Eerste kist - Carl Goldberg Sophisticated Lady

• Topicstarter Topicstarter BasGort
  • Startdatum Startdatum
B

BasGort

Guest
Hallo allen,

Zo mijn eerste berichtje op dit mooie forum. De laatste weken heb ik met veel plezier weer het bouwen opgepakt.

In het verleden heb ik verschillende freeflight modelletjes gemaakt, omdat ik het plastic bouwen een beetje zat was. ;) Mijn laatste project is dan ook alweer minstens 5 jaar geleden en was een mooi static F14 model van Today Hobbies.

In die tijd heb ik ook een zwever aangeschaft en wel de Sophisticated Lady van Carl Goldberg. Deze doos heeft verschillende verhuizingen meegemaakt. Altijd netjes verpakt en alleen de bouwinstructie had het daglicht gezien.

Een paar maanden geleden kwam mijn vader plotseling in het ziekenhuis en moest ik mijn hoofd op andere dingen zetten. Dus heb ik in de schuur die doos opgezocht en mijn oude bouwbord weer op tafel gelegd. De bouwdoos van Carl Goldberg is redelijk makkelijk te bouwen en met een duidelijke handleiding (wel in het engels, maar dat was voor mij geen prob).

Nu een aantal weken verder zit alles in elkaar en is de vleugel reeds bespannen (onder rode Aerokote en boven witte Monokote). Wel hier en daar wat rimpels in de de hoekjes, maar acceptabel.

Op Marktplaats heb ik een zender (Futaba EX4 - 35mhz) op de kop getikt. Nu ben ik bezig om de ontvanger en servo's in te bouwen. Daarna ga ik de romp en staart bespannen.

Ik hoop over een paar weken alles gereed te hebben en dan wil ik een keertje gaan kijken bij Aero Club Kennermerland of Heemskerk.

Bij het bestellen van de bespanning heb ik om de verzendkosten te drukken gelijk maar een Sig Piper J-3 Cub 1/6 meebesteld. :cool:

Of ik het vliegen leuk ga vinden weet ik niet, maar aan het bouwen heb ik veel plezier!

Wanneer de Sophisticated Lady gereed is zal ik even een kiekje plaatsen.

Groeten,
Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Test die zender- en ontvanger-accu goed. Wie weet hoe ze stil hebben gelegen en/of behandeld zijn.

Heb de zender getest en geen problemen tot dus ver (ook met USB kabel aan pc). Hij ziet er bijna nieuw uit. De beschermfolie op het schermpje zat er zelfs nog op.

Ik zal hem voor "echt" gebruik ook nog een keer een test met een grote afstand doen. De ontvanger accu is een nieuwe, dus hier moet het probleem niet inzitten.

Indien het vliegen bevalt komt er vast een nieuwe (een 2.4ghz), maar eerst maar eens kijken of ik het leuk ga vinden.

Groeten,
Bas

Er is niks mis met 35 mhz, en hoe meer mensen 2.4 Ghz gebruiken, des te gunstiger voor de 35 mhz! (Vroeger moest je op een club wel eens een kanaal delen met een ander, maar met steeds minder 35 mhz vliegers is dat probleem voorbij)
Koop jij je bespan materiaal in de USA? Ik denk niet dat dat de moeite loont... bij iedere Nederlandse modelbouwwinkel kan je Oracover kopen, desnoods ook per post, en in HongKong kan je een behoorlijk goede imitatie kopen voor een fractie van de prijs...

In de tijd dat ik begon vond ik dat ook altijd wel een mooi dingetje.

Vorig jaar voor een ziek clublid gekocht maar die zag het niet zitten om hem te verbouwen naar een elektro versie en heeft hem weer van de hand gedaan zonder hem te bouwen.

Erg jammer.

Jij in ieder geval wel succes ermee.

Gr. Dennis

Leuk zwevertje ! Ga je nog plezier van hebben, ik zelf hbe die Piper 1/6 ook nog staan, eind deze week komt het bouwverslag op MBF ;)

Koop jij je bespan materiaal in de USA? Ik denk niet dat dat de moeite loont... bij iedere Nederlandse modelbouwwinkel kan je Oracover kopen, desnoods ook per post, en in HongKong kan je een behoorlijk goede imitatie kopen voor een fractie van de prijs...

Ik heb mijn bespanningsmateriaal via het internet, maar niet via een US website.

Na wat rond geneust te hebben op het internet was het voordeligst en van redelijke kwaliteit de Aerokote Lite (80cm X 200cm voor 13 euro) via een duitse website (Flight-depot.com). Hier heb ik dan ook een witte en rode rol besteld. Rood voor de onderkant van de vleugel (vooral voor de zichtbaarheid in de lucht) en wit voor de romp en bovenkant van de vleugel.

Na de bestelling kreeg ik een mailtje dat de witte Aerokote niet op voorraad was en bood hij mij Monokote aan, want deze had hij nog wel in wit. Ik moest wel iets bijbetalen, maar dit was minimaal.

Vandaar mijn rare combi van Aerokote en Monokote. De Aerokote was makkelijk aan te brengen. Plakte snel en smelt ook met een lage hitte. De Monokote was wat moeilijker om aan te brengen, maar dit kan ook komen door het vleugelprofiel.

In de hoekjes zitten wel wat rimpels, maar dit is acceptabel, tenminste voor mij. :P

Groeten,
Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren heb ik wat kieren en gaten dicht gesmeerd op de romp van de Lady met Alabastine Supervuller voor hout.

Wat een raar spulletje is dat. De helft van het spulletje verdween niet in mijn kiertjes, maar kwam terecht op mijn werkblad.

De gaten en kieren zijn nu wel mooi dicht en vanavond ga ik het nog even schuren.

Voor de toekomst: Wat is de beste manier om dit goedje op te brengen?

Thanks,
Bas

Wat een raar spulletje is dat. De helft van het spulletje verdween niet in mijn kiertjes, maar kwam terecht op mijn werkblad.
Ik heb zo'n beetje dezelfde ervaring... ben benieuwd of iemand tips heeft voor een betere werkwijze. Het spul werkt, maar het is een beetje knoeien...

Gisteren heb ik wat kieren en gaten dicht gesmeerd op de romp van de Lady met Alabastine Supervuller voor hout.

De gaten en kieren zijn nu wel mooi dicht en vanavond ga ik het nog even schuren.

Voor de toekomst: Wat is de beste manier om dit goedje op te brengen?

Thanks,
Bas

Uhmm toch niet gewone plamuur genomen hè?

Of bedoel je easy vuller. De lichtgewicht variant.

"Klik hier"

Het kruimelt af en toe wat maar des te meer er naast komt hoe lichter je vliegtuig blijft :D

Het hout met een vochtige doek eerst nat maken en het spul een beetje voor kneden wil wel wat helpen.

Gr. Dennis

Ja dat je de tube moet kneden zal wel helpen. Pas gebruikte ik een tube (gewone) plamuur, die was kennelijk wat ingedroogd. Ik heel hard knijpen... barstte het andere einde open. De troep was nauwelijks meer van mijn handen te krijgen...
Als je een blikje plamuur openmaakt en het is wat ingedroogd, spit je het ook even om met het plamuurmes... dus dat kan zo'n tube ook nodig hebben.
Die lichtgewicht plamuur is wel aardig spul. Ik vraag me af of er nog andere gebruiksgroepen buiten vliegtuigmodelbouw zijn waar ze het lichte gewicht op prijs stellen...

inderdaad, water is het geheime hulpmiddel om dit goedje fatsoenlijk op te brengen.

Succes met het invliegen van de Sophisticated Lady. Heb je ook al wat ervaring opgedaan met een simulator om het vliegen onder de knie te krijgen?

Succes met het invliegen van de Sophisticated Lady. Heb je ook al wat ervaring opgedaan met een simulator om het vliegen onder de knie te krijgen?

