Een lipo vraagje

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jeroenrc, 2 okt 2018.

  1. Jeroenrc

    Jeroenrc

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Alkmaar
    Hooi ik ben nieuw hier en ook vrij nieuw in de hobby.
    Zelf vlieg ik met een drone zmr250 en heb twee lipo accu's op het moment.
    Maar even voor me eigen duidelijkheid. Ik heb een:
    1, 4s 1800 mAh, 65c 14,8V
    2, 4s 1050 mAh, 75c 14,8V 15.5Wh

    Dus betekend het dat ik 1 met 117 Ah kan laden
    En 2 met 75 Ah kan laden.
    Of zit ik nu compleet fout?
    Ik laad ze nu met 1,8 Ah 14,8V en de ander 1,0 Ah 14,8V.

    Ik hoor het graag van jullie voor dat ik ze kapot maak.

    Mvg 1538437146972.jpeg
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De 65C en 75C hebben betrekking op ontladen, en de bijbehorende berekende stroom dus ook. Die stromen zijn inderdaad 117A en 75A, niet Ah (zie verderop). En voor een langere levensduur van je accu's zou ik die C-waarden halveren.
    Eigenlijk zegt de ontladings C-waarde niets zolang bijbehorende levensduur er niet bij vermeld staat. Daardoor kunnen fabrikanten/leverenciers levendig ... eeeeh ... fantaseren.

    Je schreef:
    Ik laad ze nu met 1,8 Ah 14,8V en de ander 1,0 Ah 14,8V.
    Je laadt de accu's met 1,8A en 1,0A respectevelijk, en dat is netjes 1C.


    Zoals gezegd, het gebruik van mAh hierboven is onjuist. dat moet mA zijn. Dit kan tot dure/gevaarlijke vergissingen leiden. Het fundamentele verschil tussen stroom (in A) en capaciteit (in Ah) is belangrijk, met name wanneer we hier gaan praten over met welke stroom accu's geladen en ontladen worden. Door miscommunicatie kunnen dingen buitengewoon grondig in de hens gaan.

    A·h is de meeteenheid van capaciteit en lading, A is eenheid van stroom, het verschil is erg belangrijk.
    Als je dat niet goed in de vingers hebt/krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(

    Het is daarom raadzaam om je even grondig te verdiepen in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds
    stroom (wikipedia)
    Gemeten in A, ampère, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde'.
    En anderzijds
    capaciteit&lading (wikipedia)
    Gemeten in A·h, amperehour, stroom gedurende een hour, 'inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen'.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2018
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Verplicht' leesvoer voor het werken met de chemische bommen die (alle) accu's zijn, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

    Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → Het laden en balanceren van LiPo accu's
     
  4. Jeroenrc

    Jeroenrc

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Alkmaar
    Dus hoe ik ze nu op het moment aan het laden ben is dus goed?
    En heel erg bedankt voor de info van (A) en (Ah).
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De hoge C-waarde van de accu is alleen voor het ontladen, het laden gaat normaal op 1C (gelijk aan de capaciteit vd accu zonder de h van mAh). Veel huidige accu's doen ook met gemak 1.5C tot 2C mocht je iets sneller willen laden.
     
  6. Jeroenrc

    Jeroenrc

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Alkmaar
    Super dankjewel voor alle info
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Je laad de accu's nu met de juiste stromen, daar schuilt dus geen gevaar in. Ik heb wel een vraag, heeft jouw lader een balancer en gebruik je die? Weet je niet wat een balancer is dan verwijs ik naar de Modelbouw FAQ zoals Ron ook al deed.
    Succes.
     
  8. Jeroenrc

    Jeroenrc

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Alkmaar
    Jaaa me lader heeft ook balancer en die gebruik ik ook elke keer als de cellen niet gelijk zijn
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het is beter dat je de balancer altijd gebruikt tijdens het laden.
     
  10. Jeroenrc

    Jeroenrc

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Alkmaar
    Dus gewoon altijd opladen via de functie balancer
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Inderdaad. Zo kan er tijdens het laden geen onbalans ontstaan en zijn de cellen netjes in balans als de accu vol is. Als de accu net geladen is zonder balancer kan er onbalans zijn tussen de cellen. Tijdens het ontladen kan (zal?) die onbalans groter worden en dan kan het "gevaarlijk" worden.
    Het is gewoon beter en veiliger om te zorgen dat de cellen altijd zo veel mogelijk in balans zijn. Het enige "nadeel" zou kunnen zijn dat het laden iets langer duurt maar meestal zal dat niet meer dan 10 minuten of zo zijn. Duurt het echt veel langer dan kan dat een teken zijn dat er iets mis is met die accu en dat je er eens goed naar moet kijken.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, je laadt met 1C, dat is goed.
    En graag gedaan.


    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days.
    Will save you, and us :D a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And pleasepleaseplease, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
    Keep watt-/multi-meter wires short!
    too long wires batteryside will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds
     

Deel Deze Pagina