Een Opduwertje voor de kleindochters

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door tomenriet, 13 jun 2016.

  1. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Moet dat dan, hahahaha, ja hoor dat klopt met elkaar.
     
  2. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Spant 0 krijgt nog een nabewerking. Er komen nog 2 horizontale hulpspanten tegen spant 8, 1 voor het dek en 1 voor het berghout. Daar gaat de huid hopenlijk wel strokend op komen.

    Ik zit nog te denken om de huid van lindehoutenlatjes of van 1 Triplex moet ik dan wel snijden.mm triplexstroken te maken.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Eigenlijk moet je iets hebben dat taai en sterk is en zich goed laat buigen en torderen. In spant 7 en 71/2 zie ik een holle curve terwijl de spanten ernaast bol zijn. Zouden er nog van die dunne triplex sinaasappel- of mandarijnenkistjes zijn? Herinner me dat dat spul erg soepel en taai was. Als je dat te pakken kunt krijgen zou je met smalle strookjes eens kunnen proberen hoe het gaat. Zelf heb ik een spantenraam bekleed met 2 mm balsa in strookjes van 1 cm breed. Maar op de moeilijke plekken knikte dat toch. Schuin de spanten goed aan, opdat de huid over de hele dikte draagt. Dan houdt de lijm ook beter. Zet je er later nog iets van epoxy met glasweefsel omheen? Succes verder met het beplanken. Gr. Klaas.
     
  4. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ga het beplanken gewoon proberen met wat ik op voorraad heb staan.
    Eerst maar eens een paar in een bak met water gezet, bak is eigenlijk net iets te klein maar met regelmatig keren trekt het water toch goed in de latjes.

    [​IMG]

    De eerste huidlatjes zitten er op om te drogen en ook het horizontale hulpspantje voor de kont staat in de lijmklemmetjes.
    Later kan ik met 2 comp. plamuur natuurlijk nog heel veel modelleren en uiteindelijk wordt de boel waterdicht gemaakt met glasweefsel en epoxie., maar zover ben ik voorlopig nog niet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lekker werken in het zonnetje, wat is dit toch een heerlijke hobby.:koud:
     
  5. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Het was wel errug warm hoor, maar zo'n klein ventilatortje geeft toch wel wat verkoeling alleen het tempo zit er niet in met die warmte.

    [​IMG]

    Toch wel wat huid er op gekregen, latten zijn nat genoeg en laten zich lekker plooien zoals onze zuiderburen dat noemen.

    [​IMG]

    Na een uurtje in de zon zijn ze al weer droog en worden ze verlijmd, hier en daar een nageltje om de boel te fixeren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Of het een mooie beplanking wordt weet ik niet, ga ik ook niet van uit, straks met schuren en plamuren komt er vanzelf wel meer model in en wordt de romp ook waterdicht als er een matje en epoxy over heen gaat.
     
    Arthur Costerus vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    De voorkant maak je sluitend met een klos aan weerszijden van de steven, Piet? Gr. Klaas.
     
  7. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet ??
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kleine verstandsverbijstering Tom. Liep door de warmte een beetje door elkaar. Excuses voor het ongemak en bedankt voor het wakker schudden. Gr. Klaas.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooie start bij het beplanken, buigen de plankjes niet bijna vanzelf met dit warme weer?
     
  10. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Inmiddels weer wat latjes verder, hoe natter de latten des te beter gaan ze passen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Beetje bij beetje gaat de romp dicht. Ook de achterkant is nu dicht en kan als de lijm is uitgehard in vorm geschuurd worden. Raboesch 300-01 en bij mijn Chinese vriendin Alie een lipo 2s 5200 mAh en een watergekoelde ESC 7,2-16V 320A. De rest zoals servo's heb ik nog wel wat van liggen. De levertijd van Alie overbrugt dan mooi het afwerken van de romp. Niet dat ik verwacht dat als de lipo en de ESC binnen zijn ik met het Opduwertje al kan gaan varen maar het is wel lekker om dan alles ruim in te bouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen en zaterdag kan de lijm lekker uitharden, ik heb van het zaagsel uit de Proxxon figuurzaag wat vloeibaar hout gemaakt om al wat oneffenheden en spleetjes dicht te smeren.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een nul te veel getypt Tom? D.w.z. 32A, niet 320A?
     
  13. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Transiënte stroom: 320a
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik denk dat je dat getal maar rap moet vergeten, niet mee rekenen.
    Welk merk/type regelaar is het?
     
  15. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Maakt verder niet uit, ik heb al eerder dezelfde ESC gebruikt en bevalt me prima.

    Omschrijving volgens de leverancier
    Ingang: 2-3s of 6-9 lipo nimh batterij
    Bec: 5v 3a
    Continue stroom: 80a
    Transiënte stroom: 320a

    Merk is Top Speed Hobby (China)

    [​IMG]
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toch nog even voor alle zekerheid een waarschuwing Tom: altijd (be)rekenen met continue stroom, en ook daar een marge van 20-30% aanhouden.

    Die 320ampère moet je met een ... eeeeh ... truck-lading zout nemen. Dat getal is marketingkolder, grenzend aan oplichterij, kun je gevoeglijk vergeten, niet mee/op rekenen. Meer uitleg waarom het kolder is:
    Speed Passion ESC brushless
    C-waarde Lipo/burst current ESC
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2016
  17. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    We zijn weer een paar dagen verder en ook wat bezoeken aan de huisarts en dergelijke. Waarschijnlijk een stofallergie. Dat komt lekker uit. Maar ja, iedere dag even een klein uurtje aan de romp werken dan komen we er ook wel. Inmiddels bezig met het plamuren van de romp. Met de 2comp, plamuur van de A.C.Tion smeert het lekker weg en na het uitharden stofmaskertje op en even een klein beetje schuren.

    De kop was ook al opgevuld en staat nu in de plamuur.

    [​IMG]

    De romp van boven af ziet er al redelijk uit dacht ik zo.
    Tussen de spanten komen opvulstukken zodat later het dek aardig wat vlees heeft om te verlijmen. Op de spanten zijn ook latjes gelijmd om de hechting van het dek ook daar optimaal te hebben.

    [​IMG]

    De roerkoning staat al in de epoxy, ik had nog een klein beetje staan dus dat gedeelte alvast goed bedekt met epoxy.

    [​IMG]

    Het schroefraam is nog steeds in tact, ook is de as van het roer al passen gemaakt.
    Het roer moet ook demonteerbaar blijven, dat wordt ook nog een puzzeltje om opgelost te worden.

    [​IMG]

    Morgen de schroefas ophalen, die is vandaag bij mijn winkelier in Dordrecht aangekomen.
    Ben wel benieuwd naar de uitvoering met ABS.
     
  18. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Natuurlijk ben ik ook inmiddels bezig met het denkwerk voor de aandrijving en voeding.
    De motor heb ik nog liggen, een Graupner 600 met vertraging.
    De accu is onderweg, lipo 2s, is 7,4 volt.
    Ik wil de verlichting op 6 volt branden of wellicht op leds.
    Nu heb ik voor de lampjes liever 5 volt i.p.v. 6 volt dus op zoek naar een spanningsregelaar.
    Ja hoor, bij Alie geslaagd voor € 0,60 per stuk met gratis verzending en na 2 weken in huis.

    Natuurlijk gelijk even uitproberen, er lag nog een dcc trafo welke instelbaar is.
    Eerst op 7,5 volt gezet.

    [​IMG]

    Even meten want meten is weten.
    Nou, dat ziet er goed uit.

    [​IMG]

    Regelaartje aangesloten en kijken wat dan de uitgangspanning is.

    [​IMG]

    Vervolgens het potmetertje zover gedraaid tot het 5 volt gaf.
    Nou ja, 5,01 volt, daar lig ik niet wakker van.

    [​IMG]

    Nu eens kijken als de spanning minder wordt wat er dan gebeurt.
    Trafo op 6 volt.

    [​IMG]

    En ja hoor, blijft gewoon 5 volt uitgang.

    [​IMG]

    Maar wat gaat er dan gebeuren als ik de spanning hoger maak.
    Trafo op 12 volt.

    [​IMG]

    En wat is dan de uitgangsspanning, nog steeds 5 volt, nou ja 5,03 om precies te zijn.
    Daar zullen de 6 volt lampjes niet van doorbranden.

    [​IMG]

    geweldig apparaatje voor nog geen € 0,60 per stuk en belastbaar tot 3 Amp.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2016
    Tug.NL vindt dit leuk.
  19. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    851
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ah, die ken ik..
    Wat is het linkje?
    Dit is goedkoper dan bij Farnell
     
  20. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk, alleen ze zijn inmiddels wel een stuk duurder geworden, ze zijn nu al € 0,61 per stuk, hoop niet dat je het erg vind, hahahahahahaha.

    ALIE LINK
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina