EeZeBilt Otter en Tamar

Toen ik net actief werd hier op het forum werd ik door Jan (Pompebled) gewezen op een website met beschrijvingen en tekeningen van relatief simpele bootjes, http://eezebilt.co.vu. De site is gewijd aan een serie kits van bootjes (ongeveer 30cm lang) die de firma KeilKraft in de '60-er jaren op de markt heeft gebracht, gericht op de jongere en minder kapitaalkrachtige modelbouwer - scholieren met een vijver in de buurt, want de kits zijn ontworpen voor "set and release" varen.
Hoewel ik de ideeën en ontwerpen toen al erg leuk vond had ik nog niet zo veel vertrouwen in een goede afloop dus heb ik de link opgeslagen en onthouden.

Afgelopen jaar heb ik besloten op vakantie een flinke berg balsa mee te nemen, samen met de beschrijving van twee van deze bootjes.
Mijn keuze is gevallen op:
-De Otter, een slepertje uit de originele serie - wel aangepast naar eigen smaak, met een bijna dubbel zo hoge/diepe romp voor meer diepgang en stabiliteit, een verhoogd achterdekje voor het roerwerk en een sleeplier
-De Tamar, een ontwerp van de site-eigenaar "naar EeZeBilt-ideologie" van een snelle reddingsboot.

Van de echte bouw heb ik geen foto's; ik was op vakantie en lekker aan het bouwen, en had géén zin om foto's te maken. Dus we vallen er lekker middenin, met direct maar de ruwbouw klaar:
full


Nu is dit dus allemaal balsa (1,5 en 3mm) en daarmee totaal niet waterdicht, dus de volgende stap is een G4-behandeling met een lamineerlaagje van servet (afgekeken van de tips en trucs op de EeZeBilt-site):
full


...En toen begon het saaie werkje van schuren, plamuren, bijwerken, schuren, plamuren, schuren.... Maar nu staan de beide bootjes toch echt in de spuitplamuur, beide ongeveer klaar voor wat fijner schuurpapier.
De Tamar:
full


en de Otter:
full


Het hele idee van de EeZeBilt-reeks was "cheap" en "easy", dus dan gaan we natuurlijk geen gekochte roertjes plaatsen. Die maken we gewoon zelf...
full


Dit is ongeveer zover als ik ben, de spuitplamuur foto's zijn vanavond genomen.
Volgende stappen zijn waarschijnlijk:
-Schuren met P120 en P240
-Detaillering
-Spuiten
-Details verven
-Raampjes en verlichting
-Montage motoren, regelaars, servo's etc...

Voor zover als ik nu ben kan ik zeggen dat het leuke bootjes zijn om te bouwen!
De originele EeZeBilts zijn niet zo heel geschikt voor RC besturing als je ze compleet volgens plan bouwt, maar met wat hakwerk in het framewerk is het vrij eenvoudig aan te passen. Check de site maar eens, er staan best leuke ontwerpen tussen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en hij heeft weer wat nieuws hahahahahaha...

Ben je bang dat je jezelf gaat vervelen??? :p
weer een leuk project hoor! ga m weer volgen ;)
 
Nee hoor, veel te veel bootjes voor verveling :p

Ik ben eigenlijk al sinds september (toen had ik vakantie) af en aan met deze bootjes bezig maar nooit de moeite genomen om een verslagje bij te gaan houden. Nu ben ik bezig om een deel van de gestarte projecten af te ronden, want anders blijft dat doorsukkelen... Nu de Libeccio af is en de Action-bootjes ook aardig richting afgerond raken, zijn deze aan de beurt. Simpele, redelijk snel af te ronden projecten.
Kan ik me daarna tenminste weer richten op de serie ZZ-rompen. En een Dickie-tug. En een tweede Key West. En een Graupner Maxi Speed. En een scratchbuild die mijn handen laat jeuken....

Verveling, wat is dat? :D
 
whahaha.. ja dat ken ik dat gevoel.. :lol:

Ben nu bezig met de Gorky, maar wil eigenlijk ook de banckert/ maasbank afmaken en verder met de Arklow Rally en met de Truggy rijden en mn Ford Aeromax toch weer trachten te spuiten.. naja.. zo blijf je bezig en gemotiveerd :p
 
....
Voor zover als ik nu ben kan ik zeggen dat het leuke bootjes zijn om te bouwen!
De originele EeZeBilts zijn niet zo heel geschikt voor RC besturing als je ze compleet volgens plan bouwt, maar met wat hakwerk in het framewerk is het vrij eenvoudig aan te passen. Check de site maar eens, er staan best leuke ontwerpen tussen!


