Een springer tug voor Bas

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door AHoogendijk, 29 dec 2015.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Met zoveel adviezen moet het wel lukken!!

    Vandaag zijn we bezig geweest met de zender en servo's, de tips verwerken we hieronder.

    Allereerst de servo een ander stekkertje gegeven, omdat dat kan volgens meneer Klaas, toen zagen we dat er een draadje los was gegaan, dus daarom werkte het niet met die servo:hammer:gisteren.
    Vervolgens aan een werkende ontvanger aangesloten, en die servo werkt!
    [​IMG]

    Vervolgens de zender van spanning voorzien, zoals je ziet staat het metertje helemaal naar rechts, dus dat werkt (er zit nu een lipo in met een spanningsregelaar, maar daar komen straks 8 eneloop cellen in.
    [​IMG]
    Vervolgens eerst de TL test gedaan, bedankt meneer Klaas, nu wisten we dat er vermogen uit kwam!

    En ja meneer Teo, bedankt voor de tip, want die wisten wij niet van kanaal 30, het is inderdaad al een oude zender, maar dan stopt het helaas, wat moeten we nu:weetnie:

    Nu had meneer Huib gezegd dat er achter een luikje nog wat onderdelen zaten. In het zakje zat alleen maar een los kristal.
    Dus op zoek naar dat luikje, niets te vinden in de zender.
    Maar wat is dat voor een oranje dekseltje in de zender pult? Even open maken[​IMG]
    En een compleet setje kanaal 4 met het bijbehorende vlaggetje zelfs!, Bedankt meneer Huib.
    En die mag he meneer Theo?
    We zijn nog wel benieuwd sinds waneer kanaal 30 niet meer mag, want zolang is de zender dus niet meer aan geweest.

    En het is inderdaad AM
    [​IMG]

    Op de ene kristal staat een Z getekend, dus die zal wel voor de zender zijn
    [​IMG]
    In de zender gestopt, en de TL test weer gedaan, ook nu weer vermogen.

    De andere in de ontvanger gestopt, het doosje moest wel even open:
    [​IMG]
    Een beetje stoffige boel, het schuimpje er tussen is helemaal verstoft, verder zag het er nog goed uit.

    Vervolgens weer aangesloten:
    [​IMG]

    En toen weer proberen:
    We kunnen de video even niet emedden, dus even een link hier.

    Zo dat was een leuke dag samen.

    En helemaal werkend gekregen zonder de hulp van meneer Corrien!, bedankt allemaal voor de adviezen.

    Nu zit er nog een lineaire servo bij, de middelste.
    [​IMG]
    Die heeft 4 draadjes, daarvan weten we nog niet precies hoe die aangesloten moet worden, zijn er echt 4 nodig, of zijn het 2 servo's ineen?
    Wie het weet mag het zeggen.
    En dan later de snelheidsregelaar nog aansluiten. dat doen we denk ik met een splitter kabel, zodat de voeding en het signaal apart gaan, en de stekker zelf origineel blijft.

    Wat we nu gaan doen in volgorde:
    - De zender van nette batterijen voorzien (eneloop, lipo vraagt meer stekkers en accu bewaking)
    - Dan de ontvanger voorzien van futaba stekkers.
    - De servo's voorzien van futaba stekkers
    - De snelheidsregelaar aansluiten (met BEC)
    - Als de motor er in zit alles testen
    - Een aansluitkabel voor de 2 accu's maken.

    Maar dat duurt nog wel even
    Eerst ook nog maar eens aan de roeren en de aandrijving werken.

    Groeten

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2016
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Vandaag kwam er een pakje voor mij binnen, met een hele brief met aanwijzingen er bij!

    En wat zat daar in?
    [​IMG]
    Geweldig mooi, bedankt meneer Huib,

    Gelijk even gepast in de straalbuis:
    [​IMG]
    En dat gaat heel mooi passen, dat zal stuwen meneer Klaas!

    Kijk, zo groot is dat:
    [​IMG]

    Gelijk even gepast
    [​IMG]
    Dat gaat wel lukken denk ik, misschien een klein stukje van de as af, maar niet veel hoor,alleen zit de schroefas dan wel een klein beetje schuin.
    We kunnen ook kiezen voor de as recht, en de motor schuin, met een dubbele kardan er in
    [​IMG]

    Het makkelijkste is natuurlijk een rechte aandrijving, maar is dat erg als de as wat scheef staat?
    Met de motor schuin hebben we wat meer ruimte, maar wel een koppeling die misschien wat verliezen geeft?
    Wie kan ons hierin een goed advies geven?

    Groeten

    Bas
     
    Bert V vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Je kunt de as gerust een beetje schuin leggen. 5 à 10 graden moet geen probleem zijn. Dat is beter dan een knik tussen motor en as. De electromotor zal nog een beste kluif aan die schroef hebben. Stuwkracht zat met die straalbuis. Even terugkomend op die servo met 4 draadjes. Er waren indertijd servo's die op de halve spanning van 4,8 volt draaiden. Er zat dan een extra draad aan, die aftakte van het midden van het accupakket voor de ontvanger. De ontvanger werd dan gevoed door 3 draden. Dat is waarschijnlijk de extra draad die je daar vond. Het motortje in die servo loopt dus op 2,4 volt. Werkt dus niet met een BEC voeding uit een regelaar.zo een beetje duidelijk? Gr. Klaas.
     
  4. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb dat niet uit mijn hoofd gedaan, maar het is Google kennis
    Kanaal 4 is voor zover ik met diezelfde bron kan vinden wel een bruikbaar kanaal. Houd er wel rekening mee dat 27MHz ook gebruikt wordt door zendamateurs, en dat kan storingen veroorzaken. Ik heb het gehad met mijn Southampton, daar zat ook een 27MHz setje in, en met een werkschependag was er niet mee te werken. Ik heb de boel toen kort daarna omgebouwd op 2,4GHz en sindsdien nog geen probleem meer gehad.
    Maar nogmaals, van kanaal 4 weet ik niet beter dan dat het gewoon gebruikt mag worden.
    Veel succes met bouwen!

    VrGr,

    Theo
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja,

    maar je moet er maar aan denken om te zoeken!

    Groeten
    Arie
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    We gaan weer verder met de bouw.
    Zaterdag heb ik mijn zwemdiploma gehaald, dus we hebben weer wat meer tijd.
    Er zijn ook wat spulletjes binnen gekomen:
    Draad en stekkers voor de servo's:
    [​IMG]

    Koppeling voor de motor:
    [​IMG]

    En het gat zit in de bodem:
    [​IMG]

    Hoe we dat gedaan hebben komt in 1 van de de volgende posts

    Groeten
    Bas
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Oh ja,

    eerst nog een vraag aan meneer Klaas over de straalbuis:
    [​IMG]
    Hangt de straalbuis hier op de goede manier?

    De doorsnede ziet er zo uit:
    [​IMG]

    Dus eerst een klein stukje waarbij de binnendiameter kleiner wordt, en dan aan de achterkant het lange stuk waar het weer uitloopt.

    En dan de volgende vraag:
    Waar moet de schroef ongeveer zitten, maat dat nog uit?

    Groeten
    Bas
     
  8. Humaria

    Humaria

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Gorinchem
    Hallo Bas,
    gefeliciteerd met het behalen van je zwemdiploma. Geweldig hoor. En natuurlijk met de spullen die je nu hebt om verder te kunnen bouwen.
    Meneer Klaas zal je zeker verder kunnen helpen met je vraag over de straalbuis.
    Groeten van meneer Huib
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    een zwemdiploma is altijd handig , proficiat.
    ik heb mijn schroef zo opgesteld dat ze in het midden zit van de smalste doorgang.
    Of dit correct is weet ik niet maar hopelijk bevestigd Klaas van wel anders moet ik nog aanpassingen gaan uitvoeren.
    succes alvast met de montage van je aandrijf systeem.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Je ziet het, ze hebben alle vertrouwen in Klaas. Maar allereerst, gefeliciteerd met je zwemdiploma. Een stuk papier, waar ik nooit aan toe gekomen ben! Ondanks dat op het water groot geworden en daar altijd een binding mee gehouden. Volgt nu de straalbuis. Die dient ervoor om het door de schroef verplaatste water zo goed mogelijk om te zetten in stuwkracht. In principe kan het water maar in een richting weg. De beste plek voor de schroef is die waar de binnendiameter het kleinst is. Marc schreef het al. De wijdere voorkant zorgt ervoor dat het water gemakkelijk aanstroomt. Zorg dat de schroef rondom evenveel speling heeft. Een cirkelvormig plaatje (karton of triplex) is een goed hulpmiddel om as en straalbuis te fixeren tijdens het lijmen. Probeer de schroefas zo dicht mogelijk bij de straalbuis af te steunen. Aan de binnenkant doe je dat zo dicht mogelijk bij de motor. Ik zie dat je een starre koppeling gaat gebruiken. Niks mis mee, maar zorg dan dat je de schroefaskoker en motorsteun in een keer lijmt, de koppeling er dan tussen zit en de motor gemonteerd op de steun. Zorg wel dat de schroefas voor onderhoudswerk demontabel blijft. Lukt dat niet binnendoor, dan zorgen dat het roer weg kan, of eventueel een gat in het roer, waar de as doorheen kan. Een dubbel roer is natuurlijk ook een optie. Indien nog vragen dan hoor ik het wel Bas. Succes met de Springertug. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2016
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Bedankt allemaal voor de adviezen.
    We bouwen verder, en gebruiken de tips later.

    We moesten dus een gat maken in de bodem, dat was lastig.
    Eerst maar eens de motor aan de as, ongeveer op de juiste plaats. We hebben een korte en lange motor, die moeten er allebei in passen:
    [​IMG]
    Hier konden we op de zijkant aangeven waar de as door de bodem moet.
    Deze maten heb ik overgenomen op de bodem:
    [​IMG]
    Nu kon ik precies in het midden een markering maken. Eerst maken we een gat voor de as zelf, later maken we het groter als het goed zit.
    Nu kon ik het gat boren
    [​IMG]
    Precies op het lijntje
    [​IMG]
    En even droog passen.
    [​IMG]

    Groeten
    Bas
     
    MikeMohawk en Dennist vinden dit leuk.
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Bij de ene motor moest het tandwiel er nog af, die hebben we plat gevijld tot net voor de as, want er af wrikken ging niet, en is slecht voor de lagers.[​IMG]

    Nu paste de koppeling op de motor,
    [​IMG]
    Maar nog niet op de as.
    Omdat de as toch te lang was hadden we een koppeling voor het dikke gedeelte genomen
    [​IMG]
    Dus slijp schijfje in de proxxon
    [​IMG]
    Veiligheidsbril op, en slijpen
    [​IMG]
    Zo, een stukje er af,
    [​IMG]
    En nu paste de koppeling er precies op.
    Waarschijnlijk klopt de lengte ook nu.
    [​IMG]

    Groeten
    Bas
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Kijk, dat ziet er keurig uit! Ben benieuwd naar het vervolg;)
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu het gat nog wat opruimen voor de askoker. Probeer van beide motoren het aseinde even lang te maken. Als je dan van motor wilt wisselen zit je motorsteun op de goede plaats. Met een beetje geluk is de "steek" van de bevestigingsschroeven in beide motoren gelijk. Zo niet laat je ze 90 graden verspringen. Wel zo dat je er met een sleuteltje of schroevendraaier bij kunt. Wordt wel iets! Zorg dat je de askoker aan beide zijden goed in de epoxy zet en de boel niet in gaat wateren. Gr. Klaas.
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Hallo meneer Klaas,

    We maken alles op maat, en dan als we de positie goed hebben maken we inderdaad het gat groter.

    Die is precies hetzelfde, we maken het uitwisselbaar, kunnen we kijken wat straks het beste vaart.

    Die onthouden we, maar dat duurt nog wel even ;)

    Groeten
    Bas
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Om de motor te bevestigen heb ik een aluminium plaatje gepakt, en daar een steun op getekend.
    We gaan zien hoe sterk dat is:
    [​IMG]
    Even in de romp gezet om het midden van het asgat af te tekenen
    [​IMG]
    Gat van 13mm, dat was niet zo moeilijk, tot 12mm kon ik boren, en toen een paar keer een freesje er door (nee niet die op de foto) en het paste prima
    [​IMG]
    Maar dan de gaatjes maken voor de bevestiging, hoe gaan we dat doen?
    Nou, gewoon een oud schroefje in 1 van de bevestigings gaten, kopje er af knippen, en je hebt een afteken spijkertje
    [​IMG]
    En dan een rondje draaien
    [​IMG]
    En dan de gaatjes boren, dat doe ik niet zo vaak, maar toch geprobeerd
    [​IMG]
    En ze passen!

    Kijk, dan staat het er zo bij
    [​IMG]
    Onder welke stand we de steun gaan monteren komt later, gewoon een vulstukje er tussen voor de hoek, dat komt wel goed.
    En oh ja meneer Klaas, nog gaten voor de koeling, maar dat komt een andere keer weer.

    Groeten
    Bas
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2016
  17. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hallo Bas,

    en toen zag ik het tweede deel van het berichtje, dat er al aan de koeling is gedacht...
    Goed bezig Bas!

    VrGr,

    Theo
     
  18. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ziet er goed uit,
    bij foto 5 nog wel een paar bramen te zien, iets bij vijlen en dan kun je je er niet aan snijden;)
     
  19. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hoi Bas,
    Een beetje laat maar tot nog gefeliciteerd met je zwemdiploma!

    Ik heb de afgelopen tijd je verslag nog steeds gevolgd hoor. Je maakt er wat moois van en als het strakjes mooi weer word, heb je je boot misschien wel zover dat je kunt gaan varen. Lekker zo doorgaan en steek wat op van alle tips die je van je collega's krijgt.

    Groetjes van Dennis
     
  20. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Thijs,

    Er moeten nog koelgaten in, dan gaan wee de randjes glad maken

    Ha Dennis, wij houden jouw sleepboot ook in de gaten hoor, supermooie schroeven zagen we, daar kan je power op zetten!

    Groeten
    Bas
     

Deel Deze Pagina