Eerste keer aansluiten: wat gaan de servo's doen?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 11 jan 2017.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ik heb (zoals sommingen vast nog wel weten) in mijn Strega (schiet ondertussen mooi op!) de rolroeren aangestuurd met van die scharnieren met zo'n hevel eraan. Het scharnier zet een beweging van het heveltje in het horizontale vlak om in een beweging in het verticale vlak (die het rolroer aanstuurt).

    Anyway.

    Die servo's liggen ingebouwd in de vleugel, en ooit heb ik ze aangesloten op een ontvanger (welke???) en een zender (idem).

    Op dit moment staan ze netjes zoals ze horen te staan; scharnier ligt mooi neutraal.

    Ik wil binnekort de aansturing eens testen, maar mijn grote angst is dat ik
    - de zender programmeer (uitslagen in elke richting eerst op 0 zetten!)
    - de servo's aan de ontvanger aansluit
    - stroom op de ontvanger zet, en dan:
    de servo's draaien gelijk 180 graad de andere kant op, en draaien de hele boel in de soep.

    Kan dat???

    Of maak ik me zorgen om niks?

    Hoe te handelen?

    Dank.


    jan.
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Kan je de servo's niet testen op de ontvanger, maar met de aileronbesturing nog niet aangekoppeld?
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Nee, alles zit ingebouwd.

    upload_2017-1-11_15-2-25.png

    Onderkant zit ook dicht.


    jan.
     
    r.marijnissen vindt dit leuk.
  4. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Ik zou gewoon een losse servo op het kanaal van de ailerons aansluiten en dat testen of de servo in de middenstand blijft.
    Wel misschien een open deur intrappen; maar eerst je zender aanzetten en dan pas de ontvanger. Ligt aan het type ontvanger, maar het kan zijn dat als de ontvanger geen zender ziet, deze kuren krijgt en alle kanten opgaan, totdat de zender wordt aangezet.
    Maar je hebt de middenstand wel al een keer geprobeerd met die onbekende zender/ontvanger, en daar was het goed. Dan zou deze ook met andere zenders oké moeten zijn.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Dag Bosreus,


    Klopt, uiteraard.

    Het staat er inderdaad niet expliciet (dat de zender aan moet staan als de ontvanger aan gaat).

    Ik bedoelde: direct na het programmeren aansluiten; bij het programmeren staat de zender aan. ;)

    Maar je hebt op zich wel een punt: als ik een servo/servo's op het/de ontavgerkanalen aansluit en die servo's blijven dan mooi staan, dan zou een in de vleugel ingebouwde servo ook mooi moeten blijven staan?

    Of niet per sé? . . .


    jan.
     
  6. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    :thumbsup:
     
  7. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Mits het hetzelfde type/merk servos is. Servos van het merk Graupner/JR hebben een andere polariteit / interpretatie vh ontvangersignaal dan bvb Futaba/MPX. Dat heeft me ook al eens een geblokkeerde/brown-out servo gekost.
    Ik ga mee het advies:
    1. Bosreus: een losse servo op de ontvanger aansluiten en uitslag checken.
    2. Brilman: de (ingebouwde) servo loskoppelen van het roerhoorntje - dat moet toch kunnen?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De servo's zullen echt niet 180° gaan verdraaien als je de ontvanger aan zet. De middenstand kan wel iets anders zijn. Meestal komt dat door de zender, de middenstand verschilt meestal wel iets tussen de verschillende zenders. Vrijwel altijd is dat met de (sub) trim te compenseren dus dat zal geen probleem opleveren.

    Echter bestaat ook de mogelijkheid dat die (kleine) verandering in de middenstand door de ontvanger wordt veroorzaakt. De moderne 2,4GHz ontvangers krijgen van de zender een pakket computerdata en maken daar zelf een pulsje voor de servo van. Door verschillen in de software en nog een paar kleine zaken kan er een klein verschil ontstaan tussen de middenstand. Met een beetje kwaliteit ontvanger zullen die verschillen heel klein, waarschijnlijk zelfs onmerkbaar, klein zijn.

    Wat ook kan gebeuren is dat de uitslag van de servo anders kan zijn. De oorzaken zijn exact de zelfde als voor het verschil in de middenstand. Mijn ervaring is echter dat de verschillen tussen de verschillende (merken) ontvangers bij de uitslag groter kan zijn. Merkbaar zelfs. Mijn twee Orange FASST ontvangers maken de uitslag van de servo merkbaar groter dan een originele Futaba ontvangers doen. Eerst dacht ik dat het aan de servo's lag maar dat blijkt niet zo te zijn, dat heb ik getest. Op zich maakt dat niet zo veel uit maar het kan dus voorkomen.

    Dus zorg ervoor dat alles goed in de middenstand staat. Zet ook de eventuele sub trims op 0. Volgens mij zal je dan geen gevaar lopen dat er iets kapot zal gaan. Dan kan je voorzichtig alle roeren netjes in het midden zetten met de (sub) trim. Controleer de draairichting, is links, links en rechts, rechts? Controleer de uitslag, is die niet te groot of te klein.
    Succes.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Iedereen bedankt voor de input.

    @Ernst: ik heb geen hogere digitale elektrotechniek gestudeerd: je kunt mij alles wijsmaken . . . Maar op zich klinkt het redelijk geruststellend wat je zegt.

    Ik ga een Jeti 4.2 ontvanger gebruiken met een Robbe Futaba FX-18 zender. Merk servo's: geen idee . . .

    @ Alpha 21:
    Ja, dat kan wel, maar dan moet ik gaan snijden in de (balsa 1,5 mm) indekking.

    Sterker nog; ik weet niet eens meer tussen welke twee ribben de servo's liggen! :hammer:

    Dus dat gaan we niet doen.

    Voor de duidelijkheid: dit is de bovenkant, en de onderkant zier er (qua indekking etc.) exact zo uit. ;)

    upload_2017-1-11_21-37-50.png

    (Mooi kissie, hè! :))


    jan.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Inderdaad mooie kist.
    Als hij ooit gevlogen heeft dan kan je ervan uitgaan dat de servo's bij het aansluiten ergens in de middenstand zullen starten.
    Heeft hij nooit gevlogen en zijn de standen van de servo's niet getest dan is het aansluiten afwachten of het goed gaat en moet je wellicht hakken en breken.
    De enige manier om erachter te komen is STROOM EROP:D
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ontvanger komt binnenkort.

    Dan gaan we het zien.

    Maar eerst testen met andere servo's.


    jan.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En mocht je het nog niet helemaal vertrouwen Jan, dan zou je een vrijwel lege accu, of één cel minder kunnen gebruiken (mits de ontvanger bij die lagere spanning goed werkt).
     
  13. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Zou een servo tester een optie kunnen zijn ?
    Zo maar een gedachte.

    Succes Peter
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    De ontvanger is binnen en even geprobeerd.

    Het lijkt alsof elke servo die ik tot nu toe geprobeerd heb heel even een kant op draait en weer terug.

    Kan komen omdat ik de uitslagen op 25% gezet heb.

    Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als je eerst de servo aansluit en dan pas de stroom . . .

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Je bent nog steeds bang dat er iets fout gaat?
    De oplossing schrijf je notabene zelf in je eerste post! Alle servo-uitslagen op je zender op 0 programmeren. Alle knuppels in het midden, evenals de trims. Alle mixers, toeters, bellen en eventueel aanwezige lampions: uit!
    Zender aan, ontvanger aan. (eventueel met een niet compleet opgeladen, bewust verzwakte ontvanger-accu)
    Wat er dan nog kan gebeuren?
    1) Je knuppels en trims staat neutraal. Servo's kunnen een iets andere (neutraal-)stand aannemen, maar dat zou marginaal moeten zijn.
    2) knuppeluitslagen staan op 0, dus in theorie kun je roeren met je knuppels tot je slagroom hebt: de servo's zouden niets mogen doen.
    3) stel, stel... in het onwaarschijnlijke geval dat je de roerhoorns verkeerd op de servo's hebt gezet en je servo's gaan toch aan de haal, zullen ze bij een beetje mechanische weerstand door de zwakke stroom van de ontvanger-accu niet doordrukken en iets mollen.

    En ja, ik ken Murphy's law ook....
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het veiligste is het proberen met een losse servo of servo's. Dan kan er eigenlijk niets mis gaan en zou er een servo de hoek in lopen (de kans daarop is uiterst gering) dan kan je snel de schakelaar uit zetten of de accu lostrekken.
    Gaat het goed met die losse servo('s) dan is de kans dat het met de servo's in je kist fout gaat helemaal verwaarloosbaar klein. Ik kan nooit nooit zeggen want je weet het nooit zeker. ;);)
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Uitslagen op 0% gezet, eerst met losse servo's getest: minieme uitslagjes, verwaarloosbaar.

    Servo's in de vleugel aangesloten: idem. :thumbsup:

    Geen probleem dus. :)

    Als je een aileronservo per ongeluk op ik meen kanaal 4 (gas) zou aansluiten, dan maakt 'ie een draai van 180 graden of zoiets, en dan heb je dus wel een probleem . . . :eek:

    Iedereen bedankt voor de tips en adviezen; we gaan weer verder in het Strega draadje.


    jan.
     

Deel Deze Pagina