Eerste echte 4ch electro depron model

Hey,

Ik zit te denken en uit te zoeken of het wat is voor mij zo'n rc vliegtuig.

achtergrond geblaat:
Na een paar jaar met echte rc auto's bezig geweest (nog steeds:D). Ook heb ik een jaar terug met een 4 kanaals electrische cessna geprobeerd te vliegen(ja dat betekend o.a. crashen). Dit waren eigenlijk sprongen van een meter of 3:o op de atletiekbaan . Dit gaf toch wel een bepaalde 'kick' waarvan ik denk dat de Wright brothers ook gehad moeten hebben bij hun vluchten, vraag me niet waarom;).
Maar dit kwam helaas tot een eind toen de wind de macht greep(geloof het of niet) en het vliegtuig finaal de grond lanceerde, na de vele lichte crashes werd de vliegende tape-bal toch hopeloos dankzij de laatste finale crash op de neus. Het vliegtuig was overigens niet van mij, maar van een vriend en vlogen we omstebeurt. Maar de zender, ontvanger en regelaar lezen nu door in een hovercraft:rolleyes:. Ook heb ik een X-twin en PicooZ :) leuke hebbedingetjes...
en nog een paar auto's maar daar hebben we het maar even niet over hier:cool:. Niet echt veel vlieg ervaring.

ik heb dus een beetje rond gekeken, dingetjes uit gezocht en afgewogen. Het lijkt me het leukst om zelf te ontwerpen, en bouwen want dit opzich vind ik haal heel leuk. Als het ook nog kan vliegen is dat mooi meegenomen toch?

Anyway ik heb een lijstje gemaakt met eventuele interessante onderdelen:

Eigenlijk alleen op conrad omdat ik daar (te) vaak bestel:p. Daar zijn de bestelnummers ook van ;).

Brushless motor Roxxy BL Outrunner 2827-26 231891 - 89
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
http://www2.produktinfo.conrad.com/...1-ml-MOTOR_ROXXY_BL_OUTR_2827-26_de-en-fr.pdf

Bijpassende propeller

Kokam LI-PO accu 7,4V 1250mAh 15C
206541 - 89Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
€19,99

ultramat 14 €70,- kan ik 2de hands kopen voor €35,-

4-Kanaals afst.bediening set 233173 - 13 €61,99 Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

servo 3x 230500 - 03 € 4,99Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

regelaar Roxxy Brushless Control 720 206292 - 89 €16,99Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek volgens de specificaties is deze sterk genoeg voor de motor
een goede balancer

misschien is een NiMh accu beter, al vanaf €20,- een aardige 1000mAh 8,4 V bij conrad...
Reserve accu Rainbow 8,4V/950mAh €19,99 231104 - 89Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Dat zou een stuk goedkoper zijn dan een LiPo aangezien ik dan geen nieuwe lader en balancer nodig heb. Scheelt al gauw meer dan €70,-. Ik ben niet van plan om aan de prop te hangen dus het gewicht van de NiMh zal dan hopelijk niet zo'n probleem zijn.

Maar ik heb in ieder geval een prototype gemaakt in google sketchup die wil ik sowieso posten.
mn eerste prototype, een canard dubbeldekker:
voor
http://img100.imageshack.us/img100/8472/protocanard1pu4.jpg
achter
http://img297.imageshack.us/img297/3549/protocanard1achterca3.jpg
zijn links i.v.m. met de groote van de afbeeldingen.
specs:
spanwijdte 800 mm
lengte 880 mm
hoogte 118 mm

Als je sketch up 7 hebt wil ik je ook het .skp/.skb bestand sturen.

Ik ben nu van plan en hoogdekker te ontwerpen om dat dat beginner vriendelijker blijkt te zijn.

Tips zijn welkom, net als andere opbouwende berichten:rolleyes:.

sorry voor de bijna onvermijdelijke typ fouten :p

ultramat 14 kost niet ook maar rond de 50 euro hoor, en als lader kan ik ook een turnigy accucel 6 aanraden. deze heeft ook ingebouwde balancer tot 6s lipo en kost maar 38 dollar

Ik vind je ontwerp leuk... maar het is wel ambitieus om je toestel zelf te willen ontwerpen als je net begint.
Ik heb bijvoorbeeld het idee dat je nog geen weet hebt van een instelhoek...?
En, hoewel je vierkanaals misschien geen V-stelling nodig hebt, is het gezien je bescheiden ervaring slim om er toch wat V-stelling in te maken, dan kan je in eerste instantie de rolroeren gewoon even vergeten. Dat maakt de kans op succes bij je eerste vluchten groter...

Een canard is niet iets om eenvoudig mee te beginnen lijkt mij. Waarom bou je met deze setup geen grote trainer? Met deze moter heb trekkracht genoeg om een trainer ruim boven de 1.30cm snel te vliegen. De kans dat je hem heel houd is iets groter. Ik zou wel voor lipo gaan, want je volgende eigenbouw vliegtuig wil je daar waarschijnlijk toch mee uitrusten.
Jakko

Bedankt voor tips en suggesties!:rolleyes:

Ik wil persé (lekker eigen"wijs")zelf bouwen en ontwerpen, want dat vind ik gewoon erg leuk. Blijkt uit project hovercraft, die nu af is en het doet :D.

voor het volgende ontwerp ga ik nu wat vereisten opstellen:
- wel een LiPo accu
- spanwijdte rond de 1,30 m
- hoogdekker met 'x' graden V-stelling
- eventueel een rolroer
- lekker simpel ontwerp
- indoor kunnen vliegen in een redelijk grote gymzaal, zou leuk wezen
- draagvleugels 3 graden omhoog gericht en motor 2 graden omlaag, volgens http://bullschiet.de/Buch.pdf blz. 40, tenminste voor brandstof vliegtuigen
- nog meer?

Laatst bewerkt:
update de motor en lipo en een stuk romp zijn klaar in 3-D:
motor en lipo

de romp tot nu toe:
hoogdekkerreclame10yy0.jpg

de 3 graden hoek omhoog van de vleugel en 2graden hoek naar beneden van de motor zitten er al in het ontwerp.
nog suggesties om het model aan te passen of te verbeteren?

Waarom bouw je die motor niet een beetje in?
Als je hem zowat twee kee zijn lengte achteruit schuift hou je een beetje model over.

Die dwarsdoorsnedes zien er knap ingewikkeld uit, voor een depron vliegtuig. Maar, whatever makes you happy...

Laatst bewerkt:
Leuke ideeën allemaal.
Maar ik denk dat je toch wat simpeler moet denken.
Zou als eerste je elektronica kopen bij rctehnics.eu of hobbycity.com Scheelt je al een hoop geld.

Motortje wat jij opgeeft roxxy gaat op 2s niet werken. Maak er maar 3s van 11.1 volt. RPM per volt is namelijk veel te laag. Dan wordt je prop gigantisch.

Houdt het bij een trainer achtig model. Canards vliegen al wiebelig en als je er zelf 1 maakt en je geen benul hebt van het ontwerp en je kan ook nog eens niet goed vliegen eindigt dit net zo als je cessna maar dan nog sneller.

Je zei dat je hovercraft het nu ook doet. Bij een vliegtuig heb je niet heel veel keren de mogelijkheid om het te proberen. Na een keer of 3 hard neer gaan is je model zover afgeschreven dat je die beter kan weggooien dan er mee door klooien.

Romp constructie gewoon simpel doosje maken met wat spantjes en misschien nog een depron balkje in de hoeken.

Combinatie die je denk ik nu van plan bent is indoor zo goed als niet te doen.
Richt je voorlopig maar bij dit ontwerp op een leuke parkflyer.

Kijk een beetje af bij de citabria/decathlon/piper. Waarom wiel opnieuw uitvinden?

Op jouw tekeningetje hierboven heb je een behoorlijke instelhoek op de vleugel.
Is geen probleem voor een trainer maar dan moet je wel de motor een behoorlijke domping gaan geven en dat is op jouw tekening nog niet het geval.
[edit oké wel iets lees ik net maar maak er maar ietsjes meer van. of instelhoek vleugel naar 1.5 graden.) [/edit]
Denk ook aan een graadje of 2 a 3 zijwaard stelling naar rechts (vanaf achter het model bekeken0)

Groeten Dennis

Laatst bewerkt:
prototype 2 is af(incl. hoeken van motor en wings), maar zal ook niet gebruikt worden, vandaar is het maar een prototype:p. Het grote nadeel de complexiteit van het model, zoals gezegd was. dat is inderdaad niet geschikt voor m'n gebrek aan vaardigheden in vliegen.

Nu even 'to-the-point', ik heb een aardige lijst op RCtechnics Internet Store gemaakt, leuke site overigens. (Bedankt voor de link.) Onder andere een 11.1V 20C 1300mAh LiPo, 1500KV motor met 8x4 prop. De hele lijst komt erop neer dat ik nog wel door mag sparen:(. Ik verwacht dat ik in mei, na mijn examens wel kan beginnen met bestellen. Tot die tijd rustig aan doen...
Ik wil eigenlijk dan eerst mn spullen binnen hebben voor het volgende ontwerp i.v.m. afmetingen, massa en dergelijke.

Ik heb ook een model vlieg vereniging gevonden in de buurt:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Bestel beter bij www.unitedhobbies.com, een heel stuk goedkoper en bovendien kun je dan sneller beginnen ;)

Waarom bouw je niet gewoon een bestaande parkflyer na? Zelf ontwerpen klinkt erg leuk (ik heb het de eerste paar keer ook gedaan) maar zeker wanneer je nog niet zo goed kunt vliegen is het vaak veel verstandiger om een bewezen ontwerp te kiezen. Dat zorgt ervoor dat je eerst je vliegervaring kunt opbouwen alvorens zelf aan de slag te gaan..

Je hoeft mijn (en die van nog veel ervarener piloten) advies natuurlijk niet op te volgen, echter ik hoor regelmatig van mensen die er net zo over denken als jou, een paar honderd euro investeren, een aantal keren flink crashen en het dan maar opgeven. En dat zou zonde zijn! -edit- ja er zit dus een club in jouw buurt.. Ga daar eens praten, wie weet heeft iemand een oude shocky over die je voor weinig kan opvliegen :)

Laatst bewerkt:
Je hoeft mijn (en die van nog veel ervarener piloten) advies natuurlijk niet op te volgen, echter ik hoor regelmatig van mensen die er net zo over denken als jou, een paar honderd euro investeren, een aantal keren flink crashen en het dan maar opgeven. En dat zou zonde zijn! -edit- ja er zit dus een club in jouw buurt.. Ga daar eens praten, wie weet heeft iemand een oude shocky over die je voor weinig kan opvliegen :)
Hehe, is toch een beetje natuurlijke selectie. :mrgreen: ;)

Maar inderdaad is contact bij een club verstandig. In eerste instantie niet eens om te leren vliegen maar wel vanwege de technische kennis die daar aanwezig is. Het "even invliegen" van je nieuwe vlieger door een ervaring piloot kan je een hoop ellende en vraagtekens besparen. Je weet dan in ieder geval dat je kistje kan vliegen. de rest is up-to-you. :D

*mompelt nog wat over een Easy Star als perfect beginnerstoestel voor eigenwijze autodidactische piloten*

Ah, eigenwijze autodidactische piloten.. Waarom klinkt dat toch zo bekend?

*mompelt iets over de enige boom op een grasveld van 400x300 meter raken omdat je als beginner nog niet beseft dat de EZ niet zo fantastisch stuurt met weinig snelheid en de motor uit..*

Ah, eigenwijze autodidactische piloten.. Waarom klinkt dat toch zo bekend?

*mompelt iets over de enige boom op een grasveld van 400x300 meter raken omdat je als beginner nog niet beseft dat de EZ niet zo fantastisch stuurt met weinig snelheid en de motor uit..*
+5 bij ons clubje wildvliegers (voorheen wildrijders) die het voor elkaar krijgen om op een ruimte van 300x800xsky high meter elkaar herhaaldelijk te raken. :? :lol:

PS
Overigens zijn de meeste ondertussen lid van de vliegclub en hebben de afgelopen maanden veel bijgeleerd door o.a. indoor vliegen met vleeswarenschaaltjesvliegers (Depron dat is). :yes:

Laatst bewerkt:
Laatste draad-vervuilende opmerking die ik zal maken:

"WOW, wat een waanzinnig groot veld! Had ik hier in Zwolle (of zelfs op een rijdbare afstand) maar zoiets...

Bij Hobbycity Online R/C Hobby Store : werd ik doorgelinkt naar hobbycity, daar had ik al een alternatief lijstje samengesteld;). het bespaart inderdaad een hoop geld heb nu ook een lader er bij voor minder :). hier onder staat het huidige lijstje:

HK-T4A-M1 - Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx (Mode 1) $29.99
TPC>5-2-9x6E - TowerPro BM2410-9T / 18A BEC/ 9x6E Prop Combo $15.95
TGY-3 - Turnigy 2S 3S Balance Charger. Direct 110/240v Input $11.95
2x ZIPPY15003S20C - ZIPPY 1500mAh 3S1P 20C $27.72
5x HXT900 - HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo $18.25
3x APC9x6-E - APC style propeller 9x6-E $3.00

Total: $106.86

Ik denk ook wel dat ik de zender voor de maiden maar bij een expert in de handen moet/zal drukken...

Laatst bewerkt:
wow, sommige prijzen zijn flink gestegen bij UH de laatste tijd.. Twee maanden geleden kostten de HTX900's nog 3,25. Tsja, ook zij voelen de druk van de falende dollar..

Leuk setje om mee te starten zo in ieder geval :)

HK-T4A-M1 - Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx (Mode 1) $29.99

.........

Ik denk ook wel dat ik de zender voor de maiden maar bij een expert in de handen moet/zal drukken...
Ik denk dat je beter af bent met een Mode 2 zender omdat het grootste deel van de Nederlandse vliegers Mode 2 vliegt. Er zijn weinig Mode 2 vliegers die zich wagen aan een andermans kistje invliegen met een Mode 1 zender. :? ;)

Net als de lader (leuk dingetje, heb hem zelf ook maar zitten wel wat eigenaardigheden in de software :?) is deze momenteel niet op voorraad maar dat duurt nooit lang met zulke hardlopers. :D

Um, de meeste mensen vliegen mode 2? Sorry, daar ben ik het niet mee eens. Op de meeste clubs én bij de meeste wildvliegers die ik ken staat de zender op mode 1 (gas rechts);

linker knuppel: hoogte en richting
rechter knuppel: ailerons en gas

Overigens zullen op iedere club wel mensen aanwezig zijn die (net als mij) beide modes vliegen..

Voor eenvoudige toestellen met alleen hoogte en richting is mode 1 het eenvoudigst aan te leren, geldt ook voor toestellen met ailerons. Voor helicopter of wanneer je graag met één hand wil kunnen vliegen (bijvoorbeeld in de zomer vanuit je luie stoel met in de andere hand een koud frisdrankje ;)) is mode 2 het makkelijkst.. Maar natuurlijk is dat ook weer helemaal afhankelijk van wat je gewend bent :)

Bij snellere modellen of modellen met alleen elevons/tailerons is mode 2 ook handiger omdat je dan uitsluitend gas op de linker stick hebt. Het volledige sturen doe je dan met dezelfde stick. In principe heb je je richtingsroer niet echt nodig om leuk te kunnen vliegen. Richtingsroer doe je weinig mee (bij hogere snelheden merk je weinig meer van een richtingsroer, je zit even een "kwispel" en gaat vervolgens net zo hard bijna rechtdoor).

Maar goed, ieder zijn voorkeur. Alvorens een keuze te maken dus eerst informeren bij de club wat de voorkeur heeft. ;) Anders kiezen voor een echte zender die je kunt wisselen tussen mode 1 en 2, bijvoorbeeld een Graupner MX12. Die komen regelmatig voorbij in de afdeling Te Koop. :D

Back