Thanks voor de hulp!

Ik heb op de pc FMS geinstalleerd en hier al een beetje mee geknoeid.
Dit gaat redelijk goed. Ik heb alleen het gevoel dat het in het echt heel anders is. Je hebt volgens mij te maken met meer factoren (wind, etc).

Dus ik ga relaxt beginnen met een paar handstarts en dan geleidelijk steeds een stapje hoger.

Natuurlijk ga ik dit wel doen bij een club, zodat ik direct mijn vragen kwijt kan.
Misschien hebben zij ook goede tips hoe e.e.a. geleidelijk kan opbouwen.

Ben namelijk niet van plan om mijn kist in de eerste vlucht de grond in te boren :P
Zonde van de uurtjes bouwtijd die er in zitten.

Groeten,
Bas

Ik heb alleen het gevoel dat het in het echt heel anders is. Je hebt volgens mij te maken met meer factoren (wind, etc).
Natuurlijk, maar de basics zijn hetzelfde.
Ik denk bijvoorbeeld (of je nou met bootjes, auto's of vliegtuigen bezig bent) dat het lastigste is om een model te sturen dat op je af komt. Maar juist dat is iets dat je prima op een sim kan oefenen, en dat scheelt in de praktijk heel veel.
Wind kan je op een sim instellen, maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk. Zolang je maar tegen de wind in start en landt. Bij het vliegen met wind moet je in de praktijk veel naar je zelf toe vliegen - en dat kan je dus prima oefenen.
Landingen kan je ook goed oefenen op de sim, in de praktijk zal je model wel een beetje anders op de roeren reageren maar dat geeft niet zo als je het principe maar in de vingers hebt.
Waar een sim het minst geschikt voor is, naar mijn idee, is om een circuit te vliegen zodat je een beetje netjes in het landingsveld terecht komt. Op de sim kan je niet gauw even opzij kijken hoe je toestel zit t.o.v. het veld, of omlaag naar de grond...

Oh ik ben wel gewend aan het besturen in de sim. Heb in het verleden ook een RC zeilboot gehad.

De wind in een sim is volgens mij stabiel en dus niet echt.

Tevens mis ik voornamelijk het overzicht in de sim, omdat het zicht beperkt is tot je scherm en dus niet 180 graden bijvoorbeeld.

In het algemeen vliegen de meeste clubs in Mode 2 of zit ik er dan helemaal naast?

Groeten,
Bas

De wind in een sim is volgens mij stabiel en dus niet echt.
Op een beetje hoogte, vrij van obstakels bovenwinds, is de wind in het echt ook stabiel, hooguit als je dus downwind van bomen / gebouwen / etc. vliegt is hij dat niet.
Als hij in de open ruimte vlagerig is, is het geen modelvliegweer.
Tevens mis ik voornamelijk het overzicht in de sim, omdat het zicht beperkt is tot je scherm en dus niet 180 graden bijvoorbeeld.
Dat is wat ik bedoelde met, dat je op een sim niet goed een circuitje kan vliegen.
In het algemeen vliegen de meeste clubs in Mode 2 of zit ik er dan helemaal naast?
Dat geloof ik wel, MAAR dat had ik ook gehoord vóórdat ik bij mijn huidige club kwam kijken, en ik had toen al in mode 2 gesimd. Bleek dat op mijn club (G&E VVM) mode 1 standaard is... Gelukkig zijn er ook wel een paar die met 2 uit de voeten kunnen.

Kan iemand mij vertellen in welke mode ze vliegen bij Aeroclub Kennermerland?

Of kent iemand een vlieger van deze club hier op het forum? Dan kan ik even snel een PMtje sturen.

Groeten,
Bas

Gewoon even bellen Bas, of,nog beter, ga op een zondagmiddag met al je spullen langs nog voor je alles bekleedt. Dan kunnen ze e.e.a. alvast controleren.

Back