hallo, ik ben met een projectje bezig en daar had ik dit edf setje voor nodig.deze komt niet in een vliegtuig dus hoop dat ik het in het goede forum plaats.ik heb alleen ervaring met bigscale auto's en ben niet echt een held op het electrische gebied. om te testen heb ik de fan al provisorisch aan de praat gekregen met een stuurwielzender maar die kan uiteindelijk niet meer gebruikt worden daardoor komt de regelaar dus ook te vervallen. inplaats van de regelaar wil ik eerst een simpel aan/uit schakelaartje tussen de accu en de fan plaatsen. nu komt de vraag/probleem: kan ik dit wel met een schakelaar bedienen? omdat de accu en meeste schakelaars etc een maar 2 aan sluitingen hebben gewoon + en -. maar bij deze komen er 3 draden groen,geel en rood uit de motor.het lijkt mij dat de rode draad de + is maar weet niet waar die andere 2 voor dienen,hoop dat iemand mij dat uit kan leggen. dus ik zoek een schakelaar waar 2 draden van de accu en 3 naar de motor op aangesloten kan worden. hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd maak straks nog even foto's alle tips zijn welkom!
Een brushless motor kan je niet met een aan/uit schakelaar bedienen. Daarvoor heb je een regelaar nodig. De reden daarvoor is van technische aard, en kunnen sommige mensen je hier tot in detail uitleggen. Hoe dan ook: een regelaar heb je dus nodig!
Wat in de EDF wordt gebruikt is een borstelloze motor. Dat betekend dat er geen koolborstels in de motor worden gebruikt om de stroom door de motor te laten lopen. Om te kunnen draaien zal de stroom toch steeds door de volgende wikkeling moeten lopen en daar is die regelaar voor nodig. Ga maar eens zoeken op dit forum en ook op het internet waar je veel uitleg kan vinden over hoe zo´n motor werkt. Zoals struggelforlife al heeft opgemerkt kan je deze motoren dus NIET met een simpele aan/uit schakelaar bedienen. Alleen motoren met koolborstels kunnen dat maar die hebben een aantal nadelen zoals minder efficiënt, grotere afmetingen en zwaarder.
Wat is de bedoeling, waar is de EDF voor nodig? Bij een borstelloze motor (drie equivalente maar niet identieke draden, onderling tijdsverschil van 120graden) moet je een borstelloze regelaar gebruiken. Borstelloze motor direct op voeding of accu geeft een fantastische kortsluiting, gevaarlijk zelfs. Borstelloze motoren en regelaars www.PKRacing.nl - werking van borstelloze motoren en regelaars Motoren met koolborstels www.PKRacing.nl - elektro motoren uitleg Borstelmotor regelaars www.PKRacing.nl - elektronische regelaar uitleg Animaties van borstelloze/brushless en borstel/brushed motoren townbiz.com/animations/animations.html De spanningen op de drie motordraden, in stukjes gehakt voor niet vol-gas. Meer uitleg en plaatjes: www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/SPEEDY-BL_eng.html