Ehawk 1500 van TT revisited

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door guyken, 13 jan 2018.

  1. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Goedeavond,

    Ook ik heb deze fantastisch vliegende kist gebouw. in totaal 2 stuk. 1 was een opknappertje zonder verdere aanpassingen.
    helaas is deze gesneuveld, daarna alsnog een nieuwe kit aangeschaft.
    Ik heb hem vooral gebruikt voor aan de helling in de Vogezen. ik vlieg de Hawk met zowel 3 als 4 cellen, geloof me dat ding kan echt hard.

    Onderstaande aanpassingen heb ik gedaan:

    - Flaps, echte must. Beetje gewicht extra zet hij wel om in snelheid. vooral aan de helling is flaps heerlijk landen.
    - die twee carbonne vleugelpijpjes gelijk in de prullebak donderen veel te slap. ik heb ze vervangen voor 4mm staal. extra gewicht merk je niks van. mijn carbonne standaard pijpjes zijn door de midden gebroken bij een te snelle en scherpe bocht:):)
    - romp bootje verstevigd met extra matje licht glas.
    - verbinding staartboom en rompbootje moet zeker wat extra aandacht krijgen, breekt bij het minste of geringste. ik heb hier wat glasmatjes omheen gedraaid.
    - Origineel motorschotje eraf gezaagd en vervangen voor 3 mm houten exemplaar. gegarandeerd dar originele gaat scheuren.
    - Zwaartepunt is kritisch bij dit kistje is mijn ervaring. neem hier dus de tijd voor.

    in bovengenoemde reactie werd aangegeven de vleugel te versterken, heb ik ik niet gedaan. enkel stalen pennen ipv de originele carbonnen.

    Vliegen met wind? no problemo. heb ik in de Vogezen met behoorlijk extreme wind gevlogen en is mijn standaard kistje voor windkracht 5 en hoger:)

    paar foto`s ter inspiratie:

    Hawk 2.jpg Vleugel hawk.jpg
    Hawk 3.jpg

    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Mits CG goed licht is hij perfect te vliegen met de gekke winden in de bergen.
    Ik heb hem met harde winden in de Vogezen gevlogen zonder problemen.
    En bij rustig weer pakt hij heerlijk wat belletjes mee.

    stephan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep, je draadje uit 2013!
    De flaps vind ik de mooiste aanpassing. Vooral voor landingen op kleine vlakken bij de helling.
    Ik heb mijn vleugelpennen ook al gebroken gehad... zijn nu massief carbon.
    Carbon was een suggestie. Ik heb van die flinterdunne stroken liggen. Daar kan je iets mee :)

    Welke spinner had jij er op?
    Mijn motorschot is nog heel... ook na standje heipaal op snelheid... tegen alpine weipaal :D
    Wel een epoxyromp. De boom is van binnen verstekt met een dubbele carbon koker, en extra mat in de uitloop van de romp.
    Profiel RG15 kan heel wat aan... RG15 bij benadering natuurlijk... dus loopt behoorlijk vlot met massa.
    Knetters... moet ik nu toch flapperdeflaps inbouwen! Je brengt me aan het twijfelen!
     
  4. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Ik heb bewust voor massief stalen pennen gekozen. Je zult dankbaar zijn voor dat beetje extra gewicht. Ik heb zowel de epoxy romp als de abc romp gehad. Bevestiging staart boom drama bij beiden. Het is niet de staart boom maar de bevestiging op de romp die slecht en zwak is. Breekt gewoon af. Motor schot idem een drama. Verdiend wel degelijk aandacht. Maar kan ook komen omdat ik 4 cellen erin doe soms

    Ik heb 1 model met flapperons gevlogen, heb je weinig aan. Mijn huidige model met flaps welke haast haaks kunnen. Hiermee leg je de kist op een postzegel.

    Qua spinners gebruik ik een carbonne spinner van HK. welke overigens pas geleden gesneuveld is.

    Stephan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dank voor de aanbevelingen. Beziet... koker uit 3 lagen carbon-inserts, plus extra mat aan de binnenzijde in de tuit van de epoxy romp ;-)
    Die pook brak schoon af na een enorme klapper. Thans is het zo sterk, dat een impactbreuk elders ontstaat... kinetische energie heeft zo z'n uitwerkingen... Ook al heeft de romp inmiddels repen carbon ingelamineerd...
    Ik heb de romp uitgetekend en een matrijs om uit te kunnen richten. Instelhoeken op 0 te krijgen.

    IMG_4028.jpg

    Met flapperon bedoel je spoilerons neem ik aan, ofwel ailerons omhoog?

    Daar kwam mijn Hawkje redelijk dociel/civiel mee omlaag. Ik had er dan ook nog een graadje uitslag bij om te kunnen sturen. Gaat echter dat gewicht omhoog... dan is een butterfly zeer wenselijk aan het worden. Ja, dan is landen voor de voeten mogelijk.

    Staal of massief carbon, mij om het even, beiden liggen... ik zaag een paar stalen. Zoveel werk is dat niet. Bij mij was tot nu toe een servo-gear de zwakste schakel ;-(

    Je hebt beide kisten verschroot inmiddels?

    Ach... e-Hawkje is een beetje voor de ontspanning. En Flaps... puur de bouw/aanpassing is leuk om te doen. Kitje er bij en een extra vleugel bouwen. Ik wilde mijn oude uit 2009 weer fix hebben.

    Als ik echt wil jagen pak ik een van m'n Hotliners. Iets groter... maar binnen een tel of twee uit het zicht... :)

    DSCN6409-LR.JPG

    Vanmiddag vrije middag... spinnerkonus eens even bekeken. Wat met een klap krom is, kan met een klap ook weer terug worden gebogen (nou ja... meerdere gerichte klappen)

    Met stukken pijp uit de metaalbak, draaibankcenters en wat dopsleutels, en een doorn met een hamer gericht. De scheurtjes in het metaal krijg je niet weg. krachten zijn verder niet enorm.
    Moet nog vast gelijmd worden met UHU endfest en van binnen toch iets versterken met enkele strengetjes carbon. Scheelt weer tijd met een nieuwe. Deze was van HobbyKing, niet meer in de schappen. HobbyKing wordt een beetje een uitgewoonde zaak. De lol is er vast vanaf aldaar...

    Spinnertje koste rond de 4 euro. Bij Pichler zo rond de 20 euro, diversen, en dat voor made in China meuk. Ja, de botterhammetjes moeten worden belegd, alsof ze er een patent op hebben.
    Hobby wordt zo flink onbetaalbaar... woeste prijzen. Slechte reclame.
    https://shop.pichler.de/-Duralumin-spinner-TURBO-for-folding-props


    Het tussenresultaat...




    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2018
    guyken vindt dit leuk.
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Nummer 2 is ook klaar voor de maiden :beer: Deze heb ik als redhawk in mijn zender ingegeven om het verschil te weten :p Gewogen met een volledig geladen lipo ( wat een onzin ) komt op 524gr .
    P6300004.JPG
    P6300005.JPG

    Wat gaan we nu doen ? Eentje met ailerons en flaps of ... ?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oewagh... mooi man! Maar moet je niet de vleugels wissen. Krijgt ie gemixte gevoelens
    Ga je er nog een bouwen?
    Hier grote stappen gemaakt! Fotoos volgen later...
    Nog servoos, bedrading solderen... en toch denk ik ook even nieuwe accuus ophalen bij de shop in DE... 2010 is wel erg oud

    Heb je idd die Turnigy tor ingebouwd?

    Geladen accu weegt immers lichter met al die superstatische lippoionen? Antiaardmagnetisch... jawel
    Superconductisch geworden.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2018
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Ja het is het TGY motortje zoals eerder in dit draadje al besproken . Draait ook super zacht en power zat . Ben benieuwd naar je foto's . Kan er altijd iets uit bijleren . :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Noot: Je vleugelverbinder is mooi op de eHawk. Veel eenvoudiger. 4x klungelboutjes...
    das idd niks.

    Hou je vast!

    Foliescharnieren fixen. Best lastig. Lijkt makkelijker dat het is. Maar tienden van verschillen in de breedte van de vouw
    geeft al behoorlijk verschil in de uitslag.

    Een dunne carbon lat als spacer... dikte gewoon gegokt... onder het motto, 'ik merk het wel'...

    IMG_5336.jpg

    Gefolied... 1 kant...

    IMG_5337.jpg


    Andere kant ziet dat dan zo er uit...


    IMG_5338.jpg


    Tussen de bedrijven door het zekfbouw gfk kapje ook weer opgelapt... gewoon zelfde wit als rompje.

    IMG_5317.jpg


    Als je doorploetert heb je uiteindelijk dit...

    IMG_5371.jpg


    Weer van koffie voorzien... bijgetankt... Listig om echt een strak randje te maken...


    IMG_5373.jpg


    En uiteindelijk een mooi gevleugelte... en een set prik-ogen van het getuur!

    IMG_5375.jpg


    Nou! Tot zovers... gaat nu aardig richting remaiden :)
    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2018
    guyken vindt dit leuk.
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Ziet er ook heel keurig uit hoor , maarre moet dat niet oranje boven zijn :rofl:
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Rodeduivelsnogantoe! Vergeten! Haha... meer rug vlugt oefenen?
    Alles is relatief :)
     
    guyken vindt dit leuk.
  12. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    noord limburg nl
    "' Foliescharnieren fixen. Best lastig. Lijkt makkelijker dan het is."'
    Hoi Bas. Vandaag ook foliescharnieren gemaakt met kleurloze oracover. Als de uitslag te klein is roer onderspanning zetten en met de bout op 150 graden langzaam over de folie en pas loslaten na afkoelen. Bij teveel uitslag laten krimpen.Met stukjes karton de vooropening maken en dan als nodig aanpassen.
    Grt. Wim
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep! Klopt als een bus!
    Zo heb ik ze ook getuned... want je moet wat... alleen de bout wel flink iets heter en het folie oppervlak rolroer en vleugels mee gestretcht... zo kreeg ik het zich verzettende scharnier weer behoorlijk in het gareel.

    Leek wel vliegtuigmishandeling met voorbedachte rade!

    Je zal het bij dit model niet zo snel tegenkomen overigens... je moet de voorlijst van het roer aanpassen.
    En daar zit nog wat precisielapwerk in.
    Alternatief was een dubbel getaped of een siliconen scharnier geweest.

    Inmiddels zijn de Spoilerons al afgesteld...

    IMG_5381.jpg


    De kabels zijn voor standaard servo's... overkill... behoorlijk lomp. Dus andere dunnere bedrading moeten nog worden gesoldeerd, met gesplitte MPX stekkers er aan. Rascal 40 even als voorbeeld... Je kan dan trefzeker aankoppelen. Omdat ik van dichtbij altijd zit te klunzen met mijn verpeste DTP ogen?! Alleen daarom...

    5ECABB1F-DF25-44B2-AE02-32D951413817.jpg
    DSC_2171-LR.jpg


    Model zit nu zo rond de 600 gram all in. Iets er boven. Accupakket nieuw verpakt... kijken wat er te winnen was... 1.350mA, scheelt weer 15 gram. Metalen beschermplaatjes er uit en veel lichter bekabeling. Motor trekt max 16A... wat ie niet trekt... want dan is het een 'has been' flitslampje verworden... Yuki accu...
    Met een belachelijke naam :) Kijken of het daarmee een 'Super Hawk' is geworden...

    IMG_5413.jpg


    Motor nog even uitgezocht... beetje weggezakt allemaal. Eentje van 920 kv en liert 10 x 6. Hier het neusje... met de uitgeklopte spinner...


    IMG_5414.jpg


    Antenne inbouw door de gaatjes die normaal de rolroertangetjes doorlaten... Tussen de servohouder en servo heb ik een stevig stuk VIVAK plastic geklemd. Gaat rond gezet door de romp op veerspanning.
    Gaatje erdoor om bij de stuurstang te kunnen komen. Een steuntje, opdat de servodraden niet zullen verwarren met de stuurstang... zo blijft dat mooi vrij. Riant ruimte voor de servodraden.
    Stekkers in stuurboord/bakboord codering... Wordt een MPX stekker...


    IMG_5398.jpg


    Tijd aan het worden voor de CG-waag. (CG op 60 mm)

    5E65FB25-BD20-4ACC-A9A9-A75D78D8AE05.jpg

    Tot zovers...
    Gr Bas

    Voor wat het waard is...
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2018
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De e-Hawk is er klaar voor.

    De 1.350nA akku('s) komen zo in de romp te zitten. De kabels aangesloten raken niet de motor, maar liggen naast de akku. CG gunstig... De regelaar is een Turnigy Sentry 30A regelaar.

    IMG_5485.jpg


    Aan de staart moest nog 8 gram soldeerlood worden gewikkeld...
    om get CG mooiop de gewenste 60 mm van de voorlijst te krijgen.


    IMG_5464-Bew.jpg


    Het beetje lood er om gewikkeld met extra krimpkous er om om het te borgen. Drupje CA.
    (vandaar de langere witte krimpkous... hoeft het niet permanent-vast aan de carbon pook...)


    IMG_5486.jpg


    Met de vleugel gemonteerd zitten de antennes alzo ingebouwd...
    heb de buisjes gister nog net even wat langer gemaakt. (Het klemt op de brandstofslang)


    IMG_5403.jpg


    Om nog iets te winnen, de een 10 gram de ander 15 gram, accu's van nieuwe kortere
    kabels voorzien. Bergt ook makkelijker weg in de krappe ruimte...


    IMG_5422.jpg

    IMG_5417.jpg

    Tot zovers...
    Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2018
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Benieuwd naar hoe het vliegt!


    jan.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jan, die vliegen heel erg goed! Wel een allrounder. Maar wanneer licht gebouwd, pikt thermiek op.
    Moet zien of hij het nog kan. Is wat zwaarder geworden door grotere accu en vele versterkingen in de romp, meer lijm in de vleugels... dat was wel erg spaarzaam bij de reparatie ARF vleugels. Daardoor kon ik ze ook goed oplappen. Nu zit alles zo vast dat dat veel moeilijker is geworden.

    Kitje is een aanradertje... compact en lekker ontspannen (...afhankelijk van de roer-uitslagen)
    Zo goed dat het bij mij kriebelt om een uitvergrote versie uit te werken.
    Gewoon 2 meter of 2.30... 2 meter het meest handzame denk ik...

    Gr Bas
     
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Er zijn nog kits maar ze worden zeldzaam denk ik . 2m versie dat zou wat zijn . Ik had hier eerder vermeld misschien nog een 3 de te maken maar ik zou toch eens voor een 2 m zwever gaan . Bas dit moet een "super"Hawk worden met de kryptoniet lipo's . :cool:
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Geen zorgen maken. Nog volop bij de shops. Graupner is distributeur. Eens houdt het op natuurlijk.

    Ja... met kryptoniet special edition
    Moet aan de hand van een bouwdoosje toch wel lukken?
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gisteravond de remaiden. Voorbeeldig!
    Geen filmpjes. Is ook snel kleiner
    Hoefde rolroer niet te trimmen. Kaarsrecht vooruit. Alleen hoogte stond te sterk bij spoileron. Floepte op veilige hoogte sterk omlaag. Bijgesteld is de landing zeer civiel gebleven.
    Maar je merkt dat hij zwaarder is. Geen stijgvlucht meer ohne ende. Dan moet er een grotere prop op. En moet ik de grenzen even verkennen op eCalc.ch. Of een motor met een lager kv, die meer Amps kan verstouwen bij een grotere prop...
    Maar om er weer mee aan de slag te zijn is leuk. Een voortreffelijk handzaam vliegertje.. beter dan een foamie! Past pardoes in de achterbak van m’n bolide

    Famous last photo of 2012...

    IMG_0278.JPG


    Nu geleerd de troffee te kieken ná de vlucht... als teken van 'good omen'...

    IMG_5501.jpg



    Perfect vliegertje (onze tafels zijn in de rui, is weer het seizoen daarvoor... er onder glanst het weer als vanouds...)


    IMG_5496.jpg

    "Voor wat het waard is..."
    Groente, Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2018
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Super:beer:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina