[Eigen ontwerp] Hotliner met atlantis romp

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door michiel b, 8 jul 2007.

  1. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ja, je kan ook een balsa ligger nemen en dan op de boven en onderkant koolroving gebruiken en dan naar de tip toe verjongen.
    Dus bv 2 over de hele lengte zowel boven als onder, dan nog eens 3 over 2/3 van de ligger zowel boven als onder en nog 3 over 1/3 van de ligger zowel boven als onder..
     
  2. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ik bedoel eigenlijk gewoon deze:
    [​IMG]

    0,5 mm dik, 10 mm hoog en 1 meter lang. Makkelijk, enorm sterk, kost bij b.v. Hangar €3,30 en slechts een half millimetertje om er tussen te "wurgen", wat met voldoende epoxy nog heel makkelijk gaat ook. Overtollige epoxy wegstrijken en je hebt een enorm sterke ligger!

    Greetz van Aldert
     
  3. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    kan ook nog :)

    ik zou dan wel gewoon constructie lijm gebruiken.. die groene van bison.. scheelt weer in gewicht tov epoxy, en schuimt mooi alle holle plekken dicht.

    Keuzes zat.. :)
     
  4. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    De ligger is er toch juist voor dat de beplanking niet kan inklappen. Want de bolle vorm maakt het sterk. (een buis is veel sterker dan een plank).

    0,5mm carbon heb ik ook nog wel liggen, moet ik er wel voor zorgen dar die niet kan torderen, want dan is het ineens niet meer sterk.

    Wat een keuzes idd... :D
     
  5. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    met carbon bedoel ik koolstof strengen hoor en niet profielen.
    Ook wel kool roving genaamd.. impregneer je met lamineer epoxy.

    Peter
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    dit ziet er echt goed uit, ik blijf dit verslagje zeker volgen, op naar de maiden!!!!
     
  7. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Leuk al die reacties!
    Vorige week een plaat berkentriplex gehaald. 125cm lang, want anders kon de ligger niet uit 1 stuk. Helaas had de winkel alleen 2mm dik op voorraad, dus dan maar 2 delen op elkaar lijmen.
    [​IMG]

    De plaat langs de cirkelzaag. Ideaal ding is dat :D
    [​IMG]
    [​IMG]

    2 delen op elkaar gelijmd met sneldrogende houtlijm, anders kan je niet verder.
    [​IMG]

    sleuf uitsnijden tot de beplanking:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ligger op maat gemaakt.
    [​IMG]

    En gelijmd met PU lijm.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Volgende keer schuren tot de beplanking weer recht is, en dan folien.
    ontvanger/regelaar inbouwen en vliegen maar :p
     
  8. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ga je er een mandragend toestel van maken? :D
     
  9. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik denk niet dat ik ga passen in dat rompje :p

    Maar ik wil zoiets vliegend gewoon nooit kapot kunnen maken. Ik wil wel vol up kunnen trekken bij het aanduiken ;)
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hhmmmm, hobbymesjes van de action?? :lol:
     
  11. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    goeie vraag ;)
    Deze heeft een metalen houder voor het mes(met schroefdraad.) Ik weet niet of die dat bij de action ook heeft.

    Ik heb er verschillende versleten met dus een kunstof houder.
     
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    die van de action het een ijzeren houder maar de schroefdraad is van plastic, over het algemeen ben ik er wel tevreden over gezien de prijs (€1.49)

    nu weer :eek:ntopic:
     
  13. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    En we gaan we weer verder.

    schuren:
    [​IMG]

    Er blijft toch altijd een klein verschil wat moeilijk weg te schuren is. :(
    Om het wat kleiner te laten lijken maar rode oracover gebruikt.
    [​IMG]

    Koelgaten maken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eigenlijk moet er nog een klein luchthappertje op komen. Iemand een idee wat geschikt is hiervoor?
     
  14. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Schuin afgezaagde PVC pijp werkt goed of servobeschermkapjes die je aan de onderzijde van de vleugel bij de aansturing van de rolroeren wel eens ziet.

    Ziet er verder goed uit.
     
  15. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Pijpje koolstof of carbon schuin aflijpen en met epoxy tegen de romp lijmen.
     
  16. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    koolstof pijpje was wel een alternatief. Alleen moet dat weer wit gespoten worden. Uiteindelijk is het een transparant stukje plastic geworden die er schuin in gelijmd zit.

    Vorige week nog een accuplankje gemaakt. Dit was alleen nodig omdat de accu, die tegen de motor ligt, anders op de draden leunt, en dat lijkt me toch niet echt goed.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voordat we gaan vliegen nog even de stroom gemeten. De CAM 16x10 was wat in onbelans, dus voor de zekerheid maar een graupner CFK 15x9.5 gepakt die ik nog had liggen. De maximale stroom is 70,5A
    Daarna een reikwijdte test gedaan met ingeschoven antenne. Die was duidelijk niet voldoende met een R147 van futaba. (PPM) De storing kwam duidelijk uit de regelaar, want er was alleen storing met lopende motor. Ook de Medusa 2A bec was het niet, want het gebruik van een ontvangeraccu maakte geen verschil. Ik denk dus dat ik maar een optocoupler er tussen zet, in combinatie met de BEC. De BEC doet dan helaas wel de galvanische scheiding te niet, maar de storing uit de regelaar moet dit wel tegen houden.
     
  17. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik wilde perse vliegen, dus eigenwijs toch maar een PCM ontvanger gebruikt. Dus nog zonder optocoupler er tussen.
    De 149DP had een reikwijdte van 60-80 meter met ingeschoven antenne en lopende motor. :p

    En gisteren heeft die gevlogen! :D
    Het vliegt fantastisch :) Beter dan verwacht eigenlijk nog. :p
    De start ging als een zonnetje. Clublid gaf met een aanloop een flinke zet. Motor stond half open, maar de kist had meteen snelheid. Volgas gaat het direct vertikaal en in een paar seconden is het al een stipje...
    Toen heerlijk "rustig" rond gevlogen. Wat vliegt dit strak zeg. Echt als op rails. rollen gaat ook direct om de lengte-as.
    En ook zo mooi fluiten, net echt.
    Het viel al meteen op dat de vaart er niet zomaar uit was, het blijft lekker gaan door het redelijk hoge gewicht. Lekker makkelijk steken op de helling in de toekomst. ;)
    Met de eerste keer voorzichtig aanduik bleef 1 blad open staan... Die bleef redelijk langzaam doordraaien, maar daardoor trilde alles een beetje. Het was geen flutter, maar het leek er wel een beetje op. Meteen maar geland om alles te controleren, en de bladen nog wat uit te vijlen.
    Het balsa stabilo had een beetje speling, de kleine revetten konden toch wat in het balsa trekken. Dus maar provisorisch een grote revet erop:
    [​IMG]
    2e vlucht ging het beter. De prop klapte netjes. Het model reageert gewoon neutraal bij het aanduiken. Ik moest alleen nog veel down geven. Dus volgende keer maar het zwaartepunt veranderen. Ook de instelhoek van de motor was nog te klein. Zo snel als een echte F5F hotliner is deze niet, maar nog steeds wel rap.

    Ik heb helaas geen vliegende foto's, maar dat komt nog.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De goedkope Hextronic 120A regelaar laat de motor wel ontzettend beroerd aanlopen. Ik zal nog eens kijken of dat nog verbeterd kan worden.
    Ook heb ik met deze prop te weinig spoed. Als de motor aan gezet worden gaat het door de trekkracht wel direct vertikaal, maar het kan nog sneller :D
    Dus moet ik nog op zoek naar een prop met meer spoed, en iets minder diameter evt.
     

Deel Deze Pagina