eerste boot de bullet/wild thing

Discussie in 'Speedboten' gestart door manueldekker, 2 sep 2009.

  1. manueldekker

    manueldekker

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    45
    hoi

    ik wil mijn eerste boot gaan bouwen en heb in mijn ogen een leuk model gevonden

    mono romp
    Index of /boottekeningen/Mono_08

    is dit een boot die lekker te handelen is ? en een leuke snelheid heeft op 60cm lengte?

    vind een hydro ook wel leuk maar volgens mij moet je dan altijd vlak water hebben

    gr manuel
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2010
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Manuel,

    Een monohull van 60 cm zal rond de 50 km/h varen, afhankelijk van de gekozen motorisering en de aandrijvingskeuze (onderwater- of oppervlakte schroef).

    Gewoon bouwen en proberen!

    Groeten, Jan.
     
  3. manueldekker

    manueldekker

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    45
    en meteen een vraagje welke materialen moet ik gebruiken? ik dacht zo

    3mm berken tripex voor de spanten en 1.5mm balsa voor de hull (onderkant)
     
  4. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Van de Wildthing zijn er al zoveel gebouwd, ik zou voor iets 'orginelers' gaan...

    Je kunt ze natuurlijk beide bouwen, hebben we mooi vergelijkingsmateriaal.

    Je materiaal keuze zou moeten werken, eventueel een laagje glasweefsel met epoxy over het balsa voor de stevigheid.

    Groeten, Jan.
     
  6. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Iets zegt mij dat de bullet niet heel lekker zal varen. De rompvorm is nou niet ideaal voor een snelle boot. Flink inlopende achterkant en een hoge romp. Ik denk dat het een onrustig bootje is om mee te varen.
    Volgens mij heeft de ontwerper zijn eigen bootje nooit getest, je bent waarschijnlijk de eerste ermee..

    Origineel is het zeker, ik zou zelf eerder voor een eigen ontwerp gaan op basis van de wildthing. Zoals marc al aangaf een bewezen ontwerp! Er zit genoeg potentie in die romp om er wat anders van te maken. Je hebt dan alleen als een onderwaterschip wat ook werkelijk goed presteert.

    Als je met balsahout gaat werken, zeker afwerken met epoxy en een laagje glasvezel (80 gr/m2 minimaal of 2x 50gr/m2)

    Groeten Jurriaan
     
  7. manueldekker

    manueldekker

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    45
    zou ik evt ook de buiten kant van 3mm berken triplex kunnen maken? of word het dan te zwaar
    moet het materiaal toch nog kopen.

    ik heb namelijk al een keer met epoxy gewerkt en dit was niet echt lekker bevallen.

    en dan gewoon schuuren, plamuren en spuiten

    ik maak dan wel ineens de bullet en een wiltthing (proto home made) :)
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    "Übung macht der Meister..."

    Leg eens uit wat er niet zo lekker bevallen is dan, ik werk al jaren met epoxy en dat bevalt me prima (ook al gaat er wel eens wat mis...).

    Groeten, Jan.
     
  9. manueldekker

    manueldekker

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    45
    het bleef zacht ook al hied ik me aan de verhouding van mengen. en zo was schuuren ook een groot probleem
     
  10. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    beter mengen ;) minstens een paar minuten, ook zijkantjes en bodem meenemen. daarna overgieten en niet uitschrapen, uit het nieuwe bakje kun je alles gebruiken.
    als het dan nog niet hard wordt een beetje warm stoken. glassbubbles toevoegen als het moeilijk schuurbaar is ;)
     
  11. manueldekker

    manueldekker

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    45
    ik ben lekker aan het knutselen geweest afgelopen weekeind ik ben begonnen met de "wild thing" ik heb de pdfjes in solidworks getekent,aangepast en uitgeprint. en ben begonnen met zagen
    [​IMG]
    [​IMG]

    en even kijken of het past
    [​IMG]
    [​IMG]


    vandaag het eerste gedeelte van het frame gelijmt
    [​IMG]

    ik zit er aan te denken om het dek ook in een lichte v vorm te maken het midden 2cm hoger zou dit iets uitmaken met het gedrag van de boot omdat dan het zwaartepunt hoger komt te liggen?

    gr manuel
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2009
  12. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Goede keus en goed bezig! Wat betreft het veranderen van de bovenkant, dit kan prima, mits je er natuurlijk geen flatgebouw van gaat maken.
    Het belangrijkste bij een boot is het onderwaterschip, de rest kan je naar smaak aan passen zonder dat er veel dingen veranderen in het vaarbeeld.
    Die 2cm zal je niet merken, je elektronica ligt straks gewoon onderin je romp :)

    Groeten Jurriaan
     
  13. manueldekker

    manueldekker

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    45
    vanavond de onderkant gelijmt en morgen weer verder
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. manueldekker

    manueldekker

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    45
    hebben jullie misschien een advies voor de aandrijving?

    ik heb evt nog liggen 7.2v nimh accu paks
    en nog een standaard motor uit een m03 tamiya
    een regelaar kan ik er zelf evt voor maken

    brussless is ook wel leuk natuurlijk maar dat kan altijd nog natuurlijk

    welk aandrijfas en prop adviseren jullie? wand ik zie door de bomen het bos niet meer

    ps het bootje is nu 72cm lang

    gr manuel
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Manuel,

    Een automotor in een 72 cm romp is wel héél optimistisch!

    Ik zou minimaal een 600 BB HS nemen, dan heb je iets van 22.000 toeren onbelast op 7,2V.
    Echter, ik heb deze motoren gebruikt in 50 cm rompjes op 7 cellen en dan liep de boot ruim 40 km/h.

    Voor een beetje snelheid zou je rond de 30.000 toeren moeten mikken, dat zie ik met een borstel motor nog niet gebeuren, tenzij je op méér dan 7 cellen gaat varen, nadeel is dan het hoge gewicht van de cellen.

    Ik zou de Wild Thing uitrusten met een flexas met een stinger, dan ben je flexibel bij het afstellen.

    Groeten, Jan.
     
  16. manueldekker

    manueldekker

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    45
    ik ben er uit

    ik wil er een brussless systeempje in gooien, maar dan een van het type "overmaat" omdat het mijn bedoeling is dat ik dat setje dan ook in andere booten kan gebruiken (groter, klijner,breeder, etz) iemand een idee wat het beste bij elkaar past en op welk bedrag ik dan uit kom.

    uit wat onderzoek lijkt dit mij wel een leuke set.

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : 3660SL 3060kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $49.95)

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 35A Brushless Boat ESC $40.99

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 4900mAh 3S 1P 11.1v 20C Lipoly Pack $39.95

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 4mm AquaProp 38x31x15mm. $1.45.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Manuel,

    de specs voor de motor:

    Specifications
    Rotational Speed: 3060 RPM/V
    Continuous Current: 55A
    Max. Current: 65A
    Input Voltage: 8 - 18V
    Max. Efficiency: 89%
    No Load Current: 1.6A
    Internal Resistance: 106m ohm
    Motor Dimensions (Diameter x Length): 42.3mm x 60mm
    Shaft Dimensions (Diameter x Length): 4.98mm x 14.5mm
    Input Battery Types: NiCd/ Nimh/ LiPo

    Je regelaar is dus te krap bemeten, ik zou minimaal voor een 80A regelaar gaan.

    De Lipo zou moeten werken.

    De prop is plastic, en met Ø38 mm waarschijnlijk aan de grote kant, maar da's een kwestie van uitproberen.
    Koop er méér dan één, want als je iets raakt, liggen de bladen er gelijk af...
    Ik zou gewoon de Graupner K-serie gebruiken, glasvezelversterkt, dus veel robuuster.

    Groeten, Jan.
     
  18. manueldekker

    manueldekker

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    45
  19. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    @manuel, een airscoop op een elektro boot, uh uh, no way! Zeker niet op een snelle boot, die moeten waterdicht zijn. De kans dat er water doorheen komt is groot en dat wil je niet :)
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Manuel,

    Je kunt ook zoiets nemen:
    Flyermate Atlantis 100A with BEC 3A Waterproofing Electric Speed Controller- Free Shipping
    Let op! Deze is vanaf 3S, voor 7,2V of 2S Lipo is 'ie niet geschikt.

    Die maak je dan zelf watergekoeld, ben je voor (relatief) weinig geld klaar.

    Die regelaars zien er allemaal hetzelfde uit onder de krimpkous.
    Links een 80A no-name rechts de 100A uit de link:
    [​IMG]

    Aandachtspunt is de hoogte van de fets, op de foto kun je zien, dat maar een 30% ook daadwerkelijk contact maakt met het koellichaam, da's natuurlijk niet goed.
    Ik schuur ze af, tot de fets in één vlak liggen en zet dan de waterkoeling rop met een beetje warmtegeleidende pasta, krimpkous eromheen en klaar.

    Bij alle regelaars in deze prijsklasse kom ik deze slordige montage tegen; schuur je ze vlak dan werken ze prima.

    Koelblokje:
    [​IMG]

    Regelaar klaar voor gebruik:
    [​IMG]

    Boven de 100A uit de link, eronder een bijna identieke no-name 80A regelaar.
    Beide werken goed.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina