EF Yak 54 74" toch maar naar Electrisch

Heb het helemaal gehad met brandstof,
Omdat de grote extra 88" nog niet kan vliegen, dacht ik weer eens met
mijn Yak te gaan vliegen, heb hem nu 3 weken achter elkaar mee genomen
en 3 keer niet kunnen vliegen.
1 : motor steun gebroken ( 2 maal M4 doormidden ? )
2 : brandstof lekkage, door verkeerd rubber in de tank, eigen schuld
3 : gas servo kapot ( dit is de 4 keer dat bij mij de elekronica van een HS225 kapot gaat, ik koop ze niet meer )

Nou dan maar elektrificeren, heb er genoeg van.

Ik heb even zitten rekenen en ik win 400 tot 500 gram als ik naar electro ga. ( das altijd welkom ).

MVVS 26 1100 gram
twee servos 70 gram
uitlaat 300 gram
brandstof 300 gram
is totaal ~ 1800 gram

electrisch
motor 500 gram
regelaar 110 gram ( Jeti opto spin 99, heb ik al )
accu 700-800 gram 8s 3300 - 4000 mAh
is totaal 1400 gram

Dit is toch ech een groot verschil de, kist zit dan rond de 5kg

Nu heb ik twee setups verzonen maar weet eigenlijk niet wat ik moet kiezen.

HP-ZS4035-12 Hyperion shop
of
Scorpion S-4025-16 Scorpion S-4025-16 - Scorpion Power System

beide op 8s 3300-4000mAh G3's met een prop rond de 19 x 8 -- 19 x10

Scorpion heeft geen zwaarder, maar ik vraag me af of die 350 gram's motor continu 2kw en dus max ( kort stondig ) best 2.5 kw aan kan.

Heeft iemand al ervaring met de grotere scorpions, of je uit deze motoren makkelijk kortstondig 20-30 % meer vermogen kunt halen.

Wat zouden jullie kiezen ? ( ander setup )

Bart,

Wat zouden jullie kiezen ? ( ander setup )

Gewoon doorvliegen met de MVVS, een clubgenoot van me heeft hem ook zo, vliegt heerlijk:p

M4 voor een motorsteun waar een 26cc benzinemotor op komt is ook niet echt de meest sterke oplossing.
Brandstoflekkage geef je zelf al aan.
Een 225 heb ik een tijd lang zelfs op een 157cc als gasservo gehad, werkte ook prima:)

Niet naar Alexzzz luisteren, je hebt gewoon gelijk, brandstof is rommel wat alleen maar zal proberen je kist te slopen. Je ervaringen bewijzen dat gewoon. Alexzzz heeft altijd probleemloze motoren, totdat er andere mensen vertellen dat ze 'm ook wel eens een dat hebben zien staal prutsen om een motor aan de gang te krijgen ;)

Dus, eraf met die brandstofmeuk, maar wat er dan op?

Ik kan je iig vertellen dat ik denk dat de setup die je wilt, te licht is.

Ik vlieg zelf met een Sebart Wind-S die geheel vliegklaar 4kg weegt. Ik heb daar een Hacker A50-16L op staan en gebruik Zippy 8s1p 5000mAh pakketten.

Die Hacker weegt 501 gram en kan goed een 18x10 of 19x10 rondslingeren. Met een 18x12 trekt die statisch 2.4kW.

2kw uit een 300 grams buitenloper ga je niet redden.. als je het wel redt, met een dermate kleine prop dat het niet leuk meer is.

Mijn aandrijving levert ongeveer het vermogen waar jij naar kijkt tegen ook ongeveer het gewicht waar jij naar kijkt. Nu is het op zichzelf voor mij een prima aandrijving met voldoende vermogen, maar tov. een MVV26 gaat ie het volgens mij afleggen, dat heeft meer vermogen. Ik vraag mij ook af of het nog wel voldoende is als ik nog een kilo bij mijn toestel in zou leggen.. ik denk van niet.

Ik zou toch uitkijken naar een 10 cellen setup. Ik vrees dat je op een 8 cellen setup met de door jou uitgedachte setup, tekort gaat komen.

Ik zou als ik jou was eens kijken naar de Axi 5330/24 en daar dan 10 cellen aan en dan een geschikte drieblads erop ofzo..

Laatst bewerkt door een moderator:
Naar Hezik moet je ook niet luisteren .
Die weet niet hoe lekker een goeie benziner kan lopen zonder problemen .:rolleyes:

Ook elektro is niet zonder problemen , regelaars doen af en toe ook wat ze willen of steken je model in de fik (vandaag bij de Lapidar van Han)

Motoren gooien ook met magneten als je ze te hoog belast .:D
Om de power van de brandstofmotoren te behouden moet je toch aarder wat aan Watt in je kist pakken en ik denk dat je dan geen gewichts voordeel meer hebt .

Mvg Johan

Scorpion heeft geen zwaarder,
Rechts onder kun je naar de 2e pagina gaan...
S40 series - Scorpion Power System

Deze lijkt meer op de hyperion: Scorpion S-4035-330KV - Scorpion Power System
maar ik vraag me af of die 350 gram's motor continu 2kw en dus max ( kort stondig ) best 2.5 kw aan kan.

Heeft iemand al ervaring met de grotere scorpions, of je uit deze motoren makkelijk kortstondig 20-30 % meer vermogen kunt halen.
Er staat continu, met voldoende koeling kun je als je gemiddeld er een stuk onder zit prima 1,5X de max continu stroom trekken.

(Ik zeg stroom, niet vermogen, er staat daar idd ook een max vermogen maar zonder info over de spanning kun je daar helemaal niks uit opmaken, als je op 2s 2000W eruit probeert te halen gaat hij ook stuk.
Gezien het max continu stroom is de 2000W bepaalt met 10s
En daarnaast zou ik me niet blind staren op die nummers, het zijn zo ongeveer de meest betekeningsloze 'gegevens' van die hele lijst met gegevens. Gewicht, kv, daar gaat het voornamelijk om. De rest kun je in allerlij calculators invoeren en dan heb je nog een A(soms) en W(vaak) Die zijn zonder heel veel extra info kompleet nutteloos (imo).)

Ik denk dat je redelijk goed zit rond die 450-500g, maar ik vind 330kv wat aan de hoge kant, maar 250 vind ik weer wat laag. Welke beter is hangt af van je persoonlijke voorkeur wat betreft prop maat.

Andere motoren met specs in de buurt.
AXI 5320/28 , 495g 249kv.
TGY-sk 50-65, 434g 270Kv.
Hacker A50-14L, 510g 300kv
Hacker A50-16L, 510 270kv
plettenberg Xtra 25-12 450g 265kv
Himodel 5320-14T 450 240kv

Er vloog een Funtana S90 (1,8m) bij mij op de club met deze motor.
Ging trouwens goed over de 2KW, 82A op 8s met 17X10 prop, bij 100A met 18X10 lieten de magneten los.Na vastlijmen deed ie het weer prima.
Nu komt deze er voor in de plaats, op een sebart SU29 S140.

Laatst bewerkt:
Die electrokist heeft vanaf 4 uur nadat het laatste onderdeel binnen was, 160 vluchten gemaakt. Van die 160 vluchten zijn er 4 vluchten geweest waarbij de motor soms uitgezet werd, maar het daarna wel weer deed. 1 van die 4 vluchten was op de wedstrijd.

De rest van de vluchten waren allemaal probleemloos. Na die 160 vluchten kan hij zo de doos weer in en kan ik 'm als nieuw inleveren bij Hobbyin, hij heeft geen gebruikssporen. Enige wat vervangen zou moeten worden, zijn de wielkapjes, omdat ik daar zelf zo af en toe met m'n lompe poten op ga staan. In die 160 vluchten is de kist misschien 3 of 4 keer schoongemaakt en 2 keer nagestreken. Voor de rest is er niets aan onderhoud aan geweest.

Als je nu gaat beweren dat je een benzinekist hebt met een soortgelijk track-record, dan lieg je gewoon.. al was het alleen al over het schoonmaken :)

Nog een voordeel, die kist staat regelmatig (eigenlijk bijna permanent) in de woonkamer en m'n vriendin heeft er nog niets aan geroken...

@Nando: lijkt een 500 grams motor op een ~5kg 3D kist niet wat weinig?

Er vloog een Funtana S90 (1,8m) bij mij op de club met deze motor.
Ging trouwens goed over de 2KW, 82A op 8s met 17X10 prop, bij 100A met 18X10 lieten de magneten los.Na vastlijmen deed ie het weer prima.

Hoe warm wordt die motor? Mijn Hacker A16 draait een 18x10 prop rond op 8s, alleen dan met ca. 50A. Is toch een stuk minder, die motor van je clubgenoot zal dus flink warm geworden zijn (vandaar ook dat de magneten eruit komen) en wordt eigenlijk gewoon overbelast. Zeker als je je erbij bedenkt dat ie waarschijnlijk sowieso kapot gaat als ie langdurig volgas moet draaien.

Gezien de motor die hij er nu op heeft staan, kan hij dat gewicht hebben. Ik zou dan kiezen voor een wat zwaardere motor die het echt aankan allemaal, ipv. dat je straks weer met een net-niet setup zit die te warm wordt, waar magneten uitkomen, enzovoort.. just my 2 cents :)

@johan: jij weet helemaal niet of ik een benziner al dan niet goed kan laten lopen. Dat weet ik zelf niet eens, nog nooit benzine gevlogen. Al genoeg ervan gezien bij anderen. Leuk als je je kisten graag kapotgetrild of besmeurd met vet wil zien. Ja ook benziners spuwen vet uit. Wel fors minder dan methanolers natuurlijk.

@Nando: lijkt een 500 grams motor op een ~5kg 3D kist niet wat weinig?
Nee, lijkt mij niet.

'Al' die f3a vliegers vliegen met overbemeten motoren...

Het vermogen dat jij had met die 18X12, op een 3D kist van 0,5-1kg zwaarder, genoeg toch?
Je wilt geen 200m loop met een constante snelheid. Hij moet gewoon vlot omhoog gaan uit een hoover.

En hoeveel maal het opgegeven max continu/piek vermogen van hacker is dat?

En de benzine-electro discussie doet er niet toe, de topic starter heeft blijkbaar zijn keuze al gemaakt.
Mijn mening moet duidelijk zijn ;).

Hoe warm wordt die motor? Mijn Hacker A16 draait een 18x10 prop rond op 8s, alleen dan met ca. 50A. Is toch een stuk minder, die motor van je clubgenoot zal dus flink warm geworden zijn (vandaar ook dat de magneten eruit komen) en wordt eigenlijk gewoon overbelast. Zeker als je je erbij bedenkt dat ie waarschijnlijk sowieso kapot gaat als ie langdurig volgas moet draaien.
Met de 18X10 werd hij idd te warm, de 17X10 was acceptabel, ook na f3A vliegen voor 7 minuten.
Als hij lang volgas vloog kon de kist het net zo goed begeven als de motor, ik houd geen rekening met 60sec volgas, das een beetje belachelijk als je het mij vraagt.

Ik heb voor mijn 58" extra ( met eem torque) alleen maar lof dat ding blijft werken, terwijl ik toch echt teveel vermogen ( 1600W max ) uit de motor haal.

is dus
- torque 4014T 570 : 280 gram
- met 15x10 Xoar
- 92 A max
- 7800 toeren ongeveer
- 5kg trust

Dat is dus de reden dat ik naar electrisch ga. Moet zeggen dat ik wel een beetje blind ben geweest, het vermogen moet natuur wel over een komen met 10s 3300mAh ( dubblen van mijn extra 58")
Je kunt dan wel naar 8s maar dan moeten de accu's natuurlijk wel groter :-)
( wel 10/8 maal groter)

Maar wat mij opvalt is dat bijvoorbeeld naar de 4035 250kv kijk deze 19 x 0.25mm windingen heeft, en vervolgens 65A mag.
maar als je naar 4025-16 kijk heeft de 18 x 0.25mm wikkelingen en mag 75A. zijn er meer dingen dan de koper draden die de maximale stroom bepaald.

Kijk dus nu naar toch 10s 3300 mAh met de 4035 250kv. Wil toch graag eens een scorpion motor testen. Ik heb namelijk het gevoel dat HyperionZS en scorpion motoren neer zetten die de vorige generatie doen smelten :-)

Maar dan moet je wel een keer eentje kopen om dat te weten te komen :-)

Bart

Laatst bewerkt:
Nou, dat valt nog wel mee.. ik gebruik zelf in mijn 8s setup weliswaar 5000mAh pakketten, maar dat is niet nodig. Op die 5000 mAh kan ik ca. 10~12 minuten 'normaal' vliegen, bij wind.

Als je uit gaat van een vluchtduur van 8 minuten, is 3750 of 4000mAh wel voldoende.

Ah, 10S. Dan zou ik echt niet voor 330kv gaan... 250 is mooi.

Ik vind 8s op een 1,8m kist helemaal niet zo gek... maar momenteel is 10s de standaard keuze.

Je kunt dan wel naar 8s maar dan moeten de accu's natuurlijk wel groter :-)
( wel 10/8 maal groter)
Accu cellen groter, of eigenlijk een grotere capaciteit... Om de accu even groot te maken.

even de scorpion calculator gebruikt, heb zelf wel de motor moeten in voeren de 250kV zit er nog niet in, heb de kV en de Rm aangepast ( was 0.012 voor de 330kV).

4035250.jpg

ziet er helemaal niet slecht uit, 30% meer dan max voor bull out.

Bart,

Die electrokist heeft vanaf 4 uur nadat het laatste onderdeel binnen was, 160 vluchten gemaakt.

Heb dit 10x moeten lezen, maar heb je nu binnen 4 uur,inclusief assemblage, 160 vluchten gemaakt?

Je moet dan echt een verlengsnoer en veel touch and goes (of beroerde stuiterlandingen) gemaakt hebben! ;)

chapeau!!

Heb dit 10x moeten lezen, maar heb je nu binnen 4 uur,inclusief assemblage, 160 vluchten gemaakt?

Nee het staat er toch goed. De accu's waren het laatste onderdeel wat ik binnenkreeg. 4 uur nadat ik die binnenkreeg (laden) ben ik gaan vliegen en sindsdien zijn er zoveel vluchten mee gemaakt.

Maar goed, verkeerde discussie.

Wat betreft 8s vs 10s en de capaciteit, het gaat om hoeveel energie je meeneemt.

@Nando: 8s voor 1m80 kan zeker wel, maar een AUW van 5kg vind ik wel veel dan.

1.88 meter :-)

Kan niet veel lichter, ding is gewoon zwaar. Misschien ontvanger accu er nog uit, A123 2300mAh.

Bart,

Back