Een springer tug voor Bas

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door AHoogendijk, 29 dec 2015.

  1. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    20160122_140651.jpg Het springertje van Boyce, ook 8 jaar.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat is ook een mooie springer meneer Jan, maar hij is al een stuk verder.

    Meneer Klaas,

    Ik heb een as van 4mm, dat is een Flybar van een Vario helicopter die een lelijk tikje heeft gehad, die gaan we proberen weer recht te maken.
    Die zou dus door de as passen, en als meneer Jan een lagertje heeft, zou het mooi bij elkaar passen.

    in de volgende post laat ik zien hoe lang de as wordt

    Groeten Bas
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    We hebben even op de zijkant gepast hoe het met de motor en de schroef uit gaat komen
    [​IMG]

    Dat is ongeveer 24 centimeter
    [​IMG]

    En als we een beetje schuiven zou het met 22 cm kunnen passen
    [​IMG]

    De 4mm as is in ieder geval lang genoeg, daar moeten we het mooiste stuk van nemen, en recht maken.

    De schroef van meneer Klaas past er precies op, en de tunnel er omheen!

    Groeten
    Bas
     
    kockmans vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Die tunnel heet een straalbuis en denk erom dat je het brede stuk voor zet. Anders heeft het geen effect. Probeer de motor met as zo horizontaal mogelijk te houden. Gaat best wat worden! Gr. Klaas.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Oh sorry meneer Klaas ;)

    Wij zijn nog niet helemaal thuis in die termen.
    Bij de Ocean Wave van Dennis hebben we alles gelezen over de straalbuis, dat gaat goedkomen.
    Het zat er alleen op voor het passen.
    Als alles compleet is gaan we kijken hoever het roer naar achteren kan, dan de ruimte voor de straalbuis, en dan de motor zo laag mogelijk voor de accu's.
    Dat moet allemaal net passen, achteraf hadden we de springer wat breder moeten maken, maar dan zijn de maten weer niet origineel:hammer:

    We houden jullie op de hoogte

    Groeten
    Bas
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Even een experiment van pa,

    We hadden nog een schakelaar van een schroefboormachine
    [​IMG]

    Dat is een regelaar, met omkeer inrichting

    De omkeer er even af gehaald, is niet zo spannend
    [​IMG]

    Uit de huls gehaald
    [​IMG]

    Knopje er af gehaald, de veer kan er uit
    [​IMG]

    en even in de regelaar gekeken
    [​IMG]

    Het plan was om hiermee de motor te gaan regelen.
    Deze had normaal 18V te verwerken, dus 12V moet lukken, ook de stromen moeten werkbaar zijn.
    De regelaar die er op zit heeft zelfs een koelblokje.
    De uitdaging is om met 1 servo de richting te bepalen, en dan de snelheid te regelen.
    Dus het eerste stukje slag van de servo benutten om de omkeer om te zetten, en de 2e helft van de slag om de snelheid te regelen.

    Moet mogelijk zijn

    Groeten

    Arie
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Bas en Arie. Als je dat een beetje slim aanpakt moet dat wel lukken. De ene kant van de servoarm stuurt de omkering de andere kant het gas. Als je het armpje naar de gasregeling in het verlengde van de servo-arm zet dan zal deze bij voor en achteruit het armpje naar de regelaar aantrekken. Duwen gaat ook, maar dan moet je wat hoger over het draaipunt van de servo. De omkeerregeling zul je waarschijnlijk met een paar veertjes moeten doen. Anders druk en trek je de boel klem. Maar met wat gemeet en een platformpje waar de onderdelen op of in komen moet het lukken. Gr. Klaas.
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Hallo allemaal,

    Leuk idee van mijn vader
    Maar we gaan het toch anders doen.
    Het wordt voor mij nogal moeilijk allemaal, en als we het zo doen hebben we ook nog geen voeding voor de ontvanger en servo's
    Dat kost ook weer een paar euro, en maak de romp voller en ingewikkelder.
    Ook had ik nog een bijdrage van Dennis gehad voor mijn Springer, dus hebben we dat opgemaakt aan een regelaar met BatteryEliminateCircuit er in,

    Deze
    [​IMG]

    Kan tot 12V, BEC spanning 5.6, en gaat tot 320A (kort dan natuurlijk)
    En is ook nog waterdicht, dus dat moet goedkomen.
    Die boor schakelaar gaan we gewoon bewaren voor een andere keer, of een pomp voor een brandweer spuit mee bedienen

    Zal wel even duren tot die er is, maar dan gaan we alvast over het roer nadenken.

    Groeten van Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2016
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het roer kunnen we zelf wel maken, we gaan wat opzoeken, en dan schuur ik dat netjes in vorm.
    Hoe groot moet een roer eigenlijk worden?

    De straalbuis is ruim 60 mm hoog, dus dat wordt dan de hoogte.
    Maar hoe lang moet een roer worden, voor de as, en er na, zit daar nog een handige verhouding in?
    we kunnen ook een dubbel roer maken, stuurt dat beter?


    Nu moet ik eerst even aan mijn spreekbeurt gaan werken.

    Groeten
    Bas
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Voor het roer is dezelfde hoogte als de straalbuis goed. Voor een enkel roer kun je als lengte 5 cm aanhouden, waarvan 1 cm voor de roerkoning. Een dubbel roer stuurt inderdaad beter. Vaak zijn die aan de onderkant vrij hangend. Zorg dan wel dat je de doorvoer zo lang mogelijk maakt en ook aan de bovenkant afsteunt. Bij een dubbel roer zet je ze net zo breed als de achterkant van de straalbuis. Overleg maar eens wat jullie het beste kunnen doen.
    voor het roer kun je een dubbel gebogen plaatje aluminium nemen. Op de roerkoning schroef je dan 2 metalen delen uit een kroonsteentje. Daar het plaatje alu omheen en dichtplakken met 2-C lijm. Als je een plaatje koper of messing neemt kan je i.p.v. lijmen, solderen. Zal best wel iets worden. Gr. Klaas.
     
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat gaat lukken meneer Klaas,

    Aluminium hebben we.
    We gaan proberen om hem van onderen af te steunen, dan is het wat steviger, en twee roeren is mooi

    Groeten
    Bas
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Vandaag zijn we naar de modelbouwshow in Goes geweest.
    Daar was weer veel te zien.
    Helaas bijna geen Fischer techniek, terwijl het wel in de aankondiging stond. De grote kraan was er ook niet.

    We hebben nog wel veel boten gezien natuurlijk, en vrachtwagens.

    Ook een boot die op een springer tug leek:
    [​IMG]

    En even verderop, dat is vast een springer:
    [​IMG]

    Klik hier voor een impressie.

    Groeten

    Bas
     
  14. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hallo Bas,

    Wij gaan morgen naar Goes, bedankt voor de foto impressie in je photo bucket.
    Er is weer genoeg te zien, zo uit je fotos blijkt.
    En de bovenstande is inderdaad zo te zien een springer.
    Met jou Springer komt het ook wel goed zie ik. Mooie regelaar gekocht, komt goed.
    Ik ga zo ook nog ff aan de springer werken, moet begin april klaar zijn.
    Dan hebben we op onze club opening vaarseizoen, als die van jou dan ook klaar is kun je meevaren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
    Bas botenbouwer vindt dit leuk.
  15. renzo

    renzo

    Lid geworden:
    5 jan 2016
    Berichten:
    35
    Locatie:
    hellevoetsluis
    hallo bas.
    ik zie dat je al lekker bezig ben met je springer! ik ben zelf ook een soort gelijk bootje aan het bouwen, maar vind die van jou toch stiekem een stuk mooier hoor;)

    veel plezier met de opbouw, en natuurlijk het varen van de zomer!


    ik ben al ietsje verder zie je, nu lekker de schuur in om nog een paar uurtjes te knutselen!
    20160219_234820.jpg
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Brandweerboot,

    zo snel gaan we nog niet, maar wie weet.

    En die van Renze staat al in de verf, mooi hoor.

    Vanmiddag hebben we even geprobeerd of de regelaar goed werkt:
    [​IMG]

    En dat ging prima.
    Nu nog de juiste stekkers er aan solderen.

    Groeten

    Bas
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Omdat we nog geen schroef-as hebben, gaan we even kijken wat de zender wil doen.

    9.6 volt er op gezet (gezien in een ander draadje) en jawel, het metertje slaat netjes uit, die hebben we alvast.

    Naar de schakelaar van de ontvanger gaan 3 draden
    [​IMG]
    Maar ik had al gezien dat de witte niet gebruikt wordt, dus dat maakte het wat makkelijker.

    Alles aan elkaar geknoopt, 4,6 volt er op, en de schakelaar aan, er zat zowaar wat beweging in, maar geen reactie op de zender. Dus we moeten even verder zoeken.

    Nu is het een hele rij oude spullen, en zouden we eigenlijk stuk voor stuk een moeten kunnen testen of alles werkt.
    als het gaat werken, dan wil ik er gewone stekkers op zetten, dat maakt het wat meer uitwisselbaar.

    Maar eerst heb ik een vraag:
    - Als ik een andere stekker zet aan een servo, zou deze dan werken op een moderne ontvanger? Of gebruikten ze vroeger andere signalen?
    Het gaat om deze servo's:
    [​IMG]

    Vervolgens moet ik natuurlijk ergens gaan meten of er signaal opgewekt wordt, en afgegeven, en ontvangen wordt.
    Ik kan gebruik maken van een scoop, maar schema's zullen er wel niet meer zijn.

    Overigens zit in beide een kristal met kanaal 30, dat heb ik al nagekeken.

    Groeten

    Bas en Arie
     
  18. renzo

    renzo

    Lid geworden:
    5 jan 2016
    Berichten:
    35
    Locatie:
    hellevoetsluis
    hallo.
    is dat geen ouwe am zenderset ?
    ik ben zelf ook nog steeds aan het klooie met mijn zender. wil de multiplex uitbreiden maar snap er niks van hahaha.. blijf dit topic volgen ! word ik er waarschijnlijk ook slimmer van :yes:
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Bas en Arie, De servo's zijn van het fabricaat Microprop. De rode komen uit de fabriek, de grijze zijn eigenbouw ook van Microprop. In principe werken ze ook met een moderne zender/ontvanger. Ze hebben een stelschroefje om hrt 0-punt in te stellen. Multiplex heeft een wat afwijkend 0-punt van 1,6 milliseconde i.p.v. 1,5. Zelf gebruik ik ook Microprop servo's i.c.m. Multiplex. Heb wat verloopstekkertjes gemaakt, maar probeer wel naar ontvangers met uni-stekkers over te gaan. De werking van de zender kun je testen door de antenne tegen een "kale" tl-buis te houden. Tl aan, zender aan, antenne tegen de buis en dan tl-buis uitschakelen. In de buurt van de zenderantenne moet de buis blijven gloeien. Geen idee welke frequentie kanaal 30 heeft. Kijk eens of er op de kristallen buiten het kanaalnummer ook een frequentie staat. Kristal met de laagste frequentie hoort in de ontvanger. Heb je passende stekkers voor je ontvanger? De stekkers die ik zie zijn uit de vorige eeuw en werden ook gebruikt bij de Digit 5.
    Let op dat je de draden van de servo goed aansluit. Voeding is meestal rood en zwart of blauw. De pulsdraad kan wit, geel of paars zijn. Maar daar kan je op het internet wel een plaatje van vinden. Lukt het niet, laat het dan even weten. Gr. Klaas. Misschien ligt er nog iets bij de onbegrepen stukken.
     
  20. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen

Deel Deze Pagina