Een Springer Tug voor mijn kleinzoon

De volgende TUG staat op stapel, deze zal naar mijn kleinzoon gaan zodat we samen met de duwbakken en een werkponton kunnen varen.

Eerst het materiaal in huis halen, 6,5mm multiplex voor de romp en 1,5mm vliegtuigtriplex voor de bodem.
Ook de mal is inmiddels klaar.

Grotefoto-XFEPXY8P.jpg

Ik maak het onderschip 1cm hoger dan de tekeningen welke ik heb gevonden op Interpret.
Zo heb ik meer volume en kan er een fikse accu straks in voor veel en lang vaarplezier.
Nu de zijkanten SB en BB aftekenen en uitzagen.

Grotefoto-HR6AHLGI.jpg


De 2 platen met dubbelzijdig tape aan elkaar verbonden zodat ik maar 1 keer hoef te zagen.

Grotefoto-GGFXKDB4.jpg


Met de decoupeerzaag, voorzien van een zaagje voor het fijne werk de zijkanten uitgezaagd.

Grotefoto-6PEFSUIO.jpg


Om de boel goed recht te krijgen en haaks maak ik gebruik van een z.g.n. bouwplaat
De zijkanten passen, zo te zien zijn ze mooi gelijk.
Klein oneffenheidje in het midden maar dat mag de pret niet drukken.

Grotefoto-MHOXFMKQ.jpg


Dan de voor en de achterkant passen en van steunblokjes voorzien.

Grotefoto-PQFGBWIV.jpg


Grotefoto-DV4ZEV6M.jpg


Het dek wat al was pas gemaakt met de openingen voor de dekhuizen en waar ik redelijk met mijn handen in kan om de rest in te bouwen.

Grotefoto-ZVAXFNPD.jpg


Bodemplaat nat gemaakt en even laten drogen op het onderschip voor de vorm.

Grotefoto-CQWRTC47.jpg


Grotefoto-AQYJVVIC.jpg

.
Alles wordt met epoxy verlijmd, de bodemplaat zet ik hier en daar vast met kleine spijkertjes.
Deze zullen later door gedreveld worden.

Grotefoto-GWSQXMUL.jpg


Nu mag het allemaal lekker uitharden, morgen weer een dag.

Grotefoto-6T8N4QKB.jpg


 
Gezellig dat jullie me hier ook volgen.
Vandaag was de epoxy uitgehard, randen van de bodem afgeschaafd en geschuurd.
Gelijk ook maar een voorlopige standaard gemaakt, t.z.t. zullen de TUG's in een kist komen te staan zodat we altijd iets bij ons hebben om op te zitten.

Het dek afgewerkt met 1mm styreen, de gaten gemaakt voor de dekhuizen en tevens de waterkeringen er op gezet.

Grotefoto-FC7Q64TM.jpg


Grotefoto-7LQX3VKJ.jpg


En een bovenaanzicht.

Grotefoto-LOBD8VMJ.jpg


Volgende keer kijken hoe alles er in komt te staan, twijfel nog of het 6 volt of 12 volt gaat worden.
Moet ook nog op zoek naar een redelijke electromotor en een schroefas van pak hem beet 12cm met 4m draad.
Voor in kan een aardig accu, denk aan iets van 7 Amp.
 
Ik meen dat Klaas kamstra in zijn Cheval springer tug een Robbe 755/40 motor heeft gemaakt. Bouwverslag staat hier ook op het forum.
 
Ik heb nog 2 Graupner 600 liggen voor 12 volt.
Dacht er aan deze op 6 volt te laten draaien zodat het geen speedboor gaat worden.
Schroef zal iets tussen de 40 en 50mm worden.
Schiet maar raak, ik hoor wel of dit kan.
 
Daar kan ik je niet mee helpen. Geen ervaring mee, ik wist toevallig dat die motor er bij Klaas inzat omdat het dezelfde is als die ik in mijn zwarte zee aan het maken ben.
 
Vandaag was het uitzonderlijk mooi vaarweer maar ja, je moet ook eens een keertje thuis blijven.
Lekker genieten van de zon en de tuin, ook wel weer eens fijn.

Tussendoor wel wat aan TUG 2 gewerkt.
Schroefas geplaatst en de steunen aangebracht.
Het is geen super gebeuren, met een moertje en wat messing de boel aan elkaar gebakken.
Er komt ook nog een steun waar het roer in komt te draaien, de steun die van de schroefas naar beneden wijst wordt dan vast gesoldeerd aan de steun van het roer, maar dat is voor later, klinkt nu veel te ingewikkeld.

Nu maar even naar de foto's

Grotefoto-F74HSSXG.jpg


Grotefoto-UTAOYFJW.jpg


Schroefas is vastgelijmd met epoxy en komt dan zo in lijn te staan met de motor.
Welke motor weet ik nog niet, deze Johnson loopt ook wel aardig.
Inmiddels wel al een lipo 2s 5200 mah accu besteld en een lipo saver.
Ik zal de TUG verder met lood gaan uit trimmen als het zo ver is.

Grotefoto-BF47FKBO.jpg


Grotefoto-A3QQSFM4.jpg


Zo dat was het weer voor de Pinksteren, morgen 2e Pinksterdag varen in de slotgracht van Kasteel Dussen.

 
Vandaag de schade een beetje ingehaald.
Eerst een stuk messing profiel gehaald, was niet helemaal wat ik zocht.
Het had voor mij iets groter mogen zijn, dit is 4x4 en ik zocht eigenlijk 6x4mm.
Maar ja, met dit T profiel is het ook gelukt.
Moet alleen nog wat soldeer weg schrappen, maar niet te veel.
Ik hoop dat het wel allemaal zal blijven zitten, liever had ik de boel met zilver gesoldeerd maar daar heb ik de spullen ook niet meer voor.
Moet het dus allemaal doen met een zakmes en een soldeerboutje :rolleyes:

Maar ik ben er wel tevreden over, met varen zie je er toch ook weer niets van maar ja, het zal ook wel eens niet varen.

Grotefoto-8BISPCPT.jpg


Grotefoto-MOKBTJVO.jpg


Grotefoto-XUMJYXEJ.jpg


Grotefoto-HKYM8JZG.jpg


Morgen eens kijken of het roer wil gaan lukken.
Daarna kan de romp in de epoxy en gaat als de acc binnen is het dek er op.
 
Tin laat zich ook heel makkelijk vijlen en schuren. Check de roeren van mijn springer maar eens voor en na polijsten ;)
 
Markjuhh, ik denk overigens Mark je voornaam is, die roeren van jou zien er goed uit, niks mis mee.
Maar mijn roer wordt anders, ik maak een roer zoals onder het origineel, tevens moet het dan ook nog demonteerbaar zijn net als de schroef.
Het hele frame wat nu is gemaakt zit gelukkig stevig en ik hoop ook dat het zo zal blijven in de toekomst.
Met zilver solderen was het allemaal nog wat sterker geweest maar een fikse klodder tin houd de boel ook wel bij elkaar dacht ik.
 
Vandaag de epoxy besteld, misschien dat het komende weekend de eerste laag er op kan.
Ik heb gekozen voor langzaam werkend, past ook beter bij mij. :p

Zoals eerder al aangegeven was het vandaag roerdag.
Met behulp van een mal en wat ondersteunende plaatjes triples kreeg ik toch zo waar het roerblad aan de as gesoldeerd.
Het was wel een hels karwei want solderen ging niet echt gemakkelijk. Station stond op 485 grdn maar kreeg niet de hele zooi warm. Later maar de gasbrander er bij genomen en dat ging stukken beter.

Het eerste resultaat.

Grotefoto-JKNCTHTD.jpg


Dan wel gelijk ff meten of de boel haaks staat.
En jawel hoor, niks mis mee.

Grotefoto-3LTF4VFW.jpg


Vervolgens de ribben er op gesoldeerd, ook dat vroeg weer wat hulp van knijpertjes e.d.
Helaas zag ik later dat de bovenste een beetje scheef zat, maar ik zeg gewoon dat het zo hoort.

Grotefoto-8AIZ46TM.jpg


De schroef zit er nu ook mooi voor.
Schroef en roer kunnen beide gedemonteerd worden.
Is wel makkelijk straks met het spuiten van de romp maar verder zou ik eigenlijk niet weten waarom ik al die moeite daarvoor heb gedaan.:oops:

Grotefoto-4DJLJGWH.jpg


Tot slot de arm voor het bedienen vanaf de servo.

Grotefoto-TOBBOPB3.jpg


Dan nog even handmatig het roer bewegen.

 
Ik vind het soldeerwerk er toch strak uitzien. (is mij nog nooit zo strak gelukt )

Ik zat me af te vragen hoe je roer demontabel is. Maar ik denk dat je van bovenaf een pin door de buis in het roerblad steekt? En dat de ring met borgschroef ervoor zorgt dat de pin niet in de boot omhoog kan komen.

Klopt dit een beetje of zit ik er helemaal naast?

Je zei dat het niet vaak nodig zal zijn maar als het nodig is is het wel heel handig als je niet je halve boot hoeft te slopen voor eventueel onderhoud.

Edit: als de pin in een 'kommetje' valt dan is het misschien een idee om het roerblad met een kabeltje te borgen. Stel dat het borgschroefje lostrilt en het hele handeltje wipt even omhoog zou je misschien je mooie roerblad kwijt zijn.
 
Dennist, beetje oefenen met de soldeerbout en wat brandzalf er naast ga je vast op den duur het solderen ook wel lukken.

Je hebt het volkomen bij het rechte eind, de pen gaat door de holle as van het roer en valt onderin in een soort van lager. Mocht het borgschroefje los trillen, wat ik niet hoop en verwacht dan zou alleen als de pen ook omhoog schiet het roerblad verloren kunnen gaan maar daar heb ik geen angst voor. De pen heeft ter hoogte van het borgschroefje (madenschroef heet dat geloof ik) een vlakke kant en ik zou eventueel uit voorzorg het madenschroef met een drupje 10 sec lijm kunnen borgen.
In het verleden heb ik wel meer demontabele roeren gemaakt en ben er nog nooit een verloren.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top