Eerste 1/8 buggy, maar welke?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Sabeltandeendje, 13 sep 2014.

  1. Sabeltandeendje

    Sabeltandeendje

    Lid geworden:
    2 dec 2013
    Berichten:
    32
    Hoi hoi

    Ik ben de me de laatste tijd aan het oriënteren met betrekking op rc racen. met name het offroad gedeelte spreekt me heel erg aan.

    Ook heb ik rc heli's waar ik mee vlieg, ben dus niet geheel onbekend met het RC verhaal. alleen kwa auto's wel (op de speelgoed dingetjes van vroeger na)

    Nou heb ik een aantal vragen.

    ik heb van meerdere auto's review's en dergelijke gelezen, nou zijn er 2 auto's waarvan ik zoiets heb van dat zou het kunnen worden. De ene is een KIT en de ander een RTR. Nou heb ik zelf nog nooit een kit opgebouwd (ook niet van een heli) maar dit lijkt me wel te doen met de handleiding die erbij zit.

    De opties:
    Team Losi Racing 1/8 8IGHT-E 3.0 (kit)
    en
    Serpent 811 Cobra (rtr)

    Wat zijn nou goede kwaliteit elektrische motoren / esc / servo voor een buggy als de 8ight? bepaald merk bijvoorbeeld? waar moet ik verder op letten?

    Ben me er van bewust dat de 8ight een hoop meer gaat kosten ivm de extra dingen die nodig zijn om de kit compleet te maken (en de tijd die er in gaat zitten) dan met de cobra maar los van dat.

    Overigs zit ik ook met het idee qua zender. Ik ben rechtshandig, maar merk met meerdere dingen dat het met links soepeler gaat. Heel raar ik weet het. Nou wil ik graag een zender die dus om te zetten is naar links handig al is het alleen maar voor het geval dat, uiteraard dat ik ga testen wat beter bevalt. Nou heb ik begrepen dat er niet veel zenders zijn die deze optie bieden.

    Welke zenders zijn er die dit mogelijk maken? Welk merk geniet de voorkeur?

    Groetjes

    Steef
     
  2. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    Als je voor echt goede kwaliteit motor en sec wil gaan zou ik een kijkje nemen naar een Tekin combo. Ik neem aan dat je op een offroad baan gaat rijden? zo niet kun je beter voor de serpent gaan.
    mvg Tom
     
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

  4. Sabeltandeendje

    Sabeltandeendje

    Lid geworden:
    2 dec 2013
    Berichten:
    32
    Hoi hoi.

    Dank jullie voor jullie reacties :)

    In het begin zal het voornamelijk wennen worden aan de besturing gezien ik sticks gewend ben van m'n heli's en het verkennen wat de mogelijk heden zijn qua buggy met betrekking tot het rijden. Maar ik wil er zeer zeker wel mee gaan racen.

    @Tomvelsen
    Zal eens reviews gaan lezen van Tekin combo's. Eventueel nog andere high quality merken waar je over te spreken bent?

    @DutchRC
    Had zelf de volgende gevonden:
    Spektrum DX4R Pro 4-Channel DSMR Racing System with FREE SRS4210 Receiver (SPM4100) | Horizon Hobby - Radio Control R/C Planes, RC Airplanes, RC Helis and Helicopters, RC Cars, RC Trucks, RC Truggys, RC Boats, RC Radios, RC Engines, parts, hop-ups, a

    Toevallig ervaring met spektrum zenders voor auto's? (voor m'n heli's gebruik ik ook spektrum)

    Zal ze eens gaan vergelijken


    Weet iemand trouwens toevallig of er in arnhem ergens in de buurt een Offroad baan zit? weet dat er een baan in velp zit (evmc) maar dit is een onroad baan
     
  5. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Je kan een keer met me mee als intro naar rcduiven. Daar hebben we een baan geschikt voor 1/8 elektro buggys.

    Kwa auto, er rijden 2 serpent bij ons op de baan. Goede autos, alleen een beetje te veel understeer kwa mijn gevoel. Losi eight 3.0 heb ik nooit mee gereden de 2.0 wel en die vind ik fijner dan de serpent rijden.
    Een rtr is altijd minder goed dan een kit. Kwa kosten ben je vaak met een kit goedkoper uit als je alles van de rtr toch moet veranderen. Bij de serpent rtr, zit geen spektrum dx4r pro natuurlijk, de servo kan je ook gelijk vervangen en die motor set die bij de rtr serpent is unsensored en max 4s ipv 6s bij tekin of hobbyking.
    Kwa motor is een hobbywing xerun 150a setje ook goed. Die zijn kwa kracht het zelfde als een tekin, alleen iets minder instel mogelijkheden en ong de helft vd prijs.
    Kwa zender, spektrum is OK. Sommige ontvangers moet je mijden en sommige zijn gewoon goed. Ik heb een sr3300t icm dx4s en een futaba 3pmx met fs603r. Ik moet eerlijk toegeven dat de futaba net iets eerder reageert, maar het is haast niet merkbaar als je er niet constant van zender verwisseld en er specifiek op let.

