[eigen ontwerp] Wing XXL (3,2meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door michiel b, 17 sep 2007.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Natuurlijk zit er in verhouding wel meer gewicht in het midden dan bij de tippen (accu en verdere electronica) maar toch komt er bij een vliegende vleugel minder kracht op de vleugelverbinding dan wanneer daar een romp hangt.
    Ieder stuk van de vleugel levert min of meer zijn eigen lift.
     
  2. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    hehe, eindelijk weer een update. Er is afgelopen nog wel wat aan gedaan, maar ook wat enkele andere projectjes tussendoor.

    Als aandrijving komt er toch een buitenloper in. Een robbe roxxy 5065/09
    Dit is een vrij forse buitenloper met een toerentalconstante van 335RPM/V.
    Gewicht is 377gram. Aangezien dit vrij veel is, kan ik hierdoor in problemen komen met het zwaartepunt. Daarom de wordt de as verlengd, zodat de motor dichter bij het zwaartepunt komt. Aangezien ik zelf nog nooit iets gedraaid heb, heeft Edwin (medebouwer) deze maar gedraaid.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Passend gemaakt voor een extra lager:
    [​IMG]

    Draad erop snijden:
    [​IMG]

    Geeft:
    [​IMG]

    Mountje maken:
    [​IMG]

    Motormount is gelijmd met 24uurs epoxy, en alles draait soepel en zonder speling :)
    [​IMG]

    Na 2 avonden gestoeid te hebben met een stickerplotter eindelijk resultaat.
    [​IMG]
    Alles afplakken:
    [​IMG]

    En het eerste resultaat na het verwijderen van tape en folie. Op verschillende plekken is het wit meegekomen... :(
    De tape heeft er maar 2 uur op gezeten.. Ik heb het er expres afgehaald toen de lak nog nat was. Geen idee hoe ik het de volgende keer anders moet doen. Misschien is de gebruikte lijmlaag van de folie wat te sterk.
    [​IMG]

    Van dicht bij ziet het er niet uit....
    Links:
    [​IMG]
    Rechts: (let op de "L" en de "04")
    [​IMG]


    Hierna hebben we nog stukken bijgewerkt, waar wit vanaf is gegaan. En dit met en groot overlap. De lelijkste plekken zijn wel weggewerkt. Maar perfect is het nog lang niet....

    Hier zie je nog duidelijk kleurverschil tussen 2 lagen Wit. (waar de spiegeling ophoud)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nouja, van 2 meter afstand is niet makkelijk zichtbaar... Dus hier laten we het er maar bij. Volgende keer wit eerst beter dekkend afspuiten.

    Nu nog blanke lak erover en het spuiten is klaar. Dan ook bijna €90,- aan spuitbussen kwijt :( , dus ook dat gaat de volgende keer anders.
    Toch wel leerzaam... ;)
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2008
  3. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Michel.

    Gaat er goed uitzien.
    Mooi die verlengde motoras.!!

    Maar even over dat metrekken van de verf.
    Heb ik een tijdje geleden ook gehad.
    Komt door dat de onderlaag niet goed stofvrij is geweest.
    Had zelf bij een 3 kleurige cirkel 1 kleurvlak een beetje geschuurd.
    Maar niet goed schoongemaakt. Met het zelfde gevolg.
    En oja nog een tip.
    Zie dat de verf een beetje onder het plakband is gekropen bij dat grote blauwe vlak.
    Kun je gedeeltelijk voorkomen door eerst 2 a 3 keer een dunlaagje verf tespuiten. Het randje van het plakband sluit dan beter.
    Je krijgt dan een droog randje.
    Dit voorkomt doorlopen.

    Succes verder met bouwen.
    Nu nog de motor inbouw.

    Groeten Han.
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Tegen doorlopen: rand van de tape even aandrukken met warm strijkijzer.

    Tegen het meenemen van de onderliggende verflaag: folie / afplakband even met een föhn of verfstripper verwarmen, dan trek je boel zonder problemen los.
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Sow, ziet er toch strak uit hoor!
    motoras verlengen is wel een aardig idee idd :). misschien ook maar doen. Heb nu een 85gr buitenlopertje die achterop moet komen, maar het geheel moet licht blijven bij mij, dus misschien toch handig om hem verder naar voren te bouwen idd!

    Goede tips voor het verfspuiten jongens, thnx :D
     
  6. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Bedankt voor de tips heren! :zon:
    Die zal ik de volgende keer zeker gebruiken. :thumbsup:

    Volgende keer de motorbevestiging, die eventueel nog wat bij te stellen is. (qua domping.)
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2008
  7. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    respekt !!! (wat loopt zo'n topic toch lang zeg...)

    nou de electronics........ ben benieuwd !

    mvg, Z
     
  8. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    duw- of trekprop?

    Gaat jullie prop duwen of trekken?
    Ik heb een K10 met een duwprop, het vliegt probleemloos en kan een stootje hebben, maar tjonge wat maakt het een kabaal zeg! Het lijkt wel een brandstofkist! Doordat de prop vlak langs de achterlijst van de vleugel draait ontstaat er een scherp snerpend gejank. Eigenlijk vond ik dat ik er niet meer mee kan vliegen op onze club in de zomer, uit angst de goodwill met de buren te verspeken. Een volgende keer zal ik toch een trekprop proberen.
    Jullie verlengde motor-as idee kan ik dan goed gebruiken, dan kan de motor 'veilig' midden in de vleugel zitten met alleen een klap-propjes uitstekend aan de voorzijde.

    Ron
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Die verlengde motor-as vind ik ook super - ik heb een Sirion 3 meter vliegende vleugel liggen (waar ik nog aan moet beginnen met afbouwen), ik zal tzt eens kijken hoe het zwaartepunt uitkomt maar in dat verband kan zo'n as een boel schelen. Er zit een redelijk grote romp onder de Sirion dus qua plaatsing van de motor kom ik niet gauw in problemen als die een eind naar voren komt.

    Ik neem aan dat er op jouw Wing XXL ook een klapprop komt? Dat betekent waarschijnlijk dat je de prop zal moeten aanpassen zodat-ie niet te ver naar voren kan doorslaan (en stukken uit je achterlijst hakt) of te ver dicht kan klappen (zodat-ie in onbalans is en niet open gaat als je gas geeft). Heb je daar al zicht op? Want dat probleem zie ik met de Sirion duidelijk aankomen.

    Ik heb dat al meegemaakt met mijn SportWing (een schuimvleugel van 1,25m.), maar als daar het propje dicht blijft omdat de bladen door het midden zijn dichtgeklapt is dat niet zo veel gewicht; met een grotere prop krijg je meteen een enorme onbalans. Als je een gewone klapprop monteert als duwschroef kunnen de bladen altijd een stuk verder scharnieren dan de bedoeling is.

    Als er (duw) klap-propellers bestaan waarmee dat probleem goed te voorkomen is dan ben ik zeer geïnteresseerd.
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Op mijn Ixir heb ik de klapprop aangepast. Monteer een latje balsa of triplex op de as, achter de propbladen. Als de bladen inklappen voorkomt dit latje dat de bladen te ver naar binnen komen.

    Kan zo snel even geen foto vinden.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ron, als je toch al aan een verlengde as denkt, dan ligt het misschien meer voor de hand om de prop wat verder achter de vleugel te zetten?
    Op mijn Sportwing hoor ik niks bizonders, en de Yoda heeft nog niet veel vliegtijd maar daar hoor je ook niks ongewoons aan de prop.

    Als je bij een vliegende vleugel een klapprop voorop monteert heb je trouwens toch al het risico dat-ie niet openklapt als de bladen een beetje ongelukkig zijn dichtgeklapt.
     
  12. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    bevestiging van de motor:
    De motor zit alleen vast aan de middenrib. Dat is gemakkelijker voor het vervoer.
    De steuntjes(links en rechts van deze rib) raken de vleugel. Die zorgt ervoor dat de motor niet naar links or rechts kan rollen. Daar wordt daar ook nog een gat door geboord voor de bevestiging van de vleugel.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. WeZZe

    WeZZe

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Zwalm
    Zou het niet makkelijker zijn om een soort van take off cart te maken? De vleugel rust hier dan op tot en met de take off.Eventueel met een soort van haak dat bij zwevers word gebruikt.
    Dan moet je niet zitten klungelen met iemand van de club die het gevaarte de lucht moet ingooien.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Over het geluid van een duwprop bij een Zagi achtige, dit kun je voorkomen door de prop iets verder weg te zetten van de achterlijst. Als daar al een cm of 4-5 tussenzit is het snerpende geluid al een heel stuk minder. Steve Webb had dat opgelost door de Guntherprop op een dunne losse as te monteren en zo de prop een paar cm verder naar achteren te monteren. Slingeringen komen dan vrijwel niet voor.
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ziet er strak uit.
    Mijn "zo goedkoop mogelijk" - vleugeltje is nu beplakt met plakband, motor ben ik nog mee bezig. Wel lache, hij past precies in de lengte van mijn kamer! hahaha
    Bij mij zitten de tips nu trouwens alleen op 1 punt vast (carbon ligger). Daar scharniert hij eigenlijk extreem goed... Zou het een idee zijn om ipv ailerons gewoon met de hele vleugeltippen te sturen?
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    In de 1:1 wereld zijn voorbeelden van vliegende vleugels (wat is dat toch een rotwoordt, vergeleken meet bijvoorbeeld Nurflügel) die met de winglets sturen, als richtingsroer (alleen uitslag van het binnenste roer). Maar dan zal je wel ook wat V-stelling moeten hebben.
    Hoe schuiner de winglets staan (bijv. 45º naar buiten) des te haalbaarder het zou worden om ze als aileron aan te sturen... maar het haakeffect (adverse yaw) zou aanzienlijk zijn. Ook in dit geval zal het raadzaam zijn alleen de binnen-winglet aan te sturen.
     
  17. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    @Wezze:
    Gooien zal het de eerste vlucht nog niet worden hoor. In het afschieten met elastiek heb ik wel vertrouwen. Dan heb je meteen snelheid.

    Een karretje is misschien wel een optie. Maar dat lijkt me toch een behoorlijk gevaarte voor deze vleugel. Ik denk niet dat dat het gaat worden.

    @Sietse:
    Stuurbare tippen is natuurlijk wel mogelijk. Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken. :)
    Het lastige is om een spelingsvrije aansturing te maken. Maar dat is dan ook de uitdaging ;)
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    @ Bart, Jij hebt het over de winglets. De Swift van Aeriane (Aeriane Light aircraft and composite applications) stuurt precies op die manier. Daardoor kan hij even kort als een parapente draaien zo'n beetje.

    Wat ik bedoel is echter compleet iets anders. Ik heb de complete vleugel in 3 stukken. groot middendeel waar de motor enzo op komt en 2 opsteek tips die ongeveer even groot zijn als het middendeel. Die opsteek tips kunnen nu dus verdraaien, dus de instelhoek veranderen t.o.v. elkaar en t.o.v. het middendeel kunnen veranderd worden.
    Zou je daar goed mee kunnen sturen? Je heb in ieder geval echt maar een milimetertje nodig volgens mij.
    Zal binnenkort ook wel ff een fotootje maken...

    @ michiel
    Die van jou is behoorlijk zwaar he, dan is een karretje misschien idd wel handig ja. Ik ga er vooralsnog voor om hem gewoon nog te kunnen gooien...
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja, ik dacht inderdaad aan de Swift (Light, want de "regular" stuurt niet met z'n winglets).
    Bij Decker Planes hebben ze de Dread, een zwever met V-staart, die stuurt door de beide vleugelhelften ten opzichte van elkaar te verdraaien. Dat schijnt te sturen als de bliksem. Maar, daar zit dan dus ook wel een staart achter die het haakeffect kan neutraliseren. Als je zoiets op een vliegende vleugel maakt denk ik dat het ding de helft van de tijd slippend door de lucht gaat als gevolg van haakeffect.
     
  20. delta johan

    delta johan

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    213
    Al gevlogen???
     

Deel Deze Pagina