Een zelfbouw CNC portaalfrees

Discussie in 'CNC' gestart door stef stuntpiloot, 7 mrt 2013.

  1. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    dan kan je aan 2 kanten meten.
    je verplaast de sensor op het end komt je sensor een stuk metaal tegen en stopt dan dat doet i ook aan de andere kant.
     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    In het midden is onmogelijk. geheid dat je dan een homing error gaat krijgen, of iets in die strekking.. aangezien je je hele machinebereik in 1x wil gebruiken, en niet 2x de helft. dan moet je door het middelpunt en krijg je zoon error.

    Je kan ook de sensor op het bewegende deel plaatsen, en het metaal op het vaste deel.. dan heb je 3 sensoren, minder storing, EN hard limit switches;)
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Kijk ff in mijn draadje.... daar heb ik ook 1 sensor per as. De sensor zit op het bewegend deel en een metalen uitstulpsel (2x bout) aan het einde van het werkbereik.
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ah ik snap wat je bedoeld! Voor mij (op mijn machine) is de plaatsing van deze sensoren heel eenvoudig. Dus het is makkelijker om er 2 te plaatsen dan 1 in het midden op het bewegende deel
     
  5. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Is toch nog aardig wat werk (ook wat ik me extra op de hals haal) ik ben ook alle bekabeling aan het vervangen voor nu fatsoenlijk spul. Ik had standaard huishoudsnoer, ik heb het gebruikt omdat het voor handen was maar het wordt nu tijd voor wat beters. Dubbel afgeschermde kabels en 4 kernen per kabel naar de motoren, dus niet meer 2 snoeren naar de motoren. Zou nog wel es kunnen zijn dat het apparaat er mooier/beter van gaat draaien
     
  6. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    afgeschermen is een nood zaak het levert zo veel storing op waar door er veel mis kan gaan.

    oo en aan 1 kant aarden.
     
  7. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    De mantel aarden bedoel je? Ga ik zeker doen dan.
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hij hoeft niet in het midden van het bewegende deel... hij kan ook aan de voor of achterkant. als je maar zorgt dat ie een stukje metaal detecteerd;)
     
  9. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Reageren die dingen overigens ook op RVS? of Aluminium?
     
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ze reageren op alles wat magnetisch kan zijn.. RVS (niet zeker van) doen ze het ook op. tenminste, ik heb een klein plaatje aan mn z-as geschroefd van wat lijkt RVS, en daar reageren ze op.. maar bijvoorbeeld de kop van eem M6 bout gaat ook prima werken en dat kan je zo ergens in je machine schroeven.;) op Aluminium reageren ze in ieder geval NIET
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Het meeste rvs waar we mee te maken hebben is austenitisch (304, 316), en niet magnetisch. Soms krijgen ze na grote koude plastische deformatie (koudwalsen, extrusie, dieptrekken) een zekere mate van magnetisme, maar ik zou er niet op vertrouwen.
    Ferritische en duplex soorten rvs (400 serie) zijn wel magnetisch, maar zullen we minder tegenkomen.

    Groet,

    Ad Bakker

    EDIT
    Bij twijfel gewoon even uitproberen met een magneetje
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Stef,

    Kijk hier nog eens goed naar. Vanaf deze pagina staan een aantal schema's waarin duidelijk staat aangegeven hoe je moet aarden. Zowel de gewone aarde richting stopcontact, maar ook de afscherming.
    Belangrijk bij aarden an afschermen is dat alles altijd vanuit 1 punt moet vertakken. Desnoods met nieuwe vertakkingen (als een boom), maar er mag nooit een lus ontstaan (dus twee takken die aan het eind ook contact maken). Dan is er nl. sprake van een aardlus, en als gevolg van allerlei effecten (magnetische velden) kunnen daar weer nieuwe stromen gecreƫerd worden die als storingsbron kunnen gaan dienen.

    Dirk.
     
  13. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Bedankt voor de link Dirk, ga ik zeker doornemen!

    @ Ad, De snelste oplossing is dus dan een klein ijzeren boutje er in draaien. Of een magneetje er in lijmen? of is dat te magnetisch en geeft het storing?
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat durf ik niet te zeggen, maar een boutje van gewoon (koolstof) staal lijkt me al voldoende.

    Groet,

    Ad
     
  15. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    ben verhuist en heb inmiddels de machine al grofweg in elkaar gezet:

    [​IMG]

    Nog te doen:
    - Geleidingen weer uitlijnen
    - Bed afstellen/uitlijnen
    - kabels monteren ( alle kabels worden vervangen)
    - Eindschakelaars plaatsen
    - Spindel aansluiten/afstellen
    - waterkoeling plaatsen
    - Pompje (lucht) plaatsen voor spaanders
    - Systeemkast maken voor electronica


    En nog een paar dingen waar ik later op kom
     
  16. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Hij lijkt zo op die foto eigenlijk best wel klein, je zou niet zeggen dat hij 160x100 cm is en 160 cm hoog(vanaf de grond tot hoogste punt)
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een statisch magnetisch veld geeft geen storing. Kan wel invloed hebben in de buurt van een spoel met kern.
    En door die stromen ontstaan er spanningsverschillen in de aardleiding worden componenten andere aardpotentialen zien/voelen.
     
  18. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Wat een toevoegende reactie Ron...

    Hou je inductie schakelaars VER uit de buurt van de spindel, want ik heb gemerkt dat ze erg veel storing van het draaiveld van de spindel krijgen.
     
  19. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Bedankt voor de tip Anko, Is dat alleen bij de spindel of ook bij de stappenmotoren het geval? 1 van de sensoren zou namelijk vlak bij een stappenmotor komen ( 5 cm er vandaan)
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik ben een mechanicus, geen elektronicus en dit begrijp ik dus niet. Een spindel heeft toch geen draaiveld? Op zijn hoogst de aandrijvende stappenmotor, toch?

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina