Ehawk 1500 van TT revisited

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door guyken, 13 jan 2018.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ik heb eens zin om deze klassieke kleine zwever eens te herzien . Ik heb hem vroeger al eens gehad en ik was er eigenlijk best tevreden mee behalve dat hij niet echt lang boven bleef behalve bij echt serieuze thermiekbellen . Ik moet er eerst nog aan eentje zien te geraken . Zoveel zijn ze niet meer te verkrijgen . Moest er nog iemand een kitje liggen hebben ?
    Nu wat zijn de ideeën om te veranderen ? Ik zou 1 servo gebruiken voor de V staart , dus enkel op en neer . Slim wing servo's in de vleugel , aileron die ook als flap kan dienen . Dat zou dus al veel ruimte moeten vrijmaken in de romp . Accu ook zo licht mogelijk . Een setup motor -esc moet ik nog uitzoeken .
    Misschien als het kan ook wat V stelling voor de vleugels . Enz enz enz .
    Indien er hier nog mensen zijn die dit al eens gedaan hebben of nog andere ideetjes hebben , ik hoor het graag .
    Dit was mijn vorige :
    P8090004 - YouTube
     
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ja idd , heb hem gezien maar was al bezig op ebay met een bod te doen van ene ergens in Duitsland . Als je een bod doet op ebay mag je dat niet zomaar intrekken . Niettemin als de deal niet doorgaat , dan zal het bij Shamrock zijn . Toch bedankt voor de tip .
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Bouwdoos is besteld . Ondertussen al wat aan het zoeken om de V tail op 1 servo te bedienen . Heb deze foto van het internet geplukt . Lijkt me wel wat .
    V tail op 1 servo.jpg
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ben benieuwd hoe dat werkt . . . :hammer:

    Of heeft de V-tail alleen de functie van hoogteroer?


    jan.
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Jazeker , het is de bedoeling dat het alleen voor hoogte moet dienen . K heb trouwens al wat draadjes doorgelezen en het schijnt dat de richting met V staart op de Ehawk niet zo bijster goed is dus ...
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Beetje de setup aan het doen :
    motor : Turnigy D2830-11 (1000 kv )
    esc Plush 30 A
    servo wing : TGY - D 56 mg 2 x
    elevator : TGY-9025 mg
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Door de relatief lage slankheid van de vleugel kan het effectieve kielvlak relatief klein blijven, wat bij een V-staart indoudt dat de staart vrij vlak is. Daardoor is dan weer de werking als richtingsroer wat minder effectief.

    Bij toestellen met een heel grote slankheid en V-staart zie je vaak een openingshoek van rond de 90°, dan is de werking als richtingsroer effectiever, maar ivm die hoge slankheid is dat daar ook nodig.
     
  9. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Hij is eindelijk binnen , oef . We kunnen er aan beginnen .
    P1230008.JPG

    P1230009.JPG
     
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    PLan klaar, lijm is binnen . De ontvanger is er ook al AR 610 .
    P1240008.JPG
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    En de rest van de spulletjes zijn ook toegekomen , in laatste instantie een andere keuze voor de servo's voor in de vleugels namelijk KS slim wing servo 9 gr . En qua ruimte zit ik goed .
    P1260003.JPG

    P1260002.JPG

    Na wat weken van volledige modelbouwonthouding weer gretig begonnen .
    P1260001.JPG
     
    Ariel vindt dit leuk.
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Rustige zaterdag thuis dus we hebben wat verder gedaan . Bij mijn vorige waren de vleugels al gebouwd maar het gaat relatief goed . De spanten moeten hier en daar wat aangepast , geschuurd worden maar ok . Al een beetje vooruit gedacht en de servo verlengkabel geplaatst .
    P1270001.JPG
    P1270002.JPG
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Klein probeempje met de motor . Tijdens het bestellen had ik niet goed bekeken langs welke kant de as zat . En die zat natuurlijk aan de verkeerde kant . Dus heb ik getracht om de as door te kloppen naar de andere kant maar dat ging niet omwille van een klein borgring die toen in de motor zou verdwijnen . Soms aheb je assen met aan de 2 kanten mogelijkheid om die borgring te steken , hier niet dus . De as moest er dus volledig uit en weer in . Op de foto zit ze goed nu maar de motor draait niet soepel meer rond . Ik vermoed dat ik wat te hard gemept heb :hammer:. Nou ja gelukkig geen al te dure motor dus ...:rolleyes:
    P1270001.JPG
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Zondag drukke dag altijd , eerst vliegen dan eten , dan verder bouwen . Blij dat het morgen weer maandag is . :D Zo de bovenste beplanking ligt en de vleugeltip was ook een leuk werkje . Gelukkig is het balsa . P1280001.JPG
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Borgringetje zou te verwijderen moeten zijn. Klein drupje kruipolie en om te beginnen borgmoertje losdraaien. Dan gaat het als een mes door den boter.
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ja , ik heb het losgekregen hoor maarre het is fout gelopen bij de as uit de motor te kloppen en dit ging echt zeer moeilijk . Dus ik denk dat ik daar iets te heftig te keer ben gegaan . Eigenlijk had ik hiervoor wat ze bij ons ( Belgie) een puntslag nodig en ik heb met een gewone els geprobeerd .Daarom kon ik niet zuiver in het midden kloppen en vandaar ... Nou ja , het is geen ramp . Motortje van 10€ , met een Axi zou ik het niet doen LOL . Niettemin nooit met geld spelen maar ja uit fouten leer je ook .
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Awel, ik vermoed eerder dat kruipolie (drupje) en losdraaien moertje u veel gezwoeg hadden bespaard.
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ik neem het mee voor een eventuele volgende keer . Thx .
     
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Dames en heren( en al wat er tussen ligt ook , je moet meegaan met je tijd he ) vandaag 30/1/2018 voor het eerst na ongeveer 35 jaar weer eens de strijkbout in handen genomen . :eek: Jaja , en het ding werkt nog ook . Ik heb hier oracover light genomen en die is dus zonder lijmlaag en dat wist ik eigenlijk niet . Te lang geleden allemaal . Dus eerst met spuitbus lijm inspuiten en dan de cover strijken. Ik zou daar geen 2 x maal voor gaan . Maar het gaat nog .
    P1300001.JPG
     
    Ariel vindt dit leuk.
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    En we gaan stevig door , de slim wing servo zit op zijn plaats .

    P1310002.JPG

    P1310003.JPG

    P1310001.JPG
     

Deel Deze Pagina