Een allroundzwever gezocht!

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 26 jun 2016.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Een aantal weken geleden ben ik met een aantal clubleden naar de Petit ballon geweest.
    Daar troffen wij het "demo-team" van de firma Sport-Klemm op de berg. Wat deze heren lieten zien met hun modellen FS4000 en FS3000 grensde aan het ongelofelijke! De omstandigheden waren perfect die dag met zeer sterke thermiek. Binnen een aantal minuten zat men op 600 meter. Vervolgens een "senkrechte abstieg" en dan "van links" over de helling met een dikke 300 kmh! Het afvangen geschiede met een haakse bocht waarbij de vleugels werklijk geen haar meegaven! Dit moet krachten gegeven hebben van tientallen G's! Nog spectaculairder was hoe de snelheid werd afgebouwd in lang gestrekte banen over de helling. Deze kisten hebben een glijvermogen dat ik nog niet eerder heb gezien. Het blijft maar doorgaan! (De Duitsers noemen dat "durchzug"..)
    Onze interesse was dus gewekt! een dergelijke kist is niet alleen leuk op de helling maar doet het ook prima in ons vlakke landje. Maar bij navraag bleek er een levertijd te zijn van 2 tot 3 jaar! De firma Sport Klemm bouwt ongeveer 40 kisten per jaar. Een kleine domper op de feestvreugde. Nu bestellen en in 2019 afhalen is echt geen optie..!:mad:
    Vervolgens zijn we op onderzoek gegaan naar iets vergelijkbaar met een wat kortere levertijd.
    Onze wensen zijn dus in het kort:
    - een allround electro zwever die het goed in de thermiek doet maar ook dynamisch te vliegen is.
    - spanwijdte ongeveer 4 meter.
    - robuust. De FS serie van Sport Klemm heeft een vleugelbevestiging middels een bandsysteem. Deze banden breken bij een crash en verminderen zo de kans op schade aan vleugel en romp. Iets soortgelijks hebben we bij de concurrenten helaas nog niet gevonden. Een ander voorbeeld; bij sommige modellen uit het verre oosten zie je dat Carbon verstevigingen in de romp net eindigen bij het einde van de vleugelwortel. Gevolg is een "bruchstelle" op de hoogst belaste locatie...voorgeprogrammeerde problemen dus. Dat kan veel beter!
    Onze ambities gaan echter niet zo ver dat we vanaf 600 meter vertikaal haaks de bocht om willen. Dat mag dus wel wat minder..
    - dynamisch; geen F5J zwever met een minimaal gewicht. De FS4000 weegt ongeveer 5 kilo en dit levert de kist die fenomenale dynamiek.
    - GFK/CFK.
    - maximale levertijd 1 jaar.

    Wat onderzoek in diverse (met name duitse fora) heeft het volgende verlanglijstje opgeleverd:
    - Skywalker van Baudis / Thommies
    - Merano van flight composites
    - Phyllix van Paritech
    - Carbonara van Valenta / Schmierer
    Er zijn nog wel meer modellen die aan onze wensen voldoen maar of te duur en/of een te lange levertijd hebben (Lesky, Elvira van PCM)
    Nu mijn vragen;
    - Hebben jullie ervaring met een van deze kisten? Hoe is de bouwkwaliteit? Zouden deze kisten inderdaad aan onze verwachtingen voldoen?
    - Nog andere kandidaten waar we eens naar moeten kijken?
    - Of...toch maar gewoon geduld hebben en voor de FS4000 gaan..?:(..Ter illustratie van de capaciteiten van dit model een filmpje:

    Ik ben benieuwd naar jullie adviezen!
    Een paar fotoos vanaf de Petit Ballon!
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2016
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Jullie voorkeuren lijstje komt redelijk overeen met wat ik zocht en vond in mijn Orca.

    Die is dan wel niet zo heel erg snel ( f3b/f kisten lopen aanzienlijk harder) maar doet voor mij álles goed!
    Kan van windkracht 2 tot 7 op de helling, kan erg goed thermieken, blijft heel als je hem van 300meter voorbij laat janken en geeft geen krimp als je hem serieus de bocht om trekt.

    De wachttijd is wel vrij lang bij aerotec
     
  3. datavark

    datavark

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    15
    Naast de vliegtechnische prestaties vind ik ook het esthetische aspect nog wel van belang.
    Die keiharde F3B kisten hebben vaak een rechte pijp als romp, erg lelijk.
    Daarom vind ik bv de Mistral 4300 van Windwings een heel mooi alternatief.
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als je zo veel geld uit geeft moet je hem natuurlijk ook wel mooi vinden.
    De Orca-romp is niet helemaal recht en vooral de vleugelvorm vind ik persoonlijk erg mooi.

    Aerotec heeft ook de Icura. 4mtr span, zo'n dikke romp, hele mooie vleugel en (je moet er van houden.....ik vind het niets) een t-staart
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Inderdaad, de 4300 of 4900 Mistral in normale of versterkte uitvoering doen eigenlijk exact wat jij wilt.
    En de levertijd is veeeeeel korter dan bij Klemm.
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    En bij de (oude) Test van de Mistral zijn (op het laatste blad) ook nog alternatieven genoemd.
     
  7. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Ik heb geen ervaringen met de bovengenoemde kisten.
    Wel had ik ongeveer dezelfde wensen die jij hebt en heb ik uiteindelijk vorig jaar bij Jürgen Schmierer een prosecco aangeschaft. Deze heet bij Valenta de Alcor.
    Reden voor mij was de looks, de tweedelige vleugel, een kist waar je goed mee kan thermieken, maar ook aardig mee kan "scheuren" aan de helling.
    Het is wel een wat zwaardere kist, maar daar heb ik totaal geen moeite mee. Ik doe toch niet mee aan f5j wedstrijden en hierdoor heeft hij ook een betere "durchzug"


    En oja, hij is geen 4 meter maar 3,60m.

    Hieronder een testverslag. Helaas wel in het duits.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Een bouwdraadje van mij vind je hieronder.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/prosecco.224213/

    Succes met je zoektocht!
     
    jve en Justus vinden dit leuk.
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat Prosecco prima vliegt; snel op de helling en goed in de thermiek.
    Voor mij is nu de vraag in hoeverre de Prosecco en de Carbonara vergelijkbaar zijn. De Prosecco heeft een SD7037 profiel dat meer op thermiek is georiënteerd (heb ik mij laten vertellen) De Carbonara heeft een voor mij onbekend profiel VJV 1/9. Maar in het "Nachbar" forum wordt beweerd dat de Carbonara sneller is als een Sharon die ook is uitgerust met een SD7037. Maar ik begrijp dat kwaliteit en afwerking prima in orde is! Vraagje; als je het filmpje van sport-klemm ziet; zou de Prosecco dit ook kunnen?
     
  9. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De Orca is inderdaad een prachtige kist! Ik heb je draadje gelezen Justus! We hadden hem niet op het lijstje gezet omdat hij wellicht iets meer naar F5J eigenschappen neigt (floater) . Ik begrijp echter dat je ook met dit model lekker langs de helling kan raggen. Goed om te weten maar het wordt allemaal niet makkelijker!
     
  10. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Over de Mistral verschillen we van mening. Ik ben op zoek naar een "hardcore" bezemsteel. Mijn vliegmaten zien wel iets in de vloeiende lijnen van dit Mistral! Maar leuk om te zien dat de FS4000 weer opduikt bij de alternatieven. De supersonic Max is te duur en Aspen pro is een vreemd geval. Ik vind hem igv niet mooi..
     
    jve vindt dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Met ballast zit ik tegen de 3kilo aan en loopt hij lekker door hoor!
    Met de huidige motor vlieg ik er niet meer mee op het strand maar als ik straks mijn zweefromp heb kan hij weer van het duin en zullen er wel weer wat bewegende beelden komen:p:p
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als nuancering wil ik er wel even bij zetten: als het raggen aan de helling prioriteit is en het is fijn als hij ook lekker de thermiek in kan, zou je meer richting f3b kisten moet gaan.

    Bij mij lag het andersom: een thermieksnuffelaar die ook gek kan doen.
    Laatste keer in Oostenrijk was ook duidelijk te zien dat de Orca best loopt maar naast de echte snelle jongens nog steeds een thermieker is en geen racer. (Maar ik vloog nog rond toen zij op goede condities lagen te wachten:banana:)
     
    spedter vindt dit leuk.
  13. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Ik denk niet dat de Prosecco dit kan, hij is immers ontworpen als een F3J kist. Er zit ook nogal een prijsverschil tussen de beide kisten en dat zal niet voor niets zijn.
    Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Al kan ie volgens mij heel wat hebben omdat k een carbon D-box versie heb. (Speciaal genomen om er aan de helling mee te kunnen vliegen).
    Gewicht van mijn kist 3kg en ik kan hem nog belasten met een kilo lood aan boord al heb ik dit nog niet uitgeprobeerd.

    Ik heb de Carbonara nooit zien vliegen, maar ik heb het idee dat ie ook sneller vliegt dan de Prosecco.
    Wel weet ik dat de Prosecco sneller vliegt dan de Sharon. (Lees testbericht)
    Het is idd maar net wat je wilt en je zal een compromis moeten maken.
    Geef je de voorkeur aan thermieken of geef je de voorkeur aan "raggen"
    Ik heb de net zoals Justus de voorkeur aan thermieken gegeven aangezien ik het merendeel in Nederland op het vlakke vlieg.
    En net zoals Justus zegt, geef je de voorkeur aan raggen, maar wil je ook thermieken zou ik eerder voor een F3B gaan.
     
  14. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  16. datavark

    datavark

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    15
    Die is bekend en inderdaad "top of the bill" maar.....
    enorm duur en vooral enorm lange levertijden dus dat lost ons probleem niet op.
     
  17. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Wel eens naar de pike precision gekeken van Sambamodel?
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Lange levertijden daar ben ik het mee eens, maar duur zijn ze absoluut niet in verhouding met de concurrentie.
    Dat komt door de relatief eenvoudige (maar heel goede) constructie van zijn modellen, daardoor zijn ze echter wel zwaarder dan de concurrentie. Echt gemaakt voor het vrij rauwe helling werk.
     
  19. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
  20. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen

Deel Deze Pagina