Een vraagje voor de heren specialisten mbt MH 33 profiel

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door TC01, 31 aug 2011.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Theo, mijn Surprise heeft ook een HD profiel.
    Bij de rolroeren is hij bij servo iets opgedikt aan de onderkant (DES 428 servo's).
    Ik ken iemand met een 3D scanner, dus theoretisch is het mogelijk de vleugel te scannen, bewerken en om te zetten naar freesdata.

    Om iets uit piep te maken.. dan zou ik gaan voor de MH33, die is wat dikker dus wat makkelijker stijf te bouwen.

    GJ
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Iemand met een CNC frees heb ik. Alleen het freesbereik is niet voldoende om de gehele spanwijdte te frezen. Moet dan in 2 delen.

    Ik denk dat ik als ik iets maak uit piep en met 3 cm negatieve pijlstelling een dikker profiel moet hebben ivm de liggerconstructie.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Theo,

    In de Tesla passen de servo's "gewoon" in de vleugel, dus het moet kunnen.
    Als je met balsa beplanking gaa werken natuurlijk niet meer, dan ben de 2 a 3 min hoogte kwijt aan de binnenkant door de dikte van de beplanking. Hier een volledig verslag van het ontstaan en de bouw van de Tesla:
    TESLA F5B Eigenbauprojekt


    Waarom neig ik ernaar je HD profielen of iig iets anders dan MH33 te adviseren? Zoals gezegd is me verteld dat MH33 bij wat lagere snelheden in het nadeel is tov andere profielen. Nu vlieg jij over het algemeen niet met extreem hoge vermoegens, dus ook wat lagere snelheden en is dus deze gedachte des te relevanter voor jou.

    Een aardige discussie over F5B profielen met goede input van Heiko Greiner in dit draadje:
    http://www.amperejunkies.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=164&highlight=

    Als je een vleugel gaat maken met als basis een schuimkern, dus niet uit cnc gefreesde mallen, zou ik niet al teveel moeite doen vwbt profielkeuze. De te bereiken nauwkeurigheid met die bouwwijze is wat beperkter, zoals je al aangaf is het verschil tussen profielen soms heel klein, de "bouwafwijking" is zo groot dat de kleine verschillen tussen de profielen met een styro/balsa bouwwijze toch niet na te bouwen zijn.

    Groet,
    Gerben
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De bouw van de Tesla heb ik gevolgd. Alleen gemist welk profiel ze gebruiken.

    Die discussie over profielen ga ik eens doornemen.

    De rest ben ik volledig met je eens, Niemand kan zo precies bouwen zonder CNC apperatuur.
     

Deel Deze Pagina