Eerste project (budget)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Cousteau, 11 dec 2016.

  1. Cousteau

    Cousteau

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dag allemaal. Zojuist ingeschreven op het forum. Ik ben 33 jaar oud en kom uit Alphen a/d Rijn. Mijn zoontje van 3 is gek van vliegtuigen en vandaar dat ik besloten heb een vliegtuigje voor hem te bouwen waar we samen mee kunnen vliegen.

    Omdat ik totaal geen ervaring heb met modelbouw ben ik eens gaan kijken op Youtube om te kijken naar modellen die gemakkelijk te bouwen en te vliegen zijn. Eerst keek ik naar compacte toestellen, maar al snel kwam ik er achter dat je als beginner beter een groot toestel kan bouwen. Zo ben ik uitgekomen op de website van Flitetest waar ik een tekening van een gemakkelijk te bouwen toestel heb gedownload; Old Fogey.

    Omdat ik voor de verandering niet meteen vol gas een nieuwe hobby in wil duiken heb ik mezelf een een strak budget gegeven; € 75 voor alles. Inmiddels heb ik het toestel al gebouwd uit 6mm depron en zijn de overige onderdelen besteld. De bouw ging voorspoedig; duct tape en hotglue is alles wat je nodig hebt. Hieronder een korte opsomming van de kosten:

    1m2 Depron 6mm € 4,80
    4ch. zender/ontvanger € 29,45
    1200kv motor en 30A ESC € 13,22
    2 wielen (2,5") € 3,25
    2 servo's 9g € 2,38
    Servo tester € 1,28
    Prop (0945) € 2,21
    2s 1200mAh Li-Po € 6,65
    Li-Po lader € 6,92
    Klein materiaal € 3,08
    - XT60 connectors, bullet connectors, control horns, push rods, rod connectors

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zodra de electronica binnen is, zal ik een update bericht plaatsen.
    Hoewel ik alle spullen al besteld heb, blijven tips/tricks en adviezen natuurlijk van harte welkom!
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Cousteau
    Als je advies zoekt of zomaar voor de gezelligheid: kom eens langs bij de GMVC in Boskoop/Waddinxveen aan de Hoogeveenseweg. Speciaal voor de beginnende bouwer/vlieger heb ik DIT (balsa) modelletje ontworpen, misschien iets voor een volgend project?

    Groeten,
    Max.
     
  3. Cousteau

    Cousteau

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hoi Max, dank voor je reactie. Jullie vliegveld ken ik wel. Stukje ten noordoosten ervan ligt een kampeerbos (Voorweg Hazerswoude) waar ik regelmatig bivakkeer. Jullie kisten zijn daar goed te horen ;-).
    Ik hou je aanbod zeker in gedachten!
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ik zie dat je al een zender/ontvanger besteld hebt. Mocht je dat nog kunnen/willen wijzigen: Ik heb goede ervaringen met de HobbyKing Turnigy TGY-I6. Wel iets duurder (50 euro), maar inclusief 1 ontvanger en een gemakkelijk te bedienen en in te stellen 6 kanaals zender. Met de standaard levering is zelfs al terugmelding van batterijspanning en ontvangstkwaliteit mogelijk.

    Groeten,
    Max.

    (foutje, maar 1 ontvanger)
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2016
  5. Cousteau

    Cousteau

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Inmiddels is de elektronica binnen. Boel aangesloten, maar het lukt met niet om de ESC goed te laten werken met m'n zender. De 'Throttle range calibratie heb ik nu meerdere keren uitgevoerd, met steeds hetzelfde verkeerde resultaat; Throttle werkt verkeerd om, en de ESC slaat de instelling niet op. Maw, na uit- en aanzetten van het systeem (zowel zender als ESC) heeft hij de instellingen niet onthouden.

    De stappen die ik uitvoer zijn:

    Zender aan en 'vol gas'
    ESC aan en na de twee piepjes gas volledig terug

    Daarna gaat de motor vol gas draaien... FAIL.

    [​IMG]
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je moet op je zender het gas kanaal omkeren. Als je zender geen menu heeft zal er een aantal schakelaartjes op/in je zender zitten. Die van het gas kanaal moet je dan in de andere stand zetten. Als hij op "norm" staat moet je hem op "rev" zetten of omgekeerd natuurlijk.
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Wat Ernst zegt. Ik zie trouwens ook een kroonsteentje als verbinding tussen de lipo en de esc, ik hoop wel dat je dat gaat vervangen door een fatsoenlijke stekkerverbinding, die zo gemaakt is dat je die niet per ongeluk verkeerd om aan kan sluiten. Bijvoorbeeld met deze stekkertjes, mannetje aan de plus van de lipo, vrouwtje aan de min, en omgekeerd aan de esc en eventueel aan de laadkabels. Goed isoleren met krimpkous, lipo's bijten als je ze kortsluit. Een andere veelgebruikte stekkerverbinding is de XT60, niet mijn persoonlijke voorkeur omdat ze wat moeilijk los te trekken zijn, en misschien wat overbemeten voor jouw toepassing. En een goede lader met balanceeraansluiting aanschaffen, je zal niet de eerste zijn wiens huis geheel of gedeeltelijk afgebrand is door een lipo die verkeerd geladen is.

    Edit: Ik las nog even je eerste bericht, ik begrijp dat je al voor een XT60 besloten had.
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Voor dergelijke grootte van Lipo worden dikwijls nog eens JST-XH connectortjes gebruikt.
    XT-60 is nogal zwaar voor dergelijke lichte setup.
    En dus zeker NOOIT plus en min kortsluiten van je batterij, want dat zie ik zo gebeuren met dat kroonsteentje... En een lipo kan VEEL energie kwijtgeven in een zeer korte tijd tijdens zo'n kortsluiting.
    Dus ook nooit zomaar een connector met de twee kabels tegelijkertijd afknippen...
     
  9. Cousteau

    Cousteau

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dank voor de tips. Inmiddels toch de XT60 connectors geplaatst (ik had ze immers besteld). Inderdaad een stuk veiliger dan een kroonsteentje :).
    Het probleem met de ESC heb ik op kunnen lossen door de ESC te resetten. Was even puzzelen, want ik kwam er zojuist pas achter dat je met behulp van de zender de instellingen in het menu kan aanpassen. Bleek dat longbeep-beep-beep betekend dat je de ESC terug naar fabrieksinstellingen kan brengen. Hierna was het een fluitje van een cent om de trottle range te kalibreren.
    Nu nog wachten op de control horns, linkage stoppers en pushrods. Dan is alles compleet en kan de boel de lucht in.
     
  10. Cousteau

    Cousteau

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Die eerste vlucht, doe je die onder begeleiding van een verenigings instructeur of ten minste een ervaren modelvlieger? Anders zal de vlucht niet langer dan 5 seconden duren en kan je gaan repareren of nieuw bouwen. Een modelvliegtuig besturen lijkt zo eenvoudig maar is lastig en vraagt ervaring.

    Het is zonde als alles bij de eerste vliegpoging in stukken ligt.
     
  12. Cousteau

    Cousteau

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dank voor de tip NPS! Ik denk er hoogstwaarschijnlijk veel te makkelijk over na het kijken van al die Flitetest filmpjes:). Als het toestel helemaal gebouwd is, zal ik het wel posten hier. Mocht er iemand tijd/zin hebben om me te helpen zou dat top zijn.
    Ik ben overigens niet lid van een vereniging en ken niemand persoonlijk die deze hobby beoefend. Voor mij is het puur een probeersel om te kijken of m'n zoon en ik het leuk vinden. Vandaar het low-cost depron modelletje.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Je hebt het toestel door al dat ducttape wel erg zwaar gemaakt. Het geheim van een goed vliegend toestel zit 'm in de kunst van het weglaten. Dus licht bouwen.

    Er zal vast nog wel een keer een nieuwe Old Fogey gebouwd worden. Die kan je dan aanzienlijk lichter bouwen.

    Succes verder!
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  14. Cousteau

    Cousteau

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Korte update. De vleugels en onderstel zitten erop. Electronica is compleet. Nu nog wat kleine mechanische onderdelen waar we op wachten; controlhorntjes en duwstangen.
    Wat denken jullie, de servo's op een plateautje binnen onder de vleugels monteren en lange duwstangen maken naar het hoogte- en richtingsroer, of beter de servo's in de romp monteren nabij de staart. Dus dan met korte duwstangen buitenlangs. Servo's binnen is optisch misschien mooier omdat er niets uitsteekt aan de buitenkant. Maarja, het is al een gedrocht om te zien, dus we gaan niet voor de looks. Stabiele vlucht is in dit stadium veel belangrijker.
    [​IMG]
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Nou, voor een eerste bouw ziet dat er toch niet slecht uit hoor.
    Ik vrees enkel wel dat je een slowfly propellor nodig hebt en niet een APC electroprop.
    Slowfly propellors zijn veel dunner, slanker en lichter maar zijn enkel geschikt voor een lichte electrosetup (zoals jouw setup).
    Omdat dit een relatief zware prop is gaat de motor al behoorlijk energie verstoken om hem überhaupt rond te krijgen.

    Controleer zeker het zwaartepunt en de uitslagen voor je hiermee gaat vliegen.

    De plaats van je servo's is dus zeker belangrijk ivm het zwaartepunt.
    Naar mijn gevoel zullen ze onder de vleugel moeten.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kunnen de servo's volledige slag maken, zonder geblokkeerd te worden (hoge stroom).
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Mijn eerdere aanbod geld nog steeds, misschien kunnen we wat afspreken om 'm in te vliegen. PB me maar.
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ik zie aan één van je foto's dat je een FlySky zender/ontvanger gekocht hebt, waarschijnlijk dan de i4. Met een beetje geluk zouden we die aan mijn Turnigy TGY-i6 (wat in feite ook een FlySky is) kunnen koppelen en er een leraar/leerling setup van kunnen maken zodat je de eerste beginselen "aan de kabel" zou kunnen leren. Is jouw zender mode 1 (gasknuppel rechts) of mode 2 (gasknuppel links)?
     
  19. Cousteau

    Cousteau

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dag Max. Het is inderdaad een Flysky. Model T4b met throttle links dus mode 2.
     
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    OK, ik vlieg mode 1 (zoals de meeste vliegers in mijn club). Aan de kabel is dat geen probleem, maar als je wat later zonder kabel maar wel onder begeleiding van een instructeur zou vliegen, is het aan te bevelen dat instructeur en leerling dezelfde zendermode hebben. Overigens zijn deze Flysky en Turnigy zenders vrij makkelijk om te bouwen van mode 2 naar mode 1 of omgekeerd.
     

Deel Deze Pagina