Eigen laad kabel maken.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Anonymous, 10 mrt 2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Goedeavond,

    Ik wil graag mijn zender iets sneller opladen 8)
    Ik heb een Hitec Ranger II zender, ik heb zo gek ´Pinnetje´ , en die past ook. Kabels zitten eraan, en de banana dingen ook. Alleen.. Is het erg als je '+' in '-' doet , en andersom ook ? (Ik kan niet op het stekkertje zijn als het + of - is.)
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    multimeter? :?

    zoek ook eens op " snelladen AND zender* "

    dit vangwege de mogelijke gevaren en de diode die er meestal inzit.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dennis,

    Een zenderaccu sneller opladen kan niet altijd zonder dat er iets aan de zender aangepast moet worden. Omdat de meeste snelladers de accuspanning meten om te kunnen bepalen wanneer de accu vol is komt er een probleem(pje) om de hoek kijken.
    In de zender zit meestal een diode die moet voorkomen dat de stroom uit de accu terug kan stromen via de laadsnoertjes. Hierdoor kan de lader de accuspanning niet meten waardoor de lader niet zal werken.
    Om toch een snellader te kunnen gebruiken moet je de diode overbruggen met een draadje. Het nadeel hiervan is dat je nu wel heel goed moet opletten dat je niet perongeluk kortsluiting maakt tussen de stekkertjes van het laadsnoertje. Als dat gebeurt krijg je vonken en kan je de accu mollen!
    Over dit item is overigens al eerder geschreven.
    Kijk hier (http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6652) maar eens.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Inderdaad, de Hitec Ranger II heeft ook zo'n beveiligingsdiode en bovendien ook nog eens geen accu, maar losse cellen. Met een snellader wordt het dus helemaal niets.
    Overigens beveiligt de diode in de zender niet alleen tegen kortsluiting in het laadsnoer, maar ook tegen verkeerdom opladen. Je kunt de telefoonplug dus gewoon insteken..
     

Deel Deze Pagina