    Laat maar weten als je een keer mee wilt kijken in duiven via pm.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    kunt toch ook stickzender rijden als je daar voorkeur aan geeft? Minder keuze wel. Ofwel neem je gewoon de zender die je gewoon bent van te vliegen en gebruikt deze om ook te rijden? Wat overkill natuurlijk want je gebruikt maar 2 kanalen, maar ik doe het al jaren omdat ik niet met pistoolzender kan rijden. + de voordelen van een digitale zender.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk dan eens op de Schumacher site naar de Code zenders, 2 modellen 2.4GHz, 1 redelijk basic voor een 60 euro en een model met een digitaal menu voor iets van 100 euro.
     
  8. Sabeltandeendje

    Sabeltandeendje

    Lid geworden:
    2 dec 2013
    Berichten:
    32
    Denk dat ik voor de 8ight ga. (tenzij ik nog iets raars tegen kom) Mede omdat ik deze als kit zal kopen en dus zelf de auto in elkaar zal moeten zetten wat me ook weer de nodig ervaring qua how to zou geven met de auto en hoe deze in elkaar zit.

    De Setup (voor zover tenzij ik nog verander)
    Team Losi Racing 8ight-e 3.0
    Castle Creations Mamba Monster v2 Waterproof combo 2200kv
    Spektrum S6090 High Voltage Surface Servo - Speed
    2x Yellow RC Lipo 6000 mAh 7.4V 2S35C
    DX4R Pro 4CH DSMR Racing System

    @wen
    Ben inmiddels bij de winkel geweest beetje overlegd en dr komt een 2200kv mamba monster motor/esc combo in. Zie setup hier boven.
    Over het mee naar RCduiven als intro lijkt me een goed idee :) had al filmpjes van de baan opgezocht.

    @Shadesinblack
    Oh sticks hebben niet persee mijn voorkeur hoor. Ik zal er geen problemen mee hebben met het pistool greep en wieltje gebeuren. Het is alleen het idee qua gas geven en sturen dat ik het idee heb dat ik er met links handig sneller mee zal zijn dan met rechts. Hoewel ik dus wel rechts handig ben. Kwestie van proberen denk ik?

    @Roelof
    Min of meer besloten dat ik toch voor een DX4R Pro 4CH DSMR Racing System. Deze ligt toch wel erg prettig in de hand en deze heeft ook de mogelijkheid om alles over te zetten naar links handig


    Sta open voor suggesties :)
     
  9. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Hk lipo's, stuk goedkoper dsn de yellowrc's en ook wat meer punch
     
  10. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Je mag ook een keer gewoon mee kijken, dan is het wss wat makkelijker om een keuze te maken welke auto je precies wilt.
    Voor een auto op de baan, raad ik je die esc en motor af. Van Castle regelaars heb ik zeer slechte ervaring mee en de garantie daarvan is helemaal rond uit belachelijk. (4 regelaars in de fik, waarvan 1 ik al meer dan 2 maanden op de vervanging aan het wachten ben)
    Ik zal toch veel eerder naar een hobbywing of tekin setje gaan kijken. Tevens heb je grote kans dat die spektrum servo NIET icm een castle regelaar werkt mits er een bec is geplaats. Bij een hobbywing regelaar vanaf 4s is het geen probleem.
    De motor van castle is goed. Geen problemen daarmee. Die gebruik ik zelf ook in mijn truggy. Al had ik liever sensored gehad, want die castle motor levert veel power in 1x ipv de gedoseerdere gas geven van een sensored setje.

    Dus ik zal:

    De Setup
    Team Losi Racing 8ight-e 3.0
    Hobbywing xerun 150a icm hobbywing 4274 2200kv sensored
    Savox 1256 TG
    Turnigy 4s 6400mah 60C hardcase
    DX4R Pro 4CH DSMR Racing System

    Deze setup zal voor mij beter zijn en wat goedkoper dan wat je hiervoor had.

    Welke winkel was je geweest?
     
  11. Sabeltandeendje

    Sabeltandeendje

    Lid geworden:
    2 dec 2013
    Berichten:
    32
    @Wen

    Ben bij rijksweg60 geweest in duiven. Die stelde die motor + esc voor. Hij had info gevraagd voor andere motor setjes, lrp meen ik maar daar had die van gehoord dat er veel retour gestuurd werden.

    Overigs ook bij hobma in elst alleen mijn ervaring met hun is niet al te best. Werd er ongeveer weg gekeken toen ik daar kwam voor info.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  13. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Ruud is wel een aardige gast. Hij had eerst ook meegeholpen met RCduiven. Hobma is ook niet mijn favorite winkel. Nooit iets op voorraad wat ik nodig heb en altijd 20% duurder dan een andere winkel.
    De lipos zal ik 100% bij hobbyking kopen. Daar koop je voor 50 euro al 4s 6000mah, terwijl je hier in de winkel zeker 100 euro voor kwijt bent.
    Je mag vanavond komen kijken. Wij zijn er rond half 7, er rijden ook buggys vanavond daar.
    En anders is zaterdag rond 2u altijd wel mensen aanwezig.
     
  14. Sabeltandeendje

    Sabeltandeendje

    Lid geworden:
    2 dec 2013
    Berichten:
    32
    @Wen

    Had helaas andere verplichtingen, lees het dan ook nu pas.

    Ruud heeft me inderdaad al goed op weg geholpen, mede daar door besloten dat ik mijn auto en spullen daar ga kopen. Betaal liever wat meer en goede service dan crap service en goedkoop mn spullen.

    Wat betreft de lipo's zijn die van hobbyking kwalitatief ook beter? Wat ik me overigs ook afvraag is wat voor verschil het nu precies maakt of dat je bijv 1x 4s hebt of 2x 2s. Rijdt dit nou anders, andere verdeling van het vermogen of iets?

    bedoelde je deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11940 ?? 49.86. dat is al stuk goedkoper dan de Yellow RC Lipo 6000 mAh 7.4V 2S35C die zijn 64 per stuk meen ik
     
  15. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Die turnigys zijn goeie lipos. Niks mis mee. Ik gebruik het zelfs als 8s in een losi 5ive.
    4s en 2x 2s heeft geen verschil kwa rijden. Voordeel is dat je altijd 4 cellen tegelijk balanceert ipv 2 cellen per keer. (Ligt ook aan je lader)

    Je kan zaterdag komen kijken, dan zie je ook de verschil tussen sensored en sensorless motor.
     
  16. BramMeijer

    BramMeijer

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Scharsterbrug, Friesland
    Goedenavond,
    Rij zelf een Losi 8ight met een 2200Kv Mamba Monster Combo.
    Rijd perfect!
    Groet
     
  17. Sabeltandeendje

    Sabeltandeendje

    Lid geworden:
    2 dec 2013
    Berichten:
    32
    Hm dus in principe maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit. Alleen met laden is het wel handiger ander zit je iedere batterij een uur te wachten en dan dus 2 uur voor je weer kan rijde ten opzichte van een 4s

    lader moet ik overigs ook nog hebben. Heb er wel een voor mn heli's maar die hebben natuurlijk weer een andere aansluiten en solderen en ik gaat niet samen :p thans niet dat soort dingen :p
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Pas op met het advies van Wen, dat is erg eenzijdig. In andere topics zijn er nogal wat discussies geweest over turnigy accu's, zie bv:
    short-course-wedstrijden-en-welke-accu

    Betreffende het laden, er zijn adapters om 2x 2S als 1x 4S op de lader aan te sluiten. Hou er wel rekening mee dat een standaard 5A/50w lader met 4S niet op 5A zal laden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. Sabeltandeendje

    Sabeltandeendje

    Lid geworden:
    2 dec 2013
    Berichten:
    32
    @BramMeijer
    Wat voor lipo's gebruik jij voor jou auto? Tevens nog dingen waar ik op moet letten tijdens het bouwen die je bent tegen gekomen?

    @Roelof
    Ik had ook al zitten kijken voor speciale laders die er meerdere tegelijk op kon laden. maar zelfs dan is het sneller om 4s te hebben. Als ik 4 keer wil rijden kost me dat 1 uur laden met de lader die ik gezien heb met 4x een 4s lipo's en 2 uur met 8x een 2s lipo's. wat me uiteraard ook financieel een hoop scheelt. Als het qua rijden en vermogen en dergelijke niet uit maakt zou ik in principe net zo goed voor 4S kunnen gaan lijkt me?
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals ik al zei hoeft 4S niet sneller te zijn als je een 50w lader gebruikt, je kunt dan nog maar op 3A laden terwijl een 2S accu wel op 5A of tegenwoordig op 6A geladen kan worden. Wil je een 4S accu in 1x goed kunnen laden heb je minimaal een 100w lader nodig. Ik heb zelf een Venom Medion Dual lader, laadt 2x 100 watt.

    Naast dat heeft 2x 2S andere voordelen zoals als er 1 cel kapot gaat is het vervangen goedkoper en je kunt het ook gebruiken voor kleinere 1:10 auto's mocht je zoiets erbij willen kopen.
    Hier zo'n adapter kastje om 2x 2S aan te sluiten op 1 lader:
    accu laders voor lipo en NiMh accu
     

Deel Deze Pagina