[eigen ontwerp] Klaar, Auster mk1 140 cm. Maidenvideo Pag.5

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH_AJH, 28 okt 2007.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Slecht weer dus....ook maar eens aan de depron.
    Het leek me leuk een depron Auster te maken. Mijn vliegmaat heeft er een gehad (een echte) en modellen zijn er niet van.
    Uitgangspunt is een tekening van een .25 brandstof houtbouw model, maar wel een mk9. Dit is een mk 9
    [​IMG]

    Leuk, maar niet echt wat. Dus zelf aan het tekenen en meten gegaan. De afmetingen van een mk1 zijn gelijk, alleen de romp is (heel) anders. Meer geschikt voor een eenvoudig projectje omdat de romp veel meer een box is en alle raampjes vlak. Dit is een mk1:
    [​IMG]

    Beter. En daar ben ik dus mee begonnen.
    De spanwijdte wordt ongeveer 140 cm, conform de originele tekening. De vleugels maak ik uit depron; ribben met een depron ligger en bekleding van 2mm depronplaat. In iedere vleugel een aileron servo en als ik écht zin krijg flaps. Dit vliegtuig heeft split flaps en door de dikte van de vleugel is dat vij makkelijk te realiseren.
    Motorisering ben ik nog niet helemaal uit; waarschijnlijk een Typhoon 15/13 buitenloper op 2 of 3 cellen Lipo van ongeveer 2200 mAh.
    Even afwachten hij zwaar hij uitvalt. Motor, servo's en een lipo moet ik nog aanschaffen dus dit project duurt in ieder geval tot naa de feestdagen (mijn zakgeld is niet toereikend meer....)

    Na twee dagen schetsen, piekeren en tekenen begonnen met de eerste delen.

    [​IMG]

    ...en in elkaar gelijmd met Uhu por.

    [​IMG]

    In eerste instantie liep de romp recht naar achteren maar als je goed op de foto's kijkt zie je dat dat een soort bocht moet zijn. Dat leek mij lastig (ben een depron virgin zogezegd). Als doende leek het me toch eigenlijk vrij simpel dus na een paar minuutjes schuren zat het model er aardig in.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu begin ik te twijfelen of er toch maar niet een mk3 van zal maken, het model dat mijn maatje had. Die is uiterlijk alleen anders door de andere opbouw van de ramen achter de vleugel. Dit is een mk3:

    [​IMG]

    Mmmmmm. Nu kan het nog. We zullen zien.

    Wordt vervolgd....
     
  2. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    hey arjan

    ziet er leuk uit joh :D , ik vind eerlijk gezegd de auster mk1
    mooier, maar het is natuurlijk wel leuker als je een replica
    van het vliegtuig van je oude vriend, ga ik zeker volgen :thumbsup:

    Skyhigh
     
  3. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er goed uit, hoeveel mm depron gebruik je?? of heb ik dat over het hoofd gezien???
     
  4. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ziet er mij allemaal 3mm uit...



    Ahja leuk projectje/kistje :D
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    hehe, gezichtsbedrog :D
    De huid is 3 mm, de spanten 6 mm.
    Voor de vleugel heb ik een mooie constructie gevonden die ik ga proberen. Het is een rib-constructie met liggers van 6 mm depron, een onderhuid van 6 mm en een bovenbekleding van 3 mm. Je hoeft dan de plaat niet helemaal om te buigen en kunt een mooie ronde neuslijst krijgen. Zag deze methode bij een zeer mooie depron Spitfire.
    Zal als ik ga bouwen wat foto's maken dan wordt het duidelijker.

    [​IMG]
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    We vorderen langzaam....
    Bodem erin gelijmd, middendeel met vleugelbevestiging is af, ribbenplan vleuegels getekend en de ribben gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ga beginnen met het bouwen van de vleugels. Het wachten is even op de 9 gams-servo's voor de aileron aansturing.
    Verder denk ik dat ik bij RC Technics zo'n buitenlopertje koop wat je vóór op een spant kunt monteren. Een Typhoon is flink duurder en lastiger in te bouwen. Ik wil de voorzijde van de motorkap liefst in vorm hebben maar dan is het asje van een motortje te kort om die diepte te overbruggen.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ribben verlijmd, onderste bekledingsplaat afgeschuind en enigzins voorgevormd. Een mooie ronding in de voorlijst krijgen lukt niet goed maar dat wordt straks toch in model geschuurd. De bovenste plaat wordt 2 mm dus die gaat veel makkelijker.

    [​IMG]

    En zo ziet het er dan uit. Morgen komen mijn vleugelservo'tjes als het goed is.

    [​IMG]
     
  8. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    wauw, ziet er heel goed uit joh, dit ga ik zeker heel goed volgen


    Skyhigh
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dank u :lol:
    Hulde aan RCTechnics; krap 24 uur na bestelling mijn servotjes en kabeltjes in huis. Verzendkosten: 88 cent .... :D Daar kun je niks van zeggen.
    Dus ingebouwd!

