Een zender kiezen

Discussie in 'Beginners' gestart door bdoets, 2 sep 2010.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  2. eriklatin

    eriklatin Guest

    Ha GJ,

    Dank je wel voor de verwijzing. Heb net uitgebreid op de site van dragon link rondgebanjerd. Geven zelf aan dat er een groot verschil is tussen de advertentie belofte en de realiteit. Maar het is wel veelbelovender, en ze hebben er ook een video kanaal bij tot op 7 km. Wie weet. Ik zal Robot eens benaderen.

    Alvast bedankt voor de tip!

    Groeten.

    Erik latin.
     
  3. tcarnal

    tcarnal

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    451
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Beginner die een Zender wil kopen,

    Ik ben al een flinke poos berichten aan het doorworstelen op dit forum en heb al een hoop informatie opgedaan.
    Ik wil gaan beginnen met vliegen en dan eigenlijk met een Quadcopter.

    Deze wil ik zelf gaan bouwen maar ik heb nog helemaal niets aan spullen.
    En 1 van deze zaken is toch wel redelijk crusiaal en dat is de Zender :)

    Ik zit eigenlijk tussen 2 zenders te twijvelen vooral omdat ze in mijn ogen niet veel onder elkaar onderdoor het zij dat de 1 Telemetrie heeft.

    De 2 zenders die mij het beste gevoel geven zijn de:
    Graupner MX12 HoTT en de Spectrum DS6i

    Ik vermoed persoonlijk dat ik aan 6 kanalen voldoende heb 4 voor de besturen en 2 voor Future use en Zenders met meer kanalen zijn gelijk quadratisch duurder (als ik bij deze 2 merken blijf)

    Zelf neig ik het meest naar de Graupner ivm zn Telemetrie maar heeft iemand nog een andere rede waarom ik dit niet zou doen.

    Alvast bedankt

    Thijs
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoi Thijs,
    Misschien kan je deze vraag beter in deafdeling Helicopters, quadcopters (of multicopters als dat er is) stellen. De mensen die daar lezen kunnen beoordelen wat je aan zender nodig hebt voor zo'n ding.
     
  5. tcarnal

    tcarnal

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    451
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Bedankt Bart,

    Ik zet hem door in het quadcopters forum (Yep dit bestaat :) )

    thx
    Thijs
     
  6. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    Ik heb recentelijk de Futaba T6J gekocht, die werkt niet met fasst maar met sFHSS dat is een soortgelijk spread spektrum zoekoplossing..

    Leuk apparaat met 6 kanalen en de ontvangers zijn niet duur..

    Ik moet helaas wel in Mode 4?! vliegen omdat mijn club in spe zo vliegt..
    wel apart, want mijn linker duim is wat minder gevoelig dan rechts..
    heb liever dat ik met links alleen gas hooft te geven en de rest met rechts..
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Om te kunnen lessen hoef je niet in de zelfde mode te vliegen als je instructeur. Bij leraar-leerling gebruik kijkt de leraarzender namelijk alleen naar de volgorde, waarin de kanalen in de pulstrein zitten. Zo is bij Futaba bijvoorbeeld kanaal 3 altijd het gas, of je nu in mode 1, 2, 3 of 4 vliegt. Een leerling, die met gas links vliegt kan dus prima les krijgen van een instructeur, die met gas rechts vliegt.
     
  8. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Dat is waar, indien er gebruik gemaakt wordt van 2 zenders met een kabeltje. Als er één zender is, moet het wel dezelfde stickmode zijn uiteraard.
     
  9. 2stimpy

    2stimpy

    Lid geworden:
    25 jul 2013
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Vlagtwedde
    Zender keuze voor redelijke afstand

    Hallo, Ik ben Arnold. Lees al een tijdje mee om meer te weren te komen over een nog te bouwen quadcopter.

    Mijn doel is een quad te bouwen die geschikt is voor fpv, ik heb al erg veel hobbys dus het is belangrijk dat ik de prijs van deze comby een beetje laag kan houden.

    In het verleden wel eens wat gedaan met een rc auto, maar die zender kan ik uiteraard niet gebruiken.

    Door gebuik van fpv zal de range van de zender wel belangrijk zijn.
    Nu kom ik telkens deze van hk tegen, en lijkt me een leuk dingetje zodat je ook nog wat functies over hebt om nog iets te kunnen spelen.

    Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)
    Welke goedgekeurde europese zender zou deze specs ongeveer kunnen benaderen.

    Ik kan trouwens zo niet vinden welk bereik deze zender ongeveer zal hebben.

    Wat betekend trouwens het Hott systeem op een zender.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met elke zender van de bekende merken kan je makkelijk buiten zicht vliegen, 1,5 tot 2 kilometer hoogte.
    De regelgeving zegt, het model moet vanaf de grond te besturen zijn op zicht.
    Je zal dus een helper ernaast moeten hebben die het model kan blijven zien en volgen als jij door je bril staat te vliegen.

    Een quad zal op 3-400 meter al redelijk onzichtbaar zijn.

    Dus elke zender voldoet.

    Hott is een merk/type.
    Graupner heeft het Hott systeem, Futaba het FASST systeem.

    GJ
     
  11. 2stimpy

    2stimpy

    Lid geworden:
    25 jul 2013
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Vlagtwedde
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    HoTT staat voor Hopping Telemetry Technology. Het is de typebenaming van de huidige generatie Graupner zenders.
     
  13. 2stimpy

    2stimpy

    Lid geworden:
    25 jul 2013
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Vlagtwedde
    Maar zeggen jullie over het algemeen dat de turnigy een aardige zender is, of bevelen jullie me toch iets anders aan.
    Rotzooi heb ik namelijk al genoeg in huis.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou aanraden om een Graupner, Futaba of Spektrum te kopen.
    Dan heb je iets gioeds, met een goede service organisatie erachter.
    Turnigy is wegwerpspul.
    En als je FPV gaat vliegen lijkt een goede zenderset me de eerste vereiste, je wilt niet dat je model ergens boven een dorp/stad/autoweg naar beneden komt, dan kost het veel meer dan een goede zender.
    Met wat pech verziek je het dan ook meteen voor al het modelvliegen in die regio..

    GJ
     
  15. 2stimpy

    2stimpy

    Lid geworden:
    25 jul 2013
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Vlagtwedde
    Ik zal eens gaan rondneuzen naar iets van betere kwaliteit dan.
    thanx
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Er zijn mensen heel happy met hun Turnigy zender. Maar er zitten drie nadelen aan:
    -De eindcontrole is bij Aziatiese fabrikanten wel eens zwak. En als je toevallig een maandagochtendproduct opgestuurd krijgt kan je het vast wel ruilen... alleen moet je wel de retourporto betalen.
    - Er is geen Europese importeur; als het stuk gaat moet je 'm ook terugsturen.
    - Die zender heeft, voor zover ik weet, geen CE sticker, je vliegt dan strikt genomen illegaal en onverzekerd.
     
  17. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Turnigy is geen wegwerpspul meer, heeft het ooit wel geweest misschien.

    Zal nog eens even herhalen, er zijn 2 leden bij ons op de club met de nieuwe turnigy 9, heb er nog geen enkel toestel van uit de lucht zien vallen door geen ontvangst of buiten bereik.
    Kan ik van een bepaald type van zender niet zeggen, en deze is 6x zo duur.

    Johan.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probleem blijft, als ie stuk gaat, of niet goed is, je het ding weg kan gooien en...
    hij heeft geen typegoedkeuring voor NL (CE sticker maakt niks uit) dus wat Bart zegt, mocht er wat gebeuren, dan ben je gewoon de L*L

    GJ
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou het (verzekerings)risico niet willen lopen met een niet-CE zender.

    Tips voor en overwegingen bij aanschaf van nieuwe zender, belangrijk/sticky/FAQ, permanent vastgepind bovenaan in het Beginners subforum, scheelt jou, en ons :D veel vragen:
    Een zender kiezen

    Forumtipjes:
    • Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je MBF profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
  20. 2stimpy

    2stimpy

    Lid geworden:
    25 jul 2013
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Vlagtwedde
    Het is inderdaad misschien niet helemaal wettig, maar mocht het ding stuk gaan kun je 5 of 6 x een nieuwe kopen voordat je op het bedrag van een merk uit komt.

    Een graupner of futuba met 8 of 9 kanalen komt al gauw richting de 300 euro.
     

Deel Deze Pagina