Eigen boot maken

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door remcojansen, 19 okt 2016.

  1. remcojansen

    remcojansen

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    tholen
    Beste,

    Ik ben van plan om komende winter een nieuwe voerboot aan te schaffen of zelf te maken met een bestaande romp, deze boten moeten als functies hebben:

    - goede stabiliteit
    - betrouwbare elektronica
    - redelijke vaarsnelheid
    - accu zoals,liion of lipo
    - servo's voor de kleppen die open/dicht kunnen
    - schakelaar voor verlichting aan uit

    Heeft iemand hier ervaring mee of adviezen voor welke merken elektronica hierbij goed zijn en wat de plus en mins zijn bij soorten accu's?

    In de voerboten handel zweren ze bij graupner/robbe/raboesch/futaba/spektrum, zijn dit daadwerkelijk goede merken of is er eigenlijk beter?

    Ik zie namelijk door de boten het bos niet meer!

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Mvg,

    Remco jansen
     
  2. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Dag Remco, de merken die je opnoemt zijn prima, alleen is het gamma van Graupner sterk ingekrompen, om een faillissement af te wenden, en Robbe is virtueel failliet. Dus opletten met "koopjes", sommige onderdelen kunnen misschien niet meer vervangen worden. Zoek op Ebay eens een en ander op in China. De servos zijn meestal originele Futaba's, de zender ontvangers 2.4GHz Flysky 6 of 9 kanaals. Stuur anders een PB.
    De polariteit van batterijen staat er meestal wel op. Anders is de rode draad plus en de zwarte min.
     
    remcojansen vindt dit leuk.
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    In de voerbotenhandel zweren ze wel vaker. Maar het blijven oplichters. Beweren dat er " 1e klas elektronica" inzit en als je binnenin gaat kijken zit er Noord-Koreaanse rotzooi in met de handtekening van Kim Yong Un.
    Graupner = op zich een goed merk, maar assortiment is kleiner geworden
    Robbe = falliet
    Futaba = goed merk
    Spectrum was eerst een B-merk, maar heeft zich ondertussen bewezen als zijnde betrouwbaar.
    Raboesch = een uitstekend (nederlands) merk voor schroeven, schroefassen en koppelingen, maar geen elektronica

    Met betrekking tussen de " plus en mins" van accu's:
    Dat kun je op twee manieren opvatten.
    a) "Wat is de pluspool en wat is de minpool?" Zie het verhaal van Zinnia hierboven
    b) "Wat zijn de voor- en de nadelen van de diverse typen accu's?"

    M.b.t. b):
    Loodaccu's:
    Voordelen:
    Zwaar (=ballast), een simpele lader voldoet (=goedkoop)
    Accu's zijn relatief goedkoop
    Nadelen:
    Zwaar (=fysieke belasting)
    Relatief hoge zelfontlading
    Slechts langzaam te laden. (Duurt dus langer)

    Nicad's (Nikkel-cadmium)
    Mogen niet meer verkocht worden i.v.m. cadmium.

    NiMH (Nikkel Metaal-Hybryde)
    Voordelen:
    Snel te laden, weinig zelfontlading, veel ampere's per gewichtseenheid (dus lichter dan lood)
    Nadelen:
    Iets gecompliceerder lader nodig (=duurder)
    Iets duurder dan lood

    Lipo (Lithium-polymeer)
    Voordelen:
    Licht - snel te laden, weinig zelfontlading
    Nadelen:
    Duurder, gecompliceerde lader nodig, geschikt voor LiPo's
    Bij onjuiste behandeling kans op zelfontbranding. (Maar... dan moet je de accu wel echt zwaar mishandelen)

    Mijn advies: koop een kale romp, en bouw daar (met behulp van een vriend die kennis van zaken heeft, of dit forum) zelf je spullen in.
    Blijf ver uit de buurt van allerlei (web-)shops die voerboten verkopen, want we hebben er hier al aardig wat voorbij zien komen waarvan wij denken: " Welke Noord-Koreaanse prutser heeft die spaghetti in die romp gefl*kkerd??"

    Slecht. Zo slecht, dat het niet eens kan dienen als slecht voorbeeld...
     
    remcojansen vindt dit leuk.
  4. remcojansen

    remcojansen

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    tholen
    Kijk aan dankjewel.. In de boot die ik zelf heb zitten graupner regelaars, servos en motor. Verder ook een graupner handzender, opzich is dit wel "goed" te noemen, toch?

    De nieuwe boot zal een spektrum handzender hebben en verder grotendeels hetzelfde zijn! Ik ken iemand die veel elektronica aansluit, eigenlijk alles van een heel huis, dus ga deze persoon zeker benaderen.

    Bedankt voor het antwoorden alvast!
     
  5. remcojansen

    remcojansen

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    tholen
    Dit is alle elektronica op een aantal lampjes na, maar die zijn niet bijzonder. Enkel vraag ik mij af wat dag oranje kastje kan zijn..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit zou ik in een boot willen met 2 bakken, dus 2 servo's. Verder zouden er lipo of li ion batterijen ingaan.

    Dit moet samen met een electricien wel lukken, toch?
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2016

Deel Deze Pagina