Eerste (échte) RC vliegtuig kopen

Discussie in 'Beginners' gestart door Red-Baron, 2 jun 2012.

  1. Red-Baron

    Red-Baron

    Lid geworden:
    2 jun 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    In de buurt van Tilburg/Efteling
    Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en wil mogelijk (over een half jaar of zo) een eerste échte RC vliegtuig kopen. Ik heb al een paar jaar 2 goedkope Silverlit vliegtuigjes waar ik goed mee over weg kan. Het enige probleem bij deze 2 is dat ze zo licht zijn en snel weg waaien...
    Nu wil ik dus misschien een eerste wat groter vliegtuig kopen, mijn vraag wat is een aanrader? Mijn droom vliegtuig is een Parkzone Albatros D.Va, maar ik heb gelezen dat het niet verstandig is om meteen met je droom vliegtuig te gaan beginnen...
    Is het verstandig om met een groot of klein vliegtuig te beginnen? En welk model raden jullie aan? Of is de Albatros van Parkzone tóch een goed beginners vliegtuig?

    Graag jullie advies :cool:

    Groetjes Red-Baron
     
  2. Thijs031

    Thijs031

    Lid geworden:
    27 aug 2007
    Berichten:
    717
    Als je het zelf wil leren is een Multiplex Easystar II een goede keus om te beginnen. Maar nog beter advies is ga eens bij een vliegclub bij je in de buurt kijken.
     
  3. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    Hoe handig ben je? Ik raad je aan er zelf een te vouwen met depron. Kost veel inleeswerk, maar als je het zelf wil leren, dus zonder club, is dat de beste manier(met goede simulator uiteraard). Ik kan je overigens wel helpen meteen goede lijst bij hobbyking.com voor spullen en depron ed. Stuur maar pv.

    Willem Balder
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Zou ook de easystar 2 aanraden of een cloon van dit type toestel (motor staat boven op de rug en niet vooraan, heeft veel voordeel, als je crasht is niet altijd je hele aandrijving naar de zak..)

    en dit is een rasecht beginnerstoestel omdat het zeer zelf-stabiliserend is en zeer eenvoudig te vliegen/herstellen, en wordt hij wat saai, ga dan gewoon altijd met wat meer wind vliegen, gaat al direct minder saai worden ;)

    mvg en veel succes.
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Goeie raad,

    koop niet als eerste die albatros, het is niet omdat dat een 2 dekker dat dat een beginnersvliegertje is, als je een type easystar bij wijze van spreken met je ogen dicht kan vliegen dan wordt het tijd voor zo'n zaken, en vlieg dan je eerste vlucht met een nieuw toestel altijd op een moment met zeer weinig wind.

    mvg.
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Easystar(2) for sure...
     
  7. Gerrit Breukelman

    Gerrit Breukelman

    Lid geworden:
    15 okt 2010
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Gramsbergen
  8. willembalder

    willembalder

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Groningen en alkmaar
    Koop in ieder geval niet te snel want dan gaat het sowieso fout. Misschien kun je ook aangeven wat je precies zou willen. Waar vlieg je? Wat wil je vliegen? Club jaof nee? Enzo
     
  9. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Waarom zou je pas met een half jaar gaan vliegen. nu is het vlieg seizoen. een easystar 2 is het beginners model hier kun je je geen buil aan vallen en kijk eens bij een club in de buurt voor advies.
     
  10. Red-Baron

    Red-Baron

    Lid geworden:
    2 jun 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    In de buurt van Tilburg/Efteling
    Bedankt voor alle reacties! Ik ga liever niet bij een club, maar ik heb erg veel geduld en ik denk dat het zelf leren vliegen wel moet lukken als ik het heel rustig stapje voor stapje aanpak. Het maakt me niet heel veel uit waar ik mee ga beginnen, maar ik vind het zeker niet erg als het niet alleen een beginners toestel is, maar ook iets moeilijker, ik ben namelijk wel een doorzetter en pak dingen altijd heel voorzichtig aan, zodat ik mijn vliegtuig niet snel zal laten crashen.

    Nog een vraagje; hoe lang blijft een gemiddeld RC vliegtuig ongeveer op de markt? Ik stel deze vraag om te voorkomen dat ik straks na veel geoefend te hebben met een beginners toestel klaar ben voor de Parkzone Albatros en deze dan niet meer verkrijgbaar is.

    Groetjes Red-Baron
     
  11. familymen

    familymen

    Lid geworden:
    14 nov 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Tienen, Belgium
    Beste,

    Ik heb leren vliegen met een Cloud fly, kloon van easystar... maar dan wel iets goedkoper, heb je pb gestuurd.

