Edge 540 T van engel : Bigscale brushless

Tadango

Forum veteraan
Ik heb me afgelopen zaterdag een edge 540 T opgehaald bij engel. Prachtige kist :) Hier een korte "review" en verslag van het monteren (dit kan je echt geen bouwen meer noemen ;))

Kist : Edge 540 T Standard design uit de Perfect Models serie van Engel Modell & Technik (PM (PerfectModells) Acrobatic Airplanes)
Motor : HXT 63-74 200kv (Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 63-74 200kv Brushless Outrunner (Eq:5240) $65.98)
Regelaar : CC 110HV (Castle Creations | Phoenix HV High Voltage Brushless Motor Controls)
Servo's : Hoogte (2x) en rol : Dymond 9500, Richting Dymond 9900 (DYMOND DS 9500 BB MG digital)
Accu : 12s (3x 4s) 5000mAh Zippy-H (Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-H 5000mAh 4S1P 20-30C Lipoly Pack $84.50)

Eerste indruk : Kist is van goede kwaliteit. Op 1 ding na past alles goed of klemt ligt zodat je het precies passend kunt maken. Jammer was dat de wiel assen missen maar die worden nagestuurd.

De stroom voorziening voor de RC is een 1800 mAH lipo en een 8A bec systeem. Dit moet voldoende zijn. De servo's zijn vrij zuinig ook al zijn ze snel en sterk. Daardoor heb ik ook geen apart voeding systeem erin gezet maar de servo's direct op de ontvanger geplaatst (worden nog wel ontstoord).

Foto's zover :

dsc04592.preview.jpg

dsc04594.preview.jpg

dsc04595.preview.jpg

dsc04596.preview.jpg

dsc04597.preview.jpg

dsc04598.preview.jpg

dsc04599.preview.jpg

dsc04600.preview.jpg

dsc04601.preview.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, enkel dat metalen kwiklinkje op die alu servohevels zou ik veranderen ivm knakpulsen...... (storing)

Grt.

Kwiklink kan storing opleveren maar dit is electro he :) Veeeeeel minder trilling ;) Ik moet het makkelijk demonteerbaar houden dus geen boutjes en moertjes met kogels edg.... Zit op meer kisten zo en dat gaat perfect zonder storing.....

uit door Tadango gegeven link: zei:
... The new plane is a slightly modified 28% scale Edge 540T. The T (for Tandem) model of the Edge has a two place canopy which really improves the appearance of the otherwise plain Edge. At 2130 mm span ...

Voor abonneren op discussie kun je gebruik maken van 'discussietools'-> 'abonneren op deze discussie'.

Laatst bewerkt:
Dankje. Span is 2.13m. Lengte 1.93. Gewicht nu 7072gram! Dat is kist + motor + spinner + prop + regelaar + accu's + ontvanger accu + bec + servo's + alle hevels en schroefjes die er nog inkomen :) Hier komt nog bij : wiel assen en accu tray. Onder de 7.5kg vliegklaar gaat dus lukken. Met een DA50 (getanked) is hij ook 7.5kg. Onder de 7kg zou beter zijn voor 3D maar het wordt toch hoofdzakelijk een acro kist.

Ik vindt de edge ook 1 van de mooiste kisten. Helaas was dit formaat niet in het gewenste schema en ook geen ARC versie dus moet ik het maar met deze kleuren doen....

@ron, we begrijpen het wel :) (dubbel posten is met het nieuwe forum niet opgelost helaas... ;))

Hier even de kosten opgesomt:
Kist : 580 (inclusief profi accessoires set)
Motor : 60
Regelaar : 280 (ligt eraan waar je die koopt), alternatief zit rond de 100 (Hobbycity)
Accu : 178 voor een set! (wel 2 nodig minimaal)
Servo's : 4x 30 en 1 x 42.50 = 162.5
Ontvanger : 130

Verder nog:
Prop : 20, ontvanger lipo : 20, bec systeem : 15. Echt heel duur hoeft het niet. Ben ook benieuwd hoe dit vliegt :) Op de regelaar na is het een budget setup (regelaar was een mazzeltje, bedankt aldert :))

En ja hoor, het eerste grote minpunt gevonden aan de kist :
dsc04603.preview.jpg

De pull pull kabels van het richtingsroer zitten in de weg voor het hoogteroer... ik heb nu max 21 graden down, wat normaal genoeg is maar niet voor 3d....... damn.... eens kijken hoe we dat gaan oplossen, ik denk met een zaag :(

Euh Tadango,

heb je naar de specificaties gekeken voor deze motor ??? 3 - 8 cellen !!!!!

ik had deze motor ook gekocht voor een 2 meter extra. Op 10 cellen met de 100 amp regelaar van HC heb ik de motor al in de soep gedraaid. prop was een 22x12 EW van APC.

Ik ben benieuwd naar jou bevindingen, ik heb nu een KDA 63-20L die ik morgen of overmorgen in de bus verwacht.

groeten,

Peter

cellen wat ze opgeven zeggen niets.... Totale vermogen en koeling is wat bepaald hoeveel hij aankan ;)

EW Wide blade? op hoeveel cellen? Die regelaar van HC kan ook de oorzaak zijn, die loopt niet optimaal met dit soort motoren.... had je de temperatuur wel in de gaten gehouden? Ik heb ook eens een motor opgeblazen door een verkeerde regelaar. Met een goede regelaar bleef deze combi perfect heel, zelfs koel. Verkeerde regelaar en hij branden in 1 min af.....

En dat niet alleen, Lage stromen verlagen de warmteontwikkeling in de motor en verhogen het rendement, dus een langere vliegtijd en een kortere afkoelperiode (is voor mijn type cel weer van belang Ik heb bij mijn project een motorisch rendement van 94% kunnen halen volgens fancalc). Verder is een HV setup ook makkelijker te balanceren als een parrallel (hoge stromen) setup at voor de levensduur van je pakket weer fijn is. een HV setup is voor hoge vermogens of kleine motoren eerder een must. Het valt niet mee om 20% warmte van 3Kw setup af te voeren binnenin een motor. (80% rendement is eerder standaard voor de goedkopere buitenlopers)

Back