EDF Modellen - Kan het echt niet langer dan 5 minuten?

Discussie in 'EDF forum' gestart door sven, 27 apr 2010.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi allemaal,

    Ik begeef me nu even op onbekend terrein maar het interesseert me toch al enkele jaren.
    Modellen die zich voortbewegen met een lawaaierig tunneltje waar wind uit komt, ik blijf het bijzonder vinden.

    Waarom ik er zelf nog niet aan begonnen ben?
    De enige reden is eigenlijk de vliegtijd die je er blijkbaar mee haalt.
    Is het echt zo dat de meeste EDF modellen het moeten doen met 5, hooguit 6 minuten?
    Van alle modellen die ik gevonden heb, is dit zonbeetje de aangegeven norm.
    Ik vind het zo kort, ben je net de lucht in, doe je 5 rondjes en het is weer op.
    Is 10 minuten echt niet te doen met wat voor EDF dan ook?

    Ik heb wel eens hotliner achtige dingen gezien met een EDF narcelle op hun rug of zelfs staart,
    maar die waren dan ook meteen al niet te betalen met een dure glasromp.. :(

    Of zijn er toch nog goed vliegende EDF gebakjes te vinden die ik gemist heb?

    Grts,
    ~ Sven
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Als jij in 5 minuten 5 rondjes doet ga je VEEEEEEEEEL te langzaam...



    5minuten 200+ vliegen met een 80cm span kistje en je concentratie is echt wel op...
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb ze wel eens zien vliegen, die fighter jets, alsof de vellen eraf moesten.
    Maar dat hoeft toch helemaal niet? ;)

    Een leuke learjet of een of ander fantasie model is toch ook leuk?

    Om maar even een extreem voorbeeld te noemen van een fantasie gebakje:

    [​IMG]

    Er staat hobbyking bij, maar die heeft hem iig niet meer.

    Ik weet dat ik niet om een rustig model moet vragen bij EDF want die bestaan niet,
    maar een flinke vaart zonder binnen 5 minuten in de stress te schieten moet toch wel lukken op een of andere manier?

    Dit is dat ding met EDF in zijn staart:

    [​IMG]

    Toch ook mooi?
    Alleen jammer dat je wel een HELE dikke portemonee mee moet brengen voor zon vogeltje.
    Het is de Kavan Bird of Prey, kost een slordige 230 euro... LEEG.
    Kwam multiplex maar weer eens met wat EDF spul naast die twister.
    Een easystar met zon straalpijp op zn staart zou ik direct kopen. ;)
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2010
  4. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Kijk eens naar de GF-35 van Graupner. Met een 2200 mAh accu erin haal je met gemak 8 minuten. Hij vliegt erg goed door zijn relatief grote vleugel oppervlak. Gooien is wel kritisch bij dat ding, ik doe het liever met een elastiek.
    Een EDF aandrijving op een zwever? Lijkt me vrij onzinnig. Het rendement is laag en het remt flink af als de fan niet draait.
    Bij Lidinger hebben ze een leuke EDF kist in de aanbieding:
    Modellbau Lindinger Onlineshop
    € 79,- voor een model met GFK romp en houtbouw vleugels. Volgens mij kun je hier ook redelijke vliegtijden mee halen.
     
  5. lisand

    lisand

    Lid geworden:
    9 jun 2009
    Berichten:
    159
    Locatie:
    amsterdam
    ben bezig met een edf killer
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Ik had al enige tijd 2 64mm EDF's liggen incl motoren voor een f15 uit depron maar die gaat het even niet worden.

    Gister ben ik begonnen met een modelletje. Wordt grofweg zoiets als een Boomerang sprint maar net wat anders en een wat bredere vleugel. Er komt 1 EDF in. Reden voor het vrij grote oppervlak is dat ik een 3s4500 heb liggen en die dus mee moet. Misschien wat zwaar maar zo gaat wel de motorloop omhoog. Misschien dat ik er later nog een dubbele EDF opzet als het vermogen echt te kort schiet.

