Een allroundzwever gezocht!

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 26 jun 2016.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De Schwing is een soort opvolger van de Typhoon. De ontwerper van de Typhoon (James Hammond) is bij RCRCM (producent Typhoon) weggegaan, en heeft met Tony Fu van Sloperacer de Schwing ontwikkeld met als idee een 'verbeterde Typhoon'. Van de Typhoon kan ik zeggen dat ik het een geweldig model vind. Hij is goed vlot voor zijn grootte (2m) en pakt best een bel mee, maar de nadruk ligt op het vlotte vliegen. Maar het mooiste is het heerlijke 'crispe' stuurgedrag, wat hem voor mij een erg lekker model voor aan de helling maakt. Nadeel van de Typhoon: bruchstelle net achter de achterlijst van de vleugel (zoals je zelf beschreef), is al enkele keren gebroken.
    De Schwing is iets groter, dus zal waarschijnlijk een nog iets groter snelheidsbereik en durchzug hebben. Het stuurgevoel zou gebleven moeten zijn. Romp zou steviger moeten zijn. Maar eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat grotere modellen (3-4 meter) toch echt nog sneller zijn en nog meer doortrek hebben. De Schwing is een model waar je waarschijnlijk heel veel plezier van zou hebben, zeker als je ook naar de prijs kijkt, maar als je maximale snelheid en doortrek wilt is groter toch beter. Mocht mijn Typhoon het een keer definitief begeven dan komt er een Schwing voor in de plaats. Niet vanwege de maximale prestaties (mijn AirOne gaat denk ik harder), maar omdat de Typhoon de fijnst sturende kist is die ik heb, en beter geschikt voor 'gek doen' (hoge roll rate, inverted etc).

    Ook al eens naar een Pitbull van Baudis gekeken? Berrie vliegt daarmee en is er zeer happy mee. Ik heb hem in goede condities zien boenderen in de Vogezen, ging knalhard.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De Pitbull hebben we ook op de Petit ballon gezien. Dit is inderdaad een "kanon" van een zwever! Nog veel sneller als een FS4000. Maar zo hard hoeft het voor ons nu ook weer niet te gaan...
     
    Berrie vindt dit leuk.
  3. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Toch nog even terug naar de FS4000; Ik vind vooral de grote slankheid van de vleugels mooi!
    [​IMG]
    Momenteel neigen we naar de Mareno van Flight-composite. Deze kist heeft een soortgelijke vleugellayout. Je zou bijna denken dat ze de FS4000 als voorbeeld hebben genomen.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Overigens dank voor alle goede tips (Orca, Europhia, Pike precision, Schwing etc.)
    Allemaal prachtige kisten die het heel goed gaan doen op de helling, maar we zoeken toch eigenlijk iets met een minimale spanwijdte van 3,6 meter. Dit omdat we van een grote kist gewoon wat meer verwachten en de karakteristiek van de FS4000 zoveel mogelijk willen evenaren.
     
    spedter vindt dit leuk.
  5. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Die Merano wil wel!
     
  6. datavark

    datavark

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    15
    Dat filmpje overtuigd best wel, die had ik inderdaad al gezien. Ook de V-staart vind ik een voordeel, zowel qua uiterlijk als in gebruik op de helling en de soms ruige landingscondities.
    Ondanks de vorm van de romp staat ie toch weer op nummer één. Over anderhalve week gaan we nog een paar dagen vliegen op de Petit Ballon en kunnen we hopelijk op de terugweg even bij Flight Composites aanwippen. Kunnen we de Merano in levende lijve bekijken
     
  7. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    zelf heb ik de fs3000, fs4000 en zelfs ook de fs5000 zien vliegen in Hahnemoos, Zwitserland. een stel prachtige apparaten dat is zeker. vlogen zeer goed maar konden ook als een kanonnen voorbij komen, maar ook de heren al daar vertelden ons dat ze zeer lang moesten wachten tot ze hun kist in ontvangst konden nemen.