    [​IMG]

    De aansturing van de ailerons blijft geheel binnenboord. Door de dikte van de vleugel past de servo met hevel er precies in; het heveltje ligt in zijn haakse stand nog enkele milimeters boven de bekleding. De ailerons krijgen tape-scharnieren aan de bovenzijde. De ailerons zijn ter hoogte van het scharnier nog ruim dikker dan de lengte van de servoheveltjes dus het roerhoorntje kan naar voren uit het onderste deel van de aileron steken en dan recht naar voren.
    Ik kan ze echter pas aansluiten nadat de vleugel ook aan de bovenzijde bekleed is en de ailerons zijn losgesneden.
    Aan de bovenzijde snij ik dus na het bekleden dus een dekseltje zodat de servo's er eenvoudig uit kunnen. Als de stangetjes aangesloten zijn op de ailerons lijm ik het dekseltje vast. Als dat later nodig is kan ik er dan nog steeds vrij makkelijk bij zonder echt te slopen.

    [​IMG]

    En dit is dan het totale plaatje. Aan de uiteinden komen nog ongeveer 5 cm in vorm geschuurde tips (die lopen op, zie de eerste foto's).
    De helften worden met een pasbusje en een breekboutje aan de romp bevestigd en niet met zware verenstalen vleugelpennen. De struts gaan werkelijk dragend zijn dus de rompbevestiging dient enkel om de vleugels op hun plek te houden, net als bij een echte Auster. Ik maak ze in lengte verstelbaar om de juiste v-stelling in te kunnen stellen.

    [​IMG]
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zet wel nog effe de stekkers van de servokabel en het verlengstuk aan elkaar vast. Je zou niet de eerste zijn die hierdoor een model heeft verloren of een vleugel moest openbreken om zo een dom voorvalletje te herstellen.
     
  11. Gor

    Gor

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Meeuwen
    Prachtig!!!

    Mooie kist,ik heb nog electronica liggen voor zoiets...;-)
    Maar eerst,wil ik een filmpje zien,maiden filmen dus!!

    Nogmaals mijn complimenten dus!

    mvg,

    Gor
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    LOL spreek je uit ervaring..? Je hebt wel oog voor detail Theo, dat moet gezegd.
    Ik doe altijd een stukje krimpkous om de verbinding. Of eigenlijk; meestal soldeer ik die verbindingen. Maar nu nog niet, ik moet eerst de steuntjes voor de struts nog inbouwen en pas dan gaan de servo's er in.

    Wel grappig, zo'n soort keurmeesters die met je meekijken. Geruststellend idee :D
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nee, mij nog niet gebeurd, maar wel al zien gebeuren, en dan geld een gewaarschuwd mens telt voor 2 en ja ik vergeet dat ook nog wel eens..............
     
  14. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Dat vind ik inderdaad ook altijd leuk. Altijd leerzaam. (voor jezelf of juist voor andere lezers.)
    Dit motiveert mij altijd voor het posten van een bouwverslag.

    Verder een mooi model!
    Leuk om te zien hoe de romp gebouwd is. (Ik ben nog niet zo gewend met depron bouwen. )
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Is voor mij ook de eerste keer. Er gaat veel tijd zitten in het bedenken van de constructie. Ik probeer de eigenschappen van het Depron zo optimaal mogelijk te gebruiken maar het is moeilijk om "hout-technieken" los te laten. Je staat er versteld van hoe stijf een Depron doosconstructie is als je er een paar spantjes in lijmt. Het leuke van Depron is wel dat je binnen een paar minuten onderdelen opnieuw kunt vervaardigen. Lijntjes zetten, mesje er langs en klaar. Heel wat anders dan zagen. Het geeft veel minder rommel en ook bijschuren is secondenwerk.
     
  16. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    geweldig wat een strak vliegtuig !
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vandaag verder gegaan met de neus. Mijn vriend heeft een malletje getekend om de tamelijk karakteristieke neus van de Auster met Gipsy motor te krijgen. Is heel aardig geworden.

    [​IMG]

    Tevens de servo's in de vleugels van hun pushrods voorzien. Het zijn de stangetjes van een afgedankte Graupner Cherokee parkflyer. Heel erg licht en met een eindje draad waar een nylon linkje op zit. Dus verstelbaar. Ik heb de pushrods in een voorgeboord kanaaltje gedaan. Na het bekleden van de bovenzijde van de vleugel kan ik de ailerons uitsnijden en kan ik als het goed is bij de eindjes van de pushrods. Dan hoef ik geen gat in de vleugel meer te snijden.

    [​IMG]

    Tevens de verlengkabeltjes geborgd met een stukje krimpkous, de breekboutjes op de wortelrib gelijmd en aluminium plaatjes inge-epoxied om straks de struts aan te bevestigen.

    [​IMG]
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Oh trouwens; die vriend is nogal bezeten van Austers. Hij is druk een afgedankte romp op zolder geheel werkend als simulator (FS2004) te bouwen.
    Ik doe de electronica, hij de rest. Daar is hij druk mee....maar het wordt héél erg stoer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    WOW, Dat is gaaf! :D

    Wat wordt het beeld? Hoe ga je dat realistisch maken?
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Met een beamer. Full-motion zijn we mee bezig maar dat zal pas later worden (de kosten lopen wat hoog op :D )
     

Deel Deze Pagina