    Een vriend van me heeft een HK F15 70mm EDF en met 3s2200 is het na 3 minuten ook op. En het beroerde is dat hij bijna volgas nodig heeft om een beetje te vliegen.

    Het blijft een inefficiënte manier van aandrijven.

    Gr. Dennis
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee daar is Lisand weer als dat net zo gaat als die turbine dan wacht ik met spanning af :yes:


    Maar Sven,

    ik doe met een 3S 2200 pakket in m`n graupner-gf-5-bosmodelair zo`n 7 min. maar da`s niet constant volgas ;-)

    Anders zou ik met 5 a 6 minuten ook wel weer aan de grond staan.

    Maar zoals hier al wordt gezegd is het sterk afhankelijk waar je mee vliegt, als ik mijn logboek bekijk dan ligt mijn gemiddelde zo op 6 minuten per vlucht.

    Heb ooit eens een Calmato gehad met een beest van een tank erin en daar kon ik een half uur mee hangen, dat was leuk en vooral nuttig met lesgeven.
    Maar met zo`n kist is dat makkelijk uit te houden ondanks dat ie ook lekker kon raggen etc.

    Maar met menige kist moet ik daar niet aan denken, met m`n jet is 6 a 7 minuten mooi geweest.
    Kost veel meer inspanning dan zo`n Calmato en dan wil je echt niet te lang hangen.

    Onno`s Piper Cub is ook zo`n leuke, lekker 15 tot 20 minuten rondtuffen, maar een Super Sportster volgas 6 a 7 minuten knallen is wel weer de max.


    Maar om even terug te komen op jouw vraag.

    Een standaard EDF kan zeker wel langer vliegen, als ik mijn 2200 eruit zou gooien en wat meer capaciteit neem dan kom ik heus wel op de 10 minuten, zeker als er niet constant volgas gevlogen wordt.

    Maar tja, is allemaal keuzes maken ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ligt puur aan je setup en knuppel gebruik. Als je niet snoeihard hoeft en gewoon rustig schaal wil vliegen met een goede setup (goede duct, fan, motor en lipo's edg) dan haal je veeeeeel meer dan 5 min. Een standaard setupje met gemiddeld knuppel gedrag trekt niet meer dan 5 min nee :)
     
  9. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik moet jullie eigenlijk bekennen dat ik al een mooi EDF model heb liggen,
    alleen durf ik er niet aan te beginnen. :|

    Het is de Graupner Comet:
    [​IMG]

    Een beest van 1.2m, dubbele EDF pods en een mooie gladde witte romp.
    Ik heb hem ooit eens geruild voor een bootje, want varen dat was niks voor mij.

    Helaas stuitte ik met dit apparaat op een boel dingen die ik zelf niet opgelost krijgt.
    - Beplankte vleugel en oracoveren dat kan ik niet.
    - Motor narcelles zijn gebouwd op sp400 motoren, dus geen idee wat voor brushless erin moet.
    - De propellerbladen zijn kleine stukjes uit, dus wederom geen idee waar ik die mee moet vervangen.
    - Compleet nieuwe motor units die bedoeld zijn voor brushless gaat ook niet, deze dingen zijn denk ik custom aan het model.
    - Brushless betekend 3 draden wat krap wordt in de vleugel uitsparingen, of de ESC in de buurt van de motoren houden, en houtbouw kan ik HELEMAAL al niet.

    Dus die comet zal ik waarschijnlijk wel weer door verkopen,
    want ik weet anders ook niet wat ik ermee moet.

    Ik zocht daarom dus iets wat iets meer ARF is eigenlijk.
    Maar dit model geeft misschien een idee naar wat ik zoek?
    Ik bedoel, zon bullebak kan met gemak 10 minuten accu mee slepen toch?
     
  10. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    10 min voor een calmato bij 80kmh=10/60x80=13.3km
    4 minuten voor edf bij 250kmh= 4/60x250=16.6km
    laag rendement?

    btw, mijn Calmato40sport doet 30minuten met 9sA123 en 2.5kg. dat is dus 3.5A continu (telemetrie)
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2010
  11. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    sven, mijn AMX jet vliegt zeker 7 minuten, zo niet langer. Zal de volgende keer eens timen als de nieuwe accu's er zijn>

    Dan moet je er ook maar eens een rondje mee vliegen, je weet NIET wat je mee maakt!!!

    De carson eurofighter vliegt zo kort (krappe 5 minuten) omdat hij 2 edf units heeft he ;)

    En dan koop je meerdere accu's voor 1 model he, doe ik ook. 2x met dat model vliegen op 1 dag is heftig zat hoor :p maar dat zul je wel ervaren als je even met de AMX knuppelt ;)

    en die comet, welke EDF's moeten/zitten er in?
    Bij hobby king hebben ze ZAT EDF/ourtunner/esc combo's! (en nog voor weinig ook ;) )
     
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ja hoe die AMX van jou dat flikt is me een wonder.
    Ben benieuwd wat die gaat doen met lipos die niet inkakken.
    Maar volgens mij vlieg je wel de helft van de tijd half gas?

    Dat gas geven > landen > nieuwe accu erin > herhalen vind ik niet zo leuk,
    ik ben liever bezig met rondvliegen dan met landingen inzetten.

    Die comet heeft motor narcelles uit 1 stuk, geen losse binnen cowls,
    die units van HK kun je daar niet zomaar in ploppen.
     
  13. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Ik geef er 50 euro voor excl verzendkosten.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Mijn calmato doet 160km/h (gps meting) en met rustig vliegen haal je 20 min.

    Mijn sniper haalde 170 km/h en met rustig vliegen haalde ik 7 min..... ;)

    Een edf heeft gewoon veel meer aandacht nodig wil je het efficient laten vliegen.
     
  15. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    2.5kg calmato, 30min, 1800mAh?
    Als je een edf efficient kan laten vliegen is een propkist een eitje ;)
     
  16. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen

    Ben inderdaad benieuwd wat de nieuwe accu's doen, en nope.... met de amx vlieg ik ruim 90% WOT :p (zo niet 100%)

    Hmm, jammer dat die narcelles uit 1 stuk zijn. Tis natuurlijk ook niet makkelijk om er andere onder te hangen waar zo'n HK setje wel in gaat :(
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Een 2.7kg calmato sport met 6s 5000 mAh. Sniper is een 1kg met 3s 4200 mah. In verhouding klopt dat wel (sniper ook gevlogen met 6s 2100)

    Edf heeft gewoon veel aandacht nodig maar het kan wel efficient. Toch vreet een hoge gemiddelde snelheid aardig aan het rendement. Jets zijn meestal dan weer gestroomlijnd en dun van profiel wat compenseerd. De meeste fan units zijn toch opzich niet efficient, alleen de dure set.
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Zijn er geen leuke betaalbare modellen van makkelijkere kisten?
    Een A10 is misschien wat makkelijker te vliegen door zijn vleugelprofiel,
    en twee externe motorunits waardoor er flink wat accu ruimte overblijft?
     
  19. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Als je perse 2 nacelles wilt blijft er inderdaad een gws A10 over. Deze is een foam versie en waarschijnlijk het goedkoopste wat er te koop is. Bij vth kan jeook tekeningen van een A10 bestellen en ben je nog goedkoper uit, maar dit is balsa.

    succes,
    Erik
     
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik wil niet perse 2 nacelles, maar zulk soort modellen lijkt mij het makkelijkst om fatsoenlijke vliegtijden uit te halen.
    Voor mij hoeft het niet perse 200km\u, maar ik vind het missen van een propeller en het jank geluid zo mooi. ;)

    Van hout krijg ik zoiso al jeuk, ik heb liever schuim.
     

Deel Deze Pagina