Een Opduwertje voor de kleindochters

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door tomenriet, 13 jun 2016.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Een voorspoedig herstel aan je vrouwtje, wie weet hou je hier en daar nog wel een uurtje over om even te bouwen, vgr Marc
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Beterschap aan uw vrouw!
     
  3. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Sterkte Ton en beterschap voor je vrouw.
     
  4. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Helaas duurt het allemaal wat langer dan verwacht.
    Zelf ook een beetje in de lappenmand, momenteel zijn er longonderzoeken dus is het niet verstandig om nu te gaan schuren en plamuren, verven en spuiten aan de romp.
    Hoop echter dat straks in het voorjaar we beide weer voor zover de leeftijd het toelaat hersteld zijn en we van de leuke dingen in en van het leven kunnen gaan genieten waaronder de modelbouw.
     
  5. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Stof en longen zijn nooit een geweldige combinatie Tom. Het allerbeste voor jullie allebei.
    Groeten Roelof.
     
  6. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Inmiddels zijn de treinbouwactiviteiten gestopt. Ik was bezig met een nieuwe treinbaan de vorige zou verkocht worden maar ging helaas niet de trap door. Nu is het lekker weer om wat buiten te doen.
    De gezondheid laat bij ons beide nog wel wat te wensen over maar om nu stil te gaan zitten wachten op betere tijden gaat hem niet worden. Gewoon bezig blijven is dacht ik de beste remedie.

    Gisteren was het Vaderdag en behoorlijk warm, dus het opblaasbadje tevoorschijn gehaald en natuurlijk opgepompt maar jammer dan, de onderste ring is lek, dan maar alleen de bovenste ring gebruiken en het badje met water gevuld. (wat zou je er anders in moeten doen) Gelijk maar even kijken of het opduwertje in aanbouw wel waterdicht is.

    [​IMG]

    Het bleef mooi drijven, dat zit wel goed, nu eens kijken naar de schroef, schroefas en motor.
    Schroefas ging er nog maar net uit en dat gaf me gelijk het idee om in het schroefraam maar een opening te maken zodat de schroef e achterwaarts uit kan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu het geheel nog netjes afweken, beetje plamuren en schuren.

    Gelijk even de test varen uitvoeren. Motor direct aangesloten op de accu en de Opduwer leek wel een speedboot. Dat moeten we niet hebben. Nu heb ik een motor van Graupner er in liggen, 7,2 volt en een Lippo van 7,4 volt. De motor heeft een vertraging van 3:1 en maakt stationair 6500 toeren p/m. Nu denk ik aan en motor die max 3000 turen p/m kan draaien, is dat voldoende of ook nog te veel voor mijn 3 blads schoef van 35mm doorsnee. Voorlopig gebruik ik om te testen een kunststof schroef maar wil er later een 3 blads messing van Raboesch onder hangen type 156-3. Indien mogelijk graag wat advies.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Tom, Goed om te zien dat je weer boven water bent. Heb je nog wat meer gegevens van je aandrijfset? Welke regelaar, met of zonder BEC? Diameter schroef is 35 mm en daarbij hoort een spoed van 31 mm dacht ik. In principe is ook een echte opduwer overpowered. Dus iets teveel kracht kan niet zoveel kwaad, mits je regelaar in het "onder"gebied goed doseerbaar is. Is dat het geval, dan kun je net zo langzaam varen als je wilt en als je iets gaat trekken is een beetje extra kracht nooit weg. Ga eerst eens varen met de plastic schroef en kijk wat er gebeurt. Een borstelmotor moet met een goede regelaar zeer langzaam willen lopen. Bij mij lopen de Bühlers op zeer langzaam minder dan 100 toeren/min. Maar ook een klein bandrecorder motortje wil dat. Wat ga je als koppeling gebruiken? Dubbele cardan of een stukje rubber slang? Nalezend zie ik haast meer vragen dan antwoorden. Kijk maar of je er iets aan hebt. En leer je kleindochters de gaskraan met beleid te doseren. De jeugd wil al gauw te hard. Hard varen is af en toe wel leuk natuurlijk, maar in het goed manoeuvreren zit meer uitdaging. Maar ja, daar ben ik ook Opa voor. Gr. Klaas.
     
