Ehawk 1500 van TT revisited

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door guyken, 13 jan 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Forum hangt! -edit-
     
  2. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Kan het toch niet laten om nog iets te posten :D Vandaag de aileron gefilmd met spul van Hk en ik moet zeggen dat het goed meevalt. Tot nu , wel veel beterkoop. Aileron servo met veel meer geduld en inzicht geplaatst ook. Studio_20180517_102328.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maak je geen toegankelijk servoluikje? Anders moet je de folie perforeren bij onderhoud.
    Ziet er netjes uit!
    Helaas thans weinig tijd voor bouwen...
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Nee, het luikje is niet echt toegankelijk deze keer maar het echter ook niet dik dus via kleine snee toch proper open te krijgen .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Zo de 2 de vleugel is ook bijna klaar . Deze is toch wat netter geworden en met minder V stelling , eigenlijk gebouwd zoals origineel bedoelt was . Nu heb ik dus 2 vleuegels en de bedoeling is dat er 1 bij mij thuis blijft en er gaat 1 mee naar mijn verblijf in de Ardennen . Praktisch niet ? Zo heb juist het rompje om mee te doen op verplaatsing en ik heb nog reserve onderdelen voor een 2 de romp of voor herstellingen . P5260007.JPG
    Wat is er nu netter geworden , bij vleugel 1 de scharniertjes niet genoeg uitgesneden met als resultaat hout stukjes in de vleugel .
    P5260012.JPG
    De servo bedrading ook passend gemaakt , bij vleugel 1 te lange kabels
    P5260010.JPG

    en nu P5260008.JPG
    Ook de kabels die in het midden uit de vleugel komen zien er netter uit
    Vleugel 1
    P5260011.JPG
    en nu
    P5260009.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    P5300001.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi rood is niet lelijk! :thumbsup:
     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Hopelijk goed zichtbaar om eens een beter fimpje te maken . :koud: K' ging net eens vragen hoe ver je staat ?
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Helemaal vast in werkzaamheden... dan gaat bij mij de blik op oneindig focus...
    Af en toe beetje MBF :)
     
    guyken vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog steeds druk, druk, druk... maar ook wat tijd nodig om het brein rust te geven. e-Hawken!

    Servo voor hoogte inbouwen. Daar ik geen adequate microservo's had liggen... Antieke Dymond D60 toch maar genomen. (Antiek? Ja, Staufenbiel heeft een andere Horizon gekregen... alzo... Dymonds are for ever... 'wasabee' geworden, haha)
    Ik had er nog 3 liggen... da 'smooi!

    Freempje bouwen om servo te 'hosten', uit alu hoekprofieltje gezaagd en gevijld.
    Het ontstane houdertje op plaatje tripex met wat 30 minuten epoxy...
    Met kartonnen sjabloontje het voorwerk verricht om de juiste maten uit te meten etc...


    IMG_5152.jpg

    IMG_5119.jpg



    Servohoudertje in romp verlijmd (30 minuten epoxy). Stuurstang wordt geklemt via een 'tonnetje'
    op de hevel. Ging net met de maximale uitslagen van de servo. Zoals je ziet omgekeerd, zodat de stuurstang altijd met de servo op z'n plek kan worden bijgesteld. Doorkijkje via motorschot en met het kleine pin-hole objectiefje van de mobiel gekiekt...


    IMG_5168.jpg


    Stuurstang gemaakt uit carbon staf M2. De split gemaakt uit de originele stangen vanwege het draad en vastgetakeld met staalgaren en secondenlijm. Tevoren carbon en staal opgeschuwd voor verruwing oppervlak.

    IMG_5158.jpg


    De stuurstang gemonteerd. Halverwege de pook zit aan de stuurstang een balsa spacer. Die houdt het heen en weer geklapper, de doorbuiging van die stang een beetje in het gareel. Bus van binnen is mooi glad, het balkje dat in het midden is doorboord kan niet vast lopen... Beetje ad hoc, maar het werkt.

    IMG_5167.jpg


    Met dit alles uitgedokterd kon het alles weer in de 'matrijs' om de boom aan de romp te verlijmen. We hebben weer een romp...

    IMG_4035.jpg


    Met een V-stabilo... (beetje wazige foto... sorry)

    IMG_5169.jpg


    Ga ik me weer richten op het klaarmaken van de vleugels, servo's en foliewerk!

    Tot zovers,
    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2018
  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Mooi zo , echt uitgekiend . :thumbsup:
     
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    K'weet niet of je al een motor hebt voor in de ehawk maar ik heb nu een
    Turnigy 2213 20turn 1050kv 19A Outrunner gestoken . Past beter dan mijn vorige motor , de as zit gelijk aan de goede kant en is ook tamelijk lang ? beter dan te nipt dus . Over de prestaties ken ik alleen maar de theoretische gegevens maar ik vermoed dat het goed zal zijn ? Qua klapschroef zou ik iets beter dan de plastic willen die er bij zit . Ik heb al veel goeds gehoord van Aeronaut maar nog nooit zelf 1 gehad ?
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb meen ik zo uit het hoofd een 10 x 8 klapprop van Aero-Naut. (Ja, die zijn erg goed) Had ook een andere spinner er op, turbo type met open voorkant. Helaas heeft Lindinger die niet meer. Flens is nog goed en nioet kromgeslagen, ook de meenemer is nog recht, maar het dopje, de cone uit alu zo krom als een hoepel. Ik heb wel een andere spinner, maar lang zo mooi en licht niet. Dus ik ga een poging wagen hem te richten. En anders maar een kopie maken en optrekken uit epoxy en glas... tenzij ik weer zo een spinnertje tref... veel meer werk natuurlijk...

    Freudenthaler heeft mooie, maar dat slaat een beetje door in prijs voor zo een zwevertje. Is meer voor een high-performance kist... ik zal later wat plaatjes posten... via de mobiel lijkt dat wat lastig te gaan...

    Wat betreft de motortjes heb ik nog twee van de originele ARF... die zijn adequaat voor het oude model...
    Die Turnigy heb ik ook nog nieuw liggen? Meen ik... of ik heb er te veel over gelezen :).
    Die hoeft op een Hawk niet hard te werken. Sleurt een Graupner Taxi I trainer geriefelijk omhoog, zoiets had ik gelezen opt MBF.

    Het beestje lijkt met al die 'improvements' zwaarder te zijn geworden?... moet hem nog wegen... folie nog niet op de vleugels... en het stabilo staat nog in de oude oracover.
    Ik had het stabilo meer in profiel geschuurd. En nieuw in de folie gezet. Het was na de crash doormidden in de vouw, maar dat heb ik met 2 oracover foliepatches weer verbonden. Weer zo goed als het ooit was. Bovendien het balsa daar zo twijfelachtig dun dat dat eigenlijk geen sterkte meer zou geven...de sterkte volledig afhankelijk van de dunne originele folie...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2018
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kijk... van gister wat resultaat... even proefopstelling... paste het nog? Vleugels immers van een andere schroothawk op deze kist?
    De rechter vleugel had een gebroken verbinderspant, dat zichtbare, waar je de pennen in steekt. Daar is een donor in gekomen uit de onrepareerbare crash vleugel. Behoedzaam er uit gewerkt. En dat past keurig. Dat ding is dus nauwkeurig laser gesneden!
    Alles kwam keurig gecentreerd op z'n plek. Met een driehoeksmeting de symmetrie bekeken. Dus checken of de vleugel haaks staat op de boom, de lengterichting, en dat bleek prima in orde...


    Inelkaar geprikt... De rolroeren krijgen foliescharnieren.
    In de naad oracover tegen oracover met de lijmlaag. Dan blijft het scharnier naadloos namelijk.


    IMG_5248.jpg


    In de vleugels heb een foliebuisje aangelegd. Dit om de servostekker makkelijker lans de spantjes te geleiden bij een servowissel. Zo een stekker gaat dan makkelijker dan met een koordje... Je ziet dat ik de voorlijst van het roer heb
    aangepast, is nieuw hout tegenaan gekomen en daarna langs een rechte werkbank met schuurlinnen er op vast geplakt,
    in model geschuurd.


    IMG_5244.jpg

    Servobevestiging is klaar... Werd het kripfolie of via de houdertjes. In de oude situatie had ik op een groter servoplaatje,
    die toen verzonken in de vleugel zat, voor de flow, de servo vastgelijmd aan de servohouder. De servo zelf dus niet verlijmd.
    Die houdertjes had ik losgewerkt en bewaard. De klodder afgeschuurd in hoekig formaat. Gaatjes in geboord met anders servo als sjabloon... en daarna goed mikken met een 1,5 mm boor... en drie brillen op m'n neus om te zien wat er gebeurde.

    De gaatjes opgetapt met M2 draad... en kon zo de servo vast worden gezet met 2 schoefjes...
    Alles is erg klein, dus eigenlijk best wel veel gepiel in de marge voor een ouwe bok!


    IMG_5230.jpg


    IMG_5229.jpg


    In de oude situatie v1.0 zat het zo, geplakt met epoxy op de houdertjes...

    DSCN7389.JPG


    Lekkere bende in de garage... maar zonder chaos kan ik niks vinden... hier in stelling voor de driehoeksmeting.
    Vleugeltips - uiteinde staartboom symmetrie...


    IMG_5246.jpg


    Zo, nu eens even een kannetje witte Motip halen bij de autoshop.
    Rompbootje opfrissen met een devoot Iconoclastofix wit :D

    Tot zovers,
    Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2018
  15. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    en daarna goed mikken met een 1,5 mm boor... en drie brillen op m'n neus om te zien wat er gebeurde. :jan: :) Ik kan voorlopig nog met 1 weg , voorlopig :banana:. Bij Scweighofer zijn nog turbo spinners in diverse maten . Verzendingskosten ? Voor Belgie 12,50 € , te veel voor mij en bij Albatros (Belgie) hebben ze ook iets gelijkaardig van het merk Yuki :zoeken: . Goed bezig Bas , groeten .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan maar weer eens een speurronde ... zien wat het oplevert

    Net de ruwe Hawk gewogen met 3 servo’s, zonder elektronica en kale vleugels... 313 gram...

    Had jij nog gewogen zonder iets aan boord?

    De ARF manual spreekt van 600 gram, ik had hem op ik meen 580 totaal gram in de eerste versie, met accu’s en al...

    Rompje opgeschuurd, ontvet, geprimert en opnieuw wit gespoten met Motip.

    5A663D5F-B8BC-40ED-90CD-77C5EC6F32C2.jpg


    Donorspantje verlijmd...

    8E8DE20C-5FE6-466D-9653-1021F9AAEFB9.jpg


    Eyelets gemaakt uit popnagels... Deukje voorlijst moet ik nogmaals uitstomen, anders opvullen...

    IMG_5263.jpg

    Slechts een paar dingetjes in de avond kunnen doen... doch weer klein stappie verder...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2018
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Nee ik heb de mijne niet leeg gewogen , wel afgewerkt maar weet niet meer uit het hoofd hoeveel , alleszins onder de 600 gr . De volgende is ook bijna daar en zal dan nog eens wegen . :koud:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    [Edit]...

    De spinnerflens, deze bleek toch krom. Hoe nu te richten?
    Zwenking gemarkeerd met stift. Met een los asje, 3.2 mm, aan de klemconus, zonder de propmenemer in de draaibank... richten dmv duwen via de beitelhouder met wat smeerolie op het frictievlak... ging niet echt lekker. Materiaal te elastisch.
    Dus wat anders verzinnen. Oplossing v2... Gaatje boren in een zwaar stuk hardhout met de boorstand, asdiameter, en met twee pijpsleutels voor de binnen en de buitenmaat een paar ferme tikken op de alu flens, daar waar de zwenking zat. Het asje werkt dan als een soort anker. Alu schrikken... het bleek te werken :)


    Hier zit het zaakje alweer gemonteerd, de conus moet ik nog maken.


    IMG_5277 2.jpg


    Maar eigenlijk moet ik weer zo een spinnertje zien te vinden...

    DSCN5029.JPG


    Motortje zoemt patent... Motor staat op twee standen schakelaar. F5B instelling. De Spoileron hebik op de gasknuppel. Daarmee doseer je dan tijdens de landing...




    De drie draden naar de motor houd ik zo in het gareel met tierip en een plaatje...
    Dubbelzijdig automotive kleefband en toch ook nog een beetje dunne secondenlijm.
    Zo zat het ook op mijn v1.0


    IMG_5273.jpg


    Romp gelakt en met blanke lak afgespoten (acryl)


    IMG_5267.jpg


    Zulke patches aan weerzijde om er weer 1 geheel van te maken...

    IMG_5288.jpg


    Zo zit het bij de stuurstangetjes... (enklele servo, stang met splitter). Het blauwe is een stukje PVC krimpkous.
    De mof is bij mij iets te ruim. Zo heb ik goede klemming.


    IMG_5289.jpg


    Hier... nog een beetje glans erbij... shoe shine gloss :)

    IMG_5290.jpg


    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2018
  19. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Beste EHawk 1500 addicts,:)
    Jullie maken me enthousiast. Zoek een zwever voor vakantie en vooral voor op de helling.
    Met alleen wat floater-achtigen is het af en toe passen als het wat meer waait.
    Is de EHawk geschikt om met wat stevige wind (4Bf - 5 Bf) op de helling te vliegen?

    Rein
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag Rein,

    Ik heb hem nooit met echt harde wind getest. Wel met onvorspelbare rare valwinden op alpenweides in de Italiaanse Tirol. Had ik daar wel even de handen vol mee... zeer tubulent.

    Vliegt perfect mits zwaartepunt goed naar achter is gezet, anders komt ze te hard binnen bij de landing.

    De vleugels zijn geschikt om kunstvlucht achtige capriolen mee uit te halen. Ding weegt niet veel. Lopen de G's ook niet op.
    Op RC Groups een inzending van een Spanjaard, vloog hem op een mooi weer duin. ergens in spanje.

    Ik denk dat die vleugel wel te versterken is door bij de liggers dunne stroken carbon mee te lijmen zodat de ligger ook echt een ligger wordt. Maar alles wat je aanpast... gaat het gewicht ook mee omhoog.
    De vleugelverbinders zou ik dan direct opvoeren voor hogere G’s als je zou gaan versterken. En flaps inbouwen voor helikopterlandingen?
    Wordt ie zwaarder maar in windrijke omgeving heb je massa nodig. Ik heb de vleugels straks weer in de standaard oracover staan. Heeft meer massa dan de transparante dunnere variant. De folie geeft extra stijfheid en sterkte.

    Met de deelbare vleugels kon ie idd zo mee op vakantie in de auto... bovenop de bagage
    Mooie kist om uit te vergroten naar ± 2 meter :rolleyes:


    2011 te Wolkenstein, Val di Gardena...

    DSCN5277.JPG

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2018
    guyken vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina