Eem vraag over het storage laden van LiPo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ruudxd, 1 sep 2014.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Ik hoor jullie al denken, daar heb je er weer een die niet gezocht heeft.
    Nou heb ik dat wel gedaan maar dat bracht meer verwarring dan helderheid?

    Ik heb nu een Hyperion 720I Super Duo3 lader, en daar moet ik het aantal procent invullen, van wat ik in de accu wil hebben na het storage laden.
    Nou lees ik vaak dat dat zo'n 80 procent moet zijn, maar dan zit er bij mij meer dan 4V in per cel.
    Ik heb hem nu op 70 procent staan, en dan stopt hij rond de 3,95V per cel.
    Nou komt mijn verwarring, ik lees ook vaak dat zo'n 3,8V per cel het best is, terwijl Hyperion aanraad om ze tussen de 60 en 70% te laden ( bron : Hyperion G3 Lithium Polymer Battery Packs ) en op veel forums raden ze 80 procent aan.
    Wat is nu wijsheid?
    Persoonlijk lijkt 80 procent mij nu vrij veel, omdat hij dan over de 4V gaat, wat mij iets te veel lijkt, maar dat is gewoon mij gevoel?
    Of haal ik nu het procent van de capaciteit ( wat Hyperion gebruikt ) en het procent van het voltage ( wat die 80 procent misschien is? ) door elkaar.
    Maar als het 80 procent van het voltage zou zijn, zou ik rond de 3,3V zitten per cel, wat weer erg weinig is?

    Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen verwoorden, en dat jullie mij kunnen helpen.


    Alvast bedankt!

    Ruud
     
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Alles tussen de 30 en de 70 % is goed. Iedereen hanteert wat anders...

    Stof tot nadenken. de LIPO ZENDER ACCU! hahahaha
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het maakt i.d.d. niet zo veel uit.
    Zolang je het percentage zo in stelt dat de lipo tot op ongeveer 3.8V per cel word geladen of wat hoger of lager dan is het goed.;)
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het grootste probleem is die procent getallen. Het wordt hoog tijd dat de fabrikanten eens de koppen bij elkaar zouden steken om daar nu eens een duidelijke eensluidende "regel" voor op te stellen. Het zal wel ijdele hoop zijn dat dit ooit zal gebeuren maar wie weet.
    Het makkelijkste (beste?) is om niet van 30% of 80% uit te gaan maar van een spanning. Emil schrijft al dat alles tussen de 30% en 70% goed is. Dat is ook zo omdat de spanning namelijk veel belangrijker is. Zoals je misschien al heb gelezen is de spanning een heel slechte indicator van de ladingstoestand van de accu. Het is dus heel goed mogelijk dat een bepaalde accu bij 3,8V nog 60% geladen is maar dat een andere accu dan nog voor 80% geladen is. Daar komt nog bij dat de diverse accu "capaciteitsmetertjes" ook nog verschillende aanwijzingen geven. Als de ene 80% aangeeft zal een andere 60% of misschien wel 90% aangeven. Die dingen geloof ik dus totaal niet.
    In de praktijk komt het er op neer dat een goede waarde voor de storagelading ergens tussen de 3,6V en 3,9V is. Of de lader dan 60% of 90% lading aangeeft zal mij dus een worst zijn. ;)

    Mijn lader is ingesteld op 3,8V per cel wat prima is. Kijk dus eens wat de spanning is bij welke jou lader stopt. Is dat ook ergens tussen de 3,6V en 3,9V, en dat denk ik wel, dan hoef je geen zorgen te hebben dan gaat alles goed.
    Is die spanning lager of hoger dan zou ik kijken of je die hoger of lager kan zetten, bij sommige laders kan dan. Er zijn laders zijn waarbij je die spanning kunt instellen. Dat is dan simpel, stel hem in op 3,7V of zo. Bij andere zal je misschien het percentage moeten instellen. Zet dat dan om te beginnen 5% hoger of lager en meet dan nog eens. Zo moet je er best uit kunnen komen.
    Maar zoals ik al schreef ik denk niet dat afstellen nodig zal zijn want de spanning zal hoogstwaarschijnlijk wel kloppen.
    O, en voor ik het vergeet, die spanning van 3,8V is per cel! Bij een 2S accu moet je dat met 2 vermenigvuldigen en bij een 3S met 3 en zo voorts. ;)
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    3.9 is de laadvoltage van een LiFe, dus als je de LiPo gebruikt hebt kan je hem ook op LiFe stand laden tot een storage.
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor de snelle antwoorden heren!

    @ Roelof: Ik zal wel een bangerik zijn, maar ik laad LiPo's toch liever op het LiPo programma, omdat die daar voor ontworpen is.

    @ Ernst Grundmann : Mijn lader gebruikt inderdaad procenten ipv dat ik hem gewoon op 3,8V per cel kan zetten.
    Ik heb hem nu op 70 procent staan, dat is zo'n 3,95V per cel.
    Ik zal hem eens op 65 procent zetten, en kijken hoeveel volt hij dan aangeeft, totdat ik rond de 3,8V zit.
    Volgens deze meneer zal dat dus rond de 45% zijn:

    RC Groups - View Single Post - Simple Battery Measuring Question

    We gaan het zien, als ik er aan denk zal ik het laten weten!

    Om de voltages af te lezen gebruik ik eigenlijk alleen de lader, daar geloof ik Hyperion wel in, en dan heb ik de voltages ook van een zelfde bron.


    Nogmaals bedankt, ik vraag het toch liever even, dat ik het zeker weet, het zijn dure accu's, en als er wel iets mis gaat word het nog duurder.
    Better safe then sorry als het aan mij ligt.

    Ruud
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Mijn lader laad de LiPo op storage mode op 3.8 volt dus dat werkt prima.
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Even een update over hoe de lader in te stellen.
    Voor 3,85v per cel moet ik de Hyperion 0720I Super Duo op 50% zetten.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2014
  9. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Er gaan ook verhalen rond dat je ze beter vol weg kunt leggen voor een langere periode. Ik heb eens een test gelezen waaruit bleek dat de vol weggelegde accu's in betere condities waren dan de storage geladen LiPo's. Maar ja, zoveel mensen, zoveel meningen.
     
  10. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Haha, lekkere opsteker....
    Doe nou maar gewoon ongeveer 3.85 v en altijd laden en/of ontladen in de lipo stand.

    Als je die niet kan instellen dan even de percentage uitvogelen.
    Ik denk dat ze 70 pct van de capaciteit bedoelen (mAh). Maar hoe je dat moet controleren weet ik niet. Tenzij je lader de capaciteit aangeeft in je display. Zelf kijk ik daar nooit naar.
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik hou het inderdaad gewoon op 3,85V.
    En dat is 50% op mij lader, uiteraard altijd gebalanceerd laden en in storage op slaan.
    Ik denk dat de 50% voor de capaciteit zal staan, maar dat maakt mij niet uit, als hij mijn accu's maar op 3,85V zet ;)
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je moet niet alles lezen.......:neutral:.......en al helemaal geen onzin verhalen. Wat je beter kunt lezen is dit: wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

    Dit heeft overigens niets met meningen van doen, maar met vragen om defecte LiPo's.

    De accu fabrikanten geven op, dat je de accu's op storage niveau moet wegleggen tijdens een langere periode en op laders zit de storage functie er ook niet voor de flauwekul op. Ook hier op het forum zijn al heel wat gebruikers, die met schade en schande wijzer zijn geworden en volgeladen weggelegde LiPo's bij het chemisch afval hebben moeten deponeren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Ik zou zeggen, probeer het eens. Neem één van je LiPo's laad hem helemaal op en leg hem zo weg. Kijk dan over een half jaar of zo nog eens en ga er dan mee rijden. ................
    Vergeet niet de resultaten te melden, dan hebben de mensen op dit forum er ook wat aan. ;)

    Dat is de juiste manier van denken, die spanning is belangrijk. De spanning die door de fabrikanten wordt opgegeven is afhankelijk van die fabrikant en ligt tussen de 3,6 en 3,9V.
     
  14. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ikke niet, ik hou me wel aan de regels die het meeste voorkomen ;-)

    Maar wanneer leg je ze storage geladen weg? Is dat als je ze 2 weken, een maand of langer niet gebruikt?
     
  15. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Das een goeie. Zelf hou ik maximaal een week of twee aan en bij twijfel zet ik ze op 3.85.
    Na gebruik laadt ik ze ook niet meteen op maar ontlaad ze ook niet verder dan ca 3.6 a 3.7 volt.
    Als ik ze nou eenmaal wel heb volgeladen en de vlucht(en) gaat om wat voor reden dan ook niet door, dan let ik op mijn vrije dagen en het weer of ik ze wel of niet alsnog op 3.85 zet.
     
  16. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Die van mij liggen soms wel een maand opgeladen in mijn kist en functioneren prima als ik er mee ga rijden. Ontladen doe ik eigenlijk nooit maar zou dat moeten doen.
     
  17. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Nog even een klein vraagje m.b.t deze materie: die 3,8 volt bewaarspanning waar we het hier over hebben, dat is toch onbelast gemeten mag ik hopen?
    Ik bedoel, ik vlieg met een accu nu 17 minuten, als ik dan voorzie dat ik een paar dagen niet vlieg dan stop ik de laatste vlucht op bijvoorbeeld 10 minuten, en als ik dan later thuis de accu aan de voltmeter hang is ie mooi iets van 3,8 volt per cel. Ik hoop dat ik dat zo goed doe, want de spanning belast meten heb ik wel geprobeerd, maar het nog een heel gedoe om al sturend met je voltmeter achter je drone aan te rennen, sterker nog, 't is bijna niet te doen, met één hand sturen en met de andere meten ;).

    Groet, Jan.
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Je maakt het veel moeilijker dan het is.
    In mijn fantasie zie ik het al voor me.
    Met een drone nog voor te stellen maar met een gewoon vliegtuig.:confused::D:hammer:
    Na het vliegen even wachten en dan uiteraard onbelast je spanning even meten.
    Er valt niets te sturen als je de spanning meet want je lipo is dan los gekoppeld.
    Ongeveer 3.8V per cel is goed en als het wat hoger is dan vlieg je nog een rondje en meet nog een keer en als het veel te laag is dan hang je hem aan de lader tot ongeveer 3.8V per cel.;)
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2014
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    @ Ernst : Dat klopt zeker, zo denk ik ook niet, maar ik heb de instelling gevonden waarbij de lader voor het goede voltage in de accu, en dan vind ik het goed.

    @ Madhouse, als ik gereden heb doe ik ze als ik thuis kom op storage, en als ik ga rijden doe ik ze een uurtje van te voren aan de lader, om ze vol te laden.
    Die van mij zijn altijd op storage mode dus.

    @ JPV : Dit is onbelast inderdaad.
     
  20. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Misschien een domme vraag maar in mijn zender (spektrum dx9) heb ik ook een lipo zitten. Moet ik deze via balanceerstekker ontladen tot storageniveau?
     

Deel Deze Pagina