Eem vraag over het storage laden van LiPo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ruudxd, 1 sep 2014.

  1. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Daarom heb ik een gewone MiMH accu er in zitten. Die wil graag vol blijven. Moet ik alleen een keertje extra het stekkertje achter in de lader doen. Mwa.
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Lipos moeten buiten de zender geladen worden.
    Lipos voor in zenders schijnen echter beter bestand te zijn tegen bewaren in geladen toestand.
    Ze zijn echter niet geschikt voor grote ontlaadt stromen wat voor zenders geen probleem is.;)
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ervaringsverhaal.

    Ik gebruik lipo's in mijn schepen. Er worden geen dramatisch hoge amperage's van gevraagd, maar toch wil ik de dingen graag een beetje in conditie houden.

    's Winters vaar ik niet zo veel. Dan leg ik ze op globaal op 80% weg. Ik heb een hele simpele lader van Conrad, zonder "storage mode". Wél een lipotester.

    Dus: laden, even in een boot zetten om (deels) te ontladen, af en toe de lipotester aan het balanceerkabeltje hangen en als die op 80% staat afkoppelen en opslaan.
    Mijn oudste lipo is nu 4 jaar oud en doet het nog steeds prima...
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Hoe lang mag je een LiPo vol geladen weg leggen? Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden omdat vrijwel elke fabrikant daar een andere "tijd" voor opgeeft.
    Wat wel belangrijk is om te bedenken is dat het een cumulatief effect is. Dat houdt in dat het niet veel uitmaakt als je een accu eens een keer een weekje vol laat liggen. Als je hem maar niet steeds "een weekje" laat liggen want dat telt op.

    Stel dat je elk weekeinde je accu's gebruikt en je hebt geplant dat je het komende weekeinde weer lekker naar de club gaat. Helaas staat vlak voor je weg gaat je (schoon)moeder op de stoep voor een gezellige dag. ;) Balen want je hebt net de accu's helemaal geladen en wat nu? Wel in dat geval gewoon wegzetten en de volgende week lekker wel gaan. Dat weekje zal weinig of geen problemen opleveren.
    Dan krijg je midden in de week de gelegenheid om te gaan rijden, varen of vliegen. Je accu's zijn nog geladen dus pakken die spullen en gaan! Als je dan weer thuis komt de accu's gewoon tot de bewaarspanning laden en wegleggen voor de volgende keer.
    Helaas blijkt je (schoon)moeder de smaak te pakken te hebben en staat ze regelmatig in het weekeinde voor de deur. Dan moet je wel gaan denken aan de accu's gedeeltelijk te gaan ontladen en ze op de bewaarspanning te gaan bewaren. Iedere keer een weekje wordt dan langzamerhand te veel.

    Zelf vlieg ik erg onregelmatig en mijn accu's liggen soms wel twee weken ongebruikt. Daarom laad ik ze aan het einde van een vliegdag altijd tot de bewaarspanning en leg ze zo weg. Dan hoef ik me geen zorgen te maken als het een keer nog een week langer gaat duren. Mijn oudste LiPo's die ik nog gebruik zijn ruim vijf jaar oud en werken nog steeds prima. Oke, de capaciteit is wat minder geworden maar dat is de normale slijtage.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Roel, als je lader ook LiFe accu's kan laden kun je dat programma gebruiken om LiPo's op storage niveau te brengen, zoals Roelof al meldde. Dat scheelt wat geklooi.

    Er zijn ook fabrikanten, die het zelfde opgeven. Als je bijvoorbeeld de specificaties van de universeellader Uni7 van Robbe bekijkt staat daarbij vermeld:

    Winter programme for LiPo batteries (LiFe charge mode)
     
  6. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Het leuke is dat de dx7s en dx8 in de zender zelf geladen kunnen worden. (lipo stand)
    Ik weet niet hoe dat zit met de dx9 en de dx6.
    Het is wel zo dat als mijn NiMH er geen zin meer in heeft dat ik misschien toch zou kiezen voor een Lipo. Aan de andere kant is 2000mAh meer dan genoeg voor meer dagen vliegen en kan je lekker vol laten. Ik vlieg dan ook niet meer dan een 3 tot 10 sessies van 5 en 10 minuten per dag.

    Ik betwijfel wel dat de tx lipo's wel vol geladen mogen blijven. Tuurlijk zullen ze het een tijd doen maar dan is het over en/of ze zijn twee keer zo dik geworden. Het blijven Lipo's met de chemische samenstelling die daar bij hoort.
    Maarja, het zijn de kosten ook weer niet om dat te proberen al is de kans aanwezig dat bij de lipo de voltage in de zender lipo door nonchalant laden spontaan te snel daalt en je heli naar beneden komt. Dat wil je echt niet.
     
  7. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb dan nog een vraagje, ik heb een 'Hype X-Treme Charger Dual Power 80W X7 Plus' lader en ik kan daar storage mee laden. Betekend dat dan dat ik een volle accu aan kan pluggen en dat deze dan ontladen word tot storage niveau?
     
  8. Thaan

    Thaan

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    320
    Klopt!
     
  9. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Thanks! Ik heb er nog 2 vol liggen namelijk die ik even niet gebruik, zal ik ze vanavond ontladen.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Veruit de meeste laders zullen automatisch bepalen of ze de aangesloten accu moeten laden of ontladen om tot de bewaarspanning te komen. Sluit dus je accu normaal aan alsof je hem gaat laden (ook de balansplug) en kies de mode "Storage" (meestal is het Engels). Kies dan "Start" en de lader doet zijn werk.
     
  11. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Dank voor de bevestiging Ernst, weer wat geleerd.
     
  12. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Edit: mijn lader kan wel gewoon storage laden met een volle accu, gaat prima.
     
  13. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Hallo allemaal even een vraagje over mijn zender lipo,ik heb een futaba 14T zender
    daar zit origineel van uit Robbe een lipo in en deze kan ik gewoon in de zender laden
    met de bij geleverde wandcontactdoos lader en deze laad de lipo op tot 8,4 volt maar
    verder kan ik er niets mee geen storage of ontladen moet ik nu als ik langere tijd niet
    vlieg dan eerst mijn zender aan zetten tot de spanning ongeveer 7,6 volt is ? en wat is de minimum spanning van deze lipo? Hoop spoedig van jullie te horen.

    Gr Giel.
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Een veilige spanning voor een LiPo is 3 volt per cel.
    Daarna gaat het snel naar beneden en dat is slecht voor de LiPo.
    Ik zet de cut off van mijn auto rond de 3,3v per cel, maar volgens mij doen vliegers hem vaak al rond de 3,7.
    Maar een zender belast de LiPo minder, dus eventueel zou die rond de 3,1v per cel kunnen zitten?
     
  15. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey Allen
    Ja ik heb toch ook een vraagje over de batterijen storage in de winter .
    In verband met de lipo's ben ik wel mee en deze laad of ontlaad ik ook zodat ze in storage zitten .
    Maar nu ff de vraag wat doe ik met Life batterijen , heb er een paar als ontvanger batterij .
    Ook heb ik paar pakjes met Eneloop batterijen als buffer pak .
    Wat doen we dus in de stille periode met deze batterij soorten ??

    Alvast thx voor de tips , Grtjs Blitske
     
  16. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Als ik mijn LiPo's storage laadt dan is de voorgeprogrammeerde stand 7.6v (3.8v per cel) voor een 2S LiPo.
     
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
  18. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey Ruud .
    Dom van me maar inderdaad staat deze optie ook op mijn lader ( maar nooit naar gezien )
    Voila nu kan ik al mijn batterijen een beetje in een winter slaap brengen en laad ik enkel de batterrij op waar ik ga mee vliegen ( als het kan )
    Ik ga er inderdaad ook een gewoonte van maken om mijn batterijen na het vliegen steeds als storage op te laden , zal nooit kwaad kunnen .

    Grtjs en bedankt ! Blitske
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Een minimum spanning van 3V per cel is inderdaad het echte minimum en het is niet verstandig om altijd zo laag te gaan.
    Een zender LiPo wordt minder zwaar belast en daarom moet je juist bij een hogere celspanning als stoppen met ontladen. Een spanning van 3,4V tot 3,6V is een goed idee. Pas als je meer stroom je uit de accu trekt mag de spanning waarbij je moet stoppen met ontladen lager zijn.

    "Vliegers" stoppen echt niet bij 3,7V per cel. Afhankelijk van de stroom die er uit de accu wordt getrokken zal dat ergens tussen de 3V en 3,5V liggen. Iemand met een hot liner schakelde pas bij 2,7V per cel uit. De motor trok maar liefst 150A uit de accu! Door die hoge stroom valt er zo veel spanning over de inwendige weerstand van de accu en de weerstand van de kabels en connectors dat de spanning bij de regelaar wel 0,5V lager wordt. Vandaar dat hij bij een lagere spanning af moet schakelen anders zou hij zelfs met een volle accu nog geen minuut motorloop hebben.
     
  20. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Voor als je de Nederlandse handleiding prettig vind.....
    https://www.libble.de/voltcraft-b6-dual-power/p/509448/#af1

    Overigens is tot 2.7 volt ontladen wel heel erg laag. Moet je nooit doen tenzij je geen (wedstrijd) keus hebt. 3.2 volt aanhouden als max, dan kan je ook nog naar beneden zweven (sturen). Bij 2.5 volt weet je in ieder geval vrijwel zeker dat je accu het loodje heeft gelegd.
    Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je accu's kosten. Een beetje heli accu zit al tussen de 35,- en de 120,- per stuk en dan bij grote jongens vaak 2 van die joekels per heli.. Dan ben je wel voorzichtiger. Bij helivliegen nooit zo laag gaan in de spanning, al is het alleen maar voor de veiligheid.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2014

Deel Deze Pagina