EDF sukhoi 37

Discussie in 'EDF forum' gestart door xyz, 8 jun 2009.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Hi all

    Ik ben bijna klaar met mijn extra 300 88"

    [​IMG]

    en zit nu te denken over een volgende project, en heb het volgende in gedachte.

    - EDF
    - sukhoi 37
    - dubbel EDF
    - trust vectoring
    - en nu komt het , hoveren moet mogelijk zijn
    - hoge snelheid speeld geen rol

    Heb geen ervaring met EDF alleen met propellors,

    heb het niet zelf verzonnen maar vond dit wel heel mooi,

    [URL=" - R/C TURBINE MIG 29 HOVERING!!![/URL]

    ik kreeg namelijk wel een beetje kippenvel bij
    het bekijken naar dit filmpje de eerste keer.

    Ik heb alleen niet het geld en wil ook niet direct met een mega kist dit gaan proberen.

    Daarom ook de bovenstaande vraag, en vind de sukhoi 37 de mooiste jet ooit, ook vooral om wat ie kan.

    Is het boven genoemde in een redelijk formaat 4-5 kg te maken. Afmeeting kan ik zo niet verzinnen maar de het gewicht is een beetje dikke duim zuigen, en de gedachte dat EDF een efficiency heeft van 60%.

    Ik heb zoiezo geen sukhoi 37 kunnen vinden van redelijk formaat, alleen die van art tech. maar dat is echt te klein.

    Schiet maar alles is toegestaan ( binnen de Forum regels natuurlijk), want ik heb de kennis niet.

    Bart ,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Om dat ik er zo weinig over vond, toch nog eens wat rond gezocht. En zie dat ik niet specific genoeg ben geweest met sukhoi 37 , mis daar nog de "terminator". En zie ook nog dat deze in een adem met de sukhoi 35 Super flanker genoemd wordt, wat is het verschil ?

    Bart,
     
  3. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    su 37

    Hallo,
    Ik zag in de nieuwste FMT een advertentie van Lindinger het gaat hier om een su -34.
    spanw.900mm,2xbl motoren,2x e-imp, 2xbl regelaar 45a,10x servo, thrust vect,enz.
    Kijk op lindinger.at

    groeten,
    Egbert
     
  4. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Is een Mig29 iets?
    Ik wil graag meedenken m.b.t. de vector thrusting..

    Zie ook: [66992] jepe-mig-29-a
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    ik zie twee problemen (mits je onder hooveren stilhangen bedoeld):
    1: de static thrust van een EDF is slechts 2 gram per Watt. Voor hooveren zou je dus immenis veel vermogen nodig hebben.
    2: hoe wil je stilhangen? Vliegtuig verticaal? Dit is het meest labiele evenwicht. Het ideale geval is aan je prop hangen, het minst ideale geval is 'op je EDF staan'. Ik denk dat EDF geen toegevoegde waarde heeft voor wat jij wilt. EDF is juist leuk voor snelheid, en daar geef jij niet om.
     
  6. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    Je plan is of erg moeilijk of erg duur, en edf is een best hoge lat, je kan ook
    een pusherprop maken van een tekening als deze

    www.parkjets.com Free Jet Plans - SU-37 Super Flanker by JetSet44

    en deze dan eventueel ombouwen naar EDF, (zie ook de erg grote Su-37 op
    deze die pagina) als je dat goed doet gaat hij er zo uitzien

    [​IMG][​IMG]



    Skyhigh
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2009
  7. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    het youtube filmpje is eraf? :?
     
  8. squid275

    squid275

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    470
    Locatie:
    gramsbergen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. squid275

    squid275

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    470
    Locatie:
    gramsbergen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Een beetje EDF gaat gemakkelijk over 1:1. Stuwkracht kost wel snelheid maar dat is een keuze.
     
  11. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Egbert
    Leuk ding die Su-34, maar te klein en heeft maar 1 assig vectorsturing.
    Waar ik toch echt 2 assig nodig heb, voor hoveren.
    Maar ik vergeet hem niet.

    Mig 29 leuk maar ik zie de canards van de su 35/37 als uitdaging, Ik weet
    niet wat daar allemaal mee mogelijk is maar het filmpje van Squid laat al wel wat zien.

    Jitz, 2 gram per watt is nog niet zo slecht, ik zit met mijn extra op bijna 4 Kw
    , dat is 3.2 gram per watt. is dua maar 30-40% slechter :)
    En over die hover: ja, ik zie het wel zitten om net als die sebart stil te hangen in de lucht met een EDF.

    Die High alpha su 37 zal ik altijd in de gaten gaan houden.

    Maar even voor de duidelijkheid ik zie dit niet als een kort projectje,
    Er moet bv. een Micro controlor in komen voor de aansturing van de 2 * 2
    servos voor de vector sturing, want er moet een mix van
    - alrons
    - richting
    - hoogte roer
    komen.

    Ik zit namelijk zoiezo al op 11 kanalen, als ik dat zonder Microcontroler doe.
    - 4 voor trust vectoring
    - 2 rol
    - 2 hoogte
    - 1 richting
    - 1 Canards
    - 1 landings gestel
    - 1 aire break ??
    Daarom zal het het mixen van de trust vectoring en rol naar hoogte in het
    vliegtuig gebeuren met een PIC controller, moet niet al te groot probleem zijn.

    Canard met giro is ook een optie, zal uiteindelijk via micro controlor lopen.

    skyhigh
    de 175% moet ik echt naar gaan kijken kan ik zo nog niet beoordelen

    Maar in iederegeval avast bedankt voor alle input.

    Oja, ik heb ook al na gedacht over, hoe ik een twee dimentionale trust
    vectoring moet maken. Een tip je van de sluier, het idee kwam bij mij op
    toen ik een stapel van die plastic koffie bekers in de prullenbak ging gooien.

    En pusher is geen oplossing voor mij, maar een workaround wanneer EDF
    niet gaat lukken. Is meteen een stuk makelijker.

    Veel om over na te denken, nog niet veel tijd om er over na te denken, zal mijn baas leuk gaan vinden.

    eerste twee dingen waar ik over na moet denken is dus de twee EDF's
    en het formaat van de kist.

    Bart,
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    dat is wel positief uitgedrukt. het is inderdaa 37,5% minder. Dit houdt echter nog steeds niet weg dat je ratio een factor 1,6 omlaag moet, dus 60% moet verbeteren. ik zal nooit beweren dat het onmogelijk is, maar je zult wel veel vliegtijd inleveren.

    gelukkig vlieg je met Hyperion G3's :)
     
  13. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Ik zou dan zelf (functionele) canards op de Jepe Mig29 maken. Je hebt bij deze kist meer geld over voor de hardware! Houd er wel rekening mee dat een full option kist niet helemaal samengaat met kunnen hooveren. Je moet dus vooral licht bouwen.

    Het idee van de PIC's is geweldig aangezien je snel kanalen te weinig hebt. Je kan bijvoorbeeld met 1 kanaal de flight mode instellen (bijv. flight, high-alpha, hover). Alle andere kanalen (hoogte, rol, richting) kan evt. via de PIC gaan die dan weer de canards (2x), de vector thrusters (4x) en de morors (2x) aanstuurt. Dit biedt dan ook meteen weer mogelijkheden om bijv. gyro's te gebruiken. Overigens bestaan er tegenwoordig ook controllers met een micro dotnet framework die wel heel eenvoudig te programmeren zijn (dus dat zou zelf mij moeten lukken).

    De eerste stap lijkt mij het vinden.maken van een mechanisch goede edf vector thrust unit.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    en als je nu de vector trhrust mechanisch combineert met hoogte en rudder . je geeft nu op rudder en hoogte een belachelijke uitslag van 45 graden in elke hoek .
    je zet je exponentieel op 80% zodat je normaal kunt vliegen . en voor het hooveren dus de roeren en je vector idd de hoek in kunt gooien (hiermee kun je dus ook de cobra perfect doen )

    de canards kun je mbv een gyro koppelen aan je hoogte roeren dit scheelt weer 4 servo's op je thrust sturing ,enkelt zul je dan wat zwaardere servo's nodig hebben .
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    kan zo ,of simpeler
    [​IMG]
     
  16. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Even over ligt bouwen, het hoeft geen echte schaal kist te zijn die op en top netjes is, ik vind bijvoorbeeld dat depron een heel mooi matriaal die toch wel veel voordelen heeft ten opzichten van balsa, lichter en sterker. Ik moet wel een voorbeeld hebben, dan is die Mig van Jepe wel een mooi begin. maar ik zal dan altijd naast die Mig een kompleet nieuwe bouwen die dan toch nog een stukje groter is.

    Bart,
     
  17. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Ligt het aan mij of komen niet alle berichten door? Ik heb iets gepost wat ik soms wel en soms niet zie????? Als ik in het overzicht van door mij geposte berichten kijk zie ik wel een bericht staan???
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2009
  18. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Ook tof: EDF thrust vector (indoor) [URL=" - Thust Vector rc Aerovatic EDP jet[/URL]

    Deze video laat zien dat het principe werkt en dat laag gewicht + EDF mogelijk is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    ziet er goed uit maar, hoe het werkt laten ze niet zien :-(

    Kan ook niks vinden op het internet over dit kisje, of de naam is natuurlijk anders.

    Bart,
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    http://[media=youtube]dEmNxkVoNcg[/media]

    principe van aansturen is gelijk aan de tuimelschijf zoals bij helicopters(dus 2 servo's )
    als je deze koppelt aan je hoogteroer (2 servo's mixen met rolroer) en rudder .is het eigenlijk af
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina