Eigen gemaakte paraglider

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jack-marga, 3 apr 2013.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    ondertussen heeft hij gevlogen.
    de remlijnen 8cm ingekort en nu stuurt hij heel goed... echter gaat hij snel beginnen schommelen, en als dit gebeurd is er niet veel meer mee aan te vangen.
    Ik heb van iemand gehoord dat ik de bevestigingspunten eens moet proberen wat verder uit elkaar te plaatsen, dat dit beter is, en mss de gondel ook nog wat zwaarder maken...
    trail and error, maar het is wel fun!
     
    crins vindt dit leuk.
  2. jack-marga

    jack-marga

    Lid geworden:
    7 feb 2010
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Belgie Limburg kinrooi
    He kerel, fijn te horen dat je het ook al gevlogen hebt.
    Wat dat schommelen betreft , dat probeerde ik op te lossen door :
    Als de schute links op gaat , gelijk dat deze op het uiterste punt van schommeling is ook even snel met de stick van jou radio links op te bewegen.
    Bij mij lukte dat en vervolgens zeeeeeeeer voorzichtig bij te sturen, want de schute is vrij gevoelig wat sturen betreft.
    De gondel zwaarder maken heeft volgens mij geen nut, normaal zou hij nu bij jou +\_ 950 gr. Wegen ,klopt dat
    Ik zie het wel (hoop ik) in een filmpje of met foto.
    Veel plezier er mee.
     
  3. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Oorzaken van schommelen van een RC-paraglider:

    Teveel gewicht:

    Met te veel gewicht wordt de glijhoek steiler en daarmee een slechtere aanstroming van het vleugelprofiel, je vliegt dan als het ware overtrokken. Geef je daarbij nog was gas, dan gaat het scherm nog verder achterover hangen en versterk je het overtrekken.
    Remedie:
    Minder gewicht en minder gas geven.
    Let wel op met het gewicht, te weinig gewicht is ook niet goed, dan gaat het scherm nog makkelijker achterover en krijg je hetzelfde effect.

    Teveel stuur input en/of op het verkeerde moment.
    Als een scherm schommelt kun je het redelijk makkelijk stabiliseren door een bocht in te sturen en daarbij de stuurknuppel ook even wat langer vast houden.
    Door korte stuur pulsen te geven die meestal nooit op het juiste moment gegeven worden versterk je het schommelen alleen maar.

    Slechte geometrie van het scherm.
    Een verkeerd ontworpen scherm heeft te weinig stabiliserende eigenschappen en gaat daardoor makkelijker schommelen.

    Oplossingen:
    Kom a.s. zaterdag naar Boxmeer voor een lekker dagje vliegen en probeer er veel van te leren, vele jaren ervaring komen dan bij elkaar.
    Hulp van iedereen ligt hier voor het oprapen.

    Succes,

    Piet
     
  4. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Hier nog een linkje met wat indrukken van een geslaagde meeting:


    Groeten,

    Piet
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo Iedereen,
    ik blijf toch kijken naar die paramotors. ik ben op zoek naar eventueel een degelijke setup maar deze kosten toch een bom geld. ik heb hier al info gekregen over schermen en dat de power 1.1 en de hybrid 1.8 van opale wel degelijk goede keuzes zijn. verder vind ik de gondels en bijhorende items zeeeer veel geld kosten voor wat het is... nuja als er maar 2grote bedrijven zijn om te concureren hierin... ik ga me eens moeten verdiepen in alles wat moeglijk is, wat speedbars zijn, wat kan mag en moet... soit. ondertussen kom ik mss wel een leuke 2dehands tegen. maar in afwachting ga ik toch de flex nog een poging geven...

    hier wat gegevens:
    setup:
    flypg flex 1.7 scherm
    2x 12kg servo's metal gear analoog
    50amp regelaar(had ik nog liggen)
    turnigy D3530/14 1100kv motor (prop een 9/10inch prop ofzo)
    3cell 1250mah 30-40c lipo

    gewicht gondel met accu en pop erop 770gram


    problemen. ik heb 1 goede vlucht gehad, maar het sturen gaat moeizaam, en hij schommelt bijna heel de vlucht door links en rechts. bij een beetje motor gaat de gondel al snel veel voorover hangen. + het bochten naar de ene kant gaat vlotter dan naar de andere(dit heb ik al verbeterd door de remlijnen wat in te korten) (korte bochten lukt ook niet,(te weinig uitslag??)

    hier wat foto's van de gondel met wat afmetingen. de beugel waarin de vaste lijnen komen kan wel verschuiven tov de ring(wat ik denk niet goed is)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    als ik kijk naar de opale paramotors sturen die niet zijdelings maar voorwaarts( is dit beter???)
    ook de afstand van de 2 bevestigingspunten van de wing zit bij opale denk ik meer naar voor tov de motor...(ik denk dat dit het zwaartepunt kan beinvloeden)

    ook de flexibele loszittende ring tov de 2 bevestigingspunten is denk ik niet goed dat dit kan verschuiven....

    iemand gaf aan dat de afstand (90mm) tussen de 2 punten mogelijks ook vergroot moet worden, zodat het scherm wat platter openvalt???

    ik zat te denken om de gondel te upgraden met de anti torque ring van opale?of is dat geen goed idee... of zijn er nog mensen met suggesties? is de gondel te zwaar? te licht? zouden mn lijnen niet correct zijn?

    alle info is natuurlijk welkom.in hoeveel wind bf kan en mag ik hiermee vliegen? bij ons op de vliegclub is er altijd wel wat wind(ik woon op ene half uurtje van de kust)

    overal lees je dat paramotors gevlogen kunnen worden door iedereen , maar toch is dit momenteel nog niet haalbaar

    groeten en alvast bedankt
     
  6. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Voorlopig zou ik nog geen nieuwe ring kopen.
    Ik zou eerst de afstand van de ophangpunten vergroten naar b.v. 25-30 cm. gewoon proberen.
    Met een horizontale stang aan de bestaande ophangpunten is het eenvoudigst.
    Dan de puntjes die Piet hierboven al aangeeft zijn ook waar.
    Met weinig wind testen b.v. 1-2 bft. gevoel krijgen en dan door verzwaren meer wind.
    Combinatie is niet verkeerd hooguit het scherm dat ken ik niet.
    En goed scherm is alles bepalend.
    Armen voor of zijwaarts is niet zo'n punt als ze maar genoeg verstellen (bij mij 10-20cm. Hacker Free)
    Liefst de draden langs/ via de ophangpunten geleiden.
    Weinig gas geven en/of langzaam versnellen.
    Eventueel veel expo op de beide armen zodat je rustig stuurt en evt. als het nodig is veel stuurweg hebt.
    Succes.

    Nog een linkje van het scherm https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1857694
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dus die 9cm die nu als ophangpunten zijn toch zeker vergroten. ik zie dat veel mensen deze zelfs perfect waterpas proberen te zetten, wat bij mij met deze gondel natuurlijk serieus met de natte vinger gedaan is, want die punten verschuiven namelijk. ik probeer deze eens te fixeren en te vergroten... zou de afstand naar de propellor van groot belang zijn, mss iets meer naar voren brengen??
     
  8. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Ik heb even deze foto bekeken:
    [​IMG]

    Zo zou het moeten zijn.
    Ik zou de ophangpunten niet verbreden, als het goed is heeft de ontwerper van het scherm met deze afstand rekening gehouden voor het uitzetten van de lijnen.
    Maak je het breder, dan krijg je een "knik" midden boven in het scherm, en dat ziet er niet mooi uit.
    Naar mijn smaak zijn de servoarmen wel erg lang tegenover de afmetingen van het scherm.
    Ik zou ze eens de helft korter maken.
    "Waterpas zetten? ":
    Als je daarmee de positie van de servoarmen bedoelt, dat is niet zo spannend.
    Wat wel van belang is zijn de afstellingen van de remlijnen.
    Als het goed is staat er ergens op de remlijnen een markeerpunt wat volgens de handleiding in neutrale positie boven op de ringen waar ook de andere lijnen aangehaakt zitten (tenminste dat is bij Opale en Hacker zo, bij RC-Paraworld wordt dat punt onder aan de Risers gelegt).
    Het maakt dus niet heel veel uit hoe dat de armen staan (max verschil 2 a 3 cm).
    Als je er maar voor zorgt dat je de markeerpunten aan beide zijden gelijk afstelt.
    Voor wat betreft gewicht:
    Is lastig aan te geven of dat het goed zit, daarvoor wil ik het live zien vliegen om er een uitspraak over te kunnen doen, kwestie van experimenteren.

    Succes,

    Piet
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke goed, maar zoals je op die foto ziet kunnen de 2 ophangpunten wel wat verschuiven op de ring, wat maakt dat de ene iets hoger of lager zit dan de andere. wat me ook opvalt is dat deze persoon zijn servoarmen omgekeerd geplaatst heeft (ze wijzen naar beneden ipv naar boven...)
    met het waterpas zetten heb je gelijk, dit bedoelde ik:
    [​IMG]

    door de servoarmen te halveren, dan mindert de stuuruitslag vermoed ik??

    wat me wel opvalt bij opale en hacker is dat de bevestigingspunten wel iets breder zitten, maar dat de armen van beide naar voor sturen ipv opzij.
    oke in eerste instantie eerst die servoarmen aanpakken, is het minst aanpaswerk. (ik kan ze zelfs behouden, gewoon op de helft een nieuw gaatje boren waar het nieuwe punt komt voor de stuurkabel.

    op de schermlijnen staat er niets aangegeven


    riser interval 100mm staat er in dat draadje(als ik even google gaat dit om die 2 riemen waaraan alle touwtjes hangen. die zijn nu beiden gelijk in lengte)
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2016
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ben het draadje aan het doorlezen nu, iemand zegt dat hij de side trust van de motor ook iets heeft veranderd, maar dat lijkt me niet zo logisch...
     
  11. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Sidetrust wijzigen heeft weinig zin.
    De armen zijwaarts of naar voren maakt niet uit, het gaat om de uitslag en afstelling van de lijnen.

    Hoe remlijnen af te stellen?
    Bij gebrek aan goede instructies ga je als volgt te werk:
    Doe een inschatting door de gondel en scherm op de kop aan het plafond te hangen.
    Het scherm uiteen houden zodat het zoveel mogelijk de vorm heeft die hij tijdens het vliegen ook heeft (twee extra handjes is dan wel zo makkelijk)
    Span de remlijnen zover aan dat de achterzijde van het scherm juist niet vervormd.
    Geef één lijn een merkteken ter hoogte van de ring waar de andere lijnen vast zitten.
    Meet de maat vanaf het merkteken naar boven tot de knoop van de eerste vertakking waar de remlijn zich vertakt naar de afzonderlijke cellen.
    Teken de andere remlijn af op dezelfde lengte.
    Haal het geheel van het plafond.
    Knoop de remlijnen aan de servoarmen, en controleer of de markeerpunten aan beide zijden op gelijke hoogte tov de ringen zitten, max afwijking 2 a 3 mm verschil tussen links en rechts.
    Trek nu het scherm op.
    Komt ie makkelijk omhoog, dan de lijnen 1cm korter maken.
    Herhaal de optrekproef en stel de lijnen net zolang bij (met halve centimeters) tot het moment dat het scherm niet meer omhoog komt.
    Maak vanaf dit punt de lijnen weer 1 cm langer en markeer dit punt (meet ook de lengte vanaf de ringen tot de eerste vertakking en noteer dit voor latere referenties).
    Komt het scherm na de eerste instelling niet omhoog, dan bovenstaande steeds herhalen en telkens de lijnen iets verlengen.

    Gedrag tijdens het vliegen:
    Eerste aandachtspunt:
    In de regel is 1/3 tot 1/2 gas voldoende om een rechtuit vlucht te maken.

    Is de gondel te licht, dan zal het scherm teveel achterover gaan hangen en als het ware gesleept worden.
    Dat heeft gevolgen voor de aanstroming van de vleugel, hij gaat overtrokken worden.
    Neem het gas terug en bekijk of dat het hiermee beter wordt.
    Kenmerkend is ook de lage vliegsnelheid.
    Als je in staat bent om het scherm met slechts heel weinig gas in de lucht te houden is je gondel waarschijnlijk te licht, voeg met stappen van 50 gram gewicht toe en herhaal de test totdat je tevreden bent.

    Als de gondel te zwaar is moet je veel gas geven en zal het scherm ook relatief snel vliegen.
    Echter door een te hoog gewicht ontstaat min of meer dezelfde situatie als bij te laag gewicht.
    Als gevolg van het hoge gewicht krijg je ook een steilere glijhoek waardoor de aanstroming van het scherm meer schuin van onderen plaatsvind,en als gevolg daarvan onstaat ook een overtrokken situatie.
    Om een ander te verduidelijken kan ik hier een heel verhaal gaan typen, makkelijker is om deze link te volgen en vanaf pagina 33 punt 3.1.3 verder te gaan met lezen.
    http://www.paragliding.nl/pdf/Handboek_Schermvliegen.pdf

    In beide situaties kan (afhankelijk van schermtype) het overtrekken zich uiten door een versterkt schommelen.
    De makkelijkste manier hier uit te geraken is het maken van een bocht, maar door bij het uitkomen van de bocht de stuurbeweging nog even wat minder sterk vast te houden.
    Probeer te voorkomen dat je snelle stuurbewegingen maakt, Rc paragliden is de Zen van het modelvliegen, dus alles rustig en beheerst doen.

    Instelhoek van het scherm veranderen kan nuttig zijn om overtrokken vliegen met te veel gewicht tegen te gaan.
    http://para-rc.de/2011/10/27/trimmung-des-schirms/

    Zo, dat is weer even genoeg tekst voor vanavond.

    Succes met uitproberen en afstellen.
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    bedankt in ieder geval, hiermee ga ik morgen eens aan de slag.
    een deeltje van je uitleg kwam ik hier tegen:


    groeten en nogmaals bedankt!
     
  13. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Ik zie hier dat hij de remlijnen door een oogje aan de arm haalt en dan boven vast maakt.
    Dit is de Acro aansturing, lange armen en door het oogje geeft een dubbele uitslag.
    Veel te veel voor de eerste aanvang.
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja dit is ook zo bij mij, door dat oogje heen die aan de "riser" zit...

    maar dan haalt hij het door de servoarm en knobbelt hij dit terug aan de buckle vast, van mij zit dit enkel aan die arm vast en keert het niet terug... dus als ik het begrijp moet ik dit lusje nog niet gebruiken...(en ook de armen inkorten?)

    we geraken er nog uit:)
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dit teruggevonden: echter heb ik hier en daar al iets nagemeten maar klopt dit soms niet...
    zeker de lengte van de remlijn geven zij 359 mm op en dit is 520 bij mij(dus dit klopt al niet)

    [​IMG]
     
  16. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Lijnlengte Level 3 T1:
    De lengte in de manuel is altijd de lengte vanaf de knoop tot het punt waar de overige lijnen overgaan in de risers.
    De rest is overlengte die je nodig hebt om tot bij de servoarm te komen.
    Niet iedere gondel is hetzelfde dus kun je voor de totale lengte geen algemene maat opgeven.
    Toleranties op lijnlengtes is bij mijn 6 meter schermen plusminus 2 mm.
    Met geknoopte lijnen is dat maar lastig te realiseren, daarom splice ik mijn lijnen.
    Tevens heb ik een tooltje gemaakt (lat van 3 meter met een haakje en een rolmaat er vast op gelijmd) zodat ik ook reproducerend kan werken.
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke gesnapt:)
     
  18. Pierre Bozua

    Pierre Bozua

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Oosterhout
    Hallo ben zeer geïnteresseerd hier in heb diversen paragliders gebouwd.
    Maar nu kom het er op aan om een matras aan te schaffen heeft iemand hier ervaring mee en wat en waar voor een redelijke prijs.
     
  19. jack-marga

    jack-marga

    Lid geworden:
    7 feb 2010
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Belgie Limburg kinrooi
    Zo na een lange afwezigheid weer een trike aan het bouwen.
    Hopelijk voor deze kite van paraplane sport.
    Deze heb ik in Duitsland op de kop kunnen tikken voor een paar euries.
    Nog wachtende op een paar onderdelen zijn hier al een paar foto's
    IMG_1528.JPG IMG_1523.JPG
    De laatste foto is om te vergelijken hoe groot de trike word.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Pierre Bozua

    Pierre Bozua

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Oosterhout
    Dankje Jack ziet er gelikt uit bedankt voor je reactie
    Het is net of er niemand meer mee bezig is heb wel veel van internet af kunnen halen maar allemaal oude shit
    Heb je ook een bouw tekening van jou trike dat zou wel interessant zijn heb er helemaal geen maat voering van, probeer de boel zo licht mogelijk te houden maar soms is dat ook niet perse nodig.
    Als para heb ik een Hobby King modelletje dit om eens uit te proberen ben wel naar een Singel modelletje van Peterling wezen kijken dat valt zelf nog wel te maken.
    VRG Pierre
     

Deel Deze Pagina