eerste rc bootje, vraag over het waterdicht maken

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Deca, 31 mrt 2017.

  1. Deca

    Deca

    Lid geworden:
    19 mrt 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Leiden
    Heey mede-modelbouwers, mijn eerste berichtje hier, dus ik zal me even kort voorstellen. Mijn Naam is Dennis en momenteel ben ik met mijn eerste modelbouw project bezig, een (snelle) loodsboot. Ik heb deze zelf ontworpen dmv autocad terwijl ik me voor mijn werk een aantal maanden in Afrika bevind en ook wat tijd over had. De romp is nu bijna dicht, dus wordt het tijd om over het waterdicht maken na te gaan denken. Wat is in mijn geval de beste keuze hiervoor? In de romp zitten nog enkele kiertjes van ongeveer een halve mm. Is het mogelijk om de hele buitenkant van de romp met polyester en speciale matjes daarvoor te bekleden? Het dek is nu demontabel en kan met 31 kleine schroefjes aan de boot worden bevestigd. Kan ik het dek dan ook rondom met polyester bekleden? De afmetingen zijn trouwens 620x200x90 Graag zou ik horen hoe jullie erover denken. Met vriendelijke groet, Dennis

    image-2017-03-31 (5).jpg image-2017-03-31 (4).jpg image-2017-03-31 (3).jpg image-2017-03-31 (1).jpg image-2017-03-31 (5).jpg image-2017-03-31 (4).jpg image-2017-03-31 (3).jpg image-2017-03-31.jpg
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. Deca

    Deca

    Lid geworden:
    19 mrt 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Leiden
    Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb het eea gelezen en wat webshops bekeken om de juiste producten te zoeken.

    Wat ik me nog wel afvraag is of het mogelijk is een glasvezelmatje om een dun plaatje balsa aan te kunnen brengen (zoals bij mijn dekrand) is dat nog wel mooi af te werken? Verder zijn er overal moertjes verzonken om het dek aan vast te kunnen zetten. Als ik er ingevette schroefjes in zet tijdens het proces van primer, verf en lakken krijg ik ze er dan nog uit?

    Ik ben van plan de volgende volgorde aan te houden:
    - balsa strak schuren
    -g4 aan brengen in 3 lagen zowel binnen als buiten
    -2 componenten polyester plamuur gebruiken
    -vlak schuren
    -80 gr/m3 glasvezel mat aanbrengen met polyester hars
    -daarover nog een laag polyesterhars
    -licht opschuren
    -2 componenten polyester plamuur gebruiken
    -vlak schuren
    -spuiten met motip spuitlak
    -aflakken met 3 lagen jachtlak

    Ben ik iets vergeten? Moet ik het model ook nog ontvetten tussen lagen door? Bedankt tot zover,

    Dennis
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ik zou de polyester vervangen door epoxy, het zou beter verwerkbaar zijn en minder stinken heb ik hier ooit gelezen.
    De glasvezel zou ik vervangen door glasweefsel (netjes geweven doek i.p.v. kris-kras vezels)

    Voor de rest ziet de volgorde er goed uit, inderdaad eerst de onbehandelde/zachte balsa schuren vóór je hem met g4 hard maakt.
    Het aantal lagen g4 zul je zelf ondervinden, als de balsa eenmaal verzadigd is, zul je zien dat een extra laag er gewoon 'op' blijft liggen.

    Als je de romp ondersteboven voorziet van glasweefsel, zie ik hier in de meestal bouwverslagen dat men de overschot laat hangen, en deze 'rok' achteraf lossnijdt/zaagt, en dus niet terug naar binnen over de rand van de romp vouwt... dat krijg je volgens mij nooit strak.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2017
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welk type hars je ook gaat gebruiken, zoek even op hoe je er veilig mee moet werken (soort handschoenen, ademluchtfilter, afzuiging?). Het is allemaal rotzooi waarvan de effecten pas (veel) later kunnen optreden.
    Lees maar eens Gert-Jan's ervaring:
    Ecopoxy - MBF
    Modelbouw en gezondheid - MBF
    Mocht je dat nog niet eng genoeg vinden dan kun je zoeken op berichten van @GJVO met daarin de woorden handschoenen of veiligheid.

    De residente kunstharsdeskundoloog is @skiff, beroepshalve/consultant.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Glasvezel is voor auto-bedrijven, veel te grof en totale anarchie. Glasweefsel gebruiken, verschillende soorten van verweving, de één beter dan de ander om rondingen te volgen.
     

Deel Deze Pagina