F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

Gerben

Forum veteraan
Omdat er toch wel veel mensen interesse hebben in F5J, zal er binnenkort een eerste "proef" wedstrijd gehouden worden in deze leuke klasse.

Wie kan er meedoen: Iedereen met een electrozwever, van klein tot groot, veel of weinig vermogen, maakt niet uit.

Waar: Oudenbosch (in de buurt van Breda)

Wanneer: Zaterdag 22 oktober, aanvang: 10:00uur.

Wat gaan we precies doen?
We zullen ruwweg volgens het voorstel vliegen zoals dat bij de FAI ligt. Dat werkt zo:

Er wordt 10 minuten gevlogen. Iedere seconde vliegtijd is 1 punt, dus maximaal -10x60=600punten. Iedere sec onder of over 10minuten is 1punt aftrek.
-30 seconden na de startttijd moet de motor uitgeschakeld worden, eerder mag ook.
-10minuten na de starttijd wordt er geland op een doel.
-Landing binnen 1mtr van het doel is 50 punten, iedere meter verder is 5 punten minder. Bij meer dan 10mtr voorbij het doel dus geen landingspunten meer.
-Bij meer dan 10 minuten vliegtijd geldt er geen landingsbonus meer.
-Bij meer dan 11 minuten vliegtijd vervalt de score voor die ronde.
-De stijghoogte op de motor wordt gelogt. Tot 200mtr kost iedere mtr 0.5punten, boven de 200mtr kost iedere mtr 3 punten.

Deze laatste regel voorkomt dat er mensen idioot hoog gaan zitten tot op de zichtgrens of daarboven. Als voorbeeld: Maximaal zijn er 10minuten x 60 seconden = 600 punten voor het zweven te halen.
Stijg je bijvoorbeeld tot 300mtr, dan kost je dat: 200mtr x 0.5punt + 100x 3punten = 400punten. Je kunt dan maximaal nog slechts 600maximaal - 400aftrek = 200 punten halen (gelijk aan 3.3minuten zweven).
Beter is het dan om tot 200mtr te stijgen en iets korter te zweven. Idioot hoog stijgen loont dus niet, wat de veiligheid ten goede komt. Blijft het ook gewoon leuker, als je niet met het zweet op je rug naar een haast onzichtbaar stipje staat te turen.

Voor het meten zullen Unilogs beschikbaar gesteld worden. De Unilog wordt gevoed uit een lipocelletje of uit je ontvanger, wat je liever hebt. In het laatste geval moet er een verlangkabeltje beschikbaar zijn vanuit de ontvanger, waar een graupner servostekker ingeplugd kan worden. In dit linkje meer info over de grootte van de Unilog:
SM-Modellbau online Shop - UniLog 2 mit Speicherkarte und Kartenleser 3000. De Unilog kan of in de romp geplaatst worden als je ruimte hebt, or ergens aan de buitenkant getaped. Na de vlucht wordt de Unilog uitgelezen en de maximale stijghoogte bepaald.
"Zoomen", met enorme snelheid stijgen en na uitschakelen van de motor nog 100mtr doorschieten, is niet toegestaan, dan geldt de maximaal bereikte hoogte als basis voor de puntenaftrek.

Er zullen 5 Unilogs zijn, dus we kunnen met maximaal 5 man tegelijk starten.

Heeft er iemand wat meetlinten voor het nameten van de landing? 2 of 3 extra stopwatches zouden ook handig zijn.

Heel verhaal, maar het is vooral lekker relaxt met zijn allen electrozweven, hopelijk op een mooie zaterdag. Alvast duimen voor een mooie zonnetje!

Lijkt het je leuk mee te vliegen? Meld je dan aan in dit draadje, en noem even je naam, het model en vooral je kanaal/frequentie. Hier alvast een foto'tje van het veld, met dank aan WillemP:
75044a2bc824b4e5c.jpg

Tot 8 oktober!
Gerben

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik niet hoef te werken, dan ben ik er ook met mijn easyglider Pro of de Siren. Unilog haal ik wel uit mijn F5B kist.

Telemetrie natuurlijk niet toegestaan...............

Unilog en MPX M-link is hoogte afleesbaar en eventueel alarm op ingestelde hoogte................

Omdat ik er toch moet zijn :D

Adres is Langeweg 6 Oudenbosch N51,60687° x E4,54908°
Als je het zó invoert: 51,60687°N 4,54908°E
dan snapt Google Earth ook waar het is.

Hoek langeweg x Koedijk(zandpad)

1) Willem P Robbe Tonga, Carrot, 2,4 Ghz + frequentiekerstboom. Meetlint,
2)

Laatst bewerkt:
Kijk, dat gaat goed, wie is de volgende?
Zelf zal ik niet meevliegen maar me richten op de organisatie.
Meetlinten heb ik al opgelost denk ik, zag net 20mtr meetlinten voor 1.85euro bij de action, niet slecht!

Gerben

regels

Hallo

Leuk initiatief; toch nog ff 2 vraagjes over het reglement.

Motorlooptijd is maximaal 30 sec, maar de motor mag slechts éénmaal ingeschakeld worden (bij de start) Correct ?

De starthoogte/uitgangshoogte wordt vastgelegd middels een logger. De deelnemer/vlieger heeft echter geen mogelijkheid (telemetrie ?) om deze hoogte zelf tijdens de start te controleren .......
Het is dus proberen in te schatten hoe hoog je zit tijdens de start ? Correct ?

Arno

Arno, dit klopt het is dus altijd gokken hoe hoog je zit tijdens de start.

Helaas mag je maar een keer de motor aan zetten, officieel zou die dan ook niet meer ingeschakeld kunnen worden.

2) Supererior Pike Perfect F5J, ??
3) Dzjaivnt Dragon
4) Wie volgt?

Laatst bewerkt:
Hee... wat jammer, ik heb al een heel andere afspraak voor die dag!
Als het nog eens wordt georganiseerd doe ik zeker mee, met de Elipsoïd... kan het dan iets langer tevoren worden aangekondigd?

Zoals djz al verteld, de motor mag 1 keer aan, om je op je uitgangshoogte te brengen.
Telemetrie en vario's zijn niet toegestaan, je moet zelf inschatten hoe hoog je zit en op welke uitgangshoogte je wilt beginnen.

Oftewel een echte zweef klasse..

Jammer dat sommigen niet kunnen. Maar ik vrees dat dat altijd zo zal zijn, welke datum je ook kiest. En veel later in het seizoen wordt alleen maar meer kans op slecht weer en koude...
Misschien is het alvast verstandig de uitwijkdatum te noemen, op 22 Oktober. (onder voorbehoud dat dit voor WillemP geen probleem is). Mochten de weersomstandig te slecht zijn zullen we naar die datum doorschuiven.

Gerben

2) Supererior Pike Perfect F5J,
3) Dzjaivnt Dragon
4) Arjan, Valenta Sioux, 2,4GHz

Hoi Adrie, Arjan en Mark, leuk dat jullie komen!

Adrie, mag ik aannemen dat je op 2.4ghz vliegt?

Gerben

2) Supererior Pike Perfect F5J,
3) Dzjaivnt Dragon
4) Arjan, Valenta Sioux, 2,4GHz
5) Marc, Elipsoid, 2,4 GHz

1) Willem P Robbe Tonga, Carrot, 2,4 GHz + frequentiekerstboom. Meetlint,
2) Superior Pike Perfect F5J, 2,4 GHz
3) Dzjaivnt Dragon, 2,4 GHz
4) Arjan, Valenta Sioux, 2,4 GHz
5) Marc, Elipsoid, 2,4 GHz
6) Wie volgt?