Een zeer nare ervaring!

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door prol, 12 okt 2010.

  1. prol

    prol Guest

    Een zeer nare ervaring!

    een omschrijving van het gebeuren van vandaag.
    (en ben behoorlijk onder de indruk....)

    Ik heb vandaag een behoorlijk ongeluk meegemaakt
    en ben behoorlijk geschrokken, en denk aan opgeven
    met deze zeer gevaarlijke hobby.
    Na ongeveer 50 uur simmen met de simulator, dacht ik dat ik
    toe was aan het vliegen in in het echt.
    Ik heb mijn heli meegenomen naar mijn werk zodat ik in de pauze
    kan oefenen in de kunst van het hoveren.
    Dit ging eigenlijk heel erg goed, ik kan na 5 lipo ladingen de heli aardig
    op zijn plek houden, met dank aan de sim.
    Maar toen ging het fout, de heli ging op de loop, met het gevolg dat mijn collega met in totaal 12 hechtingen en veel bloed uit het ziekenhuis kwam.
    De heli kreeg te veel hoogte en ik raakte in paniek,
    ik wil eigenlijk alleen vertellen, dat dit een hobby is die je niet moet onderschatten.
    met mijn collega gaat het goed, is ook behoorlijk onder de indruk van
    een t-rex 500 en de kracht van deze heli's.

    Ik weet niet of ik nog wel zin heb in deze hobby....
    dit heeft behoorlijk indruk op mij gemaakt.

    dit had ook anders kunnen aflopen.

    mvg. Peter vd Rol:(
     
  2. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ik zeg : er moet een veiligheids sub topic zijn waar je niet omheen kan.
    Dit had natuurlijk niet mogen gebeuren.
     
  3. Arno78

    Arno78 Guest

    Ik ben ook net begonnen met een heli, na een paar jaar vliegen met vliegtuigen.
    Allen brandstof, dus deze heli ook.
    Ik heb een Raptor 50 gekocht en heb m vandaag in aktie gezien.
    Gezien het enorme geweld dat zo'n ding geeft en na het lezen van dit bericht ga ik maar met de staart tussen de benen naar een vliegclub om te lessen!
    Ik besef ook dat dit ding echt een moordenaar kan zijn! 8O

    Beterschap beiden zowel geestelijk als 1 lichamelijk, ik hoop dat dit je hobby niet verpest heeft.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 okt 2010
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dat was het probleem. je onderschat een heli en jezelf.

    Ik ben van mening dat heel veel heli vliegers zichzelf overschatten en teveel risico nemen met het vliegen. Laat dit een belangrijke les zijn voor alle heli vliegers. Blijf lekker op je club modelvliegveld vliegen en ga die grote dingen niet op je werk proberen, neem als je dat wel wil doen dan een kleine walkera 4#3 of zo een ding uit de speelgoedwinkel, die kunnen niet zoveel schade toebrengen. Je hebt nu heel veel geluk gehad dat je collega het nog kan na vertellen.

    Door die stomme speelgoed zaken krijg je vanzelf dit soort zaken. Iedereen denkt dat als hij die kleine Silverlit modellen of hoe ze ook allemaal heten direct heli kan vliegen. Helaas is dat niet het geval. En ja, dat geld net zo goed voor de plank vliegers. Ook daar worden de laatste tijd teveel risico's genomen zonder dat men de gevolgen erkend.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ten eerste, das mooi balen! Goed dat het met je collega beter gaat...

    Aan de andere kant denk ik:
    Tja , het lijkt me dat dit onder de noemer valt van normaal denkend welzijn van een individu. Je gaat zeker als je wil wilt vliegne dat toch op een groot veld doen ? Juist om dit soort zaken te voorkomen ? Liefst idd bij een club, maar goed je mag wildvliegen, of het nu verstandig is of niet, het mag.

    Velen vliegen met een heli int wild, maar doen dat met in achtneming van bepaalde ongeschreven regeltjes....

    Sterkte, maar geef niet op! Maar vul het (iets) anders in! En je hebt ene pracht van een hobby
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2010
  6. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Het is uiteraard niet lekker dat dit is gebeurd. Laat het even rusten en denk eens na hoe dit in de toekomst te voorkomen is.

    Als je dat in gedachten houdt is de kans dat het weer verkeerd gaat erg klein. Het kan altijd gebeuren. jou hoeven ze niets meer te vertellen over veiligheid.

    Hopenlijk gaat het snel beter met je collega. Succes met het verwerken.
     
  7. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Poeh, kan me voorstellen dat je de bibbers in de benen hebt!
    Lijkt me eigenlijk ook niet echt iets om mee te beginnen zo'n T-Rex 500?

    Moet zeggen dat ik het zelf altijd een beetje huiverig ben van die grote heli's. Bij een vliegtuig zijn het de vleugels die het verst uitsteken, maar bij een heli is de kans bijna 100% dat de prop je het eerst raakt als het fout gaat...
     
  8. dhrcorne

    dhrcorne Guest

    Je moet ook niet zomeer tegen een helicopter op lopen he, dat doe je ook niet met echte helicopters. ;) naja volgende keer beter.
     
  9. aeroxfrank

    aeroxfrank

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Hengelo(O)
    Het is geen speelgoed!!! Het zijn gewoon moord wapens als ze in verkeerde handen vallen!!
    Wees er voorzichtig mee en zoek een club waar je begeleiding kan krijgen!!

    Sterkte ermee en laat dit een waarschuwing wezen!
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    beetje trieste reactie dit... :-?

    ik weet dat het als grapje is bedoeld maar daar is dit nu niet het juiste moment voor...
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is de waargeworden nachtmerrie van iedere helivlieger...
    De meesten (niet genoeg) weten hoe sterk en verwoestend een 450 al kan zijn, laat staan wat een vleesmolens grotere formaten kunnen worden

    Maar voor de toekomst: geef het in ieder geval niet op...
    Het idee om in een loods te oefenen is zeker niet slecht of onveilig te noemen, toeschouwers en hun locatie kan wel problemen geven

    Probeer wat andere vliegers op te zoeken, praat het van je af
    Stoppen met de hobby geeft alleen op korte termijn respijt, op langere termijn blijf je er dan toch mee zitten

    Beterschap voor je collega...
    Hoe is hij er onder?
     
  12. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Peter,

    bedankt dat je de moed hebt gehad om deze vervelende ervaring hier te vertellen.
    Ik vind het erg dapper van je om dat te doen. Veel anderen waren met de staart tussen de benen (geen grapje) afgedropen en hadden hun mond gehouden.

    Je toont hiermee wel je verantwoordelijkheid voor je acties, en waarschijnlijk wil je jouw ervaring laten gelden als waarschuwing voor anderen.

    Hopelijk herstelt je collega weer snel en wordt het een ervaring om later nog eens bij de koffie over te lachen met de andere collega's.

    Peter, ik hoop dat jij er ook overheen komt en de moed weer kan vinden om toch door te gaan met deze mooie hobby.

    Bedankt voor je bericht.

    Hans
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja hoor, de hobby heeft het gedaan. Er is niets mis met deze hobby, wel met een aantal domme en stront-eigenwijze 'beoefenaren'. Verder hou ik nu mijn mond, ben veel en veel te boos.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2010
  14. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Idd erg goed dat je dit meld, want je hebt grote kans dat er dan weer mensen weer met t vingertje gaan wijzen, die dit zelf ook had kunnen overkomen!

    Houd ons allen scherp zo!

    Geef de moed niet op, maar leer van je "nare" ervaring, evt ff de heli op de kast en sterkte met je collega!
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja als je de risico's niet in kan schatten, ben je meteen maar stronteigenwijs, en dom ???
    Nee, das lekker makkelijk, en vooral kortzichtig. Iedereen welke goed is in een bepaald vakgebied vindt zijn kennis niet overdreven, of knap. Maar vanuit ene ANDER vakkennis gebeid is dat wel degelijk zo. Net zo makkelijk als jij het vindt dat dit vooraf had moeten zien aankomen, denkt een ander daar tegengesteld de andere kant op...

    Over kortzichtig gesproken:
    Tja, emoties zijn geen goede raad- typen achter toetsenbord-gever...
    Volgens mij was er ook iets als een keus hebben om niet te reageren... (voor als je boos bent of zo) ;)

    Wat had hij dan moeten doen, doofpot affaire ??? Pffrt liefst niet, iemand MET ballen , die zijn eigen stommiteit toegeeft, ter leerling / behoud van anderen.. Knappe actie indeed! Dat siert hem.

    Feit blijft dat het een stomme actie, is, maar daar was hij zelf nu ook allang achter. Zie ook de startpost, en rest van de reacties hier...
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2010
  16. Doosan

    Doosan

    Lid geworden:
    7 sep 2009
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Cuijk
    Ik heb er ook wel eens aan zitten denken om in de pauze een keer te laten hoe zo'n helikopter vliegt. Maar nu ik jouw post lees, ga ik dit zeker weten niet doen. Ik vlieg nu al 1,5 jaar met mijn heli bij de modelvliegclub en wij hebben gelukkig een heel goed hekwerk.
    Ook al kan je goed vliegen, er zijn veel meer problemen die op kunnen spelen. Zoals ontvangers die radio contact verliezen.

    Ik had voor mezelf al risico's ingeschat zoals op een dak belanden of een auto raken, maar mensen die gewond raken had ik effe overgeslagen. Goed dat je deze post hebt gemaakt, want iedereen wordt weer effe op de vingers getikt.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2010
  17. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    hoi peter

    alereerst hoop ik dat het met je colega al weer beter gaat
    ten tweede hoop ik dat je hier zelf leering uit gehaald hebt en nu zelf begrijpt dat een modelheli zeer zeker geen speelgoed is

    zelf vlieg ik ook wel eens op mijn werk in de hal met mijn 600
    hier is niks mis mee als je dit maar op een veilige manier doet
    zelf vlieg ik hier altijd zonder publiek en meestal om iets te testen bladspoor enz
    waarom gewoon makelijk geen wind

    zelf zou ik je de raad willen geven dat als je de hobby nog steeds mooi vind maar aan de andere kant natuurlijk goed geschrokken bent om eerst eens een paar lessen te nemen bij een goede instructeur zodat je je vertrouwen weer wat terug krijgt
    er zijn in nederland verschillende bedrijven die les geven met hun ijgen heli op een hele veilige en verantwoorde manier

    als je hier meer over wilt weten stuur maar even een pb dan heb ik wel een paar adressen voor je

    suc6 met je keuze hoop dat je deze mooie hobby niet aan je voorbij laat gaan

    groet john
     
  18. Arno78

    Arno78 Guest

    Hou idd maar je mond.
    Het is juist moedig dat hij dit durft te melden, dat moet je juist niet ontmoedigen..
     
  19. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Hallo Peter,

    Ik sluit me aan bij diverse vorige sprekers: heel goed dat je dit voorval meldt, bedankt voor de waarschuwing!

    Verder raad ook ik je aan om er niet mee te stoppen. In een ander draadje van jou adviseerde iemand Helischool Olderbekoop. Ik heb daar ook les, ik kan je echt aanraden daar eens te gaan kijken en eens les te nemen aan de kabel. Op die manier kun je het vertrouwen in jezelf, dat je nu misschien even kwijt bent, weer terug krijgen.

    Groeten,
    Jan
     
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Waarom moet Ron zijn mond houden?

    Hij draait zeer waarschijnlijk al vele jaren langer mee in deze hobby dan de meesten van jullie. Dat geld trouwens ook voor mij. In de kleine 40 jaar dat ik meedraai heb ik bijna alles al wel eens gezien. Van domme ongelukken tot crashes in het publiek (gelukkig met goede afloop) en noem maar op. De oorzaken doen er veelal niet toe, die varieerden van bouw fouten tot electronische problemen tot alcohol gebruiksproblemen van de vlieger.

    Nog steeds zijn er hele volksstammen die aan modelvliegen doen die niet weten of niet willen weten dat er toch wel enkele gevaren aan kleven. Deze groep gaat veel te licht om met de mogelijke gevaren. Dat topic starter hier open uit komt voor zijn opgedane angst is goed, maar dit moet ook voor iedereen een wijze les zijn.

    Ja, we hakken er soms hard op in, maar dat is dan ook heel vaak nodig.
     

Deel Deze Pagina