    Mvg
     
  12. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Doorzetten is niet het enige vereiste. kijk eens bij dit topic neergestort-tijdens-opstijgen-en-weer-neergestort

    Dit is een echte doorzetter. en hoe voorzichtig je ook bent als je niet kunt vliegen kun je een crash niet altijd vermijden.
    maar goed,
    begin op een windstille dag.
    zorg voor voldoende vrije ruimte geen bomen of andere hoge obstakels.
    bedenk van te voren een aanvlieg route om te landen altijd tegen de wind in.
    begin met een easystar achtig toestel en verzeker je er van dat alle roeren goed om werken.
    gooi de easystar nu op tegen de wind in en laat deze rustig met 3/4 tot volgas tot een veilige hoogte door klimmen. (een easystar heeft bijna geen stick input nodig om recht te klimmen mits voldoende gas en tegen de wind in).
    minder op hoogte je gas tot 1/2 en probeer eens rondjes te vliegen. wees niet bang om te hoog te gaan want als je controle kwijt bent laat je de sticks los en zal de easystar weer level gaan evt een beetje gas erop. bij te weinig hoogte bestaat er de kans dat je geen ruimte meer hebt om e.e.a. op te vangen.
    voor het landen laat je de easystar recht in de wind zonder gas dalen. blijf wel omlaag sturen zodat je controle houdt.
    ieder ander toestel zal wat lastiger vliegen omdat al deze eigenschappen wat minder zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Red-Baron

    Red-Baron

    Lid geworden:
    2 jun 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    In de buurt van Tilburg/Efteling
    Misschien vinden jullie me wat eigenwijs, maar ik zeg het toch maar...
    De Easystar II kost 155 euro en je moet er ook nog een zender bij kopen, terwijl de Hype U Can Fly voor 179 euro te koop is als RTF. Is het dan niet een veel beter idee om met de U Can Fly te beginnen, hij is namelijk veel goedkoper...

    En als ik ooit een zender erbij moet kopen, welke raden jullie mij dan aan? Graag een zender waarmee ik veel vliegtuigen kan besturen.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2012
  14. Rishi

    Rishi

    Lid geworden:
    4 jun 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Leiden
    Ik snap dat het wel een investering is maar ik ben zo blij dat ik begonnen bent met de Easystar (of kloon). Met de EZ* moet het wel lukken om (zelf) te leren vliegen. Ik heb als zender een DX6i gekozen en daar ben ik op zich heel blij mee, voordeel is ook dat er altijd genoeg 2e hands zenders in de aanbieding zijn. Als je toch later besluit om nog dieper in deze hobby te duiken kan je alsnog een meer geavanceerd zender kopen maar in het begin is een eenvoudige computer zender meer dan voldoende.

    Een SIM is ook een goede investering, er zijn zoveel dagen dat je niet kunt vliegen in NL maar op de SIM is dat geen probleem. Ik gebruik Phoenix met de DX6i. Deze zie je ook vaak 2e hand te koop.

    Het advies van droopy is ook essentieel, vooral dat je veel ruimte hebt en GEEN bomen in de buurt. Als er een boom is kom je gegarandeerd in terecht! Ik heb veel uren gespendeerd om vliegtuigen uit bomen te halen.

    Groeten

    Rishi
     
  15. Red-Baron

    Red-Baron

    Lid geworden:
    2 jun 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    In de buurt van Tilburg/Efteling
    Wat is een SIM precies?
     
  16. Rishi

    Rishi

    Lid geworden:
    4 jun 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Leiden
    Sorry, er is zoveel jargon. In SIM is een vlucht simulator, ideal voor het oefenen op je PC.
     
  17. Red-Baron

    Red-Baron

    Lid geworden:
    2 jun 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    In de buurt van Tilburg/Efteling
  18. Koriel

    Koriel

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Maastricht
    Ik ben ook net met echt rc vliegen begonnen. Mijn achtergrond is zodanig dat ik meteen met een dx6i en een T-28 Micro van Parkzone en een E-Flite Carbon Cub ben begonnen.

    Als je echt van plan bent door te gaan zou ik de dx6i zeker aanraden.
    Een rc-simulator is eigenlijk een must. Een crash kost niets op de pc. En zoals ik mijn kinderen vertel, van je fouten leer je pas!

    Qua vliegtuigen kunnen de anderen je beter informeren. Mijn insteek is dat als je kunt vliegen op de pc je wel een T-28 aankunt. Ik heen de mijne voor 74 euro bij Shamrock in Maastricht gekocht.

    2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Zoals al eerder gemeld kun je ook een clone nemen. bijvoorbeeld de graupner rookie kost ca. 95euro inclusief motor en regelaar. 2x servo 9gr ca. 10euro of 5 uit hongkong en een zender erbij ook al vanaf 50euro (ailerons kun je zelf erbij maken). Beide kisten die je neerzet hebben props voorop en een landingstel dat wil je dus echt niet als beginner. en hoewel china de prijzen een stuk beter betaalbaar maakt blijft dit toch een dure hobby.
    maar als je het zelf beter weet moet je dat gewoon doen. en niet hier vragen en alle goede adviezen in de wind slaan. Zelf leren vliegen met een ander toestel dan een easystar of clone kost je minimaal 1 kist. helaas weet ik dit uit ervaring. maar hey je mag het wiel ook opnieuw uitvinden hoor.
     
  20. Red-Baron

    Red-Baron

    Lid geworden:
    2 jun 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    In de buurt van Tilburg/Efteling
    Nee ok, daarom vroeg ik dus ook naar jullie menigen. Ik zal eens kijken of ik een mooie Easystar of clone kan vinden :cool:. En wat voor zender moet ik er dan bij kopen? Een DX5E, een DX6I of gewoon iets heel anders?
     

Deel Deze Pagina