Eerste eigenbouw Quadcopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door saffi, 26 feb 2015.

  1. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Ik moet me eerst even voorstellen denk ik.

    Samen met mijn zoon ben ik van plan een quadcopter te bouwen om veel plezier te gaan hebben in Frankrijk deze zomer. Heb al veel gevlogen op ons terrein met vliegtuigjes (en al veel zoektochten gehad naast reparaties vanwege zenderbereik en crashes)... We zitten op een berg met een groot open veld (met paarden soms) en daar omheen bossen. Hoewel we in de buurt van een vliegveld zitten valt ons terrein net buiten de "restricted zones" en kun je de maximale hoogte vliegen. "line of sight" vanuit mijn hangmat zou theoretisch vele kilometers kunnen zijn. Verder hebben we een kleine rivier dichtbij die er om vraagt "bevlogen" te worden. Oude spoorlijnen, mooie bruggen en oude aquaducten etc.

    Nu ben ik me een beetje gaan verdiepen en heb hulp van een Finse vriend die een bouwer van het eerste uur is. Ik ben begonnen met een flight controller... Op aanraden van hem gekozen voor de Pixhawk. Ben zelf een ICT persoon en "open source" spreekt me bijzonder aan. Ook al betekent het een veel stijlere leercurve. Ik ben dus begonnen met een hart en wil daaromheen bouwen. Ik had een aantal uitgangspunten maar ontkom niet aan het compromis. Eigenlijk wil ik een 250 FPV racer die ook nog eens buitengewoon mooie beelden kan schieten op grote hoogte en dan liefst met een hele lange vluchtduur. Gaat niet werken...

    Ik heb al een aardige lijst van componenten in de bestelling en zou graag de mening willen hebben van forum leden over de keuzes die ik maak... Ik kan tegen kritiek ;) en kies soms een eigen weg maar ik hecht waarde aan de mening van meer ervaren leden.... Het helpt om je weer een beetje "down to earth" na te denken...

    OK, ik zal de "build" een beetje schetsen. Ik zit tussen "ik wil het goedkoop" en "ik wil het beste" in. Dat is altijd het spanningsveld. Je kunt daarmee ook hele slechte keuzes maken. Laat me het weten ;)

    Omdat ik (en mijn zoon) al wel vele "out of the box" quads vliegen (ben er laatst al eentje kwijtgeraakt) heb ik het idee dat we redelijk "in control" zijn wat betreft de skills... Aan de andere kant, ik ga er van uit dat we redelijk brokken zullen maken. Dat is de reden om voor een paar "cheap frames" te gaan en van daar uit verder te kijken. Ik hoop dat de rest van de componenten de crashes zullen overleven. Voor nu heb ik het volgende lijstje samengesteld:

    PX4 Pixhawk V2.4.5 32Bits Open Source Flight Controller w/External LED for RC Airplanes
    FLYCAT MWC X-Mode Alien Multicopter Quadcopter Frame Kit + Gopro PTZ Glass Fiber with 2 Servos
    REPTILE 500 Alien Multi-copter 500mm Quadcopter Frame W/ 450/550 ABS Arm
    Turnigy D2830-11 1000kv Brushless Motor
    Magnetic Suspension Propeller Prop Balancer
    4pairs 10x4.5" 1045L/R CW CCW Carbon Nylon Propeller
    HOBBYWING Brushless ESC 4in1 25A x 4 Skywalker Quattro Throttle Hub
    Turnigy nano-tech 3300mah 3S 25~50C
    TURNIGY BESC Programming Card
    IMAX B6 50W 5A Charger/Discharger 1-6 Cells

    Twee frames waarvan ik de armen waarschijnlijk moet vervangen door stijvere versies maar alle begin is moeilijk toch? Als zender/ontvanger komt er een Taranis, open source en alles wat je maar wilt hebben... Ook wil ik eigenlijk 3 blade props om wat spunk te geven...

    Morgen vast meer, ben benieuwd naar reacties...
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Als ik het goed begrijp, wil je de quadcopter in Frankrijk gebruiken voor FPV, klopt dat?
     
  3. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Onder andere...

    Taranis is inmiddels ook besteld.

    Zoek nu een FPV setje,
     
  4. Ron68

    Ron68

    Lid geworden:
    5 feb 2015
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    Ik heb ook pas de taranis plus binnen gehad. Mooi spul hoor.
    Succes met bouwen.
     
  5. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik blijf dit volgens....
     
  6. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Een beetje traag draadje maar ik wacht op de onderdelen. De Lipo's zijn binnen evenals de lader (HK europa). Ook de programming card voor de ESC's... ondertussen kan ik me eindeloos inlezen. Ik vond een mooie site met de kaart van Frankrijk en precies aangegeven waar je wel en niet kunt vliegen (en welke hoogte limieten). Ik was even bang dat ik te dicht op het vliegveld zou zitten maar gelukkig valt ons terrein buiten de "restricted zones".

    (kaart eerst even uitzoomen omdat je in NL begint)

    Cartographie spécifique aux Drones en France
     
  7. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Nog een vraagje: vervangen jullie de banaan pluggen op de Lipo's voor XT60 pluggen? Ik wil liefst identieke connectoren voor de hele build, moet allereerst nieuw kabeltje solderen voor de lader. Gek dat ze die niet standaard meeleveren. Wat is in jullie opzicht de "beste" standaard plug\connector? Oh ja, ik heb een NEO-M8N Flight Controller GPS Module aan mijn bestellijst toegevoegd. Over FPV twijfel ik nog erg. Ik zit redelijk afgelegen op een berg en wil wat meer penetratie dus denk over lagere frequentie (900Mhz range) maar lees erg verschillende verhalen over storen op de andere kanalen. Iemand ervaringen hiermee?
     
  8. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    De connector die eraan zit heeft te maken met het max amperage wat je uit de lipo kunt halen. Volgens mij zetten ze tot 60A xt60 connectors aan de lipo's, en boven de 60A (tot 90A volgens mij) de rode banaanpluggen. Dus ligt eraan hieveel A je uit de lipo gaat trekken.
     
  9. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Max 4*21 en een beetje. 100A max dus in totaal (met marge) maar in de praktijk hoop ik dat niet te halen ;)

    Werken de banaan stekkers niet vervelend?
     
  10. Avionics

    Avionics

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Hooglanderveen
    100 ampère ga je zeker niet halen. Zeker je continu stroom zal niet zo hoog zijn. Met een goed gesoldeerde XT60 moet het kunnen die halen de 80 ampère wel. Je kan ook kiezen voor een xt90 (90 tot 100A) of EC5 (120A). Bananen stekkers vind ik niks. Succes met je build.
     
  11. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Taranis is binnen, mooi ding ;) In drie! dagen vanuit Hong Kong via Japan (Sennan en Narita), Parijs en London keurig op mijn stoep. En dat zonder douane te hebben gezien... Wat kan logistiek toch mooi zijn soms...
     
  12. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Kreeg ook het Reptile 500 frame binnen vandaag. Ziet er uit zoals verwacht eigenlijk. De DJI 450 clone armen zijn gemerkt met "HF" en dat schijnen weer iets stijvere armen te zijn. Ik voel wel wat flex maar het valt me mee. Zal het eens in elkaar zetten en kijken hoe stevig alles voelt. Het andere frame bleek uit roulatie te zijn (gekocht bij de gelukkige kopers) en kreeg in 30 seconden volledige refund maar alleen nadat ik vroeg waarom het zo lang moest duren). Heb daar ook nog twee andere bestellingen lopen die eveneens momenteel niet leverbaar zijn (de Pixhawk en de GPS). Ga die cancellen denk ik en via Ali een vergelijkbaar setje kopen voor ongeveer dezelfde prijs.
     
  13. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Kleine update:

    Ben weer flink aan het bestellen geweest. Naarmate ik meer lees zijn er wat details die ik van tevoren al wil aanpakken. Leveringstijden zijn lang en het zou jammer zijn als je drie weken moet wachten op klein onderdeeltje...

    Gekozen voor XT60 stekkers en daar een aantal van ingeslagen. Zal eerst testen en kijken of ze warm worden. Ik denk dat het wel mee zal vallen. Heb vier reserve armen die iets stijver zouden moeten zijn. Als GPS gekozen voor de Neo-M8N. Las daar goede dingen over. Moest nog een power supply voor de lader. Voor de Taranis had ik nog een goede power supply liggen. Heb ook wat three blade props gekocht (9045). Dan kan ik wat spelen met verschillende props. Als camera is mijn oog gevallen op de cased Sony Super HAD ccd 600TVL CC1333. Dat is bewezen technologie voor zover ik kan nalezen. Realiseerde me dat ik dan ook een step up voltage regulator nodig heb (of een filter). Heb een Pololu besteld. Achteraf had ik beter voor de mini kunnen gaan denk ik. Ook las ik dat de meegeleverde prop adapters erg slecht kunnen zijn. Heb XYH-XX series vervangers besteld. Ik moet dan wel de assen inkorten.

    De Taranis moest ik van Mode 1 naar 2 ombouwen. Dat is erg makkelijk. Ik kwam er daarna achter dat de rechter pot niets deed. Ik wist zeker dat ik hem wel had zien werken. Taranis weer open, alle aansluitingen re-seated en nu werkt hij weer naar behoren. Ik maak me wel zorgen over trillingen op de Pixhawk. Iemand suggesties? Ook de RX-TX ben ik niet uit. Door de GPS eigenlijk veroordeelt tot 5,8Ghz en ik wil ongeveer 600mw maar lees slechte berichten over de Boscam. De prijs is echter wel aantrekkelijk. Wel jammer dat ik wel 5,8Ghz moet kiezen. Wil toch wel tussen wat bomen kunnen vliegen :( Dan is er nog de telemetrie. Die kan direct op de taranis maar moet even uitzoeken hoe dat het best kan. Zijn al die aansluitingen standaard servo kabels? Moet ik er daar ook een aantal van aanschaffen?

    In ieder geval is alles nu onderweg omdat de HK shops weer fully restocked zijn. Zijn er nog mensen met andere tips?
     
  14. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    OK, nu voel ik me echt een NOOB....

    Kreeg vandaag de Turnigy motors binnen (samen met prop balancer en voeding voor de lader). Deze Turnigy 2830-11 komen met een "mounting plate". Ze zouden perfect passen zonder de "plate" alleen zijn de schroeven te kort. Ik krijg ze niet op de Reptile 500 met de standaard schroeven, is dat normaal? Ik dacht dat het redelijk standaard was. Moet ik de gaten uitboren zodat ze "verzinken" of zijn er echt langere schroeven nodig? Iemand ervaring?
     
  15. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Mounting plates er onderuit laten.. ;)
     
  16. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    De schroeven zijn te kort zonder mounting plates.... Iemand een NL shop die snel kan leveren? Misschien heb ik nog wel wat liggen. Zal eens zoeken...
     
  17. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Ben een beetje te online georienteerd denk ik. Kwam toevallig in de buurt van een goede modelbouwshop en heb nu keurig M3 boutjes (verzinkbaar) in alle juiste maten. Op het frame de gaten wat uitgeboord en nu zitten de motoren goed vast met verzonken boutjes. Tijd voor wat plaatjes denk ik (hoewel er nog niet veel is). Ik monteer alles nu "los" en ga op het einde alles werkelijk vast zetten (met Loctite etc.) als het klopt. Ik wacht echt met smart op de Pixhawk, die kan nu elk moment komen. Dan ook nog de kabeltjes. Binnenkort kunnen we echt gaan bouwen...

    FPV is toch een Boscam 600mw geworden met clover leaf antenne's. Heb de zender los besteld aangezien ik lees dat er nog wel eens wat uitgepikt wordt (maar dat is Belgie geloof ik).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Kleine update: Alle onderdelen druppelen binnen en ik onderga een heel steile leercurve... Ik kom er achter dat de Pixhawk echt niet wil werken op alleen BEC power via de ESC connector (hoewel dat nergens beschreven staat). So much for redundancy lijkt me.... De GPS kwam met de verkeerde connector. Geleerd DF13 connectors te maken (gewoon overgezet, ik heb geen 200 euro krimptang meer die dit kan). Realiseer me dat de GPS kabel dan nog te kort is om de GPS goed te plaatsen... Ook moet ik toch beter nadenken over het elimineren van trillingen. Zou ook de receiver antenne op een elegante manier willen plaatsen. Zag 3d geprintte "houders". Die zagen er best goed uit. Binnekort weer wat foto's als het er wat beter uitziet ;) Er komen dagelijks wat spullen binnen.....
     
  19. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Ik heb de hele setup weer uit elkaar gehaald en ben opnieuw aan het indelen. Ik heb wel een concrete vraag: Ik heb de Boscam 600mw zender binnen en wil deze aansluiten. Ik had het idee deze op de power module aan te sluiten met een Pololu step-up regulator ertussen. Voor zover ik kan zien kan ik vanaf de zender dan de camera (12volt) ook netjes aansluiten. Nu lees ik overal dat je geen FPV zender op je power module wilt... Hoe kan ik het geheel dan netjes aansluiten?
     
  20. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Vandaag weer opnieuw begonnen. Ik had problemen met de balans en heb besloten dat de accu op het topdek moet komen zodat ik daar kan schuiven met gewicht. De 4-in-1 ESC is verplaatst naar onder het frame. Wel "exposed" maar het kan wel denk ik. Tussen de platen in zit nu de Pixhawk. Ervoor is ruimte overgelaten voor de FPV zender en de receiver staat nu boven achterop. Ook heb ik de GPS/Compass mast iets korter gemaakt. Ben nu zoverre ingevoerd in DF13 sockets/kabels/etc. dat ik de verlenging van de kabel even uitstel. Pixhawk rust op foam en in principe zou ik een testvlucht kunnen gaan maken. Ik heb nu wel hulp nodig. Mijn vraag is: waar moet ik de power voor de FPV vandaan gaan halen. Ik kan het direct van de LIPO afhalen (achter de power module) maar dat is niet echt "schoon". Ik wil hem eigenlijk van de power module afhalen. Daar zijn mensen ook tegen (is wel schoon, wat is er tegen?). Ik vraag me dan weer af welke van de vijf zwarte kabels ik moet "splicen"? Dan heb ik nog de BEC, maar die is ook niet "schoon". Ik wil eigenlijk gewoon een powersource splicen, de Pololu erachter zetten en daarmee het hele FPV circus bedienen. Enige suggesties?

    Wat er nu nog moet gebeuren:

    Receiver antenne in orde maken (3D print houder of twee losse carbon pennen)
    "cleane" 12v power regelen voor de Boscam zender&de FPV camera
    OSD telemetry regelen op camera beeld.
    Telemetry regelen voor frsky Taranis (Teensy 3.1 denk ik, alleen wil ik dan ook de individuele cellen uit kunnen lezen. Daar moet ik verder induiken heb ik gemerkt)
    Eventueel losse telemetry voor laptop etc....
    Propshafts afzagen en goede prop adapters er op zetten.

    Ben nog wel ff bezig ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina