Hooi ik ben nieuw hier en ook vrij nieuw in de hobby. Zelf vlieg ik met een drone zmr250 en heb twee lipo accu's op het moment. Maar even voor me eigen duidelijkheid. Ik heb een: 1, 4s 1800 mAh, 65c 14,8V 2, 4s 1050 mAh, 75c 14,8V 15.5Wh Dus betekend het dat ik 1 met 117 Ah kan laden En 2 met 75 Ah kan laden. Of zit ik nu compleet fout? Ik laad ze nu met 1,8 Ah 14,8V en de ander 1,0 Ah 14,8V. Ik hoor het graag van jullie voor dat ik ze kapot maak. Mvg
De 65C en 75C hebben betrekking op ontladen, en de bijbehorende berekende stroom dus ook. Die stromen zijn inderdaad 117A en 75A, niet Ah (zie verderop). En voor een langere levensduur van je accu's zou ik die C-waarden halveren. Eigenlijk zegt de ontladings C-waarde niets zolang bijbehorende levensduur er niet bij vermeld staat. Daardoor kunnen fabrikanten/leverenciers levendig ... eeeeh ... fantaseren. Je schreef: Ik laad ze nu met 1,8 Ah 14,8V en de ander 1,0 Ah 14,8V. Je laadt de accu's met 1,8A en 1,0A respectevelijk, en dat is netjes 1C. Zoals gezegd, het gebruik van mAh hierboven is onjuist. dat moet mA zijn. Dit kan tot dure/gevaarlijke vergissingen leiden. Het fundamentele verschil tussen stroom (in A) en capaciteit (in Ah) is belangrijk, met name wanneer we hier gaan praten over met welke stroom accu's geladen en ontladen worden. Door miscommunicatie kunnen dingen buitengewoon grondig in de hens gaan. A·h is de meeteenheid van capaciteit en lading, A is eenheid van stroom, het verschil is erg belangrijk. Als je dat niet goed in de vingers hebt/krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis Het is daarom raadzaam om je even grondig te verdiepen in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds stroom (wikipedia) Gemeten in A, ampère, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde'. En anderzijds capaciteit&lading (wikipedia) Gemeten in A·h, amperehour, stroom gedurende een hour, 'inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen'.
'Verplicht' leesvoer voor het werken met de chemische bommen die (alle) accu's zijn, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis ), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF Evenals Modelbouw FAQs - MBF → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → Het laden en balanceren van LiPo accu's
Dus hoe ik ze nu op het moment aan het laden ben is dus goed? En heel erg bedankt voor de info van (A) en (Ah).
De hoge C-waarde van de accu is alleen voor het ontladen, het laden gaat normaal op 1C (gelijk aan de capaciteit vd accu zonder de h van mAh). Veel huidige accu's doen ook met gemak 1.5C tot 2C mocht je iets sneller willen laden.
Je laad de accu's nu met de juiste stromen, daar schuilt dus geen gevaar in. Ik heb wel een vraag, heeft jouw lader een balancer en gebruik je die? Weet je niet wat een balancer is dan verwijs ik naar de Modelbouw FAQ zoals Ron ook al deed. Succes.
Inderdaad. Zo kan er tijdens het laden geen onbalans ontstaan en zijn de cellen netjes in balans als de accu vol is. Als de accu net geladen is zonder balancer kan er onbalans zijn tussen de cellen. Tijdens het ontladen kan (zal?) die onbalans groter worden en dan kan het "gevaarlijk" worden. Het is gewoon beter en veiliger om te zorgen dat de cellen altijd zo veel mogelijk in balans zijn. Het enige "nadeel" zou kunnen zijn dat het laden iets langer duurt maar meestal zal dat niet meer dan 10 minuten of zo zijn. Duurt het echt veel langer dan kan dat een teken zijn dat er iets mis is met die accu en dat je er eens goed naar moet kijken.
Ja, je laadt met 1C, dat is goed. En graag gedaan. Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery: E-flight primer and tools And pleasepleaseplease, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup. Keep watt-/multi-meter wires short! too long wires batteryside will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds