EDF sukhoi 37

Discussie in 'EDF forum' gestart door xyz, 8 jun 2009.

  1. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
  2. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    das behoorlijke overkill, en dan is er nog de vraaa of die het kan.
    ik heb best wel wat ervaring met de PIC controllers, daarom ga ik daar voor wordt een vrij simple printje.

    Ik had als input gedacht
    - rol 1x
    - richting 1x
    - hoogte 2x ( omdat ik op de zender hoogte ga mix met rol )
    - control 1x ( komt bij mij op de flaps servo, heb ik dus drie standen, ge ixed met tweede schakelaar mischien 6 )
    - extra giro ( voor de toekomst )


    output door verbinding ( deze worden dus niet door de microcontroller gecontroleerd )
    - rol in --> rol out
    - richting in --> rol out
    - hoogte 2x in --> 2x out

    out put ( controlled )
    - twee maal x as
    - twee maal y as

    je zou denken dat je 1 van de twee assen er maar 1 nodigt hebt als je voor richting 1 servo tussen de twee TV's zet, dacht ik namelijk ook totdat ik de foto hier boven zag, als men richting doet gat maar 1 van de twee nozzels, voor het geval dat beter is doe ik toch 4 servo's er op.

    Moet nog wel even uit zoeken welke PIC
    - 3 timers nodig 16 bits ( is best veel, 1 voor input 2 voor out )
    - Voedings spanning moet 5V zijn maakt de output een stuk makelijker
    - digital Inputs tot 6V ( simple design )
    - min 9 IO's
    - 40 Mhz ( geeft een 10 Mhz resolutie en dat is genoeg )

    PIC's kunnen volgens mij 25 mA per port leveren, als dat niet genoeg is weet ik het ook niet.

    Heb net even gekeken en bij spectru komen de pulzen naar de servo's achter elkaar, dat betekend dat je voor input maar 1 timer nodig hebt

    Morger maar eens uit zoeken welk aan deze eisen voldoet.

    Bart,
     
  3. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Bij alle ontvangers komen alleen de pulsen van het betreffende kanaal naar buiten je zal dus 1 kanaal/timer per input nodig hebben.

    Je hebt gelijk dat je in principe maar 1 servo voor de richting nog hebt. Als dat mechanisch gemakkelijk is te maken waarom dan niet...

    Eigenlijk is de enige reden voor mij om voor de USBiZi controller te kiezen omdat deze voor mij gemakkelijk te programmeren is. Dit doe je namelijk in bijv. c# .NET gewoon via de USB interface. Bovenden kun je software tussen .NET micro framework controllers van verschillende fabrikanten gewoon uitwisselen dus in de toekomst is voor andere hardware kiezen geen probleem. Ik sta open voor andere suggesties...

    25mA per poort is meer dan genoeg, ik ga zelfs uit van 0,5mA (bij een 10k weerstand).

    Zie ook: http://bansky.net/blog/2008/05/control-servos-from-micro-framework/
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2009
  4. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    hier wat ik even in elkaar gezet heb

    Moet nog een goed verkrijgbare lowvoltage drop 5V regelaartje ( SMD ) zien te vinden.

    Weerstand op de uitgang is dat alleen nodig voor kortsluit vast ?

    [​IMG]

    Ik maak hier gebruik van het feit dat de pulsen naar de servo's niet te
    gelijk komen. Het is een treintje maar dan op verschillende uitgangen. De
    OR gate brengt ze naar de capture module, en de D4..D7 zorgt er voor dat
    de goede port gekozen wordt. op deze manier wordt alles met heel weinig
    software geregeld via interrupt afhandeling. Uitsturen gebeurd met twee
    timers , ook in een treintje op verschillende kanalen met een 50 hz
    dutycycle.

    Bart,
     
  5. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Slim!
     
  6. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    AVR lijkt ook een leuke controller:
    AVR C Tutorial
    Er zijn volop programmers en ontwikkelomgevingen te vinden.

    Servo aansturen kan eventueel via een andere I2C controller bijv. de Devantech SD20 Servo Control

    Even voor de duidelijkheid: ik begeef me op een compleet nieuw terrein hier. Nooit eerder heb ik iets met controllers gedaan en ik heb een beetje basis electronicakennis. Best een leuke uitdaging!
     
  7. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ben nog bezig met het design maar het wordt een versie die je direct op een USB port kunt aansluiten om te programmeren, nadat ik er 1 maal een bootloader in gezet heb. PIC18F2550 is het geworden.
    Zoals het er nu naar uitziet wordt de PCB 4.5 bij 5.5 cm 5 ingangen en 5 uitgangen direct op de PCB, wel dubbel zijdig, ik heb al het gereedschap om dit te etsen en solderen.

    Ik denk wel dat ik verder ga in het electronica forum, dat lezen vel meer mensen, en dat bekend dat er meer mensen over nadenken en mijn fouten zien, want dit gaat nooit in een keer goed.

    [​IMG]

    Bart,
     
  8. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hoi Bart,

    Nu ik erover nadenk ik het misschien toch niet handig om rol met hoogte al in de zender te programmeren als je een gyro wil gebruiken. De gyro wil je voor 1 as laten corrigeren, je hebt dus hoogte apart van de rol nodig...
    (toch?). Ik denk dat ik in eerste instantie de Mig alleen met de rolroeren laat rollen en als is de controller genoeg vertrouw de tailerons eventueel via de controller ga aansturen.

    Ik ben voor de USBIzi gegaan. Gewoon omdat mijn kennis van PIC contollers te gering is om een vliegende start te maken. Gisteren had ik de USBIzi binnen en vandaag werkte de eerste servo al.

    Groeten,
    Marc
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2009
  9. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik doe de mix wel in de zender, omdat ik de mig dan volledig kan vliegen zonder extra servo controller, er komen bij mij namelijk een aantal fail safes in de allemaal naar neutraal gaan, voorbeeld geen input signaal op de setting input, geen input signaal op een van de twee hoogte, etc

    Als het goed is zijn de nozzles onderweg.

    Ik ben nu de eerste print aan het etsen.

    Bart,
     
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
  11. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Het kan er nog veel beter uit zien, door hem zwart te spuiten en een zwarte panty sok tussen de buitenste ring en de nozzle te monteren

    of dat ook bij 200 + blijft zitten weet ik niet
    hier trouwens nog een detail foto van TV

    [​IMG]

    Bart,
     
  13. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    pakketje met nozzles is vandaag aangeboden, was dus niet thuis. maandag nog een keer, en dan kan ik ze dinsdag op halen :)

    Heb een klein beetje ruzie met de PIC 18F2550 maar langzaam groeid de software, kan al een servo aansturen en kan all een servo input capture.
    Ben nu bezig met het data managment van de verschillende inputs en outputs.

    Bart.
     
  14. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Dan heb je ze lekker snel binnen.

    Mijn pogingen met de servo programmering zijn een beetje gestrand. De USBIzi is ondanks zijn hoge kloksnelheid toch niet real-time genoeg om een servo aan te sturen. De aansturing zelf gaat zonder enige jitter maar de interne timer heeft een te lage resolutie. Het gevolg is dat als je een servo sweep doet deze telkens in een stap van zeg 10 graden beweegt.

    Ik ben inmiddels ook weer naar AVR/PIC controllers aan het kijken en er zijn kant en klare servo controllers met een Amtel AVR AT90S4433.

    De aansturing van een servo is niet zo lastig maar de grote vraag blijft hoe je nu het beste 3 to 5 inputs het beste kan inlezen, zeker als je er niet vanuit kan gaan dat de input een pulstrein is. Op dit moment overweeg ik om 1 microcontroller per servo input te pakken en die dan bijv. via I2C uit te lezen. Voor de prijs -rond de 1 euro per AVR controller- hoef je het niet te laten :)

    Gelukkig is de controller niet nodig om de eerste testvluchtjes uit te voeren door de servo's via de tailerons en richting aan te sturen.

    MR-4433 servo board met In System Progammer.

    [​IMG]
     
  15. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Hier een PIC die 8 tegelijk can capturen, volgens mij niet 8 tegelijk uit maar dat is ook niet nodig.

    dsPIC30F5011

    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2009
  16. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Succes!

    Ik heb vorige week de Lander thrust vector bij de FlyFly Mig ingebouwd. Eigenlijk was alles vrij eenvoudig. Bij de mig kan de motorkap er aan de onderkant af. De hele TV is aan de onderkant, in de motorkap, gemonteerd inclusief de servo's zodat deze eenvoudig te verwijderen is. De servo's vallen mooi in het schuim van de uitlaat zodat er niets van binnen of naar buiten uitsteekt. Ik gebruik 1 servo voor links/rechts en een aparte servo voor hoog/laag. Met 4 mixers in de zender kan ik de TV alle kanten op bewegen en eventueel met een schakelaar weer uitzetten.

    Het vliegen is een nieuwe ervaring. Ondanks een probleem met 1 van de regelaars (de motoren lopen niet gelijk) lukte het me om wat kapriolen zoals een flat spin uit te halen.

    Ik ga nu eerst de regelaars vervangen... en dan hopelijk weer snel de lucht in.

    Nogmaals bedankt Bart voor de TV's!!!
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2009
  17. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi te horen dat het allemaal werkt, ik ben nog steeds met de mixer bezig
    lijkt nu allemaal wel te lukken, moet alleen nog kijken hoe ik de spannings val op de microcontroler kan voorkomen als de servo's allemaal bewegen.

    Kan de configuratie van de mixers al bekijken via een PC programma via USB. Nu nog programmeren.

    Ben even te druk met anderen dingen bezig, iets wat ze werk noemen :-(

    heb wel regelaars, accu's, motoren en fan's bestel bij HK, liggen al ergens in nederland.

    foto's , filmpjes zijn hier altijd welkom :)

    Bart,
     
  18. mathijs727

    mathijs727

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Badhoevedorp, Nederland
    Hoe hard denk je dat die MIG-29 gaat?

    Mathijs
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2009
  19. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Hoe hard denk je dat die MIG-29 gaat?

    Dat zal met 2 maal 90 mm fans, in de configuraties die Jippieee en ik doen wel mee vallen, wij gaan namelijk meer voor de static trust, voor 3D vliegen met twee dimentionale trust vectoring. ( ook niet bevorderent voor de snelheid.)
    I heb bij Jepe naar zijn MIG29 gekeken en die heeft er 2 * 70mm fans in zitten. Hier mee jun je dus een stuk harder mee vliegen. Dit komt omdat de lucht sneller door de fan moet voor de zelfde lucht verplaatsing als bij een 90m fan.

    Bart,
     
  20. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Ik zal de volgende keer de "howfast" er eens aanplakken dan weten we het precies.
     

Deel Deze Pagina