Echt 3D tekenen in AUTOCAD, wie weet hoe ?

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door steven., 21 apr 2005.

  1. steven.

    steven. Guest

    Hello, ik gebruik al een hele tijd Autocad, maar ik wil nu aan iets moeilijker beginnen, 3D tekenen, wat bedoel ik hiermee : Niet gewoon isometrisch perspectief of plat 3D tekenen, Maar echt 3D tekenen..

    De bedoeling: Je maakt bijvoorbeeld een tekening van een vliegtuig, volgens mij moet je dan ergens Z-waarden ingeven (dus diepte),
    daarna moet het mogelijk zijn om de tekening vast te grijpen en in verschillende richtingen te draaien, zodat je aan alle kanten van het model kan kijken :roll:
    Via de functie "3D orbit" klik je een groene bol ofzoiets aan, waarna je met de muis het model naar alle kanten kan draaien, maar een gewone tekening is dan plat,...

    Wie weet hoe je dit moet aanpakken, hoe je die derde dimensie ingeeft ?

    Alvast bedankt !
    Groetjes
    Steven 8)
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Je moet AutoCAD Inventor hebben, gaat het een stuk makkelijker. :) In AutoCAD 2005 of iets dergelijks is dat allemaal wat complexer, en tekent ook niet echt fijn vind ik zelf. Kijk gewoon ergens of je Inventor vandaan kan halen. Natuurlijk legaal met licentie. :lol:

    Tevens verplaatst naar Modelbouw-software.
     
  3. steven.

    steven. Guest

    tja, maar ik heb inderdaad Autocad 2005, dit gebruik ik op school ook, is echt niemand die weet hoe het in 2005 moet ?
    Het moet toch mogelijk zijn ?

    Groeten
    Steven 8)
     
  4. cortenhoor

    cortenhoor

    Lid geworden:
    7 jul 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    marum
    als ik jou was zou ik het boek autocad 2005 kopen daar staat heel veel in hoe en wat je moet doen kost 49,95 bij de boekhandel

    [​IMG]

    ik gebruik het boek zelf ook als na slag werk als ik iets niet weet want ik gebruik niet alle functies elke dag
     
  5. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
  6. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik zit (nu even niet) dagelijks achter AutoCAD, en idd vergeet het voor 3D....

    Het is een mooi pakket (ook niet met alles maar ja) voor 2D, en 3D kan er wel mee maar is zoals gezegd vrij complex.......

    maar ik kan me voorstellen als je Acad 2005 thuis hebt (was dat niet een beetje duur?... :Wink:) dat je het hiermee wilt proberen.......
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    srry, had niet gezien dat hier hetzelfde topic stond, dan maar hier verder.

    @MDM1FOX, Dat soort dingen doe ik altijd met een loft. Dan moet je meerdere workplanes achter elkaar maken (of zelfs onder een hoek) en daar copieer je dan de tekening van het vleugelprofiel op. Naarmate je meer bij de tip komt, kan je dus het profiel erkleinen en ook veranderen. Dan doe je gewoon een loft en selecteer je alle tekeningen (in de goede volgorde) waarlangs je het oppervlak getekend wil hebben. Kan je toffe dingen mee doen!
    Op het plaatje in mijn vorige post heb ik dat ook gedaan bij die gekromde tips van die zwever. Kweet niet of je het kan zien. Als ik thuis ben, zal ik nog wel ff wat screendumps bouwen.

    Gewoon veel proberen en niet opgeven!!!

    succes
     
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb een tijdje 3D getekend in AutoCAD 14 en 2000, en geloof me, dat is echt masochistisch!

    Ik werk nu al jaren met SolidWorks en dat is echt een verademing. Autodesk Inventor is hiervan een kloon en schijnt ook goed te werken.

    Helaas voor de hobbyist zijn deze pakketten veel te duur (€7000,- >)

    Een goede modeller voor complexe surfaces is Rhino3D. Hiervan kun je een demo downloaden die alle functies heeft, maar je mag maar 15x iets saven. Als je het programma uit de registry verwijdert kun je het iedere keer weer opnieuw installeren.

    Let er wel op, dit is een zog. surface modeller. De modellen zijn niet parametrisch of associatief (de geschiedenis wordt niet bijgehouden of kan gemanipuleerd worden)

    Een gratis of goedkope 3D solid modeller ben ik nog niet tegen gekomen
     
  9. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Een autocad cursus kost 600 euro voor 21 lessen, en zelfs dan is et nog best moeilijik. Ik ben gediplomeerd 3D CAD piloot (ja zo heet et. :p), en zelf AutoCAD leren is zo goed als onbegonnen werk. Et leer boek op dat plaatje lijkt aardig, maar wist je dattie zo dik als je vuist is? :p

    3D max is heel gemakkelijk, maar das meer n cosmetisch programmatje. Waarvoor wil je n vliegtuigje tekenen?
     
  10. elwitten

    elwitten

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    409
    Locatie:
    aalst belgie
    solids dude. en substracten en extruden. met die commandos kan je wel al heel wat verder. maar voor echt 3d is het niet echt zo een geschikt programma. (meer architectuur en mechanica related)
    het is heel gemakkelijk voor basisvormen te tekenen. blokjes prismas etc.
    maar voor de complexere vormen moet je toch al wat kennis hebben en dan nog is niet alles mogelijk.
    3dmax is laat veel meer toe. (mesh, poly editing) maar accuraatheid...daar stel ik me vragen bij.


    enneuh freakazoid.
    je avatar. sphere met world map op? text geextrudeerd. en dan met een spacewarp of een andere rond je bol gewarpd? en dan rotate over 100 frames?
     
  11. steven.

    steven. Guest

    Hello, bedankt voor al jullie reacties :wink:

    Enkele dagen geleden heb ik eindelijk gevonden hoe ik het moet doen :p
    Op school gebruik ik ook autocad, maar omdat dit tekenpakket nog maar 1 jaar om mijn school wordt gebruikt, zijn er bijna geen leerkrachten die er echt veel van kennen, laat staan 3D !

    Maar na lang zoeken heb ik wel een leraar gevonden die het boek van autocad 2005 had, hetzelfde boek als "cortenhoor" hierboven al liet zien.

    Ik heb dat boek die dag even mogen inkijken, en ik heb enkele hoofdstukken liggen overpennen :lol:, tja ik heb geen geld meer over om dat prachtig boek te kopen, dus moest ik profiteren van die enkele uurtjes :wink:

    Na thuis wat te hebben geëxperimenteerd kon ik al enkele basisdingen teken, ik heb o.a. mijn broer z'n nieuwe kamer al getekend, en nu ben ik pas begonnen met wat m'n doel eigenlijk was, m'n eco 8 helicopter in 3D tekenen 8) ..

    Hieronder z'n al enkele foto's te bezichtigen, maar ik sta nog niet zo ver omdat ik er nog maar pas aan begonnen ben..

    Zo tekende ik dus enkele maanden geleden, 2D, alles opgemeten met een schuifmaat en dan uitgetekend...
    [​IMG]

    Zo teken ik nu, 3D, dit neemt wel heel veel tijd in beslag, omdat ik alles moet gaan opmeten terwijl heel de heli in elkaar staat. :|
    Ook het 3D tekenen zelf is niet zo gemakkelijk als het lijkt met autocad.
    Ik heb even alles een rode kleur gegeven, omdat het anders zo moeilijk op de foto's te zien is. :wink:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor degene die niet weten wat ik aan het tekenen ben, hier zie je frame van m'n heli...
    [​IMG]

    Enkele dagen geleden m'n 4takt motor van m'n trainer uitmekaar gegooid, ik had per ongeluk de draad van de gloeiplug beschadigt, misschien is dit ook wel een leuke 3D uitdaging...
    [​IMG]

    Vriendelijke groeten
    Steven 8)
     
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Steven,


    Ik heb echt veel met AutoCAD 3D getekend (voornamelijk Solids). Idd. kom je een heel eind met solid tekenen en substract/join etc.

    Met een programma als SolidWorks, SolidEdge of Inventor teken je je Eco 8 factor 10 sneller en je kunt er veel meer mee.

    SolidWorks laat je overigens de "sketches" gebruiken van AutoCAD (behalve LT versies) Oftewel, heb je al veel in AutoCAD 2D, kun je zo Ctrl C/V in SolidWorks. Erg handig. Dit gebruik ik om dxf tekeningen van vliegtuigen in 3D te zetten

    Ik weet dat ze op een aantal Hogescholen inmiddels SolidWorks gebruiken. Volgens mij zijn er ook zog. "Student" versies.

    SolidWorks heeft een heel goede help en standaard uitstekende tutorials. Zelfs een dynamische voor AutoCAD gebruikers.

    Uiteraard heeft Inventor dit ook en is ook 100% compatible met AutoCAD (immers van AutoDesk)
     
  13. steven.

    steven. Guest

    Ja, ik gebruik nu ook subtract enz.., ik zou hééééél graag inventor van autodesk hebben, maar dat pakket kost spijtig genoeg veel meer dan mijn autocad 2005 :(

    Daarom heb ik weinig andere opties..
    Ik ben er wel van overtuigd dat het mogelijk moet zijn om de eco8 helemaal uit te tekenen met autocad..

    Ik zie alleen de eco 8 kap niet zo meteen zitten, maar later zal dat ook wel lukken hoop ik. Het probleem bij die kap is dat het één en al rondingen en elipsen zijn, die dan samen in 1 vlak overtrokken moeten worden...
    Volgens mij kan ik dat oplossen door de elipsen te tekenen, en met 3D mesh (4lijn aanduiden en dan overtrekt autocad deze lijnen) alles te overtrekken, ..

    Oh ja, weet iemand soms hoe ik een kleur doorschijnend kan maken, bv voor de koepel, of bij het tekenen van ramen,...

    Groetjes
    Steven 8)
     
  14. Fabian

    Fabian Guest

    Op http://cg.kwaliteits.info staat misschien wel wat uitleg. Er staat nog niet veel, maar het is wel Nederlands en alles wordt op aanvraag geplaatst.
     
  15. tjaf

    tjaf Guest

    Tiens, kent niemand van jullie blender? Het is volledig gratis te dl, runt op windows/linux/macos/freebsd/... Het is zeer gemakkelijk en je kan er prachtige zaken mee tekenen. Er zijn online tutorials te vinden en wordt enorm veel gebruikt door hobby-3d tekenaars (het is zelfs gebruikt in de pre-visualisation van de film Spiderman 2).

    Het programma is meer gericht op het renderen van animaties (a la shrek enzo), en niet echt 100% geschikt voor technisch tekenen omdat het gebruikte coordinaten systeem zich daar iets minder toe leent, maar het is wel mogelijk. Het tekenen van zo'n kap is in elk geval een fluitje van een cent (bij wijze van spreken). Download het programma, volg enkele online tutorials en je bent zo weg.

    http://www.blender3d.org
    http://www.blender.org
     
  16. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    hmm geef mij maar Robodraw.
    die autocad lijkt me veel te complex zoals jullie al zeide!
     
  17. steven.

    steven. Guest

    Vorig jaar werkte ik ook met robodraw op school, toen we er allemaal goed mee konden werken, begonnen we met autocad..
    In het begin was autocad echt wel wennen, alles leek zo onlogisch maar daarna begon ik het steeds beter te vinden eigenlijk.
    Ik ben eigenlijk de enige van mijn klas die het graag doet :wink:
    ik moest m'n eigen leraar uitleggen hoe je basis 3D tekent :lol:

    Groeten
    Steven 8)
     
  18. Jelle

    Jelle Guest

    Zoals eerder vermeld is autocad echt slecht voor 3D-design... Je kunt er idd wel mee tekenen in 3 dimensies maar dat werkt omslachtig, daardoor traag en daardoor onbegrijpelijk ;)

    Zoals eerder vernoemd: Solidworks, Inventor of Solidedge...
     
  19. dragon9112

    dragon9112

    Lid geworden:
    21 jan 2005
    Berichten:
    237
    Locatie:
    limburg
    3d studio max heeft ook heel veel video tutorial :D
    er is ook een 30 dagen trail van.

    op www.3d-palace.com staan een hoop video tutorials
     
  20. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    solidworks heb ik hier ook liggen maar dan de student versie, nooit geleerd, ik begrijp er de balle van :?
     

Deel Deze Pagina