Een oude DB Blackburn Monoplane in ere herstellen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 19 jul 2018.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    G4 is uiteindelijk toch niet 100% brandstofbestendig toch?
     
  2. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Voor wat betreft het motortje zit je er dicht bij!
    Voor wat betreft de G4 gebruik ik dat altijdt om het hout brandstof bestendig te maken en heb daar goede resultaten mee!
    Wel is het uiteraard wijs om een brandstof vliegtuig na het vliegen(en of alleen draaien van de motor)even te ontvetten maar dat doen we ook met vliegtuigen die van kunstof gemaakt zijn toch!
    Vergis je niet in kunstoffen zoals polyester(2 componenten) want die absorberen ook(al is het veel langzamer dan hout)

    Mvgr Hans
     
  3. Dickie

    Dickie Guest

    Mooi werk
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
  5. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    ....
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2018
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Beste mede hobby'ers,ik vindt het heel erg fijn dat jullie m'n draadje volgen maar het is niet de bedoeling om dit te gaan vervuilen als ergens om gevraagt wordt zoals de G4 poyurethaan lak om dan gelijk allerlei adressen te gaan verkondigen waar dit te koop is etc etc!
    Het gaat tenslotte om de revisie van de Blackburn monoplane!
    Als er veel behoefte is waar dit product verkocht wordt ga dan voor dit soort produkten een apart draadje openen want dan kan je er alle adressen op loslaten die je maar kent in dat draadje!
    Dit soort activiteiten zijn al eens eerder voorgekomen en op een gegeven moment gaat het totaal niet meer over het onderwerp waar een draadje mee gestart is!
    Ik dank jullie voor de medewerking

    Mvgr Hans
     
    elrofotografie en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    De afgelopen 2 dagen weer lekker bezig geweest aan de blackburn Monoplane.
    Als eerste een paar aankopen gedaan zoals een nieuwe servo(Hitec HS805 mg) voor het schelluw trekken(wingwarping) van de vleugel,een nieuw accu pakket voor deze servo en heel dun plaatmateriaal (0,1mm dik aluminium) en nog wat klein spul.
    De plaatsing van de servo's gaat ook iets anders worden.
    Als eerste heb ik het houten frame werk in de beits gezet zodat dit wat meer geaccentueerd wordt als de zijde bekleding erop zit.
    Niet alleen de buitenkant maar ook de binnenkant van het houten frame werk is in de beits gezet zodat het silouet beter zichtbaar wordt als het vliegtuig in de lucht vliegt.
    Vervolgens heb ik de zijde erop gezet maar wist van te voren dat het te wit van kleur is en daar moest wat aan gebeuren m.a.w het moet wat gepigmenteerd worden(dus een beetje verweerde uitstraling).
    Dit kan gedaan worden door de in de handel verkrijgbare goedjes (in welke kleur dan ook)maar ik heb dat op een andere manier opgelost n.m.l met behulp van een theezakje!
    Maak een erg sterk kopje thee wat dus niet te zuipen is,laat het afkoelen en gebruik dit vloeistofje om de zijde voor te spannen voordat er spanlak gebruikt gaat worden.
    Als dat goed gedroogt is dan kan er eventueel voor de tweede keer dit proces uitgevoerd worden mocht het accent van de verweerde bespanning te weinig zijn!
    Vervolgens de zijde 2x met de spanlak ingesopt zodat de zijde mooi strak komt te staan!
    Nadat dat gedaan te hebben is de Aluminium beplating op de beide zijkanten van de romp gemonteerd met kontaktlijm zodat ik het landingsgestel kan gaan monteren en verder afbouwen!

    De nieuwe opstelling van de servo's.
    De gas en hoogteroer servo zijn naar achteren geplaatst(komt door de grote van de HS805MG
    De wingwarping servo heeft de plaats van de gas en hoogteroer servo overgenomen.

    blackburn 16.JPG

    Het vakwerk rompje in de beits gezet.

    blackburn 17.JPG

    Het vakwerk rompje bespannen met zijde en gepigmenteerd.

    blackburn 18.JPG

    De aluminium beplating gemonteerd.

    blackburn 19.JPG

    De bovenkant van de romp (voorkant ronde gedeelte) moet dus nog beplaat worden maar het landings gestel kan nu bevestigt worden.


    Mvgr Hans
     
    elrofotografie en serge pot vinden dit leuk.
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Afgelopen tijd de rest van de aluminium beplating erop gezet en een paar afwerk stripjes van messing en hout erop gemaakt.
    Ook het landingsgestel weer in elkaar gesoldeerd en gelijmt.
    De staartvlakken van bespanning voorzien.
    Het begint weer een beetje vormgeving te krijgen

    blackburn 20.JPG

    blackburn 23.JPG

    blackburn 21.JPG

    blackburn 22.JPG

    blackburn 24.JPG

    Mvgr Hans
     
    elrofotografie, serge pot en verfbrander vinden dit leuk.
  9. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    De voldoening lijkt mij groot als je een model weer zo weet op te knappen
     
  10. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Hans.

    Jep, kweet ut zeker, jij bent in een vorig leven monnik geweest :yes:
    Wat een werk joh, benieuwd als tie weer flügfertig is, eeeeeecht schaal.

    Ger.
     
  11. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Schiet al aardig op.
    Gaat er uitzien als alsof hij uit een oude schuur komt waar hij 80 jaar gestaan heeft.
    Zo moet het ook.
    ga zo door.

    Ton
     
  12. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Brown Bear motors zijn de beste!
     
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    De afgelopen weken niet stil gezeten en het landings gestel is zo goed als klaar.
    Op 1 verstaging na is de verstaging afgerond
    Ook de staartvlakken op het rompje gemonteerd en de verstaging gemonteerd en klaar.
    En weer wat foto'tjes.

    Het hout om het stalen frame'pje gemonteerd en bewerkt
    blackburn 25.JPG

    De staartvlakjes gemonteerd en gestaagd
    blackburn 27.JPG

    Verstaging geverft.
    Ook de buisjes op de staartvlakjes geverft

    blackburn 28.JPG

    Ook de verstaging, as e.d. zwart geverft
    Wieltjes ook gemonteerd maar die moeten ook nog of zwart geverft worden of geweatherd worden.
    blackburn 29.JPG

    Op dit foto'tje is denk ik wel goed te zien hoe het hout is geweatherd(de paar drupjes zwarte gemorste verf moeten er nog vanaf gehaald worden).
    blackburn 30.JPG

    Al met al is dit best wel een hele klus geweest maar dat vind ik wel de moeite waard!

    Mvgr Hans
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Begint er goed uit te zien! :thumbsup:


    jan.
     
  15. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    Gaat er weer mooi uit zien Hans, Hoop hem weer te zien vliegen op de club. De laatste keer dat ik hem zag vliegen was je nog lid bij MV Europoort. dus alweer even geleden.
    Dus nu wil ik hem wel eens gaan zien bij de GMVC

    Gr
    Ronald
     
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Na de staartvlakken gemonteerd te hebben zijn ook de roeren en de aansturing (close loop) gemonteerd!
    De vleugels zijn vervolgens aan de beurt en na de nodige reparaties en verbeteringen heb ik ook deze in de beits gezet.
    Ook is de motorisering voor deze kist in huis gearriveerd.
    Het is zoals eerder geschreven geen radiaal motor maar een oude nieuwe (dus ongebruikte) Enya VT240
    Ik heb het motortje nagekeken op de klepspeling en heb ook via de nippels aan de onderkant de nodige olie erin laten lopen om er zeker van te zijn dat bij de eerste opstart alles inwendig goed gesmeerd is.
    Deze procedure is trouwens ook wijs om bij nieuwe motoren of gebruikte tweede hands motoren te doen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
    Dus even alles nakijken!

    Op deze foto is een knik te zien in het aluminium buisje(vleugeltip) die op de tweede foto eruit is gehaald(dit geld voor beide vleugel helften)
    blackburn 32.JPG

    blackburn 31.JPG
    vleugel kaal gehaald en waar nodig gerepareerd cq hersteld
    blackburn 33.JPG
    Vleugel in de beits gezet.
    blackburn 37.JPG
    De Enya VT240 motor
    blackburn 34.JPG

    blackburn 35.JPG

    De brandstof tank met 2 doorvoeringen(2 klunks) i.p.v 1 doorvoering omdat de motor 2 carburateurs heeft.
    Ik heb hiervoor gekozen omdat een T stukje tussen 1 brandstof aanvoerleiding en de 2 carburateurs naar mijn idee voor problemen gaat zorgen.

    blackburn 36.JPG

    A.s weekend ga ik dit motortje in laten lopen met deze brandstof tank zodat ik gelijk kan kijken of alles goed functioneerd zoals het hoort.

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2018
    Énke Blériot, serge pot, femmo en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Stabilo blijft aan de romp voor transport ook bij jou? Groeten, heb al enkele bruikbare en nuttige foto's gezien hier:) succes verder
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    De afgelopen weken de vleugels bespannen met zijde en dit ook een kleurtje gegeven!
    Dit heeft meer tijd in beslag genomen dan ik dacht en er moeten nog wat afwerkingen gedaan worden zoals o.a de beugeltjes monteren waar de spandraden aan worden bevestigt!

    blackburn 38.JPG

    Ook heeft de VT240 eindelijk na veel trammeland goed gedraaid.
    Dit torretje wilde maar steeds niet goed lopen op 2 cilinders.
    Uit eindelijk heb ik de oorzaak gevonden die je totaal niet verwacht(en waar je het laatste naar zoekt) en dat was dat er een roze kunstof balletje met een diameter van 8mm in de brandstof inlaatbuis zat!!

    blackburn 39.JPG

    In ieder geval weet ik nu ook hoe de motor van binnen eruit ziet in het eggie i.p.v een exploded view!
    De lagers zien er mooi glanzend uit en er zat geen hard geworden troep in m.a.w het motortje is brandschoon!
    Het toerental is opmerkelijk(je zou haast zeggen angstig)hoog met een 20x8 prop(inlopen en los komen van het motortje)met een toch vette brandstof (20% olie)wat voorgeschreven staat!
    Dus ik ben zeer benieuwt als ie op 18% olie gaat draaien!
    Volgens de beschrijving zou er een olie aandeel van maar 15% mogenlijk moeten zijn maar dat ga ik er niet op wagen.
    Dit motortje neem ik in ieder geval mee(en als het allemaal meezit op de Blackburn monoplane) naar het schaaltreffen van organisator Ton want het geluid lijkt zoals er gezegt wordt echt op het Harley Davidson geluid(zeker als ie stationair draait).


    Mvgr Hans
     
  19. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Hallo Hans ,

    Laat je motor lopen bij het schaaltreffen ?
    Het zou leuk zijn als je de Blackburn zou meenemen , ook is hij nog niet klaar.

    Ton
     
  20. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Ton,het is zeker de bedoeling dat het motortje gaat lopen!
    De Blackburn gaat ook mee met de motor erop!
    Moet wel heel gek lopen als me dit niet gaat lukken
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina