Eigen gemaakte paraglider

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jack-marga, 3 apr 2013.

  1. jack-marga

    jack-marga

    Lid geworden:
    7 feb 2010
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Belgie Limburg kinrooi
    Hier weer een bewijs dat zelfbouw ook nog kan.
    En ook de maten van de lijnen, voor zover dat ze voor de 2.5m luna kite en de 2 m. vlam kite zijn bedoeld.
    In bovenstaande reacties staan langs voor deze kite ( Hongkong )
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Pierre Bozua

    Pierre Bozua

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Oosterhout
    Dank je wel Jack,ik ga het eens bestuderen.
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ik heb vandaag met de hybrid gevlogen en dit maal met succes

    de eerste maal met een 3cell lipo en 600gram lood, bleek wat te zwaar dan 2x300gram eruit gehaald en vloog redelijk, maar voorwaartse snelheid was bijna niets en ik moest continue volgas vliegen...

    de 2de poging zelfde setup, maar er was meer wind, conclusie ik heb erom mogen lopen...

    3de vlucht de 600gram lood er terug in en een 4cell lipo. de power is nu wel iets beter en de voorwaartse snelheid ook. ik heb dan de remlijnen telkens per cm verlengd en toen ging de voorwaartse snelheid beter, maar nog niet zoals in vele filmpjes...

    de setup die erin zit is de "tuning" setup, wat nog niet nodig is, maar deze zat erin, die kan tot 6cellen aan... nu ga ik minimum voor een 4cell ipv 3cell maar twijfel of ik toch niet hoger moet mikken qua lipo???
    schijnbaar vliegt de standaard setup beter met 3cellen...

    iemand iedeen of theorieen??
    Groeten
     
  4. Pierre Bozua

    Pierre Bozua

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Oosterhout
    He succes er mee ik ben nog niet zo ver ik ga eerst een test vlucht maken met een melk vat van een liter of mijn matras blijft zweven daar nog wat aanpassen denk ik.
    Kan ik in elk geval de boel heel houden.
     
  5. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    In het algemeen voor RC-paragliders:
    De mate van extra gewicht wordt bepaald door twee factoren:
    - Draagvermogen van het scherm (oppervlakte, profiel etc).
    - Windsnelheid.
    Nagenoeg elke fabrikant heeft in de manual van het betreffende scherm een gewichts/windsnelheids tabel.
    Zie deze link voor de Hybrid 1.8 van Opale op pagina 3:
    http://www.opale-paramodels.com/gb/index.php?controller=attachment&id_attachment=9

    Ongeacht het aantal cellen heeft het bij geen enkel scherm zin om vol gas te vliegen, sterker nog, een scherm krijgt zijn grootste snelheid pas wanneer die zonder motor vliegt.
    Hoe kan dat???
    Nu, dat is heel eenvoudig:
    Omdat de motor een stuk lager via de lijnen onder het scherm (vleugel) hangt zal die wanneer je gas geeft naar voren bewegen.
    Het scherm blijft iets achter vanwege de luchtweerstand.
    Door deze situatie ontstaat een grotere instelhoek, waarmee het scherm meer lift zal krijgen maar ook langzamer gaat vliegen.
    Geef je nog meer gas, dan ontstaat een situatie van overtrek (Stall) en in het ergste geval zal een scherm onbestuurbaar worden en ongecontroleerd gaan zwaaien.
    Waait het in dit geval ook nog eens wat harder (windsnelheid > vliegsnelheid) dan kun je je model ergens een kilometer of twee verderop terug halen.
    Afhankelijk van weersomstandigheden (windsnelheid) dien je het gewicht van je Back-pack/gondel aan te passen conform tabel uit de handleiding.
    Weinig wind = minder gewicht, en als gevolg daarvan minder gas geven.
    Meer wind = meer gewicht, en als gevolg daarvan meer gas geven.
    Beheerst RC-paraglider vliegen betekend je model constant aanpassen aan de weersomstandigheden.
    Waait het hard, veel gewicht en dan laag bij de grond blijven, want daar is de windsnelheid het laagst.
    Weinig wind, gewicht er af en hop omhoog met dat ding.
    Een slimmerik kiest zijn gewicht door toevoeging van grotere of kleinere accu's, eventueel door het parallel schakelen van de accu's.
    Lood is immer nutteloos dood gewicht, met een extra accu krijg je een langere vliegtijd.
    O ja:
    Neem de hoogste gewichtsaanduiding uit de manuals van alle merken met een korreltje zout.
    Dat werkt meestal alleen op een helling met strakke stevige wind die dan meestal vanuit schuin langs de helling omhoog komt.

    Arco:
    Wil je Arco vliegen, dan kies je voor minder gewicht, met veel motorvermogen.
    Op deze manier zijn loopings, wingovers en andere zaken mogelijk.
    Maar ook hier: ken de grenzen van je model en ga niet vliegen wanneer windsnelheid hoger ligt dan je vliegsnelheid.
     
    bdoets vindt dit leuk.
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo, bedankt voor de uitleg maar het meeste doe ik wel zo hoor,
    gewicht was zoals aangegeven in de manual, momenteel met lood experimenteren, alvorens een nieuwe accu te bestellen.
    Het volgas vliegen op 3cellen is noodzakelijk anders gebeurt er niets met de 4s setup ging dit al iets beter maar nog meer dan halfgas om toch iets vooruit te geraken.
    nu was het gewicht van de gondel ongeveer 2.4kg
    ik denk dat die motor die erin zit niet echt geschikt is voor een 3/4cellen cetup.
    zonder motor zweeft hij idd zeer mooi uit, maar er moet toch power zijn om omhoog te geraken... ??? met 3 cellen was het bijna onmogelijk om hoogte te halen...
    groeten
     
  7. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    @ Eclipse86:
    Geef ons de gegevens van je motor (Kv waarde), prop en regelaar eens.
    Zonder dat is het lastig om een zinnig advies te geven.
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  9. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Ja, duidelijk zo:
    Motor heeft een Kv getal van 790, met 3S (gerekend met 10.5V) kom je op ongeveer 8200 omw/min.
    Je prop heeft een spoed van maar 4.7.
    Deze motor is bedoeld om te vliegen met accu's tot 6S, je zit dan op ongeveer 16000 omw/min.
    Opale zet deze combo in voor acro vliegen met de Power 1.1.
    Voordeel van deze combo met een kleine spoed is het feit dat je dan minder last hebt van de motortorque.
    Vanuit stand met een stoot gas zo een looping maken:




    Advies:
    Voor 3S en 4S
    Prop wisselen voor eentje met een grotere spoed, 8 of 9
    Heb je de mogelijkheid om de motorstroom te meten onder last?
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zelf heb ik de mogelijkheid niet, maar iemand van de club wel, dus dit kan ik aan hem vragen... als accu moet ik toch nog iets aanschaffen, diegene die ik liggen heb zijn max 3700 mah(3cell)
    wat ik kan proberen deze week is eens 2x 3cellen 3700 tot een 6cel in serie, al vermoed ik dat dit mss van het goede te veel is:) al zou dit moeten lukken, want idd meer gas is enkel nodig bij acro wat toch nog niet tot de orde is...

    als ik dan een 6cell zoek waarvan mn gewicht rond de 2kg 2kg200 zit standaard zonder lood denk ik dat ik goed zit( verbeter me als ik verkeerd ben)
    al denk ik niet dat dit in zn rugzak zal passen:p

    bedankt al voor de uitleg
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ondertussen ook eens contact met opale zelf gehad...

    zij raden voor deze setup een 4/5cell aan... een 6cell is extreme power dus is nog niet nodig....

    Ik kan bij hobbyking niet direct passende lipo's vinden in eu warehouse. wat ik echter wel kan doen is het volgende:

    5s 2700mah 35c 357gram 139x45x27mm 2stuks in parallel = 5s 5400mah 714gram
    of
    5s 2200mah 40c 305gram 107x35x44mm 2stuks in parallel = 5s 4400mah 610gram

    beide mogelijkheden zouden denk ik in de backpack passen(1onder de piloot en 1 erachter)

    een goede 100gram verschil en 1000mah dus... ik denk om voor de lichtste setup te gaan van deze 2
    de gondel met piloot en alles erop en eraan weegt nu 1600gram

    dan kom ik op een goeie 2.2kg wat volgens de handleidin is voor wind vanaf 15km/h (2/3BF??)
     
  12. Pierre Bozua

    Pierre Bozua

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Oosterhout
    Hoi met welke maat hybrid vliegje is dat de 1.8 of ben je al bij de 3.0?
    Groetjes Pierre
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de 1.8 versie is het
     
  15. Pierre Bozua

    Pierre Bozua

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Oosterhout
  16. Pierre Bozua

    Pierre Bozua

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Oosterhout
    Hoi hoi heeft of kan iemand mijn uitleggen hoe de lijnen geknoopt worden van een paraglider rc.
    er zijn er die los raken kan zo even geen knoop bedenken hiervoor.

    Groetjes Pierre
     
  17. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Hallo Pierre,

    Paraglider lijnen worden in principe niet geknoopt maar gespliced (of gespleist in het Duits):
    http://www.rcparaglidingforum.de/t1418f122-spleissen-ist-so-einfach.html

    In de regel heb je bij je scherm ook een handleiding gekregen met een tabel voor de lijnlengtes.
    Beter en handiger is het vergelijken met de lijn van de andere helft van je scherm.
    Trek de goede lijn een stukje uit de lus met de andere lijnen zodat je hem makkelijk kunt vergelijken met de nieuw te maken lijn.
    Werk nauwkeurig zodat er geen grotere lengteverschillen dan max 1 mm ontstaan.
    Het is niet nodig om de lijnen te naaien, je kunt de splice makkelijk sealen door hem te impregneren met een mengsel van UHU Por wat verdunt is met wasbenzine.
    Als je wat lijn materiaal nodig hebt, ik heb nog wel wat liggen voor je (via PM).
     
  18. Pierre Bozua

    Pierre Bozua

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Oosterhout
    Hallo bedankt voor dit antwoord
    Ik had totaal geen idee zag dat er iets van lijm op zat maar niet hoe het in elkaar zat.
    reuze bedankt (ik heb er geen tabel van is een HobbyKing Paramatras maar misschien wel te vinden op het net).

    Groetjes Pierre
     
  19. Pierre Bozua

    Pierre Bozua

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Oosterhout
    Hallo naar heel veel uren nog steeds niet kunnen vliegen, de afstelling van z'n HobbyKing matras ligt toch wel gevoelig.
    Maar misschien is er wel iemand die nog wat op zolder heeft liggen wat al wel gevlogen heeft of dat er iemand in de buurt woont die wat ervaring kan uitwisselen.
    Ik kom uit Oosterhout NB.

    Groetjes Pierre
     
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Pierre,

    Zelf heb ik ook een HK matras en heb die zorgvuldig nagekeken.
    Minimaal moet links en rechts hetzelfde zijn zoals Piet al aangeeft en dat was bij mij uit de box niet het geval.
    Ik heb dat aangepast maar heb hem nog niet gevlogen.
    Hang hem ook eens op de kop en kijk eens goed naar de lijnen alsook de remlijnen.
    Wel heb ik van internet een hoop gegevens verzameld over de HK matras.
    Als je die wil hebben kan ik ze sturen PM mij maar voor je E-mail adres.
     

Deel Deze Pagina