  8. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Klaas, bedankt voor je reactie.
    De regelaar komt bij Ali vandaan REGELAAR met BEC Koppeling wordt een dubbele cardan (zo'n zwarte) Twijfel echter nog of ik misschien een 45mm schroef type 156 wil, die 35mm toont wel erg iel maar geeft nu wel veel power.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Begin maar gewoon met die 35 mm schroef. Natuurlijk oogt een schroefraam vullende schroef mooier, maar de motor moet het ook kunnen trekken. Vaar een poosje en voel of de motor warm wordt. Dat geeft ook een indicatie of er (te) veel vermogen wordt gevraagd. Bedenk dat lipo's wel willen leveren en de regelaar zal er ook geen moeite mee hebben. Als de motor heet wordt is je schroef te groot. Je kunt ook in het water proefdraaien met een ampèremeter tussen accu en regelaar. Dan zie je gelijk hoeveel stroom er loopt. Zet wel een zekering tussen accu en regelaar. Voorkomt dat de boel in rook opgaat. Om de spanning op de motor te reduceren zou je ook een 12 Volt 50 Watt lamp in één van de draden tussen de regelaar en de motor op kunnen nemen. Heb je gelijk een zekering. Wel zorgen dat de hete lamp het binnenwerk van je boot niet schroeit. Gebruikte vroeger een 12 Volt 20 Watt lamp als zekering achter mijn eigenbouw trafo naar de electrische trein. Werkte perfect. Bij het wegrijden gloeide de lamp even op, maar zodra de loc op snelheid was ging de lamp uit. Als 50 Watt in je bootje teveel is kun je ook een combinatielamp van 20/5 Watt nemen. Aangezien je met treintjes hebt gewerkt zal een en ander je wel bekend voor komen. En zo hobby-en we maar wat aan. Zelf ben ik bezig mijn oudste scheepje te hermotoriseren met een klein borstelloos buitenlopertje. Helaas gaf de regelaar van Ali na een paar dagen de geest. Het tankertje in mijn avatar leek wel een speedboot. Helemaal toen ik er een 4 Ah accu in had gezet. Ondanks de 2,4 Volt lagere spanning veel meer power. Het 9,6 Volt 2,5 Ah Nimh accuutje werd "plat" getrokken. Wachten is nu op een Hobbyking regelaartje en dan in de herkansing. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2017
  10. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Een een tegenvaller, moeders heeft een acute ontsteking in de rechter bovenarm. Moet weer even terug naar mijn taak als mantelzorger. Hoop iet voor lange duur.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Beterschap met de wederhelft Tom en wees blij dat je je ook op die manier nuttig kunt maken. Gr. Klaas.
     
  12. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Morgen maar weer eens naar de orthopeed. Hoop nu wel dat ze iets gaan vinden.
    Helaas niet veel aan het opduwertje gewerkt, maar dat gaat wel weer komen.

    Vandaag uit China de zender met ontvanger in huis, leuk 10 kanaals setje voor nog geen 50 euro incl. verzendkosten.
    Ontvanger is 6 kanaals, is genoeg voor het opduwertje.

    [​IMG]
     
    MikeMohawk en Freek-Johan vinden dit leuk.
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Leuk verslag, mooi gemaakt! Beterschap en nog veel lol aan je project.
     
  14. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Eindelijk het berghout aangebracht, de romp geschuurd en een paar keer de romp gespoten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De boel goed laten uitharden, dan weer schiuren en in de spuitplamuur zetten.
     
    MikeMohawk, bad65 en blaauwen vinden dit leuk.
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Goed dat je weer bezig bent. Sterkte als mantelzorger!
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Hoe is het met de opduwer? Of ben je "overgelopen" naar Facebook? Gr. Klaas.
     
  17. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas, nee hoor ben geen overloper.
    Hoop dit voorjaar er weer aan te beginnen, vorig jaar was het door gezondheidsproblemen allemaal aardig in de bekende soep gelopen.
    Inmiddels wel een nieuwe motor en zal eerst het dek voorzien worden van een plaat styreen.
    Nu moet het wel eerst wat lekkerder weer worden want met deze Siberische kou kan ik niet in mijn schuurtje werken.
    Bedankt voor de belangstelling, komt goed.
     
    Thedo vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Oké Tom, dan zien we je t.z.t. wel weer verder gaan. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina