Echt 3D tekenen in AUTOCAD, wie weet hoe ?

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door steven., 21 apr 2005.

  1. Ik werk nu al een paar jaar met SollidWorks (versie 2001 2003 plus 2004 office en nu 2005 office) (kun je als je een beetje handig bend zo van internet downloaden :wink: )

    Dit werkt veeeeeeeeeeeeel makkelijker dan A-CAD. Daar ben ik snel mee gestopt (o.a op aanraden van de school zelf). (Ik gebruik het alleen voor 2D, maar dat komt bijna niet voor).

    Verder heb ik sinds kort Catia V5. Dat heeft nog meer mogenlijkheden dan SolidWorks, maar dat heb ik nog niet uitgezocht.

    Wat ik ermee doe?? Ik ben derde jaars HBO student Werktuigbouw
     
  2. elwitten

    elwitten

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    409
    Locatie:
    aalst belgie
    hey jonges. als jullie later een job willen ivm met deze tekenprogrammas zouden jullie toch bij autocad of inventor blijven. :teacher:
    andere programmas doen het niet zo goed op de arbeids markt.
    Er zijn weinig dingen die je niet kan tekenen met autocad. gewoon objecten en vlakken die in twee richtingen draaien of verkleinen (zoals een cockpit van een helicopter zoals een zoom of zo) dat is heel moeilijk om te tekenen, ik denk onmogelijk. miss met een combinatie van twee programmas is het mogelijk. je kan 3dviz files importeren in autocad en omgekeerd. dat is wel compatibel. Zien dat je op de zelfde schaal bezig bent. nu ja verschalen kan je altijd doen.
    ik blijf bij mijn autocad 2002 en mijn max 5 they rule :banana:
     
  3. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Volgens mij is het wel mogelijk om een cad tekening te importeren in 3ds max om deze vervolgens om te zetten naar 3d en te animeren.
    Dan teken je eerst 2d in cad vervolgens maak je hem 3d in 3ds
     
  4. elwitten

    elwitten

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    409
    Locatie:
    aalst belgie
    ik denk dat dit niet mogelijk is. 8O hoe bedoel je feitelijk. 2d plannen extruderen in hoogte in max? animeren is wel mogelijk. maar heb je ooit al geimporteerd van cad naar max. je hebt ongelofelijk veel meshes als je een cad object importeert. waar 3dmax er maar een 100 tal nodig zal hebben heeft een geimporteerde cad file er wel 3000 of meer.
    als jij een supercomp hebt no prob :D maar op mijn gaar bakkie moet ik het niet proberen. je kan normaal gezien geimporteerde cad objecten niet meer manipuleren in max.
    :?: :?: :?: dacht ik. :?
     
  5. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
  6. Jelle

    Jelle Guest

    @elwitten: Wat maakt het uitwaarin je 3d-tekenen leert?

    Solidworks of Inventor?

    Het programma is maar een verlengde van je 3D inzicht, het programma is binnen een dag aangeleerd als je handigheid en inzicht bezit...

    Is het in 3DS-max ook mogelijk om exacte maten etc in te geven?
     
  7. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Is mogelijk.
    Kunt kiezen uit Metrisch, US standard, Generic, Custom.
    Instelling te vinden onder:
    Customize --> units setup
     
  8. steven.

    steven. Guest

    Is het eigenlijk mogelijk om in autocad 2005 ook te animeren, dus eigenlijk een filmpje te maken ?
    Op school hebben we enkele dagen geleden zo'n filmpje gezien, ik weet niet zeker of het met autocad was gedaan, maar het was ongelooflijk knap, het ging over een vierzijdige houtschaafmachine, de camera volgde dan het hout en dan zag je hoe het hout helemaal werd bewerkt..
    Het stond op de site van HS&M (hout stichting & meubel), maar ik vind die filmpjes niet meer ...

    Groeten
    Steven 8)
     
  9. elwitten

    elwitten

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    409
    Locatie:
    aalst belgie
    @jelle. je hebt totaal gelijk. maar the point was bij mij gericht op de arbeidsmarkt. de programmas die jij opnoemt zijn er 2 uit een hele reeks.
    maya silo etc etc zijn ook te gekke 3d programmas. het is maar een keuze te maken met welk programma je het liefste werkt.
    wat je zegt over die maten in te geven en accuraat te werken met max.
    ikzelf kan het niet. 3dmax is bij mij totale zelfstudie. het lukt aardig maar accuraat... "no way hosé" :D daarmee als ik iets accuraat wil teken ik het in cad en importeer ik het. maar een vriend van mij is architect (ik maar technisch tekenaar bouw :lol: ) en die tekende in zijn schooltijd gewoon direct met 3dmax. dus ik denk dat de mogelijkheden om accuraat te werken er wel zijn.

    @steven.
    je kan renderen in autocad. maar persoonlijk vind ik die mogelijkheden nogal redelijk beperkt.
    animaties maken in cad zou ik begot niet weten. is dat feitelijk mogelijk.
    lights en cameras instellen en paths volgen?? ik zou het niet weten.
    werkt dat ook met key's zoals in 3dmax?
    nu ja zou wel gaaf zijn natuurlijk.
    max is pokke duur.
    mijn broer wil een gelicencieerde versie kopen voor zijn webdesign bedrijf.
    heb ik direct een weekend werkje bij :D
    greetz wim

    ok ik heb effe gekeken.
    lights kan je instellen. materials toevoegen (dezelfde die standaard bij max er inzitten raar hé :roll: ) maar voor animaties zie ik direct niets.
     
  10. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Ik werk dagelijks met een CAD programma en in onze branche is Autocad helemaal achterhaald. Zelf werk ik met Pro/Engineer Wildfire, en onze klanten leveren hoofdzakelijk 3D files aan vanuit, Ideas, SolidWorks, Catia.
    Dus als je iets met produktontwikkeling of het vervolg daarin wilt gaan doen zou ik me op een dergelijke programma focussen.

    Rick
     
  11. Jelle

    Jelle Guest

    Zelf studie is idd erg klote... zo heb ik me solidworks en inventor ook maar aangeleerd.... :) Kost veel tijd maar dan heb je ook wat :)

    Iedereen die solidworks wil hebben hoeft maar de bekende paden te bewandelen.... Daar zijn tigversies van te downloaden en op scholen floreert het zo mogelijk nog meer ;)
     
  12. elwitten

    elwitten

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    409
    Locatie:
    aalst belgie
    @rick nt
    is dat dan ook cnc gestuurd die programmas?
    in de bouwsector is autocad nogaltijd nr 1 denk ik. productontwikkeling kan heel anders zijn natuurlijk :)
    maar zoals je weet. zijn al die programmas toch spinoffs van originele autocad of andere programmas. geld moet blijven rollen he. zo heb je ontelbare plugins voor max waar je waarschijnlijk veel poen voor moet geven.
    wist je zelfs dat er een patent bestaat op al die icoontjes van cad.
    dus als de programmas vergelijkingen vertonen in werkmenus en andere weet je ook wel van waar de wind waait.
    :D
    zelf werkik met een autocad met daarin nog een ander software pakket in verwerkt. "linear haustechniek". anfang und editieren jahwol.
    niet echt mijn ding :(
     
  13. @Rick NT: Helemaal mee eens. Ik loop nu stage bij Stork Fokker en daar wordt A-CAD (bijna) niet meer gebruikt. alles gaat nu met CATIA. :p
     
  14. elwitten

    elwitten

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    409
    Locatie:
    aalst belgie
    het ziet er redelijk simplistisch uit. die catia v5. ik wil hiermee niet deningrerend doen of zo hoor. @laurens. jij werkt op bedrijf waar ze de twee gebruiken. wat zijn de voordelen en de nadelen?
     
  15. @elwitten:
    De voordelen van CATIA v5 t.o.v. SolidWorrks zijn dat CATIA meer mogenlijkheden heeft met splines (gekromde vlaken door drie dimenties). en er zit meer "rekenpower" in het pakket.
    Nadeel is dat je om het een beetje fatsoenlijk te kunnen gebruiken een behoorlijk snelle (nieuwe) PC nodig hebt.

    A-CAD kun je hier volgens mij beter buiten beschouwing laten. Dat is in feite een 2D tekenpaket die, om niet achter te blijven, een 3D functie ingebouwd hebben.

    (Maar zoals ik al eerder in dit draadje schreef heb ik zelf (nog) weinig ervaring met CATIA. ik gebruik SolidWorks dat werkt tot nu toe perfect voor mij.)

    De computer(s) die ik gebruik:

    Ik heb net een nieuwe DELL P4 3.4 G met h.t. 2 G werkgeheugen SATA hardeschijf Radeon 850XT Platinum (256 Mb). daar draaid het perfect op.

    op mijn laptop DELL P4 M 3.06 met 1 G werkgeheugen IDE hardeschijf Nvidia geforce FX go (64 Mb) wordt het al minder (opstarten van CATIA duurt lang en met wat grotere tekeningen wordt het echt traag

    PS computers zijn mijn tweede hobby naast modelvliegen (mooi weer=vliegen slecht weer=computeren)
     
  16. elwitten

    elwitten

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    409
    Locatie:
    aalst belgie
    @laurens. daar beschrijf je wel het autocad 3d probleem. kromming over 3 dimensies is gewoon weg onmogelijk.
    alhoewel met de functies die in dat pakket zitten kan ik meer dan behoorlijk mijn plan trekken. thuis zit ik met een amd athlon 1800+ grafische kaart van 64 mb en 512 ram. peanuts. (denfinitly need new hardware) maar ik draai er toch lekker autocad 2002 op en 3dmax 5. alhoewel het renderen niet zo vlot gaat. (animatie van 10 sec moet 14 uur renderen en zo.) allez ja tis te zien hoe zwaar het model is.
    ik zit nu momenteel op mijn werk dus is het redelijk moeilijk om fotos van mijn vroeger werk up te loaden. ik ga dat zeker eens doen als ik thuis ben. maar weet begot niet hoe je dat doet.
     
  17. steven.

    steven. Guest

    Hello, ik ben de laatste tijd niet veel meer bezig geweest met het 3D tekenen, maar na af en toe eens wat te tekenen heb ik toch al bijna heel het chassis..
    De foto's zijn wel heel donker uitgevallen, de as en de servo zijn daarom nogal moeilijk te zien.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Omdat ik in het houtonderwijs zit, moeten we elk jaar een keuze project maken, vorig jaar had ik een eettafel uit beuk ontworpen, spijtig genoeg ben ik wel alle 2D tekeningen kwijt geraakt, vorige week wou ik eens een 3D tekening van die tafel maken, ik heb heel de tafel opnieuw opgemeten en dan uitgetekend, hieronder zie je het resultaat..

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes
    Steven 8)
     
  18. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Waarom maak je steeds foto's van je monitor en gebruik je niet gewoon (Alt+)Printscreen? :? :? :?
     
  19. steven.

    steven. Guest

    Omdat ik de tekeningen van autocad op m'n eigen pc maak, maar omdat deze geen internet heeft, moet ik steeds foto's trekken en deze via diskette naar onze andere pc met internet aansluiting overbrengen, ik zal proberen in het vervolg een printscreen te maken, en deze op diskette te zetten.
    Ik heb ook nog het programma "screenprint", waarmee je met een muisklik een scherm afdruk kan maken. En zelfs een omlijnd raster alleen kan afdrukken. dit programma maakt er een bitmap van.

    Groetjes
    Steven 8)
     
  20. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Op die manier...ik vroeg me alleen af waarom je zo omslachtig te werk zou willen gaan. ;)
     

Deel Deze Pagina