Eem vraag over het storage laden van LiPo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ruudxd, 1 sep 2014.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Als je een accu met echt hele hoge stromen gaat ontladen kan je (moet je?) wel tot 2,7V gaan anders kan je niet eens behoorlijk vliegen of varen. Dit soort stromen komen bij fikse heli's, speedboten en heel snelle race vliegtuigen voor! Nee het is geen algemeen iets en voor veruit de meeste van ons "recreatieve" modelpiloten of coureurs speelt dit niet.
    Je hoeft ook niet bang te zijn dat je de LiPo daardoor zal beschadigen. Dat doet die enorme stroom die je er uit trekt wel voor je. Ook zal de LiPo er niet te ver door worden ontladen. Bedenk je goed dat er weerstanden in het circuit zitten die bij dit soort stromen echt een rol van betekenis spelen.

    Neem bijvoorbeeld een splinter nieuwe 4S 5000mAh accu. De inwendige weerstand van die accu kan, als je een goede merk accu hebt, rond de 8 milliOhm (0,008 Ohm) zijn. Tel daarbij de weerstand van de draden, de solderingen en de connectors bij op. Je zal dan op ongeveer 10 milliOhm uit kunnen komen.
    De spanningsval over die weerstand zal bij 150A behoorlijk op lopen. Dit wordt dan 150A x 0,01Ohm = 1,5V. De spanning die je regelaar dan binnen krijgt is dus 1,5V lager dan de spanning intern in de accu! Deel dat door 4 en je komt op 0,375V per cel.
    Met andere woorden de celspanning zal 0,375V hoger zijn dan de regelaar "meet".

    Er zijn diverse regelaars waarop je ook de balansstekker kan/moet aansluiten. De computerchip in de regelaar kan dan de celspanning meten zonder de invloed van de kabels, connectoren en soldeerverbindingen. Die zullen dus een iets hogere spanning meten en bij die regelaars moet je inderdaad een iets hogere spanning instellen. Dan is 2,7V inderdaad te laag maar 3V per cel zal nog steeds prima kunnen zijn. Het spanningsverlies over de inwendige weerstand van elke cel zal je altijd hebben.

    Nogmaals bij de relatief lage stromen zal het verlies over die weerstanden niet zo heel erg merkbaar zijn. Juist bij de hele hoge stromen wel en dan is een lagere afslagspanning noodzakelijk.
     
  2. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Tja, leuke berekeningen allemaal maar het feit blijft dat je accu onder de 2.5 volt stuk gaat, bol wordt, niet meer kan balansen enz. Persoonlijk vind ik 2.7 veel te laag en zeker bij heli's zoals eerder vermeld.
    Als je accu rond de 2.7 volt zit in een heli dan komt ie geheid binnen een paar seconden naar benee. En niet zo zachtjes ook als je niet kan autoroteten of als je regelaar is afgeslagen en geen aparte Ubec spanning hebt.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Je snapt het blijkbaar nog steeds niet. ;)
    De regelaar meet de spanning via de draden waar ook die hoge stroom door loopt. Over die draden, connectors en de inwendige weerstand van de cellen zal spanning verloren gaan. In de cellen zelf komt de spanning niet zo laag als 2,7V. Daar is de spanning zeker nog 0,375V hoger dus nog boven de 3V.
    Dus als je de afslag op 3,5V zet zal de spanning in de cellen nog bijna 3,9V zijn en dus nog lang niet leeg. Je gebruikt de accu maar voor een heel klein deel en dat speelt bij dergelijke hoge stromen wel mee.
    Als jou regelaar het vermogen terug regelt of zelfs de motor stopt zal de BEC (al dan niet extern) nog gewoon doorwerken en heb je meer dan voldoende energie over in die accu om nog een paar rondjes te vliegen met je vliegtuig en dan te landen.
    Slechts heel erg weinig heli vliegers zullen de regelaar zo instellen dat de motor helemaal wordt afgeschakeld als de accu bijna leeg is. Dus als de regelaar het vermogen terug gaat regelen weet je dat je moet gaan landen. Daar zal je zeker weten ook nog ruim voldoende tijd en mogelijkheid voor hebben. Als de motor wel stopt en jij kan geen autorotatie landing maken is dat jou "fout" en niet van de regelaar, accu of wat dan ook.

    Daar komt bij dat het verkorten van de levensduur door dat misschien iets verder ontladen volledig te niet wordt gedaan door die enorm hoge stromen. Daar zal de accu vele malen sneller en erger van "slijten" dan die iets lagere spanning. Ik heb LiPo's gezien die na 5 runs in een speed boot "op" waren. Die boot haalde meer dan 200km/uur en de motoren trokken bijna 200A uit de accu's. Dat vonden ze niet echt heel erg fijn.
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is goede info, top!

    Dus omdat een zwaardere set up de accu dieper leeg trekt zal deze onder belasting 2,7V worden ( bijvoorbeeld ) en als die zware belasting er van af is zal hij langzaam terug gaan naar +- 3V als ik het goed begrijp?

    Ik heb mijn cut off nu op 3,3V per cel staan, maar die zou dus naar 3V kunnen bijvoorbeeld?
    Is zou u bij auto's iets hoger gaan qua cut off omdat die iets minder continue belast word dan bijvoorbeeld een vliegtuig die constant de motor aan heeft?
    Ik sta ook nog wel eens stil om met iemand te praten oid namelijk?


    Bedankt voor alle info, echt super!

    Ruud
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt hem zo laten staan, maar rijdt niet door totdat de regelaar ingrijpt.
    Je zit dan aan de grenzen van de accu en zal niet lang meegaan.
     
  6. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik kan ook niet autorotatie landen maar daar gaat het niet om.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt helemaal. Die spanning zal overigens niet langzaam terug gaan naar boven de 3V, dat zal direct gebeuren als je de belasting stopt. Dat komt doordat de spanning daalt door de weerstand. Als er geen stroom loopt is er ook geen spanningsval over die weerstand.

    Zoals Rheli al schrijft zo laten staan, niet verlagen! Hoeveel stroom trekt de motor in jouw auto uit de accu? Veel minder dan 100A volgens mij. Dan spelen die weerstanden een veel kleinere rol. Als jij dezelfde accu zou hebben als ik in mijn voorbeeld heb aangegeven en je trekt daar 50A uit zal het spanningsverlies "slechts" 0,5V zijn. Dat is 0,167V per cel!
    Je zal misschien tot 3V kunnen gaan maar dan zit je echt op de rand. De spanning in de cel is dan dus maar 3,167V daardoor hoeft er maar heel weinig mis te gaan en je hebt schade aan je accu.
    Zo laag als 2,7V gaan kan je alleen doen als je continu heel veel stroom uit die accu trekt. Ik bedoel dan 100A en meer. Dat komt bij veruit de meeste van "ons" niet voor. Heel misschien een piekje bij het starten maar echt niet continu.
    Blijf dus gewoon bij spanningen boven de 3V dan zal het niet snel fout gaan. En houd goed in de gaten dat die spanning hoger moet zijn naarmate je minder stroom uit de accu trekt. Zoek ook maar eens ontlaad grafieken op het internet op. Dan zal je zien dat die steeds lager komen te liggen naarmate de stroom hoger wordt.
    Hieronder een voorbeeld daarvan.
    [​IMG]
    Hier zie je dat bij een ontlading met 1C de celspanning nog ongeveer 3,85V is als de accu halverwege leeg is. Maar bij ontlading met 5C is dat nog maar 3,57V. Als je dan met iets van 25C gaat ontladen komt die grafiek nog lager te liggen en kan hij makkelijk onder de 3,2V uitkomen.
    Als dit nu een zenderaccu is zal die grafiek hoger komen te liggen en komt de knik naar beneden later en is hij veel steiler. Het ontladen stoppen bij 3,7V is dan een prima idee.
    Zou je deze accu als aandrijfaccu gebruiken en je stelt de regelaar ook in op een afslagspanning van 3,7V dan zal de regelaar te vroeg stoppen. Als bij 5C ontladen er nog maar een procent of 5 is gebruikt daalt de spanning al onder die 3,7V en de regelaar zal de motor stoppen. Als je de accu even ver wilt ontladen als wanneer het een zenderaccu zou zijn dan moet je de afslagspanning op ongeveer 3,2V per cel instellen.
    Bij echt heel hoge stromen (>100A) komt daar ook het verlies over de kabels en connectoren nog bij en kan je de spanning nog een paar tienden Volt lager instellen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Volgens een programma zou mijn auto/motor rond de 100A trekken, theoretisch.
    Maar dan houd ik het safe, en houd ik hem gewoon op 3.2/3.3V.
    Better safe then sorry zeg ik altijd :)

    PS : Dit programma gaat het om, vrij betrouwbaar schijnt het:

    R/C Calculations
     
  9. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
  10. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    En waarom niet zoals we vroegahh met de loodaccus deden , een klein lampje aansluiten en lekker laten branden 24/7 ??
    En dan eens in de zoveel tijd een keer laden .
    Dan blijft de accu ook wakker , of is dat niet de bedoeling van een Lipo ?
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Heb je dit al eens doorgelezen?

    wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Bepaalt NIET eddie. Een LiPo heeft wel een laadkarakteristiek die heel veel lijkt op die van een loodaccu maar verder is het een totaal andere accu. De overige eigenschappen en de manier waarop deze accu behandelt moet worden zijn echt geheel anders.
     
  13. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    ik zet mijn accu's nooit in de storage mode, ben ik veel te lui voor.
    ik heb ongeveer een stuk of 35 lipo accu's in allerlei soorten en maten en in 6 jaar tijd maar 1 defect door het niet gebruiken ervan. ook tijdens de winterperiode kijk ik er niet naar om.
    Mij veel te veel moeite. gewoon laden als ik ga vliegen.
    ook meet ik nooit de accuspanning, gewoon balansladen op het veld en vliegen tot de regelaar ingrijpt.
    De meeste accu's die ik heb komen bij de bekende hongkong webshop weg.
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Niet vol weg gelegd dus en kennelijk stond de regelaar goed ingesteld.
    Dan ben je onbewust toch wel lipovriendelijk bezig geweest.;):)
     
  15. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    wellicht maar ik leg vaak genoeg geladen accu's in de accu koffer om die vervolgens te gebruiken als ik ga vliegen (kan maar zo een paar weken tussen zitten met slecht weer), ik ga ze wel altijd even opladen voordat ik ga vliegen.
     
  16. Vervaeke

    Vervaeke

    Lid geworden:
    2 apr 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Belgiƫ
    Ik heb precies dezelfde lader maar 'storage' staat niet tussen de opties in het menu. 'Discharge' en 'cycle' daarentegen wel.
    (Klopt het dat enkel lipo accu's in storage modus moeten ontladen worden en NiMH accu's niet ?)
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Nimh accus lijden veel meer aan zelf ontlading en als ze een paar maanden in de kast liggen kunnen ze bijna of helemaal leeg raken en daar kunnen ze slecht tegen.
    Lipos lijden bijna niet aan zelf ontlading en kunnen lang in de kast blijven liggen voor ze leeg zijn.
    Lipos gaan achteruit als ze leeg zijn maar ook als ze vol geladen zijn.
    Als je ze dus niet vaak gebruikt is het een kleine moeite ze op storage niveau weg te leggen dan gaan ze langer mee.
    Als je lipos vaak gebruikt dan kan het weinig kwaad ze vol weg te leggen als het maar niet te lang(meer dan een paar dagen) duurt.;)
     
  18. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Lipo's zeker niet ontladen als een NiMh, die worden vrijwel leeg opgeborgen, een LiPo moet ergens tussen de 60% en 90% zitten (daar is discussie over). Zelf houd ik het op 80%.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
     
  19. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Een lipo met 3.80 a 3.85 per cel opbergen. Beetje meer of minder is ook niet erg. Dan zit je goed. Is alleen nodig als je zeker weet dat je ze langer dan
    bijvoorbeeld 3 a 4 weken niet meer gebruikt.
     
    Dikke Miel vindt dit leuk.
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Je kan inderdaad alleen LiPo's laden tot de bewaarspanning (STORAGE).
    Als je HIER klikt krijg je de (Duitstalige) gebruiksaanwijzing en daar kan je op pagina 14 vinden hoe je die mode kunt instellen.
     

Deel Deze Pagina