Hallo

Het spijt mij dat mijn Nederlands auto-vertaalde is, maar ik alleen Engels spreken.

Ik merk dat iemand is het maken van de TAMAR. Ik niet gefinisht de webpaginas met een beschrijving van het, en zo heb ik enkel een snelle pagina om de bouwlogboek van afmaken. Ik hoop dat dit helpt...

http://eezebilt.hobby-site.com/tamarpics5.html

DG
 
Laatst bewerkt:
Hi Dodgy Geezer,
Is that page new? I haven't seen it before, although I visit the website pretty regularly. Looks good, I think I will be adding a couple of proposed details but also follow a route of my own on this.
I like the looks of the Tamar! Especially taken into account the simplistic way of building, it is a stunning hull. I think it will perform pretty well on the 380-size motor I plan on using.
As you might have seen from the pictures above, I am also building an Otter, of which I made the hull 2cm deeper. This way I hope to avoid the overturning you described as a risk in its description!

Oh, by the way... When I visit the site, on more than one occasion the last sentence of a block of text is barely or not readable because it is cut off... This is the case at Tamar fittings, and Tips and Hints at the very least but I have seen it on more pages as well. You might want to check into that, as it ruins the pleasure a bit ;)
 
Hey setsun, dit brengt voor mij ineens een heel ander licht op de zaak...

Dit is scratch build... dus tekening maken/ kopen/ printen en gaan.. gaaf man!
Had ik niet eens begrepen uit je begin tekst :p
 
Hi Dodgy Geezer,
Is that page new?

Yes - I have just put it up. I'm afraid that I have not had the time to maintain the site as I should have done, and I left the last page off. When I saw that someone was making the Tamar, I thought that I had better put it on...

This is my first attempt to put up a web site, so it's not very well designed or easy to maintain. Thanks for pointing out some of the text problems - I only check it with my browser, which is OPERA. You probably use a different one? I shall go through the site with some other browsers when I get the time...

The Tamar hull comes out very well, I think, and the Steam Launch and Crash Tender also work well. The OTTER is the worst of the original designs, and I had been wondering how to improve it. I will watch your ideas and build with interest. I have a few other EeZeBilt plans drawn up - A New England Lobster Boat, a Collier and a Broads Cruiser, but no time to make them. I try to make a boat before publishing the plans...

I am currently putting a web site together to store and distribute old plans from model boat kits of the 1950s and 1960s - a bit like Outer Zone for aircraft. That should be better designed...

Good luck with your builds - I would love to see a picture of the finished boat...

DG
 
Hi Dodgy Geezer,
I think the website is pretty much okay, you can be proud of it. In my opinion, it's only minor issues in layout that need some readjustments.
As for the browsers: I use mainly Firefox, but faced the same issues in Internet Explorer.

I am really curious about your new designs - if they are as good as the Tamar plans they should be pretty nice builds! To me, Tamar was a pretty "easy" build, even though I had only limited description with me (no internet where I built the hull). Everything just fits very nicely together. Very much different from the Otter - that gave me a bit of a hard time.

This thread will be a sort-of building log with new pictures every now and then, and I will sure mail you some pictures of the finished boat!
One last question: How did you find out so quickly that I was building the Tamar and keeping a log of it? Finding a remark from you here, after only being online for two days, was a very pleasant surprise!

@Cotjuh: Helemaal scratch-build is dit niet, want de plannen en tekeningen zijn al gemaakt en passen allemaal heel goed. Het is alleen inderdaad geen kitje uit de modelsjop :D Maar voor iemand die een beetje met een hobbymes, lijm en klemmetjes overweg kan zijn deze bootjes uitstekend te doen, dankzij het slim uitgedachte bouwsysteem!
 
Laatst bewerkt:
Deze schepen werden eerst verkocht in 1959. Ze waren eenvoudige gestanst kits, voor jonge kinderen leren model schepen te maken.

Ik heb ze hier gereproduceerd zodat zij niet verloren gaat. Maar de oorspronkelijke kits zijn te klein voor radiocontrole. Zo heb ik sommige lichtjes grotere degenen ontworpen. Ik hoop dat ze zijn leuk voor een ervaren modelbouwer te maken. Maar ik hoop ook dat modelbouwers kunnen knippen de delen uit en ze aan kinderen als een 'kit' geven, om te beginnen met hen maken model boten.

@setsunakaede: I cannot work out how to upload pictures to this forum :( , but I can email you some drawings if you want to see what I have - just email me at the hotmail address on the website. To answer your last question - I have a statistics monitor on my web pages, and it shows where readers come from. If anyone comes from a forum, sometimes I have a quick look to see if there is any discussion. In this case I knew that I had not finished the TAMAR pages, and thought that I should put something up fast if someone was actually building one...

DG
 
Mail replied to.

Occasionally people contact me to ask questions or tell me that they are making a particular boat. The most recent time that happened was 5 days ago, when someone asked about a motor/prop combination for a Crash Tender they were making. Before that, someone asked about the steps on a TERRIER they were building in the middle of December. So I get perhaps two contacts a month...

DG
 
Laatst bewerkt:
That's good to hear DG, I could not get a grasp on how many of those boats were actually being built. Two a month is not much, but taking into account that these are only the people that mail you with questions I think it's worthwhile.

@ allen: Dodgy Geezer heeft me vanmiddag de zij- en bovenaanzichten doorgestuurd van bootjes-in-EeZeBilt stijl die hij aan het ontwerpen is.
Vrachtschip:
full


Watertaxi/Lobsterboat:
full

RIB:
full


...En twee cabin cruisers:
full


full

Deze modellen zijn nog in de ontwerpfase, nog niets echt gebouwd. Mocht iemand zin gekregen hebben om één van deze nieuwe ontwerpen te bouwen (en gelijk ook testpersoon spelen, er kunnen uiteraard nog foutjes in zitten) neem dan vooral contact met DG op; zijn email staat op de website die in de eerste post staat.
Ik heb ook een beschrijving gekregen van hoe hij te werk gaat bij het ontwerpen van deze schepen, voor de geinteresseerden kan ik dat per mail of PB doorsturen.

Voorts nog een oproep van DG waar ik hem helaas niet mee kan helpen maar wellicht iemand anders wel:
"I am building a new website on which I want to serve as much as possible old boats plans before they go extinct.
The hardest bit of this project is always going to be finding some of these old and forgotten plans. The aim, of course, is to save them before they become unobtainable. I don't know much about old Dutch model boat companies - I'm sure that there were some - and if your colleagues have any old models in their collections I would appreciate it if you could ask them to get in touch and provide scans/sketches. The site is for storing and distributing plans, but the collecting of them will have to be done by all the boat modellers in the world! I understand your comments, though, and will think of a way to orgainse 'look-up' a bit better. First, of course, I need more than two or three plans!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gisteren en vandaag ook nog zelf wat geknutseld aan de bootjes.
Allereerst heb ik de motor in de Tamar gelijmd met wat Stabilit Express, die zit nu netjes muurvast en uitgelijnd.
Daarna met de details begonnen, zoals trappetjes voor de Otter:
full


En hier zitten ze op de boot, samen met 3 deurtjes (2x SB 1xBB) en een railing om het brug/schoorsteendek heen:
full


Dit alles van 0,5mm messing gesoldeerd en de deurtjes zijn uit 0,5mm PS geknipt.

En de Tamar heeft ook al de eerste details. Trappetjes naar het achterdek:
full


Trappetje naar de flybridge en helemaal voorop op de punt een sleepoog:
full


Trappetjes zijn gemaakt van 1mm PS plaat.

Dat was hem weer even voor vanavond.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat er een kleine ontwerp probleem met de Tamar.

Als u het varen in ruwe zee (het is een hulpverleningsboot!) kan water krijgen gevangen waar het dek druppels neer, en dan het zou kunnen krijgen binnen de romp

De trap die u hebt gezet op de Tamar zal helpen om te stoppen dat.
 
Ha, unfortunately the stairs will not help at all keeping the hull dry internally in rough weather, which makes my Tamar a fair weather rescue vessel :p
Luckily the wheelhouse fits really snug into the hull, which mitigates the problem a little.
To really stop water entering the hull through the deckhouse more deliberate measures should be taken, like flanges on the deck over which the wheelhouse will fit snugly and possibly even covers underneath that can be taped off or otherwise secured. I don't know if that's still within EeZeBilt scope, though... I think this boat is too small anyways to be out in rough weather, a double-size version would do a lot better in uncanny circumstances and give a lot more space for waterproofing solutions and a double-motor-setup like the original Tamar class vessel. Hell, I might even do that one day, when my other projects are a bit more progressed / sailing.

Oh, DG, Please don't bother using Google Translate... The translations are a bit queer and most of us understand English anyways ;)
 
Back
Top