Ehawk 1500 van TT revisited

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door guyken, 13 jan 2018.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Je moet onderscheid maken in
    - buigen (komt weer terug in originele staat)
    - verbuigen (komt niet weer terug in originele staat)
    - breken (origneel bestaat nu uit twee delen)

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanning-rekdiagram

    Disclaimer: ik heb hier niet in doorgeleerd.

    Guyken weet het allemaal mooi te vertellen! :rofl:


    jan.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst last van een 'Fender Bender' de plaat kwam mooi niet terug :confused:
    De plaatwerker mag hem terug overtuigen... en een beetje bei spritzen...
     
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Kleine update , k'heb nog een kit gevonden 2de hands voor 5 tientjes . En ik ga dan beginnen met een reserve vleugel te maken en zo mogelijk nog wat beter gebouwd dan de eerste .
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Was die eerste je niet naar de zin dan? Geen betere raad dan voorraad zegt men dan

    Ik heb die rolroeren aan de voorlijst haaks geschuurd en en een nieuw tegenaan geplakt. Die weer onder hoek afgeschaafd en fijn geschuurd. Zo kan deze met een folie of tape scharnier bovenop scharnieren. Betere airflow in theorie
     
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    OM eerlijk te zijn had ik bij de eerste vleugel wat blunders begaan . Niets dat niet kon opgelost worden maar wat bij een 2 de poging toch tot mooier resultaat kan leiden . Zo had ik ergens onderweg de boven - en onder beplanking verwisseld . Boven gaten en vol onderaan . Ik heb dan zelf 1 met gaten onderaan gemaakt van een nieuw stuk en zelf de gaten uitgesneden maar dat is niet simpel en zeker niet zo perfect als laser cut . Ook het schuurwerk kan nog wat fijner . Dan had ik ook nog eens de eerste ervaring met Oracover light na zoveel jaren zelf niet bespannen te hebben . Wist zelfs niet of er een beschermfilm was ja dan niet . Allemaal opgelost dankzij raad hier op forum . Dan liet mijn eerste (oudste strijkijzertje) me in de steek . Nieuw kopen en leren kennen . Allemaal geen onoverkomelijke problemen maar toch . De eerste keer bij een vrouw is ook niet je dat , daarna al wat beter . :rofl:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    En ja we hebben een filmpje :banana:Het was blijkbaar niet eenvoudig want er was een staalblauwe lucht zonder 1 wolkje en de Ehawk is zeer klein en fijn om te filmen maar zie maar ...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    En we verwachten weer een update van HB ? Ik heb ondertussen mijn tweede kit ontvangen . Wat ik bij dit zwevertje super leuk vindt , is dat je wat meer moet werken om : thermiek te vinden , mooie bochten te maken enz . Bij een groter model lijkt het allemaal zo vanzelf sprekend .:offtopic:
     
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja dit is volgens mij een verhaal van ware liefde voor een model ;)

    En daar is helemaal niets mis mee hoor! :)

    Maar het beste zwevertje is het denk ik inderdaad niet, het is werken/snelheid wat erin houden omdat hij nogal snel onstabiel wordt/van nature is denk ik..en loopt het mis.. dan lijkt hij mij vrij fragiel en kwetsbaar.

    vermoed dat bvb een doodgeverfd schuimpje zoals een easy glider "beter" vliegt en zoiezo vele malen robuuster is.

    Langs de andere kant.. ik heb er nooit 1 gehad dus ik moet eigenlijk men mond houden :D en jou er veel plezier mee wensen :thumbsup:

    Mooie locatie trouwens, ikzelf was gisteren nog op de helling :) ook mooi :)

    20180509_124616.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ook zeer mooie locatie . Mogen we weten waar dit is ?
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Uiteraard De Schorre, Boom ;)
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    met welke windrichting is daar te vliegen?
    Mooie locatie!
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... nee de eHawk vliegt veel beter dan een menig schuimgebakje. Wel wordt hij snel kleiner door het formaat. Heeft een RG15 profiel, bij benadering, dat doet het best goed.Mits CG goed staat.
    Maar het model is goed te vliegen, maar niet vanzelf... je moet het wel sturen.
    Vlot en traag. In de Sud-Tiroler bergen heb ik em 1,5 uur in de lucht weten te houden met slechts een paar toefjes motorloop... dat had meer met 'verveling' van doen, daarna had ik toch echt een stijve nek en een rood verbrande toeter aan m'n knar. Haha...
    De compactheid ideaal voor mee in de volle auto op vakanties
    Elk model is te slopen. Kwestie van goed mikken. Of gewoon op grote hoogte een servo de tanden laten poetsen, stuurloos autonoom laten mikken op het enige paaltje in 5 hectare alpenweide. Das geen Edelweiß! Haha.

    En ja... het ligt even stil in de fase... gewoon te veel 'wereldse zaken' die me afleiden... ouwe auto’s... enzoot... ook een boutje en een moertje af en toe aan te draaien

    Wat een mooie locaties toch!
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2018
    guyken vindt dit leuk.
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Graag wil ik via deze weg wat advies inwinnen qua motors voor deze kleine zwever ? Ik heb al gesurfd maar zit niet in de goede richting , het voornaamste zou zijn dat de draden aan de achterkant zitten ipv opzij of vooraan vanwege de smalle neus van de Ehawk .
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die draden heb ik met een gelijmd PVC strookje tegen de romp geforceerd. Zo raakten ze de motor niet. Maar was wel even zoeken naar de meest praktische oplossing.
    En anders 'moet' je de motor keren. Dan zit er weer zo een onelegante pokkel van een motor op de neus...
    Bij speedkistjes wordt dat overigens wel gedaan. Bij zo een Hawkje wel een verandering van aanblik...

    Ik heb toen geen plaatjes geschoten van die lay-out... maar het hield goed...
     
  15. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Axi motors heeft een paar mooie inrunners maar nogal prijzig . Er bestaan ook speciale voor F5J en zo maar ook prijzig . Nog eens richting Hacker zoeken ? Indien iemand nog merken weet ?
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
  17. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Mooie tips hier , waarvoor dank maar indien mogelijk nog een betere verhouding prijs / Kwaliteit ? Ik weet ik vraag veel :oops:
     
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Bon, motoren genoeg , het hangt er juist van af hoeveel je wil besteden . Ik ga geen nieuw bouwverslag maken maar ik 3 nieuwe toeschouwers gekregen 20180512_170803.jpg
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha! Op konijnenjacht geweest met de Hawk! En ze zijn blijven hangen!

    Ik zie weer driftige houtbouw ontstaan! Mooi!
    Vandaag gevlogen... mooi weertje en gewoon met de reflexentrainer en OS-brommer.
    Altijd goed te hanteren.
    Gr Bas
     

Deel Deze Pagina