eenvoudigste ...

Discussie in 'Flybarless' gestart door guyken, 18 dec 2014.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je krijgt wel meer met de pro versie..
    je kan dan alle waardes zoveel aanpassen als je wilt.
    trillingsmonitor. al is die wat lastig her en der, moet je eigenlijk weer de blue tooth module bij hebben etc
     
  2. foekie

    foekie

    Lid geworden:
    16 aug 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Zuid-Limburg
    Persoonlijk vond ik de "pro" setup parameters wel prettig. Hiermee kun je o.a. de swash op low en high bijregelen indien nodig en nog talloze andere features. Ik ben er altijd blij mee geweest. Zou het niet meteen kopen eerst met de vbar spelen en dan pas wat dieper er in duiken.
     
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Zo we zijn erdoor geraakt , al was het met wat hulp nog . Omdat bij onze club een nieuwe helicopter volledig moet gekeurd worden door een instructeur , ben ik deze namiddag dan bij deze persoon geweest . Hier en daar waren de instellingen nog niet zoals het hoort . We hebben dan samen de volledige setup nog eens doorgelopen en nu is het goed en heb ik er weer wat van bijgeleerd .
    Volgende stap vliegen , gelukkig dat ik dat niet meer moet leren :turn-l: nou ja ... :cool:
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Nou, bij mijn versie zonder upgrade
    heb ik ook een trillingsmonitor,
    en de swashplate (pitch max / min instellen) kan ik ook,
    allen de governoor is bij mijn versie niet aanwezig
     
  5. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
  6. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    klopt het dat vbar zelf een pitch precomp regelt?

    Bij stilstand op de tafel en van full negatief naar positief pitch zie je de staart ook uitslaan.

    Bij op de MSH brain kon ik dat handmatig instellen als Pitch Precomp voor de staart.
    Regelt Vbar dit zelf?
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    jup.

    Bij mij, op de 600, was deze te groot.
    bij een flinke pitch pump ging de staart de verkeerde kant op.

    In de pro laat hij ook zien wat voor uitslag hij werkelijk heeft.
    links en rechts zouden toch wel richting de hoge getallen moeten zitten, bij mij had ik 100 - 10 staan op de 450.
    bleek dat mijn staartbladhouders op de originele manier niet goed zaten.
    heb de bladhouders omgedraait, wat dingen gereversed, en opeens hield de staart het 100x beter.
    vroeger sloeg hij weg (met koppel mee) bij een lange pitch pump..
    nu niet meer.
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    dus, wat ik al schreef,
    zo veel breng de pro upgrade niet,
    tenminste niet voor mij,

    en dat sturen van de staart bij pitch,
    dat is toch gewoon een revo mix, dacht ik, nee

    Groet
    Uwe
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bij mij heeft het wel een hoop gedaan..
    die staart precomb (zo heet ie in de software) kun je niet aanpassen met de express versie.

    zo had ik met de standaard waarden op de 600 nog wel eens dat de motor compleet stil sloeg. bijna dan..
    bleek dat de rotatiewaarden voor de aileron en elevator te hoog stonden, waardoor de vbar vrolijk de bladen naar hun max pitch stuurden.
    oftewel (ik was op dat moment echt niet goed in pitchmanagement) 12 graden pitch, en nog eens 8 voor elevator.. zit er 20 graden pitch totaal op, dat was een beetje veel voor het motortje.

    zo ben ik met wel meer waarden aan het spelen geweest.
    gewoon om hem echt naar mijn hand te zetten, echt lekker het gevoel erin te krijgen.
    niet dat het perse nodig was, standaard instelling vloog ook al erg goed.
    alleen dat staart precomb was echt nodig.
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Revo gebruik ik allen in de grote Bell,
    zelfs voor de Benzine-Trainer is die in mijn geval
    niet nodig.

    Groet
    Uwe
     
  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Bijna vergeten , waar we gisteren wel nog even mee bezig waren . Tijdens setup alles prima in orde uitslagen goed - swash mooi level en toen we de heli van de pc afkoppelden sloegen de servo's uit , swash schuin enz . Na een tijdje zoeken bleek het dan de autotrim te zijn . Daar even op clear drukken en het was opgelost :confused:
    Governor heb ik niet nodig gehad vermits JR propo voorsteld om deze niet te gebruiken bij deze heli met de stock esc .
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Autotrim heb ik uit staan...
    Hij vloog vanaf moment 1 eigenlijk strak, geen reden om hem aan te zetten.
    Zelfde als de trim flight... al schijnt die soms bij piro figuren best te kunnen helpen
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    gut ik word er nog niet echt blij van...

    Cyclic throw afstellen met de setup op 8 graden.. ga je een tabblad verder.. springt alles ineens naar 14 graden.. auto trim staat uit..

    ik neig heel erg weer naar m'n msh brain ...
     
  14. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Sven, als je die 8° hebt is het gewoon goed en moet je niet verder kijken bij een andere tab oid als je 8° hebt bij de bewuste tab niet verder kijken want omdat jij input geeft die de heli niet volgt doet de vbar er een schepje bovenop om de input van jou te bewerkstelligen dus raast hij dan door tot het punt wat je eerder in de setup aangaf bij maximale uitslag, precomp doet hij inderdaad automatisch. Om hem echt goed en strak te krijgen is, in tegenstelling tot wat Uwe zegt, pro een must.. hoort er gewoon bij en wat is 30 euro op 180 euro aanschaf.
    Bluetooth module kun je voor een tientje kopen op ebay, geef me maar een pb als je er meer over wil weten. Vbar is echt heel makkelijk en (met pro) echt direct strak na instellen!

    Oh en trimflight heb ik ook uit staan, als je een trimflight wil vliegen moet je ook anders de vbar opstarten, met full pitchstick up ipv stick down anders vlieg je geen trimflight.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2015
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zoals hierboven, een estab systeem MAG je NOOIT nameten als hij niet in setup modus staat...

    kan makkelijk dat de vstab op een gegeven moment 13 graden elevator geeft, alleen maar om de rotatiesnelheid te halen.
    die 12 en 8 geven de computer een beeld van hoeveel speelruimte hij heeft.
    dat werkt eigenlijk bij iedere stabilisatie zo..

    Alleen het gedrag wanneer hij op de grond staat wisselt nog wel eens.
    zo ook het gedrag met optoeren. De 3g bv wilde tijdens een optoersessie af en toe wel eens de swash in de hoek zetten. als je dit zag, kon je dit zelf met de stick rechtzetten, en gewoon doorgaan.
    Vstab heeft dit bij mij ook wel eens gedaan, alleen had ik toen stevig met mn motortje zitten rommelen...
    aangepast, en sindsdien nooit geen last meer gehad.

    zolang je luistert naar wat de setup zegt, en iig zorgt dat hij het ook heeft opgeslagen (verbinding pc-vstab wil wel eens wat rommelig zijn), moet het goed gaan..
    Zolang je de pitch maar meet in het daarvoor bestemde plekje in de setup.
     
  16. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Oirschot
    Ook hier hetzelfde verhaal met de 3GX-MRs Sven: In setup keurig 8º maar zodra je setup verlaat weer maximaal bereik omdat de heli geen daadwerkelijke beweging registreerd. Tijdens het vliegen gaat het gewoon zoals het hoort. Lijkt me dus inderdaad "normaal" gedrag.

    Wat betreft de links en 0º pitch: dat is wel vreemd. Je zou zeggen dat eea toch netjes recht moet staan bij º0. Heb je hier verder niks over kunnen vinden igv de Goblin 500?
     
  17. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ah oke dank heren, dus de hele setup modus is compleet anders dan de vliegmodus begrijp ik nu.

    dus gewoon afstellen in de setup op de goede waardes en klaar.

    ik heb wel trim's gebruikt om de servo hevels net iets beter 90 graden te krijgen.
    Moet ik dan de heli opstarten zoals servor zegt?

    @floris: ik begrijp de issue met de ampjes ook niet helemaal.
    volgens de manual hebben de linkjes een maat, die heb ik allemaal aangehouden.
    Maar tijdens de setup kom ik dan veel te kort op pitch, namelijk midstick is dan -8 graden.. afijn, dit kan ik dus trimmen in de vbar, maar dan staan de hevels niet meer op 90 graden.

    of dit erg is... volgens mij niet, zolang je je uitslagen maar kan maken..

    of denk ik hier verkeerd over?
     
  18. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
  19. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ja die had ik al gezien,

    dus dan moet ik ondanks de waardes uit de goblin manual, toch de servo links zodanig lang zien te krijgen dat m'n swash zo dicht mogelijk bij het 0 punt komt.
     
  20. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Nee.. als je trimt in de instellingen niet dat kan gewoon en is gewoon een normale stap.. nee het gaat om een trimflight, die kun je later uitvoeren, staat naast je trillingsmonitor, als je wil.. dan moet je wel ff op youtube kijken wat je precies moet doen. Ik heb het niet gedaan hoor.. goed is goed.
     

Deel Deze Pagina