren van een 4 blad kop is geen prio, dit is meer een winterprojectje en als je vliegt zie je het verschil eigenlijk niet. Maar dat ik er maar kort mee kan vliegen vind ik wel een beetje vervelend, ik twijfel een beetje. Want wil er ook geen grote bedragen aan uit gaan geven. De Lynx is voor mij dan belangrijker.

    Wellicht zal ik tzt een fbl of 4bladkop inbouwen maar dan wel met een fbl unit. Ik vind het veel fijner vliegen en een beetje elektronica om dat makkelijker te maken, zeker bij een schaalmodel vind ik prima.

    Vind het gewoon leuk om een beetje te sleutelen
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Heb dat nog nooit gedaan, moet ik eens even gaan kijken hoe dat werkt op mijn zender (dx6i)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jeetje.... sorry! Die site had altijd een heel ruim aanbod, maar ik zie dat daar min of meer volledig niets van over gebleven is....

    Maar hier hebben ze hem ook, is hetzelfde ding: https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-450-4-blade-rotor-head.html

    Twee van deze setjes er bij: https://hobbyking.com/en_us/325mm-plastic-main-blades-for-4-blade-head-1pair.html en je kunt alvast de lucht in.
    Zoals gezegd, check de feathering bolts voor goede borging (gewoon even losschroeven en opnieuw doen) en dan vliegt dat prima. Jaaarenlang!

    Als je echt goed vlieggedrag en aanmerkelijk langere vliegtijden wilt, deze: https://spinblades.com/4-Blattsystem-325_1 of beter nog deze: https://spinblades.com/4-Blattsystem-350_1 (en die 2 euro prijsverschil zijn het echt RUIM waard). Die 5 cm grotere rotorschijf merk je echt heel goed!
    Moet je alleen niet vergeten ook wat vulschijfjes mee te bestellen, want Spinblades hebben vrij dunne bladwortels.
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Kijk wat een service(-;.. heb direct even gekeken, de kop is mooi geprijsd, die zal ik bestellen De bladen zijn helaas niet op voorraad, dus zal ff moeten wachten vrees ik.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je toch met stabilisatie gaat vliegen, zou ik ook gelijk die Spinblades er op zetten... Kost een paar centen, maar dan heb je ook écht wat!
    10 tands motortandwiel, rustig toerental, en dan moet jij eens opletten, krijg je er zomaar tot wel 2 minuten vliegtijd bij....

    Heb even gezocht, maar ik blijk nog maar één joeptjoepje te hebben van mijn EC 135 met de spinblades, en dat is van abominabele kwaliteit helaas.
    Maar het laat wel zien, dat die bladen goed vliegen en sturen....

     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2017
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Zal er eens serieus over nadenken want wil er toch graag langer mee vliegen dan wat ik nu kan.. maar dat vliegt idd wel goed zo te zien.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sowiso (altijd wat lastig in te schatten, want jouw fenestron is heel anders dan die van mij) maar ik had 2600 mAh nodig als minimum om het ding in balans te krijgen, en dat scheelt ook in de vliegtijd natuurlijk:D

    Ik heb er ooit wel die CopterX bladen op gehad (die supergoedkope) en dat kostte me minimaal anderhalve minuut met diezelfde 2600 mAh accu.
    Ik heb echter nooit met een gewone 2-blads paddelkop getest.
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ivm te veel projecten doe ik hem toch maar in de verkoop. Heb het mechaniek inmiddels weer uitgebouwd en origineel gemaakt.
     
  12. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Dat is inderdaad lastig,VEEL projecten....Ik heb hier ook zo mooi project liggen wat afgemaakt dient te worden
    wekt.jpg
     
    Frenzul vindt dit leuk.
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Inderdaad, ik heb ook snel de neiging om met te veel tegelijk bezig te zijn. Jammer van je mooie agusta, snap eigenlijk niet dat ie nog steeds te koop is. Het is dat ik eerst maar eens mn eigen af moet maken(-;
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2017
    jjdehaan vindt dit leuk.
  14. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Fenestron geprint met het bestand van Kees.

    1.jpg 2.jpg
     
    hermor vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel benieuwd hoe dat gaat presteren....
     
  16. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Door Wob geprint, voor de nieuwe heli van Wim.
    De heli uit dit draadje is gekocht door Frans.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoiets had ik al begrepen ja....

    Dang! Ben ik nog de enige met zo'n ouwe Vario koelfan in de staart.... :D
     
  18. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    En hier de heli zoals Kees de heli wou maken voordat hij verkocht werd, de heli is niet van mij ik heb alleen maar het filmpje gemaakt.

    De motorbevestiging is wel opnieuw gemaakt want bij de eerste keer proberen knapte de motor uit de bevestiging.
     
    hermor vindt dit leuk.
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Wat leuk om te zien dat het ook werkt! Was er erg benieud naar. Is de bevestiging ook aangepast of gewoon nieuw geprint?
     
  20. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Nee hij is niet opnieuw geprint, die van jou bestand geprint is word aangepast zo gauw de printer het weer doet, maar die in de heli is door Frans gemaakt uit een afvoerputje.
    Hij wou zo snel mogelijk weer vliegen en heeft toen zelf maar iets gemaakt.
     

Deel Deze Pagina