    ik zelf heb een jedi van Baudis in het bezit en hun bouw kwaliteit is één van de beste die ik heb gezien. en hij vliegt ook geweldig. levertijd bij Baudis is gemiddeld 10 weken, dus dat is lekker snel. en ik ben er van overtuigt dat de skywalker ook weer een geweldig apparaat is.
    hier wat filmpjes van het monster:
     
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Het is even stil in dit draadje geweest. We hebben onze keuze laten vallen op de Merano van Flight-Composite en inmiddels hebben we de kisten (3 stuks) ontvangen! We zullen hier verder bericht doen van de bouw en het invliegen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Berrie, Lyckele, Eric R en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Mooi man! :cool:

    Maarrûh, toch geen 9 maanden levertijd? Of heeft de besluitvorming ook nog de nodige tijd in beslag genomen?
     
  10. Evert PH

    Evert PH

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Engelen
    Nee hoor, het is geen kindje. Er is er eerst een besteld en uitgebreid bekeken. De andere twee zijn eind oktober besteld en inmiddels geleverd. Levertijd bedraagt in ons geval 14 weken. Inmiddels is de (in)bouw begonnen.
     
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooooiii, ben erg benieuwd, hoor het graag wanneer jullie deze gaan maidenen.
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Had er een tijd geleden ook mijn oog op laten vallen (net als zoveel vliegtuigen eigenlijk).
    Zul je ongetwijfeld veel plezier aan gaan beleven denk ik!
     
  13. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De eerste Merano heeft inmiddels zijn maiden gehad. Ging allemaal zonder problemen. Alleen de motorrem was niet ingeschakeld en dat betekend heel veel weerstand van een draaiende propeller. Maar dat was ook zo opgelost en de tweede vlucht verliep geheel volgens plan. Natuurlijk moet er nog het een en ander getrimd worden. Een duiktest toonde dat er nog behoorlijk wat lood uit de neus verwijderd kan worden. Er zit nu 70 gram lood onder de motor. Ik twijfel of het wegnemen daarvan voldoende is. Mijn Merano zit nog in "de doos". Helaas momenteel weinig tijd en eerst een paar ander kisten klaar maken. Maar ik zal in dit draadje nog wel het een en ander over de inbouw van de RC-componenten berichten.[​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2017
    Berrie, Lyckele, P.L. en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. datavark

    datavark

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    15
    Als aanvulling op het "maiden" bericht nog wat informatie over de gebruikte setup.
    Aangezien we maar één of twee keer per jaar de bergen in kunnen en dus de meeste uren met de Merano's in de polder maken heb ik gekozen voor een stevige aandrijving.
    In mijn geval is dat geworden de Powerline 1935.10t van Florian Schambeck. Een Lehner motor met vertraging. Propeller is een RF 20x13 en dat setje zorgt voor een loodrechte stijgvlucht. In 10 seconden op uitgangshoogte. Als voeding twee 3S lipos van 3300 Mah in serie gekoppeld en dat is genoeg capaciteit voor ongeveer 8 starts.
    Regelaar is een YGE 90LV.

    Vliegklaargewicht heb ik niet exact gemeten maar ligt denk ik op 6500 gram

    De powerline 1935.10 is maar 26mm diameter aan de voorkant van de vertragingsbak. Daardoor kon ik hem lekker ver naar voren plaatsen en heb ik uiteindelijk een motorspant van 30mm en een turbospinner (mittenteil versetzt mit 0 Grad Verdrehung).van 32mm gebruikt. Kan er ook nog wat koellucht de romp in want geloof het of niet, in de motorspant zitten toch nog 4 luchtopeningen. De propellerbladen liggen met deze spinner strak tegen de romp.

    Voor voeding van ontvanger en servo's gebruik ik een aparte BEC ( Jeti 12 ampère) gevoed vanuit de vliegaccu's. Ik gebruik dus niet de BEC van de regelaar want daar heb ik hele slechte ervaringen mee:mad:
    Servos: MKS 6125 voor rolroeren en welfkleppen (10 mm dik). Graupner DES 678 BB MG voor remkleppen (16mm dik). Allemaal in servohouders met "gegenlager".
    Op de V-staart heb ik dan ook nog DES 678 servos gebruikt.

    Voor de eerste vlucht had ik het zwaartepunt al verder naar achter gezet dan aangegeven. Aangegeven was 88-95 mm vanaf neuslijst.
    Ik ben begonnen met 98 mm vanaf neuslijst en had daarvoor 70 gram lood in de neus nodig. Dit ga ik afbouwen met 20 gram per keer maar ik denk dat ik zelfs nog een klein beetje lood in de staart nodig heb. We zullen zien.

    Kleppen instellingen voor normaal, thermiek en speed heb ik voorlopig overgenomen uit de manual. Ik heb daar totaal geen ervaring mee dus dat zal allemaal moet blijken tijden het vliegen.

    Eerste indruk van deze kist is goed. Handstart met half motorvermogen volledig on- kritisch en vliegt als een eitje. Remwerking van remkleppen (70 graden) gecombineerd met vol welfkleppen down (35 graden) is fenomenaal. Geen butterfly nodig.

    Wordt genieten over twee weken op de Petit Ballon:)
     
    Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  15. datavark

    datavark

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    15
    Lood verminderen bleek een onjuiste keuze. Heb het dus maar weer snel terug geplaatst.
    Dit ondanks het feit dat de duikproeven juist minder lood uitwijzen. Als ik nu de neus 45 graden naar beneden zet dan blijft de duikhoek gelijk. wordt niet meer maar ook niet minder. Aangezien ik aan de instelhoek van het stabilo niets kan veranderen laat ik het maar zo.
    Met het zwaartepunt weer op oorspronkelijke positie stuurt ie in ieder geval lekker in alle "flugzustanden".

    Heb gehoord dat er volgende week nog meer mensen richting Vogezen gaan. Kunnen we er misschien een Hollandse berg van maken...:)
     
    Berrie en Eric R vinden dit leuk.
  16. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Voorlopig lijkt het erop dat er veel regen gaat vallen, alhoewel het lijkt dat het iedere dag steeds een stukje beter lijkt.
    Als we gaan, zijn we volgende week met een man of 10 zwe(r)vend tussen de Rainkopf en de de Grand Ballon.
    Dus die hele bergketen is Hollands :D
     
    datavark, Berrie en Ariel vinden dit leuk.
  17. Evert PH

    Evert PH

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Engelen
    Jan Weststrate en Berrie vinden dit leuk.
  18. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Inmiddels zijn 2 Merano's klaar en beide kisten hebben afgelopen weekend gevlogen in de Vogezen! Een gedenkwaardig moment want precies een jaar geleden hebben we het plan opgevat om een dergelijke kist aan te schaffen na een demo van het Sport-Klemm team op de Petit Ballon. De eerste vlucht was even spannend maar het vliegen ging eigenlijk zonder problemen. Alleen de landing op de helling is een uitdaging. Je moet op tijd je remkleppen intrekken! Zo niet dan heb je een kapot servo (hetgeen gebleken is...)
    Alvast een paar foto's. Ik ben nog bezig met een film-impressie.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Berrie, DirkSchipper, Lyckele en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Modern meets Vintage! Merano en Amigo. Vergelijkbaar qua spanwijdte (Merano 4,4 meter en Amigo 4 meter) en gewicht (beiden 6 kg). Maar twee uitersten qua vlieggedrag!
    [​IMG]
     
    jve, Berrie en Ariel vinden dit leuk.
  20. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb nog een filmpje gemaakt op de Petit Ballon. Hierop zijn ook de Merano's te zien. Let vooral even op het geluid wat geproduceerd wordt in een snelle "flyby"..
     
    stephan1986 en Berrie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina