Een auwto uit een zakkie...

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door HugoW, 28 dec 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Wegens positieve omstandigheden heb ik mijn lidmaatschap bij de RACO in Utrecht opgezegd en ga ik bij ERCE in Eindhoven rijden. Daar hebben ze onder andere een oldtimer / youngtimer klassen en die lijkt me erg leuk, vooral omdat het allemaal niet zo hard gaat en de banden en motor en zo voorgeschreven zijn. Ergo, er moet dus een autootje voor gemaakt worden. Ik was ooit een fervent Tamiya TT-01 rijder, zelfs ook toen de TT-02 al uit was. Maar nu, beginnend met een schone lei, heb ik toch voor een 02 gekozen en wel de TT-02 in der Tüte van Racers Paradise in Germanistan. Daar werd ook de benodigde Carson Cup machine aangeschoven, mijn Tamiya Cup hart maakte stiekem een huppeltje. Wie weet...

    Tot mijn grote schrik ontving ik geen zak maar een doos, was het dan toch mis gegaan?!?
    [​IMG]

    Nee, gelukkig de Tüte en de motor:
    [​IMG]

    Het is eigenlijk een uitgeklede TT-02 kit:
    [​IMG]
    Wat ik mis zijn de standaard ESC en motor, maar ik heb toch al een andere regelaar en ben dus aan de Carson Cup Machine gebonden, dus missen is in deze relatief. Ook zitten er geen wielen en geen kap bij, daarover later meer.

    En dan maar aan de slag. Middenas, tandwielen en diffs erin:
    [​IMG]

    Torens erop en wielophangingsarmen:
    [​IMG]

    Aandrijving en wielophanging compleet:
    [​IMG]

    Sturing ingebouwd:
    [​IMG]

    De servo ingebouwd en de ESC op zijn plek, nog niet aangesloten:
    [​IMG]

    Als servo heb ik een gewone Turnigy TGY-AN13 gekozen, gewoon analoog. Ik had ooit erg snelle dure servo's en die waren zo snel dat ik op de zender de servo speed weer terug stelde. Niet nodig dus en zeker voor deze klasse is de gekozen servo genoeg. De ESC is de HobbyWing 1060, een erg simpele maar betrouwbare regelaar voor de Cup Machine.

    Als oldtimer body heb ik een HPI Mustang Fastback besteld, die zal weer mijn bekende geel met zwarte kleuren krijgen. De velgen ben ik nog niet uit en de banden moeten ook nog besteld worden. Ik las net op de ERCE site dat er een tweede type wordt toegestaan, dus er zal gekozen moeten worden.

    Al met al lekker een uurtje gesleuteld, vandaag. Ik heb al een klein lijstje met hop-ups in mijn hoofd:
    Kogellagers
    Olieschokdempers (gewoon de plastic CVA shocks)
    Metalen stuurkogels
    Ik twijfel of ik een alu tussenas neem. Ik lees daar verschillende dingen over. Eerst maar even niet, deze zijn in ieder geval al beter dan het plastic geval in de TT-01.
    Ik moet nog even rekenen welk motortandwiel ik moet hebben voor de juiste maximaal toegestane overbrenging.
    Ohja, en andere aandrijfassen. Dit standaard spul blijft bagger, 01 of 02. Waarom ze die blijven leveren mag Joost weten...

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2017
    Cor en RCjeffrey vinden dit leuk.
  2. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is een leuke prijs voor een tt02 die ga ik onthouden.Waarom heb je niet meteen lagers mee besteld. En welke banden ga je kiezen.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb de lagers bij mijn grote vriend ali besteld, evenals dempers en steekassen en zo. Eens kijken hoe slecht die zijn... Banden moeten conform reglement zijn maar daar heb ik nog wat vragen over, dus binnenkort maar eens gaan buurten op de club. Internet is leuk, maar gezellig naar een clubavond is leuker!

    Helaas wist Conrad mij te melden dat mijn Mustang kap geen 5 dagen, maar 9 weken levertijd had, dus die is maar afbesteld. Inmiddels een andere kap besteld en ontvangen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik was op zoek naar iets niet allerdaags en dat is denk ik wel gelukt. Ziet u al wat het is? Hint; hij wordt niet oranje, ondanks dat hij in die kleur wel het bekendst is...

    Hugo
     
    Cor vindt dit leuk.
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Groeten van Bo en Luke :koud:
     
  5. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Kom langs bij de IJSRACE, of nog beter doe mee! Je regelaar en motor zijn waterdicht. Ballonnetje over de ontvanger, de badkuip dicht maken en gaan. Oh ja ook nog een setje spijkerbanden maken, dat lukt je.

    In de Vintage klasse gaan de HPI banden (4793 en 4797)prima, zeker omdat iedereen er mee rijdt is het voor iedereen gelijk. De Protoform hebben we nog niet getest, die waren pas na het eind van afgelopen seizoen beschikbaar. We verwachten weinig verschil.
    In plaats van de HPI velgen kun je ook Tamiya 26 en 30 mm velgen gebruiken en de banden andersom lijmen.
    Tip is om achter met iets meer toespoor te rijden dan bij een toerwagen, zo rond 2.5 tot 3 graden
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Is er nog een reden om de 26 of 30 mm te kiezen, anders dan juiste vulling van de wielkasten? Heeft 30 meer grip of stabiliteit (merkbaar?)
     
  7. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    30mm achter past in de meeste VTA body's inderdaad beter door de 6mm offset. Daarnaast heb je een fractie meer stabiliteit.

    Hier twee voorbeelden van auto's waamee ik in de ERCE vintage klasse heb gereden, met de HPI banden 26 voor en 30mm achter. Alfa op een TT02, de Camaro op een Schumacher Mi3

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2018
    eric_laermans vindt dit leuk.
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel, gave auto's zeg. Ik ga zo banden bestellen, velgen ga ik proberen zelf te printen. Om eens te kijken of dat lukt.

    [EDIT] Als de banden niet overal uitverkocht zijn... [/EDIT]

    Hugo
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik kan nog steeds niet mooi spuiten, maar het is wel lollig geworden:

    [​IMG]

    Goede genoeg om mee te racen.

    Banden en velgen zijn besteld.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2018
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, gisteren de ontvanger gemonteerd en de bedrading geregeld:

    [​IMG]

    Ook de steekassen en kogellagers zijn gemonteerd. Dat maakt toch echt een heel groot verschil. Overigens liggende steekassen van Ali al weer in de prullenbak, er zitten nu 3Racing assen op. Voor de sturing heb ik een YeahRacing setje gekocht, niet erg goede kwaliteit maar dat ik de plastic delen M3 voorgetapt had ging alles netjes in elkaar.

    Even op straat gereden, maar daar val weinig van te zeggen. Met de originele dempers en veren is het bagger en de topsnelheid is erg laag. Volgende stap wordt de juiste vertanding kiezen voor de roll-out van 32,5 mm zoals in de regels gesteld.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina